Jules Ik heb me gestoord aan de onafgewerkte hal (zowel deels binnen als buiten) van Fenix in Toverland en ik was ook bij de opening van De Vliegende Hollander. Je kunt uiteindelijk je eerste indruk niet herbeleven en als "hier zat meer in" het gevoel is, tja? Het is gewoon zonde dat een eventuele wow-ervaring mist omdat dingen die wel bestaan nog niet zichtbaar zijn. Ik lees hier namelijk niet van mensen dat ze echt weggeblazen zijn door wat is neergezet voor zoveel geld.
Van de extreem verwende pretparkfans van tegenwoordig kun je niet meer verwachten dat ze worden weggeblazen, zéker niet door een Efteling-attractie. Het park bestaat nu 72 jaar en in al die jaren heeft het geen attractie neergezet waarop de forummers hier niets hadden aan te merken: er is altijd wel iets verkeerd, een gemiste kans of het nét-niet-gevoel. De verwachting dat Danse Macabre opeens wél iedereen zou bekoren is nogal naïef eerlijk gezegd.
Bepaalde elementen zijn blijkbaar nog niet klaar of optimaal afgesteld. Dat is een risico dat je neemt als je naar een preview gaat en daar is ook keurig voor gewaarschuwd. Het is overigens maar zeer de vraag of deze effecten dermate spectaculair zijn dat ze de balans opeens zwaar doen doorslaan.
Ik denk dat je, afgaande op de eerste reacties, wel kan constateren dat heel wat elementen van veel wensenlijstjes zijn afgevinkt:
- gedetailleerd uitgewerkt themagebied
- gethematiseerde wachtrij
- uniek ritsysteem
- animatronics in plaats van schermen/projecties
- gethematiseerde horeca
- specifieke en relatief kwalitatieve merchandise
Dat hoge budget lijkt me dus behoorlijk goed besteed.