1991 Waar baseer je dat op? De bezoekers zullen toch wel met de auto blijven komen.
Het gebruik van het golfpark bij het park is nog maar de vraag of dat gebruikt mag worden voor het park.
Efteling pakt parkeerterrein aan
10 tot 20% lijkt mij wat beperkt, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Een van de verwachtingen is dat mensen minder autos gaan bezitten, door zelfrijdende auto's en deel economie is de kans groot dat je geen auto meer hebt maar dat er gewoon een auto komt voorrijden wanneer jij die nog hebt, en die rijd dan weer weg als jij bij de Efteling bent.
Parkeren kan dat ding dan ook prima op een andere plek.
ja een auto is soms lekker gemakkelijk, maar ik vindt het openbaar vervoer/fiets gewoon fijner, als ik bijv na een dag werken doodmoe ben kan ik in de trein lekker rustig aan doen in plaats van dat ik me moet focussen op de weg en ik zie met regelmaat files terwijl mij trein gewoon door rijdt en als ik niet moe ben, kijk ik lekker een film of serie. Ook een dagje efteling vindt ik dit fijn, dat ik na een lange dag gewoon rustig aan kan doen om naar huis te gaan.
Tonnie De autoindustrie zet 3000% in op autonome auto's, als deze eenmaal goed functioneren dan is binnen de kortste keren dit de standaard en worden benzine autos of zelfs autos die niet autonoom zijn versneld uitgefaseerd wel dan niet met overheidssubsidies bijv uit een potje klimaat, nieuwe automerken komen als kuddes paddestoelen uit de grond de laatste jaren, waar men verwacht dat (zie lange termijnstrategie Uber) je straks voor Amsterdam-Efteling misschien max tientje kwijt bent met een 5 personen auto. Denk eerder dat je aan grote 'Kiss&ride' zones moet beginnen. Een van de belangrijke pijlers dat de overheid nu ook inzet op een vergoeding per gereden km inplaats van een maandelijks bedrag.
Maargoed dat is toekomst muziek voor de meeste, maar wellicht als je echt met een lange termijn visie bezig bent niet..
1991 Maargoed dat is toekomst muziek voor de meeste, maar wellicht als je echt met een lange termijn visie bezig bent niet..
Ik denk niet eens dat het echt lange termijn is. Vandaag maakte Ford bekend dat ze in versneld tempo inzetten op elektrische krachtbronnen. Er is zoveel interesse in hun F150 Lightning elektrische pick-up dat ze bij 200.000 aanbetalingen de wachtlijst in de VS hebben stopgezet. Ik denk dat de elektrische revolutie en daarna autonoom rijden - zeker op de snelweg - echt binnen twee generaties automodellen gaat plaatsvinden.
- Bijgewerkt
Plus niet iedereen rijdt een nieuwe auto en met afschalen van de lease bij bedrijven zal de vraag aan goede tweedehands en daarmee de laatste generaties benzine nog groot zijn.
Elektrisch rijden tweedehands is daarnaast een stuk minder interessant als je tegen de idioot hoge kosten van vervangen accupakket aanloopt… ik vraag me altijd af of dát in alle duurzaamheid studies meegenomen wordt of dat auto’s na pak m beet 7 jaar de sloop gaan zien.
En ik denk dat onderschat wordt hoeveel mensen gewoon een auto voor de deur willen. Qua deelauto’s heb je het dan echt over mensengeneraties en niet autogeneraties.
Ik vind heel veel van de manier waarop de auto ons leven is gaan bepalen. Het is bizar hoe de auto de straat veroverd heeft en hoe makkelijk dat geaccepteerd is. Het is gek dat we wereldwijd honderdduizenden doden accepteren door auto ongelukken, laat staan de vervuiling en de gezondheidsgevolgen daar weer van. In Nederland alleen al een watersnoodramp per 3 jaar aan verkeersdoden, het gros waarbij een motorisch voertuig betrokken is. Maar waar er miljarden naar het deltaplan zijn gegaan doen we er wat betreft de auto of het verkeer er weinig tot niets aan. En al die doden hebben nabestaanden en daarmee heeft een dodelijk ongeval dus impact op veel meer levens. Laat staan de veroorzaker die soms schuld heeft maar ook heel vaak geen schuldige is, en altijd een slachtoffer is en ook die heeft naasten.
