Dat volledig automatisch rijden zie ik ook niet zo snel gebeuren als hier geschetst wordt. Volgens mij is dat vooral marketing (van vooral Tesla) en staat het in de praktijk nog in de kinderschoenen. En als het volwassen is (als het dat wel wordt binnen afzienbare tijd) duurt het nog jaren voordat het ingeburgerd is.

The_Bullgod Ook als de benzineprijs richting 5 euro per liter stijgt, door de lage vraag en de massale invoer van autonome autodiensten?

Tonnie Als Efteling met een plan 2030 bezig is, zal 2040 ook op hoofdlijnen wel aan begonnen worden 🙂

    1991 Moet je eens zien hoe snel grijze auto's uitgefaseerd word als benzine duurder word door verminderde vraag en extreem goedkope ritjes door vele aanbieders met groene goedkope brandstof.

    Mooi om te zien hoe het collectieve geheugen werkt en we vergeten dat na de financiële crisis de prijs van benzine ook ongekend hoog opliep, maar afgelopen bijna 10 jaar vervolgens weer zakte en relatief stabiel bleef. Ik geloof er niet in dat deze stijging blijvend is. De trend zal uiteraard een stijging blijven, maar alles wordt duurder. Dat stopt consumeren niet.

    En daarnaast, al zou elektrisch rijden een ongekende vlucht nemen, zit je eerst nog met een grote tweedehands markt die benzine gedreven is. Terecht dat Tonnie aanhaalt dat het uitfaseren decennia in beslag neemt.

    Waarbij je ook voor elektrisch rijden nog steeds parkeerplek nodig hebt. Met nog eens extra faciliteiten qua laden ook, mits we daar niet heel snel slimmere oplossingen voor bedenken of betere reikwijdte van de auto's.
    Hóóguit hebben we met autonoom rijdende auto's minder parkeerplek nodig omdat ze spiegel-aan-spiegel kunnen staan maar dan ben ik het ook met Tonnie eens dat we zo 20-30 jaar verder zijn. Wil dát een beetje ingeburgerd raken en wil je daar ruimtevoordelen van kunnen gaan zien.

    1991 de massale invoer van autonome autodiensten?

    Wat bedoel je met autonome autodiensten? Heb je voorbeelden?
    Deelauto's waar niemand op zit te wachten, op hooguit een jonge generatie nog voornamelijk zonder kinderen in de randstad na?

    1991 Ook als de benzineprijs richting 5 euro per liter stijgt, door de lage vraag en de massale invoer van autonome autodiensten?

    Autonome techniek is nog lang niet zo ver dat het massaal ingezet kan worden. En er is ook nog lang geen andere goede oplossing voor een vervanger van de particuliere auto.
    Brandstofprijzen zullen in de toekomst zeker nog wel stijgen, maar voorlopig echt niet door de lage vraag. Elektrisch rijden is namelijk nog lang niet voor iedereen bereikbaar.

    Daar komt nog bij dat we in Nederland behoorlijk voor lopen m.b.t. het aantal elektrische auto's. In België en Duitsland rijdt iedereen nog gewoon op diesel terwijl dat hier al aan het uitsterven is. Al zouden ze daar nu de omslag gaan maken en elektrisch rijden stevig promoten dan nog duurt het minimaal 5 jaar voordat ze op ons niveau zitten.

    Maar los van die discussie denk ik niet dat men nu al zo ver door denkt. Simpelweg ook omdat een parkeerterrein relatief goedkoop is en zonder enige moeite volgebouwd kan worden met iets anders (afgezien van de planologische uitdagingen uiteraard). Een attractie slopen ten gunste van parkeerplaatsen zie ik dan weer niet gebeuren.

    1991 Moet je eens zien hoe snel grijze auto's uitgefaseerd word als benzine duurder word door verminderde vraag en extreem goedkope ritjes door vele aanbieders met groene goedkope brandstof.

    We moeten nog zo veel wereld problemen overwinnen voordat we zo ver zijn, ik betwijfel of wij dat nog compleet gaan mee maken. Ik geloof wel dat autobezit eruit gaat hoor, en dat je uiteindelijk naar verbruik gaat betalen en er een auto komt voorrijden voor de rit die je op dat moment moet maken (een simpele auto voor korte ritten, een grotere voor t gezin, of een comfortabelere voor langere ritten etc), maar dit is echt een heel lang proces.

