Coasterfrenzy Ik weet ook niet of je dat systeem al eens bekeken hebt, maar ook bij die bandenlanceerbanen word gebruik gemaakt van statoren [...] Ik ben even kwijt hoe het exact allemaal in elkaar zit, maar tussen twee lanceringen in zie je de banden altijd nog een keer extra als een gek draaien om de onnodig opgebouwde spanning in die statoren kwijt te raken.
Electrical engineer hier 🙋🏻♂️. Dit moet je even uitleggen, want het klinkt als een hoop onzin.
Ik ga ervanuit dat je met "statoren" doelt op het anker van de motor. Daar wordt in het geval van een motor geen spanning in opgebouwd. Als de motor wordt ingeschakeld, is direct het volledige potentiaal aanwezig. Echter verbruikt de motor een veel grotere stroom, want de as staat nog stil en er moet een groot koppel zijn om hem in beweging te krijgen. Naarmate de motor dichterbij zijn nominale toerental komt, nemen het koppel en de stroom weer af.
Op het moment dat er een trein op de banden komt om te versnellen, wordt dit koppel weer groter. Dit komt omdat de trein als het ware het magneetveld van de rotor afremt, maar het magneetveld van het anker (de stator) blijft hetzelfde. Dit noemen we "slip", en dat heeft weer als gevolg dat de magnetische flux veranderd en een koppel gegenereerd wordt. Vervolgens, als de trein weer los is van de banden, wordt dit gestabiliseerd. Dan draait de rotor van een motor dus weer iets "sneller", met kleiner slip en een kleiner koppel. Des te langzamer de rotor draait, des te groter het slip en des te groter het koppel.
Nu moet je mij even uitleggen waar die "onnodige spanning" in het anker (de stator) van de motor wordt opgewekt. Zolang we die motor als motor blijven bedrijven, wordt er de stator niks opgewekt. Pas als het slip negatief wordt, kan je iets opwekken. Maar dan hebben we het over een generator. Waar je het misschien over hebt, is dat er in de rotor een geïnduceerde spanning optreed als gevolg van het magneetveld van het anker. In de rotor gaat dan op zijn beurt een wervelstroom vloeien, maar deze is essentieel voor de werking van een motor. Zonder wervelstroom geen slip, en zonder slip geen koppel. Hier is dus absoluut geen sprake van een "onnodige spanning". Daarnaast, zodra de motor wordt uitgeschakeld verdwijnt het magnetische veld van het anker, en dus ook de geïnduceerde spanning in de rotor.
Of bedoel je iets compleet anders?