JazzlynSoares Lijkt mij dat de vin onder de trein in een sleuf tussen 2 magnetische schijven verdwijnt en daar dus de voorwaartse beweging word gegenereerd.

Volgens mij is het dit en doordat er geen contact is tussen de vin en de schijven zou de versnelling soepeler moeten gaan dan een tirelaunch.

Niek Het is geen bandenlaunch dus.

Dat kon ik ook lezen 😉 Vandaar ook mijn opmerking ' Ik snap alleen niet helemaal hoe die launch nou werkt.'

Ik vermoed dat de wielen afwisselend een noord en zuidpool hebben. