Mark Nu is de snelheid ook gering, maar dat ze überhaupt met 4 wielen een lancering krijgen vind ik al heel wat.

max snelheid is 45 km/h. Als je dan kijkt naar de meest recente Family Launch coasters van andere leveranciers dan is dit echt een stuk minder snel.

  • Vekoma - Big Bear Mountain - LSM Launch - 77 km/h
  • Intamin - Arctic Rescue - Tire Launch - 65 km/h
  • Mark vindt dit leuk.

Mark Een elektromotor ansich is natuurlijk wel een heel betrouwbaar, makkelijk uit te wisselen, en vaak gebruikt object. Dus ook relatief goedkoop in aanschaf als je hem moet vervangen. Ik weet niet of je zo stellig kan beweren dat hier meer onderhoud op zit. De techniek als geheel is veel simpeler.

Een Stator kan niet gerepareerd maar moet geheel vervangen worden en dat zijn dure apparaten vol electronica.
Ik denk dat de balans heel erg richting dit nieuwe systeem door slaat als het om onderhoudskosten en aanschafkosten en stroomverbruik gaat.

Nou.. toch al vaak gezien dat er ergens een motor vervangen moest worden in een attractie en dat zijn meestal behoorlijk dure aangelegenheden. Nu ken ik natuurlijk verre van details, maar bij een flatride loopt dat blijkbaar in de tonnen. Natuurlijk zijn dat veel zwaardere motoren, maar toch: De motoren van de achtbaan krijgen nog steeds een magnetische klap te verwerken. Ze moeten dus behóórlijk wat kracht hebben om dat tegen te gaan (volgens dezelfde wetten van behoud van energie dus grofweg even veel kracht als bij een banden-lancering). En net als met statoren worden die motoren in de praktijk vaak ook volledig vervangen. Ik weet zo net niet wat duurder is. In principe hebben beide behoorlijk wat koper er in zitten. Een electromotor heeft wat meer gevoelige techniek, een stator heeft wat duurdere elementen voor zover ik weet (maar als iemand hier meer info over heeft: graag).

Mark oordeel van dit systeem is dat door de draaibeweging je automatisch koeling krijgt van de magneten

De magneten: Misschien (gezien de draaiing in dezelfde richting is zal dat maar beperkt zijn), maar de motoren zelf zullen behoorlijk wat hitte maken. Meer dan wat een stator doet lijkt me.

Mark Je vraag je haast af waarom dit niet eerder bedacht is.

Ik denk dat daar héél goede redenen voor zijn. En dat die niet geheel toevallig samen hangen met het stereotype van Italiaanse Engineering.

Ter vergelijk: De aandrijving van Tomahawk (de frisbee in onze walibi) ziet er op het eerste oog ook heel slim uit. Laat een student werktuigbouwkunde erheen kijken en hij legt je precies uit wat er allemaal mis mee is.. en dan weet je meteen ook waarom er zo veel technische problemen met het ding zijn.

    Coasterfrenzy stereotype van Italiaanse Engineering.

    Zowel Zierer als haar moederbedrijf zijn nog steeds hartstikke Duits.

    Of zie ik ergens iets over het hoofd waar je op doelt?

      Coasterfrenzy Een electromotor heeft wat meer gevoelige techniek

      Een elektromotor is eigenlijk best simpel en kan behoorlijk mishandeld worden voor hij het loodje legt. Het is zeker geen "gevoelige" techniek. Het maken van een goede elektromotor is echter wel erg specialistisch en tijdrovend werk wat nog met de hand wordt gedaan. Je kan een motor wel uitrusten met allerhande complexe monitoringssystemen, maar zonder werkt de motor net zo goed. Een goede elektromotor wordt eigenlijk ook zelden echt warm, het rendement ligt namelijk erg hoog (zeker wel boven de 90%).

        Coasterfrenzy maar bij een flatride loopt dat blijkbaar in de tonnen

        Meeste (grote) flatrides gebruiken alleen geen Electro motoren maar hydraulische motoren. En die zijn een stuk duurder om te vervangen omdat het ook een meer tijd rovende klus is.

        Coasterfrenzy Meer dan wat een stator doet lijkt me.

        Nou... ik heb nog geen Electro motoren op attracties gezien met actieve koeling er op wat statoren wel standaard hebben tegenwoordig. Hoog uit wat koelvinnen.

        Coasterfrenzy De motoren van de achtbaan krijgen nog steeds een magnetische klap te verwerken. Ze moeten dus behóórlijk wat kracht hebben om dat tegen te gaan (volgens dezelfde wetten van behoud van energie dus grofweg even veel kracht als bij een banden-lancering)

        Een groot voordeel bij deze in verhouding met een banden lancering is de weerstand door frictie. Bij een banden lancering is er direct contact met de trein. Waardoor de banden dus geleidelijk versnellen anders slippen ze door op de trein en slijten ze zichzelf te snel kaal. Nog vaker dan de motoren moeten ook de banden worden vervangen want het rubber slijt daarbij met elke lancering. Daar heeft deze techniek dus geen last van doordat er geen direct contact met de trein en dus slijtage aan het wiel is.

        Coasterfrenzy en dan weet je meteen ook waarom er zo veel technische problemen met het ding zijn.

        Meeste technische problemen zitten bij de tomahawk in de beugel sensoren. En de signaal voering daarvan. Heb dat ding zelf meerdere seizoenen gedraaid en het was 19/20 keer een beugel storing waar die heel kort dacht dat er iets mis was en dus automatisch een e-stop maakt.

          Mark Zowel Zierer als haar moederbedrijf zijn nog steeds hartstikke Duits.

          'ZIERER Karussell- und Spezialmaschinenbau GmbH & Co. KG' klinkt inderdaad erg Duits 🙂

          Mark Zowel Zierer als haar moederbedrijf zijn nog steeds hartstikke Duits.

          Of zie ik ergens iets over het hoofd waar je op doelt?

          Nee.. Ik heb inderdaad de twee Z's verwisseld. Zamperla en Zierer.

          Quefox_ Het maken van een goede elektromotor is echter wel erg specialistisch en tijdrovend werk wat nog met de hand wordt gedaan.

          Dit dus. Op de basisschool had ik al zelf een primitieve electromotor in elkaar geflanst, maar het type motoren wat hier gebruikt worden lijkt me wel de nodige stappen verder te gaan.

          scagen Meeste (grote) flatrides gebruiken alleen geen Electro motoren maar hydraulische motoren. En die zijn een stuk duurder om te vervangen omdat het ook een meer tijd rovende klus is.

          Dat is interessante informatie. Bedankt!
          Maar zou het dan niet ook logisch zijn dat deze baan hydraulische motoren gebruikt?? In principe lijken me de krachten niet heel erg te verschillen.

          scagen Nou... ik heb nog geen Electro motoren op attracties gezien met actieve koeling er op wat statoren wel standaard hebben tegenwoordig. Hoog uit wat koelvinnen.

          Ik wist niet dat statoren een actieve koeling hebben. Good to know. Ik heb wel vaker koelsystemen op launch-tracks gezien, maar die zijn op de track/wielen gericht (ook vaak dat wielen achteraf nog gekoeld worden). Maar uiteraard: Je ziet als buitenstaander niet echt wat er onder zo'n witte kap van een stator zit.

          scagen Een groot voordeel bij deze in verhouding met een banden lancering is de weerstand door frictie. Bij een banden lancering is er direct contact met de trein. Waardoor de banden dus geleidelijk versnellen anders slippen ze door op de trein en slijten ze zichzelf te snel kaal.

          Juist.. als een band door slipt betekent dit dat de Tork van de motor krachtiger is dan de weerstand van de trein. In dat geval zal de motor dus inderdaad ook een remmende klap krijgen die opgevangen moet worden. Is het niet zo dat dit bij het Zierer systeem dan eigenlijk hetzelfde is, maar dat de klap ontstaat door een magnetische trekking?? Het lijkt me dan door het gebrek aan frictie wel logisch dat de klap wellicht kleiner is, maar toch aanwezig.

