- Bijgewerkt
Marvin ik ben niet bekend met dit soort vergunningsaanvragen. Maar moet je voor een kikker opfrisbeurt een vergunning aanvragen? Gaan deze niet gewoon mee naar het opknap hok zodat ze daar een beurt krijgen?
Marvin ik ben niet bekend met dit soort vergunningsaanvragen. Maar moet je voor een kikker opfrisbeurt een vergunning aanvragen? Gaan deze niet gewoon mee naar het opknap hok zodat ze daar een beurt krijgen?
Zou dit voor de vijverfolie zijn?
Al vind ik ‘ornamenten’ niet passen in die context.
Maar toch, de vijverfolie lijkt me iets constructiefs (of ik kan me in ieder geval voorstellen dat bij een grondige renovatie je met de vloer als constructie in de weer bent) die kikkers hebben toch geen vergunningaanvraag nodig zou je zeggen.
https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/een-nieuwe-aquanura-show-op-komst
De kikkers krijgen een metamorfose en er komen vier nieuwe grote lantaarns.
Bovenal komt er een nieuwe show. Werd tijd ook! Er miste veel nieuwe muziek en MC hoort er ook niet meer in.
Zoals ook in het artikel van Looopings wordt gezegd, de keuze voor meer licht terwijl je de show meestal opvoert overdag. Niet echt de meest handige optie. Oke de vuur effecten zijn niet alles maar vond dit toch wel iets toevoegen. Het idee dat ze nu elk beetje uitstoot in de ban willen doen vind ik ergens wel zorgelijk. Hier hadden ze het in de podcast themetalk ook al over. Ze besparen nu 11 huishoudens op jaarbasis aan gasverbruik. Wat is t volgende? Geen gaslantaarnes meer in Fata Morgana?
Jeroen_uit_tilburg Het idee dat ze nu elk beetje uitstoot in de ban willen doen vind ik ergens wel zorgelijk.
Denk dat het onderhoud aan deze dingen ook duur is. Ze doen het vaker niet dan wel. Denk dat dit ook meetelt.
Jeroen_uit_tilburg Het idee dat ze nu elk beetje uitstoot in de ban willen doen vind ik ergens wel zorgelijk. Hier hadden ze het in de podcast themetalk ook al over. Ze besparen nu 11 huishoudens op jaarbasis aan gasverbruik. Wat is t volgende? Geen gaslantaarnes meer in Fata Morgana?
Die kans zit erin ja. Maar is dat heel erg?
En wat Themetalk ervan vindt is irrelevant; wie de podcast al langer luistert weet dat met name Thomas geen enkele moeite heeft om radicaal van mening te veranderen, zolang het hem maar de mogelijkheid biedt om de Efteling te bekritiseren. Als ze de vuureffecten hadden behouden, had hij dáárover geklaagd
Dutch23 dat zou inderdaad een logische keuze kunnen zijn. En inderdaad kleine beetjes tellen ook. Maar 11 huishoudens meer of minder maakt echt het verschil niet. Plant gewoon meer bomen bij on het op die manier te compenseren! Volgensmij doet de vervuil industrie het ook op die manier. Wij kopen een stuk bos, daar blijven we vanaf en zorgen dat dat onderhouden blijft. En dan kunnen we daardoor wel wat CO2 uitstoten
Progress erg is het niet, wel zonde.
En hoezo zou de mening van Thomas ineens niet relevant zijn. Omdat het de efteling niet uitkomt? Ik vond dat Thomas in die aflevering een goed punt maakte, op festivals worden weet ik niet hoeveel vlammenwerpers gebruikt. Draagt allemaal bij aan de sfeer. Als je dat allemaal wegneemt dan gaat de beleving echt achteruit.
We nemen meteen afscheid van de bestaande symfonieën. Heftig nieuws wel. Vanaf 2 september gaat Aquanura dicht tot ergens in december. Ik vond de huidige shows eigenlijk best leuk en goed gemaakt. Zonde dat ze dat zomaar lijken weg te gooien en dat er nu maar één show overblijft. Het vuur zal ik niet zo missen.
Jeroen_uit_tilburg Maar of het het verschil maakt, is niet zo relevant. Als je die redenering volgt, kun je ook verdedigen dat we in het kleine Nederland helemáál niets aan uitstoot doen.