    Eerst eens puur kijkend naar Energie:
    Waarom denk je dat olie zo veel duurder zal worden, de vraag extreem minder word, en groene energie dan nog zo goedkoop is?
    Buiten natuurlijk auto brandstof wordt olie voor veel meer zaken gebruikt, en dat de vraag van Nederland wat zal afnemen wordt vast gecompenseerd door ontwikkelingen in minder ontwikkelde landen die ook ontwikkeling gaan door maken. Vergeet niet dat bijna 1 miljard mensen überhaupt geen toegang tot stroom hebben, en nog enkele miljarden mensen die geen toegang tot betrouwbare stroom of "genoeg" stroom hebben (laat staan dat die allemaal al groen is), fossiel zal nog wel een tijdje mee draaien in de energie leveranties in de hele wereld.

    Als fossiele brandstof duurder wordt dan zal ook "groene brandstof" duurder worden, dus daar ga je het niet op winnen. Daarnaast in al deze situaties hebben we dus nog steeds parkeerplaatsen nodig, want een auto is een auto, of t nu een EV is of niet.

    Wanneer we echt van parkeerplaatsen af kunnen is als we echt 100% self driving auto's hebben waar geen operators in de auto meer hoeven te zitten of er geen operators meer centraal deze aansturen.
    Pas dan hebben we minder auto's nodig en kunnen ze op centrale plekken staan en opladen, ook kan je dan dynamisch auto's laden aan de hand van de energie productie (alhoewel een plek als de Efteling dan ook echt wel een plek moet hebben voor deze auto's).
    Die ontwikkelingen voor compleet zelfrijdend gaan hard maar die zijn er nog lang niet, zelfrijdende auto's bestaan in de huidige vorm al een 15 jaar (de eerste varianten overigens nog langer dan dat), en ze worden beter en beter, maar die laatste stap laat nog steeds wachten omdat daar gewoon heel veel ontwikkeling en problemen in zit, maar ook heel veel ethische discussies die nog lang niet beantwoord zijn.

    Stel nu dat we per morgen al die problemen opgelost hebben, en per morgen kunnen we zelfrijdende auto's laten rijden en moet iedereen om naar een "abonnement". Nederland heeft bijna 9 miljoen personen auto's, stel dat we met een derde van die capaciteit af kunnen (dus terug naar 3 miljoen), dan zou je alleen al 6 jaar de totale productiecapaciteit van Tesla nodig hebben om de benodigde vloot op de weg te krijgen.

    En dan hebben we het nog niet eens over marktwerking, want in die 6 jaar zal de prijs van deze auto's door te korten in beschikbaarheid dus niet extreem veel goedkoper worden (want waarom zou je die auto's druk bezet laten rijden voor een goedkope prijs als er toch veel vraag is), en zal in de transitie periode uiteindelijk de prijs dalen zal je ook zien dat bijvoorbeeld de vervoersvraag gewoon gaat toenemen waardoor de prijs weer hoger blijft en er nog steeds eigen auto's in bezit zullen rond rijden.

    Dus samenvattend:
    Nee, die transitie gaat echt heel lang duren, en de Efteling zal nog vele tientallen jaren grootschalig parkeren faciliteren en daar rekening mee moeten houden.
    Daarna kunnen ze misschien die terreinen bij t park trekken.

    Mark In Nederland alleen al een watersnoodramp per 3 jaar aan verkeersdoden, het gros waarbij een motorisch voertuig betrokken is. Maar waar er miljarden naar het deltaplan zijn gegaan doen we er wat betreft de auto of het verkeer er weinig tot niets aan.

    Er zijn genoeg maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen, dit staat er op de site van de rijksoverheid:
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/maatregelen-verkeersveiligheid

    Ook gemeentes hebben plannen om de verkeersveiligheid te verhogen, zoals het meerjarenplan van Amsterdam:
    https://www.amsterdam.nl/bestuur-en-organisatie/volg-beleid/verkeer-vervoer/verkeersveiligheid/

    Dus het klopt niet helemaal dat er weinig tot niets aan de verkeersveiligheid gedaan wordt 😉

    • Mark heeft hierop gereageerd.

      ThrillSeeker Dus het klopt niet helemaal dat er weinig tot niets aan de verkeersveiligheid gedaan wordt 😉

      Ik denk dat je in zijn geheel mijn punt een beetje mist, maar die discussie hoort in dit topic niet thuis.