          Wat dat betreft heb ik eigenlijk nooit goed begrepen waarom er nog redelijk wat moderne baantjes gebouwd worden met een bandenlancering.. Natuurlijk kun je de frictie van zo'n band minimaliseren door deze qua snelheid enigszins met het voertuig op te lijnen, maar vooral bij die banen die 2 lanceringen hebben zullen de eerste banden een behoorlijke klap krijgen (grootste snelheidsverschil).

          Heel interessant topic dit overigens.

            Coasterfrenzy Heel interessant topic dit overigens.

            Het baantje op zich stelt niks voor maar deze techniek bied genoeg discussiestof inderdaad.

            Coasterfrenzy Op de basisschool had ik al zelf een primitieve electromotor in elkaar geflanst, maar het type motoren wat hier gebruikt worden lijkt me wel de nodige stappen verder te gaan

            Dat valt dus wel mee. Het komt vooral neer op het optimaliseren van dat primitieve design om zo min mogelijk verliezen te hebben. Maar in de basis is het gewoon nog steeds hetzelfde designprincipe.

            Je kan ze overigens wel heel complex maken zoals ik al zei, met een oneindig scala aan monitoringssystemen. Je kan ook de permanentmagneet vervangen door een spoel die extern wordt bekrachtigd, dan kan je wat spelen met het blindvermogen van de motor. Maar voor deze toepassing lijkt mij dat allemaal niet nodig.

            Coasterfrenzy Wat dat betreft heb ik eigenlijk nooit goed begrepen waarom er nog redelijk wat moderne baantjes gebouwd worden met een bandenlancering

            Naja dat zit hem gewoon in de kosten. Zo'n LSM systeem is veel kostbaarder dan een paar motoren met banden eraan gemonteerd. Enige nadeel is dat je dan met regelmaat de banden moet vervangen, omdat die zoals je al aangeeft best wat te verduren krijgen. De motor zelf kan er wel tegen, die gedraagt zich dan een beetje alsof hij kortstondig opnieuw aanloopt.

              Tekst van de site van Zierer:

              Der brandneue Magnetscheibenlaunch ermöglicht ein noch flexibleres Layout mit kürzeren Beschleunigungsstrecken oder Kurven direkt nach dem Bahnhof. Der Antrieb ist aufgrund der kontaktlosen Magnetantriebstechnologie verschleiß- und wartungsarm. Deshalb ist der Discovery Launch Coaster noch unabhängiger von Wetterbedingungen und kann auch bei sehr kaltem und regnerischem Wetter betrieben werden. Diese Technologie garantiert zudem eine hohe Verfügbarkeit der Anlage durch die im Vergleich zu anderen Launchantrieben einfachere und kompaktere Technik.

              De door Zierer geclaimde voordelen:
              Een kortere lanceerstrook
              Slijtage- en onderhoudsarm
              Nog onafhankelijker van koud of nat weer
              Hogere uptime t.o.v. andere lanceer technieken door eenvoudigere en compactere techniek

              Dit lijken mij geen zaken die niet kloppen, het lijkt mij overigens ook een goedkoper systeem (wordt niet geclaimd). Over nadelen wordt niet gesproken maar ik kan mij voortellen dat er beperkingen zitten aan de nauwkeurigheid van de lancering en de eventueel maximaal te behalen versnelling.

                hyyyper Om antwoord te geven op de vraag waarom dit niet eerder bedacht is: Het is eerder bedacht.

                Dit zal op punten wel net iets anders werken dan het Zierer systeem aangezien dit gepatenteerd is.

                scagen Oh Shit.. Die baan heb ik zelf nog gedaan. Die lancering is overigens alles behalve soepel te noemen.

                Ronny De door Zierer geclaimde voordelen:
                Een kortere lanceerstrook
                Slijtage- en onderhoudsarm
                Nog onafhankelijker van koud of nat weer
                Hogere uptime t.o.v. andere lanceer technieken door eenvoudigere en compactere techniek

                • Ik vraag me af of dit wel écht zo is. De lancering is behoorlijk zwak, waardoor je voor dezelfde snelheid in principe juist een langere strook nodig zou hebben. Je kunt hem korter maken doordat oftewel de snelheid trager is, of omdat je gaat shuttelen zoals de baan in de video hierboven.
                • Lijkt me te kloppen.
                • Ik denk niet dat dit nóg onafhankelijker is van slecht weer tov een normale LIM/LSM (in tegendeel zelfs), maar dat dit vergelijk is ten opzichte van een bandenlancering.
                • Dat valt in de praktijk nog te bezien.