En dan vergeten we de duizenden gewonden en impact op die levens en de naasten..
En dan is er het vastgelopen mobiliteitsprobleem.
Én om terug te komen op dit onderwerp; de ruimte die de auto in neemt aan straten, wegen, parkeerplaatsen.
Maar ondanks dat ik meer overtuigt ben van de -als je er eens anders over nadenkt- bizarre nadelen van auto’s t.o.v. de gemiddelde Nederlander, wil ik die van mij ook niet inleveren. Laat staan iedereen die zonder enig idee van alle maatschappelijke problemen door de auto, verknocht is aan zijn auto.
Het zal ooit eens veranderen, maar niet zo snel als sommige geloven. Helemaal niet zolang we massaal de maatschappelijke nadelen wegwuiven, niet willen zien, of alleen in (technische) oplossingen denken zonder het probleem echt te willen begrijpen.
Voorlopig zitten we bij de Efteling echt nog wel aan grote parkeerterreinen vast.
1991 Maargoed dat is toekomst muziek voor de meeste, maar wellicht als je echt met een lange termijn visie bezig bent niet..
Naja, dat is sowieso 't probleem.
Ik verwacht zelf dat de verandering langzamer gaat, daarnaast gaan auto's natuurlijk lang mee, dus wat over 10 a 20 jaar op de markt komt mag je nog 10 jaar extra bijtellen.
Dus als Efteling moet je nu nog wel 20 a 30 jaar parkeren faciliteren waarbij misschien in die laatste jaren pas eea begint af te lopen.
Dus de lange termijn visie zal voorlopig nog gewoon parkeren faciliteren zijn.
- Bijgewerkt
Voor de gemiddelde nederlander is hun eigen (brandstof) auto nog steeds de makkelijkste en goedkoopste oplossing om langere afstanden te kunnen reizen. En omdat je deze mensen niet snel uit hun auto's zult krijgen, zal ook de Efteling nog lange tijd hun parkeerterreinen nodig hebben.
Er is wel een openbaarvervoer (bus) verbinding tussen het park en Tilburg/Den Bosch, maar die zal zeker verbetert en uitgebreid moeten worden. En er zijn ook genoeg mensen die zien liever dat de Efteling een eigen treinstation gaat krijgen, voor directe treinen in alle windrichtingen. Mensen willen namelijk het liefst zo min mogelijk over hoeven stappen.
Over deelvervoer wil ik het niet eens hebben want dat heeft ook nog steeds enorm veel nadelen en verder is elektrisch rijden nog lang niet voor iedereen bereikbaar.
Robkuh84 en tegelijkertijd heeft de grootste autofabrikant (Toyota) nog niet één volledig elektrische auto in z'n assortiment.
Nog even wachten, maar vanaf eind dit jaar zal de Toyota BZ4X ook in Nederland te koop zijn.
Maar volgens o.a. Toyota is elektrisch rijden niet de ultime oplossing voor het milieu probleem, daarom werken ze ook nog steeds aan andere oplossingen, zoals waterstof.
1991 Moet je eens zien hoe snel grijze auto's uitgefaseerd word als benzine duurder word door verminderde vraag en extreem goedkope ritjes door vele aanbieders met groene goedkope brandstof.
Dat is wel de mogelijkheid om mensen uit hun vervuilende auto's te krijgen. Maar een echte goedkope vervoers oplossing is er nog niet als vervanger.
Dat volledig automatisch rijden zie ik ook niet zo snel gebeuren als hier geschetst wordt. Volgens mij is dat vooral marketing (van vooral Tesla) en staat het in de praktijk nog in de kinderschoenen. En als het volwassen is (als het dat wel wordt binnen afzienbare tijd) duurt het nog jaren voordat het ingeburgerd is.
The_Bullgod Ook als de benzineprijs richting 5 euro per liter stijgt, door de lage vraag en de massale invoer van autonome autodiensten?
Tonnie Als Efteling met een plan 2030 bezig is, zal 2040 ook op hoofdlijnen wel aan begonnen worden
- Bijgewerkt
1991 Moet je eens zien hoe snel grijze auto's uitgefaseerd word als benzine duurder word door verminderde vraag en extreem goedkope ritjes door vele aanbieders met groene goedkope brandstof.
