Zojuist mijn eerste rit gehad en ik typ dit terwijl ik in de rij voor de winkel sta dus als het wat warrig wordt, sorry 😉
We passeren bij het betreden van de wachtrij een violiste die voor de gelegenheid de Danse Macabere speelt. Een erg leuke toevoeging aan de preview. Daarnaast liepen er een paar monniken door de wachtrij met een grote kaars om de sfeer te versterken.
Het gebied zelf is heel erg sfeervol met de wachtrij toch wel als hoogtepunt. In het eerste deel onder de galerij horen we al wat bekende spookslot klanken. We wandelen verder en komen bij de grote groene poort aan die toegang geeft tot het kerkhof. Hier loopt ook een spiel waarbij we een stukje achtergrond over de dirigent te horen krijgen vanuit zijn graftombe. Daarin zit ook de nieuwe deur verwerkt die reageert wanneer je de klopper gebruikt. Dit effect kenden we natuurlijk al uit het oude spookslot, maar deze variant is wel ene verbetering. De deur gaat met best wat kracht op en neer en mensen schrikken er echt van. Daarna vervolgen we onze weg door het bos waar een goede ambiant draait met bosgeluiden en diverse beesten en andere spannende geluiden om de sfeer te versterken. Dit laat wat mij betreft wel meteen zien hoe jammer het is dat het aan de andere zijde van het gebouw zo kaal is. Laten we hopen dat daar snel verandering in komt want dit gebouw hoort wel omzoomd te zijn met een goed bos.
Dan is het tijd om binnen te gaan en worden we verdeeld over twee smalle gangen aan de linkerkant. Deze gangen zijn goed donker en ook hier is een sfeervolle ambient aanwezig met heel veel geluiden uit het oude spookslot. De indringende toon die altijd in de oude wachtrij hing en de jammerende man komen voorbij. Maar ook de sppokpoes laat hier met regelmaat van zich horen. Het bouwt de spanning allemaal lekker op!
Dan opent zich de deur voor ons en worden we naar onze plaatsen op de koorbanken begeleid (hier zien we ook dat er meer ingangen zijn om de banken vandaag te vullen). Dit wordt gedaan door een medewerker met een mooie lantaarn waarbij er niet veel meer vanaf kan dan je plek wijzen en een ijzige "neemt u plaats". Erg goed gecast! Hier zit echter wel ook meteen een probleem want deze personen groupen dus ook niet. Wij waren met z'n vijven en zouden met z'n allen bij elkaar hebben kunnen zitten, maar werden verplicht opgesplitst naar twee en drie. Nu was dat voor ons groepje niet zo'n probleem, maar als je met een gezin bent met kinderen lijkt me dat toch wat minder prettig.
Terwijl we gaan zitten en onze beugels sluiten zien we in het midden van de zaal de grote stapel muziekinstrumenten voor ons staan. Hiertussen zie je vanaf sommige posities de spookpoes al een beetje rommelen en hoor je hem ook een beetje. Dan sluiten de deuren zich onder een luid gedonder en is het tijd voor de rit om te gaan beginnen.
Dat is duidelijk te horen aan het systeem dat tot leven komt. Je kunt gedurende de rit de electromotor duidelijk horen draaien en je hoort ook goed dat de zuigers om de schijf te kantelen hun werk doen. Als de muziek speelt wordt dit redelijk goed gemaskeerd maar het is zeker wel aanwezig. Maar, we gingen het over de rit zelf hebben en hier zal het wel wat warrig worden na maar een enkel ritje gedaan te hebben.
De deuren sluiten dus met een donder en de instrumenten lijken tot leven te komen. Dan dondert het opnieuw en wordt alles donker. Je voelt dat de schijf tot leven komt en je langzaam gedraaid wordt. Als het licht weer aan gaat zit je oog in oog met de dirigent die ineens voor het orgel verschenen is. Dit effect is heel erg sterk en een mooie start van de rit. Dan begint het echte draaien en ik moet zeggen dat ik de rit steviger vind dan ik verwacht zou hebben. Natuurlijk, het is gene thrill ride, maar hij draait best wel lekker door. We hadden alleen wel heel sterk het gevoel dat we meer zouden moeten kunnen zien dan we deden. Effecten waren allemaal vrij kort zichtbaar en niet vanuit elke positie even goed. De aanwezige animatronics van de "rechters" die nu geen rechters meer zijn en de dame met de harp zien er, voor het moment dat er ze zagen e goed uit. Het gevoel van walsen wordt wel erg goed gegeven door het ritsysteem, dat valt niks tegen!
Helaas hadden wij echter wel de beperkte variant van de rit waarbij de vrije val de crypte in niet werkte. Bij ons was de val vanaf de "eerste" verdieping terug naar het instap niveau. Van andere die de rit eerder maakten hoorden we dat zij de val de crypte in wel gemaakt hebben, maar daar bleef het volledig donker. Hier moet dus nog het een en ander aan gewijzigd worden. Het einde van de rit voelt dan ook een beetje abrupt en onlogisch omdat er van een echte finale zo geen sprake was.
Dusja wat vinden we er van. Het ritsysteen vind ik echt heel erg gaaf evenals de sfeer die het gebied en gebouw weten neer te zetten. Daar valt wat mij betreft niks op af te dingen. Echter de show zelf moet echt nog wel iets mee gebeuren. De zichtbaarheid van de elementen mag wel wat omhoog. En sowieso dus compleet gemaakt worden aangezien je nu gewoon echt een deel van de ervaring mist.
Ergens vind ik het dan ook wel een beetje spannend dat in de rit dus al een soort van B-modus ingebouwd is. Ik hoop dat we die niet al te vaak gaan meemaken.