                Quefox_ Naja dat zit hem gewoon in de kosten. Zo'n LSM systeem is veel kostbaarder dan een paar motoren met banden eraan gemonteerd. Enige nadeel is dat je dan met regelmaat de banden moet vervangen, omdat die zoals je al aangeeft best wat te verduren krijgen. De motor zelf kan er wel tegen, die gedraagt zich dan een beetje alsof hij kortstondig opnieuw aanloopt.

                Ik snap dat het in aanschaf inderdaad veel goedkoper is. Maar juist op lange termijn lijkt het me juist toch duurder te worden. Ik weet ook niet of je dat systeem al eens bekeken hebt, maar ook bij die bandenlanceerbanen word gebruik gemaakt van statoren (die zullen goedkoper zijn dan die van een lancering, maar toch). Ik ben even kwijt hoe het exact allemaal in elkaar zit, maar tussen twee lanceringen in zie je de banden altijd nog een keer extra als een gek draaien om de onnodig opgebouwde spanning in die statoren kwijt te raken. Effectief word dus gewoon elektriciteit weg gegooid. Ik zou me zodoende prima kunnen voorstellen dat een bandenlancering dus zelfs meer stroom verbruikt dan een LIM/LSM lancering (zeker omdat het meestal om familiebaantjes gaat die toch geen hoge acceleratie nodig hebben).

                  Coasterfrenzy Ik vraag me af of dit wel écht zo is. De lancering is behoorlijk zwak, waardoor je voor dezelfde snelheid in principe juist een langere strook nodig zou hebben. Je kunt hem korter maken doordat oftewel de snelheid trager is, of omdat je gaat shuttelen zoals de baan in de video hierboven

                  De baan hierboven heeft natuurlijk wel dat de eerste lancering vanuit stilstand is + dat het maar 1 trein is waar de lancering kort effect op heeft. Bij de versie van zierer gaat de trein al rollende de lancering in wat al scheelt + die heeft de gehele lengte van de trein waarover het kan lanceren.

                  Coasterfrenzy Ik vraag me af of dit wel écht zo is. De lancering is behoorlijk zwak

                  Dit is een conclusie die jij op voorhand trekt op basis van een filmpje, wat overigens een kinderbaan is. Volgens mij is de lanceerstrook korter t.o.v. dezelfde lancering met LSM, omdat een LSM m.i. input terug krijgt uit de stators over de snelheid en plek van de trein op de strook. En dat kost lengte.
                  Overigens kunnen er ook meerdere vinnen (en dito magneetschijven) naast elkaar onder de trein worden gemonteerd waardoor de lancering krachtiger wordt (als bij de banen van IEpark).

                    Coasterfrenzy Ik weet ook niet of je dat systeem al eens bekeken hebt, maar ook bij die bandenlanceerbanen word gebruik gemaakt van statoren [...] Ik ben even kwijt hoe het exact allemaal in elkaar zit, maar tussen twee lanceringen in zie je de banden altijd nog een keer extra als een gek draaien om de onnodig opgebouwde spanning in die statoren kwijt te raken.

                    Electrical engineer hier 🙋🏻‍♂️. Dit moet je even uitleggen, want het klinkt als een hoop onzin.

                    Ik ga ervanuit dat je met "statoren" doelt op het anker van de motor. Daar wordt in het geval van een motor geen spanning in opgebouwd. Als de motor wordt ingeschakeld, is direct het volledige potentiaal aanwezig. Echter verbruikt de motor een veel grotere stroom, want de as staat nog stil en er moet een groot koppel zijn om hem in beweging te krijgen. Naarmate de motor dichterbij zijn nominale toerental komt, nemen het koppel en de stroom weer af.

