Dutch23 Maar Thomas vergeet heel even dat stikstof lokaal valt en dat er duinen om de hoek liggen.
Alleen wordt voor Aquanura propaangas gebruikt, daar komt (als het goed is) geen stikstof bij vrij (Al ben ik niet bekend of er bij de winning van propaangas stikstof vrij komt oid).
Correctie: Het is beetje onduidelijk voor mij hoe het nou zit met stikstof bij propaangas. Bij verbranding vna propaan zou allene CO2 vrij moeten komen, maar krijg niks gevonden of bij geleverd propaangas ook stikstof producten in het mengsel zitten. Wel zie ik op de site van Primagaz (bedrijf dat iig de gastank voor Aquanura heeft geleverd) dat hun gasflessen propaan (of futura propaan, soort bio propaangas) 20% meer stikstof uitstoot heeft dan houtskool, maar wel stuk meer gereduceerde CO-CO2 uitstoot.
Ik vind het zelf jammer dat het vuur verdwijnt bij Aquanura. Vond het zelf een erg mooie toevoeging aan de show en zorgde voor extra stuk spektakel. Al merkte je wel dat de beste uitvoering van vuur in de eerste symfonie zat (Bij raveleijn stuk, maar ook latere aanpassing bij Danse Macabre om de bombastische uithalen te versterken met vuur dat de finale compleet maakte). Maar bij latere shows, en met name de Guus en Tiesto show, merkte je wel dat vuur meer toegevoegd was als 'vuur moeten we ook nog ergens gebruiken'.
Desalnietemin kan ik de keuze wel begrijpen. Door gedoe met mileuvergunningen, gasprijzen, onderhoud aan de installatie en andere complicaties (denk aan de brand bij Raveleijn vorig jaar) en tal van andere redenen die wij niet zullen weten lijkt het mij wel een logische keuze. Al hoop ik wel dat ze de installatie dusdanig weghalen, dat ze bij wijze van spreken met weinig moeite het vuur ook weer terug kunnen brengen mocht daar in de toekomst tot besloten worden (al kan ik me voorstellen dat dit technisch niet verantwoord is).
Qua nieuwe show. Deze hadden ze eigenlijk al langere tijd nodig. de twee symfonieën draaien inmiddels 12 jaar, dat is wel erg lang voor een dergelijke show en je merkt dat gasten er enigszins op uitgekeken zijn. Op de meeste zomerdagen is alleen de laatste show goed bezocht omdat het park dan toch dicht is en mensen erlangs lopen richting de uitgang. Want bij eerdere shows op de avond zijn de vlonders vrij leeg.
Desalnietemin, als groot aquanura fan ga ik de symfonieën wel missen (Lees, met name de 1e symfonie). Dus ga ik komende maand nog wel even volop geneiten van de symfonie nu het nog kan.
Wel enorm benieuwd wat ze gaan doen met de nieuwe show. Daarvoor heb ik maar één eis: De finale moet wederom Danse Macabre zijn, een betere finale dan dat stuk heb je simpelweg niet.