De instructie van niet mogen schuiven is eigenlijk ook maar een rare, zodra je je realiseert dat het idee van het Kerkhof buiten juist was dat dit géén reguliere wachtrij is en dat je daar vrij rond mocht struinen. Nu wordt dit in werkelijkheid vrijwel niet gedaan, maar volgens mij toont deze situatie perfect aan dat hier verschillende denkfouten zijn gemaakt.

Mensen hebben 0,0 geduld en willen zo snel mogelijk naar de attractie, dus wie in de Catacomben even een foto staat te maken of whatever wordt gewoon ingehaald door de rest, zelfs al staan ze vijf meter verderop met z'n allen voor een dichte deur te wachten.

Ik heb de rit nu een paar keer gedaan en mijn overall mening is dat ik hem wel erg tof vind, maar zoals eerder in dit topic is geschreven mij afvraag wat de houdbaarheid van de attractie is en dat de rit toch ook een bepaalde vorm van subtiliteit mist. Een kleine opsomming van zaken die ik toch wil benoemen:

Toen ik voor het eerst las dat het personeel een rol gaat spelen in de beleving was ik hier aardig enthousiast over. Meteen schoten mij de herinneringen aan de welbekende Disney attracties binnen (zoals een eerdergenoemde ToT). Maar ik moet zeggen dat ik me momenteel eigenlijk eerder erger aan het gedrag van het personeel dan dat ik het een toevoeging vind; mysterieus is één ding maar daadwerkelijk chagrijnig en bijna niet meer fatsoenlijk aanspreekbaar op momenten dat soms nodig is vind ik geen leuke toevoeging. In de paar keer dat ik de rit nu heb gedaan is het eigenlijk meerdere malen voorgekomen dat de manier van 'acteren' op het randje van acceptabel zat. De ervaring met de grouper die hele discussies met families heeft of gewoonweg je vraag niet beantwoord en alleen 'boos' je aankijkt vind ik niet passen bij het zogenoemde romantisch griezelen. Ook het personeelslid wat op de begraafplaats mensen schreeuwend stond uit te kaffen vond ik eerder uit de beleving halen dan dat dit versterkte. Letterlijke woorden als achterlijke sukkels dat de groep niet doorloopt lijkt misschien leuk, maar valt en-moment-supreme bij veel mensen niet goed en zorgde voor toch wat discussie en geroezemoes.

Iets wat ik aan het Spookslot altijd heel erg heb gewaardeerd is een vreemde soort serene rust, zelfs al was het wat drukker op de pleinen vond ik het altijd heel mystiek overkomen door de overdaad aan groen en daardoor de gedempte geluiden. Nou moet het groen bij Danse Macabre nog (flink) groeien om weer zo'n zelfde beschutting te geven als wat er ooit was, maar het voorplein en de wachtrij voelen in mijn ogen nog vrij kaal en daardoor ook wat drukker aan.

Over de wachtrij gesproken vind ik deze best sfeervol, maar overdag ervaar ik deze maar als weinig griezelig. Je merkt echt dat de wachtrij pas griezelig gaat leven als het wat donkerder is (of het liefste zelfs helemaal in het donker!) Wat een gaaf sfeertje hangt er dan! Met name de kruisgang voelt me wel net wat te klinisch aan. Wel een leuk detail dat bij het stuk oud spookslot muur er een verlaging is waardoor je net een mooie zichtlijn op de schachttoren van Baron1898 hebt, maar voor een ingestorte gang staat het er toch nog maar netjes bij, goeie bouwlui die Charlatans? Het monnikgezang vind ik mooi, maar mag mijns inziens best wat zachter gezet worden. Je bent in een verlaten abdij maar de monniken zingen in die gang harder dan in het nog actieve klooster van de Abdij van Postel. Verder valt dat tuintje in het midden mij wat tegen. Mooi detail dat de vaas, kandelaar en schedel die in de hoek tegen de boom liggen uit het Spookslot komen, maar verder is er eigenlijk weinig te beleven.