                    Op het moment dat er een trein op de banden komt om te versnellen, wordt dit koppel weer groter. Dit komt omdat de trein als het ware het magneetveld van de rotor afremt, maar het magneetveld van het anker (de stator) blijft hetzelfde. Dit noemen we "slip", en dat heeft weer als gevolg dat de magnetische flux veranderd en een koppel gegenereerd wordt. Vervolgens, als de trein weer los is van de banden, wordt dit gestabiliseerd. Dan draait de rotor van een motor dus weer iets "sneller", met kleiner slip en een kleiner koppel. Des te langzamer de rotor draait, des te groter het slip en des te groter het koppel.

                    Nu moet je mij even uitleggen waar die "onnodige spanning" in het anker (de stator) van de motor wordt opgewekt. Zolang we die motor als motor blijven bedrijven, wordt er de stator niks opgewekt. Pas als het slip negatief wordt, kan je iets opwekken. Maar dan hebben we het over een generator. Waar je het misschien over hebt, is dat er in de rotor een geïnduceerde spanning optreed als gevolg van het magneetveld van het anker. In de rotor gaat dan op zijn beurt een wervelstroom vloeien, maar deze is essentieel voor de werking van een motor. Zonder wervelstroom geen slip, en zonder slip geen koppel. Hier is dus absoluut geen sprake van een "onnodige spanning". Daarnaast, zodra de motor wordt uitgeschakeld verdwijnt het magnetische veld van het anker, en dus ook de geïnduceerde spanning in de rotor.

                    Of bedoel je iets compleet anders?

                      Ronny Dit is een conclusie die jij op voorhand trekt op basis van een filmpje,

                      Ik geef letterlijk in mijn post aan dat ik die baan nog gedaan heb.

                      Daarnaast haal ik ook letterlijk in diezelfde post het vergelijk tussen kinder/familie vs. een achtbaan die een hoge snelheid moet halen aan.

                      Quefox_ Electrical engineer hier 🙋🏻‍♂️. Dit moet je even uitleggen, want het klinkt als een hoop onzin.

                      Yes.. dat zou goed kunnen.

                      Quefox_ Echter verbruikt de motor een veel grotere stroom

                      Hier gaat het om. Het net wil je liever niet belasten met die piekspanning. Dus heb je een opslag er tussen zitten die zichzelf op laadt en zich weer ontlaadt op het moment dat het nodig is. Nu ik thuis ben heb ik de tijd genomen om dit even uit te zoeken: Gaat om een condensator (en dus geen stator - waarvan ik meteen ook even opgezocht heb wat dat dat precies is en ik voel me behoorlijk stom nu).

                      Anyways: We stonden vorig jaar bij Juvelen te kijken en het viel nogal op dat tussen de lanceringen in die wielen als een gek gaan draaien. De uitleg was dat het daarvoor was. Waar die energie precies vandaan komt is mij een raadsel. Me staat vaag wat bij dat het te maken had met die 2e lancering, maar pin me er niet op vast.

                      Ik weet dat je in theorie de energie van het remmen weer zou kunnen gebruiken om te lanceren (je moet dan uiteraard nog steeds wat bij-laden, maar in elk geval hoef je dan niet alle energie uit het net te trekken). Ik weet niet of er banen zijn waarbij dit daadwerkelijk gedaan word (wat ik wel heel interessant zou vinden om te weten).

                        Coasterfrenzy Anyways: We stonden vorig jaar bij Juvelen te kijken en het viel nogal op dat tussen de lanceringen in die wielen als een gek gaan draaien. De uitleg was dat het daarvoor was. Waar die energie precies vandaan komt is mij een raadsel. Me staat vaag wat bij dat het te maken had met die 2e lancering, maar pin me er niet op vast.

                        Bij de Juvelen clone in Le Pal heb ik nog een bts tour gehad, en daar werd verteld en laten zien dat hun een dynamo gebruiken voor opslag van de energie in de wielen. Ik moet daarbij wel vermelden dat dat later is toegevoegd daar.

                          QDude24 Interessant.. maar hoe zou dat dan precies moeten werken?? Het klinkt als een poging tot een perpetual motion machine.