      Om wel kort een ontopic antwoord te geven; de auto is niet zomaar weg, dus blijft de Efteling nog decennia haar parkeerterreinen nodig hebben.

      De Efteling kan ook op redelijk termijn van het parkeerprobleem afkomen... als de Efteling met het rijk, en de provincie de handen in een slaat, Duurzaam en innovatie zijn hot items, een monorail bijvoorbeeld deels op zonne/wind energie vanaf Tilburg met een snelle verbinding zou natuurlijk geweldig zijn.

      Maar men kan ook in de polder aan de A59 grond kopen en daar een parkeerterrein maken (met directe op en afritten) en vanaf daar een monorail systeem aanleggen.

        Tonnie klopt maar als ze het slim aanpakken en bijvoorbeeld door een andere partij laten uitbaten kan het wel voor stikstofreductie zorgen van het totaal wat door de Efteling uit gestoten word in Kaatsheuvel….

        Eftelingpanda Maar men kan ook in de polder aan de A59 grond kopen en daar een parkeerterrein maken (met directe op en afritten) en vanaf daar een monorail systeem aanleggen.

        Eens dat dit de verkeersdruk nabij Kaatsheuvel en de stikstofneerslag op de kwestbare natuurgebeiden flink doet dalen. Echter wel tegen gígantische kosten. En het nadeel dat je een OV-systeem moet optuigen wat opgewassen moet zijn tegen reusachtige piekcapaciteiten bij opening en sluiting.
        Het lijkt me allemaal prachtig hoor zo'n monorailsysteem, maar het is in mijn ogen niet realistisch.

        Het kost je gasten zo een 15-30 minuten extra reistijd, waarbij je dag al begint met een wachtrij.

        En ja ik ben in Alton Towers geweest en in Orlando, waarbij ik overigens bij de eerste een dag heb meegemaakt waar de monorail er bij parksluiting uit lag. Dat betekende op dat moment een behoorlijke wandeling naar de auto, niet onoverkomelijk, maar bij de Efteling heb je dan een groter probleem.

        Tenslotte is de stikstofreductie indien elektrisch rijden echt de verwachte vlucht gaat nemen een minder groot argument.

        Dus ja, tof plan, maar voor mij met te veel haken en ogen vooral op financieel vlak. Leuk als het rijk/provincie dat wil inbrengen maar de 100den miljoenen die dit gaat kosten zie ik de Efteling liever in uitbreidingen steken. 🙂

          Mark Om problemen met je OV te beperken, moet je dan ook niet inzetten op maar 1 manier van vervoer.
          Naast een monorail, zou ik dan ook zeker bussen laten lopen. Daarvan zou je er tijdens piekmomenten en bij storingen, nog redelijk gemakkelijk er een aantal extra van bij kunnen inzetten.

          Mark Tenslotte is de stikstofreductie indien elektrisch rijden echt de verwachte vlucht gaat nemen een minder groot argument.

          Dat klopt, maar je blijft wel de parkeer problemen houden net als de verkeersdrukte rondom het park.
          En alleen al om die problematiek te verlichten zou je de parking kunnen gaan verplaatsen, naar een locatie waar het voor minder overlast zorgt.

          • Mark heeft hierop gereageerd.

            The_Bullgod Om problemen met je OV te beperken, moet je dan ook niet inzetten op maar 1 manier van vervoer.

            En daarmee maak je de investering alleen maar groter.

            The_Bullgod Dat klopt, maar je blijft wel de parkeer problemen houden net als de verkeersdrukte rondom het park.
            En alleen al om die problematiek te verlichten zou je de parking kunnen gaan verplaatsen, naar een locatie waar het voor minder overlast zorgt.

            Ik gaf notabene in mijn eerste zin al aan dat het ook de verkeersdrukte rondom Kaatsheuvel zou beperken. Maar waar voor de stikstofneerslag het goed zou zijn de verkeersstromen te verplaatsen, want weg van kwetsbare natuurgebieden, is het voor de verkeersdrukte dat juist niet het geval. Enige logische locatie voor grote parkeerterreinen zou de polder nabij A59 bij Waalwijk zijn met rechtstreekse afritten.