Mooi om te zien hoe het collectieve geheugen werkt en we vergeten dat na de financiële crisis de prijs van benzine ook ongekend hoog opliep, maar afgelopen bijna 10 jaar vervolgens weer zakte en relatief stabiel bleef. Ik geloof er niet in dat deze stijging blijvend is. De trend zal uiteraard een stijging blijven, maar alles wordt duurder. Dat stopt consumeren niet.
En daarnaast, al zou elektrisch rijden een ongekende vlucht nemen, zit je eerst nog met een grote tweedehands markt die benzine gedreven is. Terecht dat Tonnie aanhaalt dat het uitfaseren decennia in beslag neemt.
Waarbij je ook voor elektrisch rijden nog steeds parkeerplek nodig hebt. Met nog eens extra faciliteiten qua laden ook, mits we daar niet heel snel slimmere oplossingen voor bedenken of betere reikwijdte van de auto's.
Hóóguit hebben we met autonoom rijdende auto's minder parkeerplek nodig omdat ze spiegel-aan-spiegel kunnen staan maar dan ben ik het ook met Tonnie eens dat we zo 20-30 jaar verder zijn. Wil dát een beetje ingeburgerd raken en wil je daar ruimtevoordelen van kunnen gaan zien.
1991 de massale invoer van autonome autodiensten?
Wat bedoel je met autonome autodiensten? Heb je voorbeelden?
Deelauto's waar niemand op zit te wachten, op hooguit een jonge generatie nog voornamelijk zonder kinderen in de randstad na?
1991 Ook als de benzineprijs richting 5 euro per liter stijgt, door de lage vraag en de massale invoer van autonome autodiensten?
Autonome techniek is nog lang niet zo ver dat het massaal ingezet kan worden. En er is ook nog lang geen andere goede oplossing voor een vervanger van de particuliere auto.
Brandstofprijzen zullen in de toekomst zeker nog wel stijgen, maar voorlopig echt niet door de lage vraag. Elektrisch rijden is namelijk nog lang niet voor iedereen bereikbaar.
Daar komt nog bij dat we in Nederland behoorlijk voor lopen m.b.t. het aantal elektrische auto's. In België en Duitsland rijdt iedereen nog gewoon op diesel terwijl dat hier al aan het uitsterven is. Al zouden ze daar nu de omslag gaan maken en elektrisch rijden stevig promoten dan nog duurt het minimaal 5 jaar voordat ze op ons niveau zitten.
Maar los van die discussie denk ik niet dat men nu al zo ver door denkt. Simpelweg ook omdat een parkeerterrein relatief goedkoop is en zonder enige moeite volgebouwd kan worden met iets anders (afgezien van de planologische uitdagingen uiteraard). Een attractie slopen ten gunste van parkeerplaatsen zie ik dan weer niet gebeuren.
We moeten nog zo veel wereld problemen overwinnen voordat we zo ver zijn, ik betwijfel of wij dat nog compleet gaan mee maken. Ik geloof wel dat autobezit eruit gaat hoor, en dat je uiteindelijk naar verbruik gaat betalen en er een auto komt voorrijden voor de rit die je op dat moment moet maken (een simpele auto voor korte ritten, een grotere voor t gezin, of een comfortabelere voor langere ritten etc), maar dit is echt een heel lang proces.
Eerst eens puur kijkend naar Energie:
Waarom denk je dat olie zo veel duurder zal worden, de vraag extreem minder word, en groene energie dan nog zo goedkoop is?
Buiten natuurlijk auto brandstof wordt olie voor veel meer zaken gebruikt, en dat de vraag van Nederland wat zal afnemen wordt vast gecompenseerd door ontwikkelingen in minder ontwikkelde landen die ook ontwikkeling gaan door maken. Vergeet niet dat bijna 1 miljard mensen überhaupt geen toegang tot stroom hebben, en nog enkele miljarden mensen die geen toegang tot betrouwbare stroom of "genoeg" stroom hebben (laat staan dat die allemaal al groen is), fossiel zal nog wel een tijdje mee draaien in de energie leveranties in de hele wereld.