Ook het stukje kruidentuin is ietwat triestjes te noemen. De hegjes die de scheiding tussen de wachtrij en plein maken beginnen nu al kaal te worden op sommige plekken.. en voor de langere mens (zoals ikzelf) kijk ik met gemak er overheen. Wel tof detail van de klimop met het bordje 'dodelijk'. De boom in het midden is behoorlijk toegetakeld en ontdaan van vele takken, ik hoop dat deze in de toekomst weer hersteld en een mooi bladerdak geeft waardoor dit stukje toch wat duisterder wordt.

Het schrikeffect van het personeelslid die het luikje van de poort hardhandig opent/sluit ervaar ik zelf als een goedkoop trucje, maar ik zie dat het bij de gemiddelde bezoeker wel aansluit. De begraafplaats is sfeervol en de eerste plek waarbij ik onder de indruk ben hoe ze het geluid beheersen; de keren dat ik er ben geweest was het erg druk in het park maar daar merkte je op de begraafplaats weinig van. De spreker die het verhaaltje verteld vind ik erg fijn, heel passend. Het zicht op het gebouw is fenomenaal en met name het effects dat de 'adem' (bij gebrek aan een beter woord) de kaarsen uitblaast vind ik erg tof, al zie je dit effect eigenlijk pas echt als het donker is. Dat vind ik überhaupt ook hier weer: met een stralend zonnetje is er weinig spookachtig en is het gewoonweg een begraafplaats met een verhaaltje. Ik had stiekem gehoopt dat op een climax momentje als een soort voorshowtje de grafstenen zouden bewegen of iets in die trant, maar helaas. De terugkeer van de bewegende deur vind ik wel leuk, de spoelbak die de laatste paar mensen natspuit vind ik wat minder (met name als iedereen gewoon in een rij blijft staan en als je dan dus ongeluk hebt wordt je nat gespoten). De opbouw in de muziek wanneer het hek opengaat is heel sfeervol.

Dan het huyverwoud, wauw. De kracht van het oude heksenpad is echt heel sterk. Mooi dat ze dit zo gebruikt hebben! De soundscape zou wat mij betreft wel veel subtieler mogen, je hoort het nu duidelijk uit de bosjes komen. De brug is misschien ietwat lomp waardoor je de sierboog boven de ingang niet meer zo ziet, maar als je dan dat moment aan voelt komen dat je eindelijk naar binnen mag gaan met uitzicht op de ruïne, wat verdwaalde schedels en de prachtige oude grafstenen van het Spookslot vind ik zowel mysterieus als romantisch.

Het groupen, nouja over het personeel heb ik al genoeg gezegd. De daarop volgende gangen zijn lekker duister, maar ook daar vind ik weer; het is een kakofonie aan geluiden en geroezemoes van de 'stervelingen'. Wat meer rust en stilte zou het mijns inzien goed kunnen doen.

Eenmaal de kapel binnen merkte ik zelf dat ik niet heel erg onder de indruk was, maar dat komt voornamelijk denk ik door het redelijk drukke en chaotische instappen in de koorbanken die behoorlijk aan de krappe kant zijn. Het soort doopvat in het midden met de instrumenten is een apart geval zo in het midden maar ik moet zeggen dat het mij minder stoort dan ik had verwacht. Over de rit heb ik gemengde gevoelens. Het hangt echt heel erg af van welke bank en plek je zit. Er zitten prachtige animatronics in maar ik heb het gevoel dat ik vanaf geen enkele plek echt de tijd heb om deze goed te bekijken (op de dirigent na). Het gaat vooral allemaal heel vlug, en het draaien zelfs steeds sneller. Ik vraag me af tot in hoeverre zo'n draaischijf attractie over 5 / 10 jaar nog interessant gevonden wordt, maar ook tot in hoeverre de constructie het gaat houden. Niet dat ik twijfel aan de ingenieurs van het ding, maar het piept en kraakt wel veel. Met name op bank 6 had ik het idee dat de schijf enorm bonkte, verre van comfortabel. Het is al met al een korte rit, de knip in de Danse en het missen van veel mooie stukken uit deze muziek vind ik een groot gemis... maar wel begrijpelijk dat hiervoor is gekozen in een tijd van korte spanningsbogen.

