Om antwoord te geven op de vraag waarom dit niet eerder bedacht is: Het is eerder bedacht.
I.E. Park ( wie kent ze niet) biedt coasters aan met een vergelijkbare lancering. Lijkt erop dat er 2 exemplaren van bestaan.
https://www.iepark.com/portfolio-articoli/drifter/
https://rcdb.com/r.htm?ot=2&ml=7647
Zierer komt met familie-achtbaan met launch (Discovery Launch Coaster)
scagen Oh Shit.. Die baan heb ik zelf nog gedaan. Die lancering is overigens alles behalve soepel te noemen.
Ronny De door Zierer geclaimde voordelen:
Een kortere lanceerstrook
Slijtage- en onderhoudsarm
Nog onafhankelijker van koud of nat weer
Hogere uptime t.o.v. andere lanceer technieken door eenvoudigere en compactere techniek
- Ik vraag me af of dit wel écht zo is. De lancering is behoorlijk zwak, waardoor je voor dezelfde snelheid in principe juist een langere strook nodig zou hebben. Je kunt hem korter maken doordat oftewel de snelheid trager is, of omdat je gaat shuttelen zoals de baan in de video hierboven.
- Lijkt me te kloppen.
- Ik denk niet dat dit nóg onafhankelijker is van slecht weer tov een normale LIM/LSM (in tegendeel zelfs), maar dat dit vergelijk is ten opzichte van een bandenlancering.
- Dat valt in de praktijk nog te bezien.
Quefox_ Naja dat zit hem gewoon in de kosten. Zo'n LSM systeem is veel kostbaarder dan een paar motoren met banden eraan gemonteerd. Enige nadeel is dat je dan met regelmaat de banden moet vervangen, omdat die zoals je al aangeeft best wat te verduren krijgen. De motor zelf kan er wel tegen, die gedraagt zich dan een beetje alsof hij kortstondig opnieuw aanloopt.
Ik snap dat het in aanschaf inderdaad veel goedkoper is. Maar juist op lange termijn lijkt het me juist toch duurder te worden. Ik weet ook niet of je dat systeem al eens bekeken hebt, maar ook bij die bandenlanceerbanen word gebruik gemaakt van statoren (die zullen goedkoper zijn dan die van een lancering, maar toch). Ik ben even kwijt hoe het exact allemaal in elkaar zit, maar tussen twee lanceringen in zie je de banden altijd nog een keer extra als een gek draaien om de onnodig opgebouwde spanning in die statoren kwijt te raken. Effectief word dus gewoon elektriciteit weg gegooid. Ik zou me zodoende prima kunnen voorstellen dat een bandenlancering dus zelfs meer stroom verbruikt dan een LIM/LSM lancering (zeker omdat het meestal om familiebaantjes gaat die toch geen hoge acceleratie nodig hebben).
Coasterfrenzy Ik vraag me af of dit wel écht zo is. De lancering is behoorlijk zwak, waardoor je voor dezelfde snelheid in principe juist een langere strook nodig zou hebben. Je kunt hem korter maken doordat oftewel de snelheid trager is, of omdat je gaat shuttelen zoals de baan in de video hierboven
De baan hierboven heeft natuurlijk wel dat de eerste lancering vanuit stilstand is + dat het maar 1 trein is waar de lancering kort effect op heeft. Bij de versie van zierer gaat de trein al rollende de lancering in wat al scheelt + die heeft de gehele lengte van de trein waarover het kan lanceren.
Coasterfrenzy Ik vraag me af of dit wel écht zo is. De lancering is behoorlijk zwak
Dit is een conclusie die jij op voorhand trekt op basis van een filmpje, wat overigens een kinderbaan is. Volgens mij is de lanceerstrook korter t.o.v. dezelfde lancering met LSM, omdat een LSM m.i. input terug krijgt uit de stators over de snelheid en plek van de trein op de strook. En dat kost lengte.
Overigens kunnen er ook meerdere vinnen (en dito magneetschijven) naast elkaar onder de trein worden gemonteerd waardoor de lancering krachtiger wordt (als bij de banen van IEpark).
Coasterfrenzy Ik weet ook niet of je dat systeem al eens bekeken hebt, maar ook bij die bandenlanceerbanen word gebruik gemaakt van statoren [...] Ik ben even kwijt hoe het exact allemaal in elkaar zit, maar tussen twee lanceringen in zie je de banden altijd nog een keer extra als een gek draaien om de onnodig opgebouwde spanning in die statoren kwijt te raken.
Electrical engineer hier . Dit moet je even uitleggen, want het klinkt als een hoop onzin.
Ik ga ervanuit dat je met "statoren" doelt op het anker van de motor. Daar wordt in het geval van een motor geen spanning in opgebouwd. Als de motor wordt ingeschakeld, is direct het volledige potentiaal aanwezig. Echter verbruikt de motor een veel grotere stroom, want de as staat nog stil en er moet een groot koppel zijn om hem in beweging te krijgen. Naarmate de motor dichterbij zijn nominale toerental komt, nemen het koppel en de stroom weer af.