De Efteling heeft die doelstelling én een voorbeeldfunctie. Op basis daarvan nemen ze dit soort beslissingen denk ik. Plus dat het waarschijnlijk op termijn ook goedkoper is (en dat gaat dan weer in de spaarpot voor nieuwe attracties).
Progress Om naar iets te kijken met de blik, wel of geen uitstoot, en dan alleen daarop afgaan, lijkt mij niet de manier. Voegt het sfeer toe en draagt het bij aan de beleving van iets zou wat mij betreft ook wat meer mee mogen wegen. En ik krijg de laatste tijd het idee bij de efteling dat daar steeds minder de focus op ligt als ze maar kunnen zwaaien met het duurzaamheid tekstje van 2030 en 2032.
Maar goed, iedereen heeft hier zijn eigen visie op en dat mag natuurlijk, heeft denk ik weinig zin hier nog een hele discussie van te gaan maken. Het was namelijk wel hoog tijd voor een nieuwe show want ik sloeg hem laatste jaren eigenlijk gewoon steeds over omdat ik het nu wel kende. Dus daarvoor pluspunten
Jeroen_uit_tilburg op festivals worden weet ik niet hoeveel vlammenwerpers gebruikt.
Maar Thomas vergeet heel even dat stikstof lokaal valt en dat er duinen om de hoek liggen. Hij neemt de Efteling het vaak kwalijk dat ze om de regels heen werken, maar nu ze een keer proactief handelen is het ook weer niet goed. Als er iemand te veel naar de regels heeft gekeken en gedramd tijdens de corona pandemie is het Thomas, waardoor de pretpark branche het niet per se beter kreeg. Daarnaast is hij gewoon standaard zuur (vooral op de Efteling) en luister ik vooral nog voor Maurice en is Thomas vooral een lachband op de achtergrond die random en vaak foutieve dingen roept om maar tegen schenen te schoppen en wiens mening ik dus niet serieus neem.
Top dat het nieuws een eigen topic krijgt!
Betreffende dat nieuws; het moet nog even landen. De eerste Symfonie ligt me toch wel heel erg aan het hart, dus die ga ik ontzettend missen!
Het is wel goed om te zien dat er eindelijk vernieuwing is, zowel een technische renovatie was nodig, als gewoon eens een verse nieuwe show. Met extra verlichting (en transformaties; zijn dat projecties?) kan het gemis van de vlammen wat mij betreft gecompenseerd worden. Maar het blijft jammer dat er zo weinig donkere dagen zijn nu het park vaak 'vroeg' sluit. Want in het licht heb je geen bal aan deze effecten.
Het idee van een reis door je Efteling dag klinkt goed, maar voor mij was de eerste Symfonie daar altijd een goed voorbeeld van.
Hopelijk weten ze die eerste te benaderen!
PS; ligt het aan mij of is het park afgestapt van AquanurA als schrijfwijze? Of dacht ík altijd dat dat de schrijfwijze was?
Dutch23 Maar Thomas vergeet heel even dat stikstof lokaal valt en dat er duinen om de hoek liggen.
Alleen wordt voor Aquanura propaangas gebruikt, daar komt (als het goed is) geen stikstof bij vrij (Al ben ik niet bekend of er bij de winning van propaangas stikstof vrij komt oid).
Correctie: Het is beetje onduidelijk voor mij hoe het nou zit met stikstof bij propaangas. Bij verbranding vna propaan zou allene CO2 vrij moeten komen, maar krijg niks gevonden of bij geleverd propaangas ook stikstof producten in het mengsel zitten. Wel zie ik op de site van Primagaz (bedrijf dat iig de gastank voor Aquanura heeft geleverd) dat hun gasflessen propaan (of futura propaan, soort bio propaangas) 20% meer stikstof uitstoot heeft dan houtskool, maar wel stuk meer gereduceerde CO-CO2 uitstoot.