Ik was heel blij de bokken met schild (ik associeer ze nog steeds meer met Baphomet dan een sater) bij de trap naar de uitgang te zien, en zo dichtbij! De winkel is echt heel sfeervol en erg fijn dat je ook voortijdig de attractie kan verlaten zonder door de winkel te hoeven.

Al met al een flink bericht met gemengde indrukken. Danse Macabre is in mijn ogen absoluut een mooie gave attractie en ik ervaar hem zeker als een waardevolle toevoeging. Ik ben benieuwd wat de toekomst ons dit gebied nog gaat brengen.

Jeroen_uit_tilburg En toch ga je het liefst als gezeldschap samen in een attractie, als je dan rijen hebt van 6 personen en je bent met 6e, dan wil je ook met 6 naast elkaar. En dan is het heel zuur als dat niet zo is en kan ik best begrijpen dat je daar even over zeurt.

Maar… we zijn toch geen kleuters? Het is toch geen drama als er iemand even in een andere rij zit?

Progress heeft niks te maken met of we kleuters zijn of niet...
    Er zit gewoon een kinderziekte in het groupen. En daar moeten ze iets aan doen en niet groepen gaan splitsen, je bent als gezeldschap en dan wil je samen. En dat is niks geks ofzo. Als jij 90 minuten hebt staan wachten om vervolgens gescheiden te worden van je groep, dan is dat gewoon slecht van de Efteling.

Je gaat toch ook niet in Villa Volta als je met 4e bent, elk in een andere hoek zitten?

Marco Dit verhaal heeft ook twee kanten. Mensen denken soms ook teveel dat ze de koning of koningin zijn.

RoelRoel capaciteit mag nooit ten kosten gaan van gastvrijheid imo. Ik heb bij walibi bij de Spaceshot gestaan en daar ook altijd nieuwe mensen op het hart gedrukt; mensen willen bij elkaar. Je kan niet na vier 2tallen de laatste 4 losse plekken opvullen met een gezelschap van 4. Dat geeft irritatie, teleurstelling, discussie en bovenal: het gaat juist ten koste van de capaciteit. Bij het groepen voor de rijen voor het gebouw is al makkelijk rekening te houden met gezelschappen als ze hier verschillende rijen per groepsgrootte zouden maken op de brug.

Dat voorkomt niet alleen discussie maar verbeterd ook de capaciteit

Jeroen_uit_tilburg Als jij 90 minuten hebt staan wachten om vervolgens gescheiden te worden van je groep, dan is dat gewoon slecht van de Efteling.

Je gaat toch ook niet in Villa Volta als je met 4e bent, elk in een andere hoek zitten?

Als ik met vier personen Villa Volta bezoek en één of twee daarvan passen niet meer op dezelfde rij als de rest (want dat is waarover we het hier hebben), vind ik dat geen enkel probleem.
        Er zijn zoveel attracties waar groepen over meerdere rijen of soms zelf voertuigen verdeeld worden. Who cares?

Progress . Who cares?

Ja blijkbaar toch voldoende mensen want anders zouden er geen discussies zijn. En wat een ander wel vervelend vind dat kan je als persoon nartuurlijk niet bepalen voor die gene.

Dat jij dat niet hebt betekend natuurlijk niet dat het geen probleem kan zijn voor andere. Als je als Efteling voor 9+ gaat dan is een groep opsplitsen terwijl het niet hoeft, echt een slechte zaak. Als t niet anders kan is het iets anders.

Progress Als ik met vier personen Villa Volta bezoek en één of twee daarvan passen niet meer op dezelfde rij als de rest (want dat is waarover we het hier hebben), vind ik dat geen enkel probleem.
            Er zijn zoveel attracties waar groepen over meerdere rijen of soms zelf voertuigen verdeeld worden. Who cares?