Op het moment dat er een trein op de banden komt om te versnellen, wordt dit koppel weer groter. Dit komt omdat de trein als het ware het magneetveld van de rotor afremt, maar het magneetveld van het anker (de stator) blijft hetzelfde. Dit noemen we "slip", en dat heeft weer als gevolg dat de magnetische flux veranderd en een koppel gegenereerd wordt. Vervolgens, als de trein weer los is van de banden, wordt dit gestabiliseerd. Dan draait de rotor van een motor dus weer iets "sneller", met kleiner slip en een kleiner koppel. Des te langzamer de rotor draait, des te groter het slip en des te groter het koppel.
Nu moet je mij even uitleggen waar die "onnodige spanning" in het anker (de stator) van de motor wordt opgewekt. Zolang we die motor als motor blijven bedrijven, wordt er de stator niks opgewekt. Pas als het slip negatief wordt, kan je iets opwekken. Maar dan hebben we het over een generator. Waar je het misschien over hebt, is dat er in de rotor een geïnduceerde spanning optreed als gevolg van het magneetveld van het anker. In de rotor gaat dan op zijn beurt een wervelstroom vloeien, maar deze is essentieel voor de werking van een motor. Zonder wervelstroom geen slip, en zonder slip geen koppel. Hier is dus absoluut geen sprake van een "onnodige spanning". Daarnaast, zodra de motor wordt uitgeschakeld verdwijnt het magnetische veld van het anker, en dus ook de geïnduceerde spanning in de rotor.
Of bedoel je iets compleet anders?
- Bijgewerkt
Ronny Dit is een conclusie die jij op voorhand trekt op basis van een filmpje,
Ik geef letterlijk in mijn post aan dat ik die baan nog gedaan heb.
Daarnaast haal ik ook letterlijk in diezelfde post het vergelijk tussen kinder/familie vs. een achtbaan die een hoge snelheid moet halen aan.
Quefox_ Electrical engineer hier
. Dit moet je even uitleggen, want het klinkt als een hoop onzin.
Yes.. dat zou goed kunnen.
Quefox_ Echter verbruikt de motor een veel grotere stroom
Hier gaat het om. Het net wil je liever niet belasten met die piekspanning. Dus heb je een opslag er tussen zitten die zichzelf op laadt en zich weer ontlaadt op het moment dat het nodig is. Nu ik thuis ben heb ik de tijd genomen om dit even uit te zoeken: Gaat om een condensator (en dus geen stator - waarvan ik meteen ook even opgezocht heb wat dat dat precies is en ik voel me behoorlijk stom nu).
Anyways: We stonden vorig jaar bij Juvelen te kijken en het viel nogal op dat tussen de lanceringen in die wielen als een gek gaan draaien. De uitleg was dat het daarvoor was. Waar die energie precies vandaan komt is mij een raadsel. Me staat vaag wat bij dat het te maken had met die 2e lancering, maar pin me er niet op vast.
Ik weet dat je in theorie de energie van het remmen weer zou kunnen gebruiken om te lanceren (je moet dan uiteraard nog steeds wat bij-laden, maar in elk geval hoef je dan niet alle energie uit het net te trekken). Ik weet niet of er banen zijn waarbij dit daadwerkelijk gedaan word (wat ik wel heel interessant zou vinden om te weten).
Coasterfrenzy Anyways: We stonden vorig jaar bij Juvelen te kijken en het viel nogal op dat tussen de lanceringen in die wielen als een gek gaan draaien. De uitleg was dat het daarvoor was. Waar die energie precies vandaan komt is mij een raadsel. Me staat vaag wat bij dat het te maken had met die 2e lancering, maar pin me er niet op vast.
Bij de Juvelen clone in Le Pal heb ik nog een bts tour gehad, en daar werd verteld en laten zien dat hun een dynamo gebruiken voor opslag van de energie in de wielen. Ik moet daarbij wel vermelden dat dat later is toegevoegd daar.
QDude24 Interessant.. maar hoe zou dat dan precies moeten werken?? Het klinkt als een poging tot een perpetual motion machine.
Coasterfrenzy in principe bezit een achtbaantrein nog heel wat kinetische energie wanneer deze de remmen bereikt. Eigenlijk zou je met een doorontwikkelde fietsdynamo deze energie al kunnen omzetten in elektrische energie. Of dit praktisch mogelijk is, dat is natuurlijk een ander verhaal.
Maar sowieso is heel wat energie 'verloren' door omzetting naar thermische energie door wrijving, dus geen pepetual motion. Altijd energieverlies, helaas.
Coasterfrenzy Hier gaat het om. Het net wil je liever niet belasten met die piekspanning
De magneetschijven hebben ok een vliegwiel-werking, die hierin opgeslagen energie dempt ook stroompieken waardoor je het net minder belast (minder zware aansluiting nodig hebt).
Coasterfrenzy Ik weet dat je in theorie de energie van het remmen weer zou kunnen gebruiken om te lanceren
Dit zou best kunnen?, maar zal niet snel gedaan worden omdat dit niet Fail-safe is, daarom maakt men hier voor gewoon gebruik van de "standaard" remvinnen.