Ik vind het zelf jammer dat het vuur verdwijnt bij Aquanura. Vond het zelf een erg mooie toevoeging aan de show en zorgde voor extra stuk spektakel. Al merkte je wel dat de beste uitvoering van vuur in de eerste symfonie zat (Bij raveleijn stuk, maar ook latere aanpassing bij Danse Macabre om de bombastische uithalen te versterken met vuur dat de finale compleet maakte). Maar bij latere shows, en met name de Guus en Tiesto show, merkte je wel dat vuur meer toegevoegd was als 'vuur moeten we ook nog ergens gebruiken'.
Desalnietemin kan ik de keuze wel begrijpen. Door gedoe met mileuvergunningen, gasprijzen, onderhoud aan de installatie en andere complicaties (denk aan de brand bij Raveleijn vorig jaar) en tal van andere redenen die wij niet zullen weten lijkt het mij wel een logische keuze. Al hoop ik wel dat ze de installatie dusdanig weghalen, dat ze bij wijze van spreken met weinig moeite het vuur ook weer terug kunnen brengen mocht daar in de toekomst tot besloten worden (al kan ik me voorstellen dat dit technisch niet verantwoord is).
Qua nieuwe show. Deze hadden ze eigenlijk al langere tijd nodig. de twee symfonieën draaien inmiddels 12 jaar, dat is wel erg lang voor een dergelijke show en je merkt dat gasten er enigszins op uitgekeken zijn. Op de meeste zomerdagen is alleen de laatste show goed bezocht omdat het park dan toch dicht is en mensen erlangs lopen richting de uitgang. Want bij eerdere shows op de avond zijn de vlonders vrij leeg.
Desalnietemin, als groot aquanura fan ga ik de symfonieën wel missen (Lees, met name de 1e symfonie). Dus ga ik komende maand nog wel even volop geneiten van de symfonie nu het nog kan.
Wel enorm benieuwd wat ze gaan doen met de nieuwe show. Daarvoor heb ik maar één eis: De finale moet wederom Danse Macabre zijn, een betere finale dan dat stuk heb je simpelweg niet.
Het werd ook wel tijd voor een nieuwe show. Jammer dat de twee symfonieën ook direct helemaal moeten verdwijnen. Van mij hadden die wel in een archiefkastje gemogen en met speciale gelegenheden er even uit worden gehaald. Die vind ik waardevoller dan zoiets als Guus, waar de internationale gast niets van snapt.
Jammer van de vuureffecten, en elf huishoudens aan uitstoot lijkt weinig maar dat is echt wel behoorlijk voor een show die niets anders doet vertier brengen. Hopelijk brengt het de Efteling ook naar een fase dat de show vaker in het schemer en donker te zien is, met andere woorden: hopelijk gaan we in de toekomst iets te zien krijgen rondom de openingstijden.
Michael Van mij hadden die wel in een archiefkastje gemogen en met speciale gelegenheden er even uit worden gehaald.
Dat denk ik dat dat nogsteeds het geval zal zijn. Die shows zullen echt niet compleet verwijderd worden maar in het archief behouden blijven. Al zullen die momenten dat ze gebruikt worden stuk zeldzamer zijn dan die speciale gelegenheden waarbij ze de Guus en Tiesto show naar voren brengen.
Mennoo_ Dat denk ik dat dat nogsteeds het geval zal zijn.
Ik denk dus van niet, omdat de vuureffecten ook gaan verdwijnen. Ik kan mij voorstellen dat je dat stuk uit je show moet verwijderen en zoals al eerder opgemerkt: In de symfonie is vuur wel echt een element dat er toe doet in tegenstelling tot de twee specials.
Ik heb Aquanura bij de opening zeer ambitieus gevonden maar de laatste jaren gebeurde er niet zoveel rondom die vijver (buiten dat hotel dan ). Wat ik nog steeds betreur is dat er zo weinig mensen rondom die vijver staan. Dan heb je een dag met piekdrukte en is het bij de vijver niet eens zo druk. Misschien is er toch wat reclame nodig aan het begin van de dag? Die had je vroeger met het scherm met showtijden naast de spoorweg.
De investering in de shows voor Tiësto en Guus blijf ik ook wat gek vinden. Hoe vaak hebben die nu gedraaid? Ze hebben in totaal 4 shows maar de laatste jaren zag ik er steeds maar eentje.
Verder wel eens dat Danse Macabre dé finale bij uitstek blijft!