Jij blijkbaar niet, andere wel. Bij een vila volta of merlin (heb ik ook gedraaid) gaan mensen alsnog het liefste bij elkaar zitten en die gaan dan liever naar een andere rij dan opsplitsen.

Ik vind het ook vrij logisch dat mensen graag bij elkaar zitten in de attractie. Ik vraag me alleen af of je bij DM nog meer kan splitsen dan men nu al doet. Er vanuitgaande dat er op termijn ook nog een digitale rij moet komen.

"We hebben bij Danse Macabre bewust gekozen voor het hele gezin! Een familieattractie, " Ja, je kan alleen niet naast elkaar zitten.. Gave familieattractie heb je dan?

Japio vrij simpel, ipv elke gang vullen tot 18 personen deze vullen tot 3x6. Met een voorsorteer rij voor groepen van 2/3 personen en een rij voor 4 en groter kan je dat super snel vullen en aanvullen met singel riders waar nodig.

Voor veel mensen is een dagje efteling een bijzonder eens in de zoveeltijd/jaar uitje. Die willen juist zo veel mogelijk samen beleven en niet worden opgesplitst, dat zou het zelfde zijn als wanneer je vreemde naast je in de gondel krijgt in droomvlucht of Carneval festival.

Als je met zes personen naar de Efteling gaat en je wilt per sé met zessen langs elkaar heb je weinig keuze in attracties. Danse Macabre, Pagode, Piranha. Bijna overal word je gescheiden als je met zes personen gaat. Dan maakt die ene attractie van die paar minuten mij ook niet uit lijkt me.

Anders volgende keer vragen aan de grouper of jullie een bank voor je eigen mag hebben, mag je de rest voor laten gaan. Kan toch ook lijkt me? Kleine vraag stellen.

Als je per se zoveel contact met je gezelschap wil hebben tijdens je ritje Danse Macabre, denk ik dat je veel beter af bent als je (uitgaande van een groep van zes) drie man op een rij hebt zitten en de andere drie direct daarachter op de volgende rij. Je hebt dan ook veel meer dezelfde ervaring denk ik. Met zessen naast elkaar zitten de meest linkse en meest rechtse persoon alsnog ver van elkaar.

Maar goed, ik vind het nog steeds weinig relevant. Als je nu echt over verschillende banken verdeeld zou worden, dan kan ik me er iets bij voorstellen.

scagen vrij simpel, ipv elke gang vullen tot 18 personen deze vullen tot 3x6. Met een rij voorsorteer rij voor groepen van 2/3 personen en een rij voor 4 en groter kan je dat super snel vullen en aanvullen met singel riders waar nodig.

In principe doen ze dat nu toch? Daar zou die app voor moeten werken. Wat ze nu doen, is alleen de hele kapel door elkaar opvullen. Als ze het per koorbank doen is het denk ik én overzichtelijker voor de grouper, en kunnen de lege gaten per koorbank met single riders opgevuld worden.

Alles went op den duur, maar ik vraag me af of een voorsorteer rij gaat werken. Dan zou je dat doen op het punt waar de overkapping begint. Ik denk dat het dan logischer is om groepen van 3 te splitsen. Daar kun je immers een koorbank mee opvullen én die kunnen net de problemen geven qua aantal in een reguliere rij. Een gezinnetje kan er dan voor kiezen om zich al op te splitsen. En als ze in de reguliere rij blijven staan zullen ze niet gesplitst worden in 3&1, maar altijd 2&2.

Ik heb DMC bijvoorbeeld nog niet via single rider gedaan, omdat het verschil in wachttijd bij mijn bezoekjes te verwaarlozen was. Het verschil in ervaring qua wachtreis vind ik dan niet de moeite waard om SRL te nemen, dus ik sta in de gewone rij. In een systeem waarbij alles opgesplitst wordt, levert dat problemen op.

Bovenal denk ik dat het personeel gewoon het systeem nóg beter in de vingers moet krijgen, en een beetje feeling van welke groepen mensen je op watvoor dagen hebt. Dat gaat beter werken dan welke splitsing ook.