Als fossiele brandstof duurder wordt dan zal ook "groene brandstof" duurder worden, dus daar ga je het niet op winnen. Daarnaast in al deze situaties hebben we dus nog steeds parkeerplaatsen nodig, want een auto is een auto, of t nu een EV is of niet.
Wanneer we echt van parkeerplaatsen af kunnen is als we echt 100% self driving auto's hebben waar geen operators in de auto meer hoeven te zitten of er geen operators meer centraal deze aansturen.
Pas dan hebben we minder auto's nodig en kunnen ze op centrale plekken staan en opladen, ook kan je dan dynamisch auto's laden aan de hand van de energie productie (alhoewel een plek als de Efteling dan ook echt wel een plek moet hebben voor deze auto's).
Die ontwikkelingen voor compleet zelfrijdend gaan hard maar die zijn er nog lang niet, zelfrijdende auto's bestaan in de huidige vorm al een 15 jaar (de eerste varianten overigens nog langer dan dat), en ze worden beter en beter, maar die laatste stap laat nog steeds wachten omdat daar gewoon heel veel ontwikkeling en problemen in zit, maar ook heel veel ethische discussies die nog lang niet beantwoord zijn.
Stel nu dat we per morgen al die problemen opgelost hebben, en per morgen kunnen we zelfrijdende auto's laten rijden en moet iedereen om naar een "abonnement". Nederland heeft bijna 9 miljoen personen auto's, stel dat we met een derde van die capaciteit af kunnen (dus terug naar 3 miljoen), dan zou je alleen al 6 jaar de totale productiecapaciteit van Tesla nodig hebben om de benodigde vloot op de weg te krijgen.
En dan hebben we het nog niet eens over marktwerking, want in die 6 jaar zal de prijs van deze auto's door te korten in beschikbaarheid dus niet extreem veel goedkoper worden (want waarom zou je die auto's druk bezet laten rijden voor een goedkope prijs als er toch veel vraag is), en zal in de transitie periode uiteindelijk de prijs dalen zal je ook zien dat bijvoorbeeld de vervoersvraag gewoon gaat toenemen waardoor de prijs weer hoger blijft en er nog steeds eigen auto's in bezit zullen rond rijden.
Dus samenvattend:
Nee, die transitie gaat echt heel lang duren, en de Efteling zal nog vele tientallen jaren grootschalig parkeren faciliteren en daar rekening mee moeten houden.
Daarna kunnen ze misschien die terreinen bij t park trekken.
Mark In Nederland alleen al een watersnoodramp per 3 jaar aan verkeersdoden, het gros waarbij een motorisch voertuig betrokken is. Maar waar er miljarden naar het deltaplan zijn gegaan doen we er wat betreft de auto of het verkeer er weinig tot niets aan.
Er zijn genoeg maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen, dit staat er op de site van de rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/maatregelen-verkeersveiligheid
Ook gemeentes hebben plannen om de verkeersveiligheid te verhogen, zoals het meerjarenplan van Amsterdam:
https://www.amsterdam.nl/bestuur-en-organisatie/volg-beleid/verkeer-vervoer/verkeersveiligheid/
Dus het klopt niet helemaal dat er weinig tot niets aan de verkeersveiligheid gedaan wordt
- Bijgewerkt
ThrillSeeker Dus het klopt niet helemaal dat er weinig tot niets aan de verkeersveiligheid gedaan wordt
Ik denk dat je in zijn geheel mijn punt een beetje mist, maar die discussie hoort in dit topic niet thuis.
Om wel kort een ontopic antwoord te geven; de auto is niet zomaar weg, dus blijft de Efteling nog decennia haar parkeerterreinen nodig hebben.
De Efteling kan ook op redelijk termijn van het parkeerprobleem afkomen... als de Efteling met het rijk, en de provincie de handen in een slaat, Duurzaam en innovatie zijn hot items, een monorail bijvoorbeeld deels op zonne/wind energie vanaf Tilburg met een snelle verbinding zou natuurlijk geweldig zijn.
Maar men kan ook in de polder aan de A59 grond kopen en daar een parkeerterrein maken (met directe op en afritten) en vanaf daar een monorail systeem aanleggen.