Zojuist een ritje kunnen maken. Dikke spoiler alert.....
Ik vond hem erg tof! Ik had niet verwacht dat de Efteling zo'n toffe rit met dit attractie-type zou neer zetten.
Danse Macabre: de eerste ervaringen!
Voor degene die de rit al ervaren hebben, Is de rit ook interessant voor tieners/thrill seekers die niet zo veel om de aankleding of het verhaal geven? Ik lees hier vooral positieve verhalen, maar ik kan mij voorstellen dat dit voor het grootste deel voortkomt uit het prachtige gebouw/gebied en de totale afwerking. Hoe is de attractie zelf. Misschien lastig aan te geven, maar is er bijvoorbeeld een vergelijking te maken met Sirocco? Gaat DM (veel) sneller/langzamer. Kun je de intensiteit met elkaar vergelijken, of is deze juist heftiger/minder heftig?
Robkuh84 Het is wel echt een totaalbeleving. Vooral geluiden en muziek maken het intens, mijn rit zaterdag was niet misselijkmakend. Wel draait/beweegt alles tegen het einde wat heviger en er is een kleine drop in het donker. Ik zou het als stevige familieattractie omschrijven, niet als echte thrill.
Eindelijk bewijzen de ontwerpers van de Efteling in staat te zijn een attractie te ontwerpen van hoogstaande kwaliteit: wat een topper. Danse Macabre doet het voormalige spookslot snel vergeten!
Ik heb mijn eerste rit inmiddels ook mogen maken. Ik deel veel van de hierboven genoemde ervaringen; ben zeker positief. Wij als fans leggen de lat voor de Efteling vaak heel erg hoog, en ze maken het toch maar weer waar. Het gebied, de wachtrij, de thematisering in het gebouw... wereldniveau. En dan is het jammer dat er niet net even 1 weekje meer tijd is ingepland om die show helemaal tot in de details af te programmeren. Want ja de show is mooi en heeft de juiste sfeer, maar er is nog wel 10 a 15% meer uit te halen. Gelukkig zal dat waarschijnlijk nog wel goed komen. Al met al een geslaagd project en zeer zeker een verbetering voor het park!
Is de Oosterse Geest nog terug te zien of rond DMC?
In het kabinet de vermisten
Heeft iemand enig idee wanneer we de catacomben/kelder gaan kunnen zien?
Of zou dit tegen de opening er al zijn?
Deze Truus uit Delft had een lekker lage verwachting want slechter dan Symbolica wordt het niet toch...
En inderdaad! Ik vond het echt een hele toffe ervaring. Spannend? Nee. Donker? Ja. De rit beleving kan iets spannender, maar te spannend kan niet want dan is het geen familie attractie meer. Dit is misschien net het randje. De piep in de attractie vind ik wel enorm storend, maar wellicht snel op te lossen. Het lijkt me niet niet op te lossen. Ik begreep dat er nog een kelder is waardoor de vrije val nog 'langer' duurt. Ben benieuwd hoe dat voelt en hoe het effect dan zou zijn.
Echt mijn droombaan om daar heel de dag chagrijnig te zijn. Heerlijk die rol van het personeel!
Ik ben in ieder geval enorm verrast.
Audrey wellicht snel op te lossen. Het lijkt me niet niet op te lossen
FlyingTimo Het lijkt me niet dat het niet opgelost kan worden. Was een betere zin inderdaad
- Bijgewerkt
ik heb vandaag mijn ritje mogen maken. ik wil er toch het een en ander over zeggen, ben niet goed met woorden dus excuses daarvoor haha
Wat een prachtige attractie of 'ervaring' kan ik beter zeggen is Danse Macabre! De wachtrij is mooi aangekleed, een afwisselende soundscape en zoveel verschillende details om te ontdekken. Het kerkhof is prachtig en hier krijg je flink de tijd om rond te kijken. Het verhaal over DMC speelt af en hier en daar zijn wat surround effecten te horen.
De poort gaat open en we lopen verder naar de houten brug; een beetje karig aangekleed, maar toch ook heel mysterieus.
Dan kom je aan bij het gebouw
De gangen zijn niet per se speciaal, maar het laat je ogen tijdens het wachten alvast wennen aan het donker
De deur gaat open en daar is de zaal met recht voor je neus een 'chagrijnige' medewerker met een lantaarn die je naar je stoel wijst (ze zeiden bij ons wel welke rij, dus dit is al een improvement vergeleken met zaterdag).
Ik wil hier ook even vermelden dat de lichten bij binnenkomst echt prachtig zijn gedaan! Heel sfeervol met af en toe een flits van het donder.
Je krijgt even de tijd om alles tot je te nemen en dan begint het..
Ik wil hier niet teveel van zeggen (ook omdat dit al is gedaan) maar het begin van de show is zo goed gedaan. De kat veranderd in een monster, de stapel instrumenten zakt in en 2 grote ogen verschijnen in het midden. Dan begint de schijf te trillen en begint het echte werk.