Mark
                Vandaag kreeg ik een berichtje van een collega. Ze gaat regelmatig naar de Efteling en is dus niet geheel onwetend t.o.v. het park met enkele bezoeken per jaar. Ze vond het mooi gemaakt maar vond de rit zwaar tegenvallen, ze had heftiger verwacht. Dus de meningen zijn inderdaad enorm verdeeld.
                Ik vind het een prima aanvulling en heb na 1 rit nog genoeg te ontdekken in de attractie.

Panda
                Ik heb het ook helemaal niet zo op snel ronddraaien. Ik word dan snel misselijk. Voor mij was DM goed te doen. Op momenten draai je even flink rond, maar daarna is (voelde) de de actie een stuk rustiger. Al met al goed te doen voor een notoir draaimolen weigeraar.

Japser
                Goede vraag. En een goed voorbeeld van hoe het perfect kan zie je in EP bij Voletarium. Vooraf ingedeeld op een genummerd stipje staan (doen ze overigens bij de Baron ook) en dan doorlopen tot het einde en opvullen.
                Het zou de snelheid al flink ten goede komen als je eerst rij 1 vult en dan de rijen erachter. Dat is veel logischer.

Omdat gister danse macabre al om 5 uur sloot en vandaag zelfs al om 4 uur ben ik toch benieuwd wat er nou gedaan word? techniek,decor of misschien wel nieuwe effecten maar verschijnljk nog even alle puntjes op de i zetten,maar wie weet!!😁

Overigens zat ik vandaag voor het eerst op rij 1, van waaruit het Onnoembare enkele keren te zien is. Wat een belabberd effect is dat zeg. Dat mag rapido vervangen worden door iets wat meer de moeite waard is. Hoe jammer ook, de hele attractie bekomt ervan als dat Onnoembare lekker weggelaten wordt. Het katje is leuk, lekker op de poort laten liggen. Maar heel het effect aan het begin, die zogenaamde projectie, het gekunstelde verhaal; haal het weg en vervang het door sterke effecten. De attractie wordt er nog beter door. Je merkt nu dat er is ingezet op een dikke animatronic, die heeft het niet gered wegens technische onmogelijkheden en nu heeft men er maar een soort rip-off ingelaten. Je weet wat je moet zien als je weet wat het had moeten zijn. Maar niemand weet dat verder, dus nu is het een onopvallend bijzaakje, wat dan beter een tof effect kan gaan herbergen. Highlight qua effect is nu wat mij betreft de harpist. Van zulks moeten toch meer dingen te maken zijn. En ja, ik weet het. Het budget is een keer op. Maar DMC is bij uitstek een attractie waar ze zoetjesaan aan kunnen blijven plussen en sleutelen.

• Tim heeft hierop gereageerd.
                • Tim vindt dit leuk.

Japio . Je merkt nu dat er is ingezet op een dikke animatronic, die heeft het niet gered wegens technische onmogelijkheden en nu heeft men er maar een soort rip-off ingelaten. Je weet wat je moet zien als je weet wat het had moeten zijn. Maar niemand weet dat verder, dus nu is het een onopvallend bijzaakje, wat dan beter een tof effect kan gaan herbergen.

Is dat ergens bevestigd?
                  Het zou wel overeenkomen met mijn huidige ervaring van de attractie. Het is allemaal erg mooi en chique afgewerkt maar toch voelt het een tikje onvolledig. Alsof er meer had moeten te zien zijn in die nissen.

Jeroen_uit_tilburg Als je als Efteling voor 9+

Kap toch is met deze zin allemaal…

Ik vind het zeur lijstje weer lachwekkend over Danse Macabre. Krijgen we eindelijk iets echt unieks en zitten we weer lekker op zijn hollands te zeiken over elk klein detail. Ik vraag me bij sommigen oprecht af welk verwachtingspatroon je hebt bij de Efteling.

Er zijn hier een aantal leden die altijd alleen maar bezig zijn met wat anders of beter had gekunnen , ik ben oprecht blij dat ik attracties niet op deze manier beleef. We mogen in ons handjes knijpen met de topper die Danse Macabre is geworden!