            Je zorgt daarmee wel dat de drukte veel meer rond deze snelweg gesitueerd wordt en ook het verkeer uit het zuiden hier terecht moet. Waar bij drukte nu de N261 nog als buffer werkt en de A59 bespaard.

            Het is vooral een ontzettend kostbaar plaatje voor een milieuoplossing die met de vergroening van het autopark maar tijdelijk is (en waar met ingrijpen in boerenbedrijven veel meer winst te behalen valt) en verder vooral een hele grote investering om een ander probleem (de verkeersdrukte) enkel te verplaatsen en waarschijnlijk nog groter te maken ook.
            En wat ik aangaf, qua gastervaring creëer je -op het ritje in de monorail na- vooral meer gedoe en wachten.

            Dan zie ik veel liever dat het park de huidige parkeerterreinen verbeterd en goede wandelpaden aanlegt. Want de aanloop naar het park tussen de auto’s door vind ik altijd verre van een 9+ ervaring. Zeker vanaf de verdere parkeerterreinen af.

              Mark Dan zie ik veel liever dat het park de huidige parkeerterreinen verbeterd en goede wandelpaden aanlegt. Want de aanloop naar het park tussen de auto’s door vind ik altijd verre van een 9+ ervaring. Zeker vanaf de verdere parkeerterreinen af.

              Hoe zie jij dat dan voor je?
              Ja, je kunt ruimere parkeerplekken maken en ook de rij routes over de parkeerplaats breder maken. Zelfs wandelpaden zijn aan te leggen.
              Maar dit alles kost wel parkeerplekken.
              En een parkeerterrein blijft een parkeerterrein. Dat word voor mij nooit een belevenis en al helemaal geen 9+ ervaring, eerder een noodzakelijk kwaad.

              Vanaf de verdere parkeerterreinen kan je in ieder geval een boulevard aanleggen richting de ingang, nu loop je haast overal over de autopaden (met kinderen en opletten nog minder fijn) of een smal paadje langs de fietsenstalling. Zie Europapark of Disneyland Parijs waar je gewoon een brede boulevard in het midden hebt. En het oude parkeerterrein van de Efteling. Maar het park is nooit netjes met de nieuwe parkeerterreinen meegegroeid als het om de aanvoer van het wandelend publiek gaat.

              Men zou in ieder geval kunnen beginnen met het verplaatsen van personeelsparkeerplaatsen (zowel korte kant als bij het dienstencentrum) te verplaatsen naar een terrein wat niet bebouwd gaat worden, en vanaf hier pendeldiensten inzetten (het gros van het personeel begint op de zelfde tijd, en bij het einde kun je een overlap maken).

              Ook zou ik de bus parkeerplaats verplaatsen op het huidige terrein zou ik een aantal plekken overhouden voor het tijdelijk wachten bij vertrek en aankomst, de wachtende bussen wachten dan op een ander terrein buiten de Efteling (waar ook personeel kan parkeren).

              Zo komt er op het hoofdparkeerterrein best wat ruimte vrij, waardoor er meer ruimte is om te parkeren. ook op het dienstencentrum zou men dan een andere indeling kunnen maken en mogelijk nog een attractie voor het park toevoegen.

                Crowket Ik bedoel daarmee in een tijdspanne van 2 uur voor de opening. vanaf 11.00 uur begint dit al aardig rustiger te worden, ik bedoel hiermee dat een pendeldienst in de ochtend en de avond frequent zou moeten rijden, en overdag wat minder.

                  Eftelingpanda Ik bedoel daarmee in een tijdspanne van 2 uur voor de opening. vanaf 11.00 uur begint dit al aardig rustiger te worden, ik bedoel hiermee dat een pendeldienst in de ochtend en de avond frequent zou moeten rijden, en overdag wat minder.

                  Dit klopt niet, de vroegste diensten beginnen rond 6:00 en de laatste begintijd is rond 16:00 afhankelijk van openingstijden en evenementen. Attractiepersoneel, schoonmaak/groen en techniek beginnen vaak ruim voor opening en attracties heeft vlak voor opening nog een extra inloop. Horeca begint klein voor opening maar heeft een enorme inloop een uur voor de lunch. Ook het terug naar huis gaan gaat op basis van drukte / locatie. Dus een pendeldienst is heel erg onhandig (de Efteling heeft dit overigens al wel geprobeerd met dorpen / steden in de regio).