Er gebeurd zo veel tijdens de rit dat het lastig is om te focussen op één ding (dit is mijn eerste minpuntje)
Tot zover mijn verhaal, nu mn plus/minpuntjes!
plus:
- het personeel doen echt vakwerk, nergens een glimlach, het enige wat je krijgt is een "succes..."
- goede afwisselende soundscape
- duidelijk en niet te langdradig verhaal bij het kerkhof
- de animatronics tijdens de show zijn erg mooi
- het ride systeem voelt echt als iets nieuws en het past zo goed bij het thema
- de ride is niet heftig en dit hoeft ook helemaal niet (ik zie jullie klagers wel zitten) er zit een mooie balans in de intensiteit
minpuntjes:
- de muziek bouwde op naar een stuk waar het normaal intenser wordt, maar dit deed het niet, dit voelde toch wel als een anticlimax (was aan het begin van de ride).
- de ride piept inderdaad, maar binnen mijn groepje hoorde niet iedereen het. Het stoorde niet enorm, maar haalt je wel even uit het moment
- er is zoveel te zien dat het een beetje onduidelijk wordt WAT je nou wil zien. alles zit een beetje verstopt achter die muurtjes natuurlijk. (brengt wel de herhaalwaarde omhoog haha)
- niet per se een minpuntje maar het doek in het plafond deed mij denken dat de vlederikken (of iets met hetzelfde effect) terug zou komen. dit is alleen niet het geval.
ik heb 'm natuurlijk nog maar één keer kunnen doen, dus op een beoordeling moet ik nog even broeden.
De Efteling heeft echt een prachtig ding neergezet en met enige tweaks hier en daar is dit echt 'de villa volta van nu'
Ik hoor nu al verschillende mensen over de ogen die oplichten in de muziekinstrumenten. Ik heb dit zaterdag 2x echt niet gezien. Dus of dat is ook al verbeterd, of ik heb het simpelweg gemist. En met mij meerderen, want zaterdag was toch wel de opmerking waar de monsterkat nou bleef
Japio die ogen waren niet te missen, wij werden naar gang 2 geleid, dus wie weet ligt het ook aan je positie of je het wel of niet ziet
- Bijgewerkt
Vanmiddag ook twee ritjes kunnen maken. En wow, wat een attractie! Van begin tot eind een enorm sfeervolle beleving.
Het begint al met het personeel wat goed in hun rol zit en zorgt voor een ongemakkelijk sfeertje. Zeggen het hoognodige en rond het kerkhof houden ze je zwijgend in de gaten. Op en rond het kerkhof een paar kleine effectjes waar je van kan schrikken. Niet heftig, maar gewoon leuk. Bouwt de spanning goed op. Het korte verhaal wordt verteld en ondertussen kun je op zoek naar allerhande details.
Eenmaal binnen is het donker, erg donker. Hier klinken continu geluiden uit het Spookslot. De bekende zoemende toon, jammerende man en sitar van de Oosterse geest heb ik kunnen ontdekken. Misschien zijn er nog meer.
Dan ga je de kapel binnen. Wow! Groter dan ik verwacht had. Personeel staat met lampen klaar om je naar je plek te wijzen. Ik denk dat ik er twee keer met max 30 man in zat, dus een boel lege plekken (voelde als een premium ervaring met een plus abonnement ). Ben erg benieuwd hoe ze dit in goede banen leiden met de drukte.
Tijdens de rit kom je ogen tekort. Tweede rit zag ik bijvoorbeeld pas het onnoembare (als projectie) in een van de nissen bovenin de kapel. Beide ritten heb ik dan weer niets gezien van ogen tijdens de transformatie van het katje, zoals hierboven wordt verteld. Dus dat kun je misschien ook niet vanaf elke plek zien. De verschijning en bewegingen van de dirigent zijn indrukwekkend te noemen. Verder wat flitsen gezien van de catacomben, geen effecten maar het licht was er iig aan. Ik begreep dat de schijf nog schuiner moet om daar een goede blik in te werpen. Ook nog extra gelet op geluiden van het ritsysteem maar heb niks kunnen ontdekken, misschien maar net hoe gevoelig je oren zijn?
Kan niet wachten tot donderdag om nog een ritje te maken. Dikke 9+ voor deze ride!
Piet_Verdriet wel heel jammer dat die ogen van het ‘monster’ niet voor iedereen te zien waren, het schouwspel in het midden aan het begin van de rit is een van de beste verassingen die ik heb beleefd tijdens de rit
kraakstoel Waar zou je die moeten zien? Tussen de instrumenten oid?
kraakstoel De geluiden maken wel echt indruk vind ik ja. Op het moment zelf vond ik het donker net ietsje te makkelijk, dat zou ik toch anders opgelost hebben.