Coasterfrenzy Op de basisschool had ik al zelf een primitieve electromotor in elkaar geflanst, maar het type motoren wat hier gebruikt worden lijkt me wel de nodige stappen verder te gaan
Dat valt dus wel mee. Het komt vooral neer op het optimaliseren van dat primitieve design om zo min mogelijk verliezen te hebben. Maar in de basis is het gewoon nog steeds hetzelfde designprincipe.
Je kan ze overigens wel heel complex maken zoals ik al zei, met een oneindig scala aan monitoringssystemen. Je kan ook de permanentmagneet vervangen door een spoel die extern wordt bekrachtigd, dan kan je wat spelen met het blindvermogen van de motor. Maar voor deze toepassing lijkt mij dat allemaal niet nodig.
Coasterfrenzy Wat dat betreft heb ik eigenlijk nooit goed begrepen waarom er nog redelijk wat moderne baantjes gebouwd worden met een bandenlancering
Naja dat zit hem gewoon in de kosten. Zo'n LSM systeem is veel kostbaarder dan een paar motoren met banden eraan gemonteerd. Enige nadeel is dat je dan met regelmaat de banden moet vervangen, omdat die zoals je al aangeeft best wat te verduren krijgen. De motor zelf kan er wel tegen, die gedraagt zich dan een beetje alsof hij kortstondig opnieuw aanloopt.