Mark Zowel Zierer als haar moederbedrijf zijn nog steeds hartstikke Duits.
Of zie ik ergens iets over het hoofd waar je op doelt?
Nee.. Ik heb inderdaad de twee Z's verwisseld. Zamperla en Zierer.
Quefox_ Het maken van een goede elektromotor is echter wel erg specialistisch en tijdrovend werk wat nog met de hand wordt gedaan.
Dit dus. Op de basisschool had ik al zelf een primitieve electromotor in elkaar geflanst, maar het type motoren wat hier gebruikt worden lijkt me wel de nodige stappen verder te gaan.
scagen Meeste (grote) flatrides gebruiken alleen geen Electro motoren maar hydraulische motoren. En die zijn een stuk duurder om te vervangen omdat het ook een meer tijd rovende klus is.
Dat is interessante informatie. Bedankt!
Maar zou het dan niet ook logisch zijn dat deze baan hydraulische motoren gebruikt?? In principe lijken me de krachten niet heel erg te verschillen.
scagen Nou... ik heb nog geen Electro motoren op attracties gezien met actieve koeling er op wat statoren wel standaard hebben tegenwoordig. Hoog uit wat koelvinnen.
Ik wist niet dat statoren een actieve koeling hebben. Good to know. Ik heb wel vaker koelsystemen op launch-tracks gezien, maar die zijn op de track/wielen gericht (ook vaak dat wielen achteraf nog gekoeld worden). Maar uiteraard: Je ziet als buitenstaander niet echt wat er onder zo'n witte kap van een stator zit.
scagen Een groot voordeel bij deze in verhouding met een banden lancering is de weerstand door frictie. Bij een banden lancering is er direct contact met de trein. Waardoor de banden dus geleidelijk versnellen anders slippen ze door op de trein en slijten ze zichzelf te snel kaal.
Juist.. als een band door slipt betekent dit dat de Tork van de motor krachtiger is dan de weerstand van de trein. In dat geval zal de motor dus inderdaad ook een remmende klap krijgen die opgevangen moet worden. Is het niet zo dat dit bij het Zierer systeem dan eigenlijk hetzelfde is, maar dat de klap ontstaat door een magnetische trekking?? Het lijkt me dan door het gebrek aan frictie wel logisch dat de klap wellicht kleiner is, maar toch aanwezig.
Wat dat betreft heb ik eigenlijk nooit goed begrepen waarom er nog redelijk wat moderne baantjes gebouwd worden met een bandenlancering.. Natuurlijk kun je de frictie van zo'n band minimaliseren door deze qua snelheid enigszins met het voertuig op te lijnen, maar vooral bij die banen die 2 lanceringen hebben zullen de eerste banden een behoorlijke klap krijgen (grootste snelheidsverschil).
Heel interessant topic dit overigens.