1991 Moet je eens zien hoe snel grijze auto's uitgefaseerd word als benzine duurder word door verminderde vraag en extreem goedkope ritjes door vele aanbieders met groene goedkope brandstof.
We moeten nog zo veel wereld problemen overwinnen voordat we zo ver zijn, ik betwijfel of wij dat nog compleet gaan mee maken. Ik geloof wel dat autobezit eruit gaat hoor, en dat je uiteindelijk naar verbruik gaat betalen en er een auto komt voorrijden voor de rit die je op dat moment moet maken (een simpele auto voor korte ritten, een grotere voor t gezin, of een comfortabelere voor langere ritten etc), maar dit is echt een heel lang proces.
Eerst eens puur kijkend naar Energie:
Waarom denk je dat olie zo veel duurder zal worden, de vraag extreem minder word, en groene energie dan nog zo goedkoop is?
Buiten natuurlijk auto brandstof wordt olie voor veel meer zaken gebruikt, en dat de vraag van Nederland wat zal afnemen wordt vast gecompenseerd door ontwikkelingen in minder ontwikkelde landen die ook ontwikkeling gaan door maken. Vergeet niet dat bijna 1 miljard mensen überhaupt geen toegang tot stroom hebben, en nog enkele miljarden mensen die geen toegang tot betrouwbare stroom of "genoeg" stroom hebben (laat staan dat die allemaal al groen is), fossiel zal nog wel een tijdje mee draaien in de energie leveranties in de hele wereld.
Als fossiele brandstof duurder wordt dan zal ook "groene brandstof" duurder worden, dus daar ga je het niet op winnen. Daarnaast in al deze situaties hebben we dus nog steeds parkeerplaatsen nodig, want een auto is een auto, of t nu een EV is of niet.
Wanneer we echt van parkeerplaatsen af kunnen is als we echt 100% self driving auto's hebben waar geen operators in de auto meer hoeven te zitten of er geen operators meer centraal deze aansturen.
Pas dan hebben we minder auto's nodig en kunnen ze op centrale plekken staan en opladen, ook kan je dan dynamisch auto's laden aan de hand van de energie productie (alhoewel een plek als de Efteling dan ook echt wel een plek moet hebben voor deze auto's).
Die ontwikkelingen voor compleet zelfrijdend gaan hard maar die zijn er nog lang niet, zelfrijdende auto's bestaan in de huidige vorm al een 15 jaar (de eerste varianten overigens nog langer dan dat), en ze worden beter en beter, maar die laatste stap laat nog steeds wachten omdat daar gewoon heel veel ontwikkeling en problemen in zit, maar ook heel veel ethische discussies die nog lang niet beantwoord zijn.
Stel nu dat we per morgen al die problemen opgelost hebben, en per morgen kunnen we zelfrijdende auto's laten rijden en moet iedereen om naar een "abonnement". Nederland heeft bijna 9 miljoen personen auto's, stel dat we met een derde van die capaciteit af kunnen (dus terug naar 3 miljoen), dan zou je alleen al 6 jaar de totale productiecapaciteit van Tesla nodig hebben om de benodigde vloot op de weg te krijgen.
En dan hebben we het nog niet eens over marktwerking, want in die 6 jaar zal de prijs van deze auto's door te korten in beschikbaarheid dus niet extreem veel goedkoper worden (want waarom zou je die auto's druk bezet laten rijden voor een goedkope prijs als er toch veel vraag is), en zal in de transitie periode uiteindelijk de prijs dalen zal je ook zien dat bijvoorbeeld de vervoersvraag gewoon gaat toenemen waardoor de prijs weer hoger blijft en er nog steeds eigen auto's in bezit zullen rond rijden.
Dus samenvattend:
Nee, die transitie gaat echt heel lang duren, en de Efteling zal nog vele tientallen jaren grootschalig parkeren faciliteren en daar rekening mee moeten houden.
Daarna kunnen ze misschien die terreinen bij t park trekken.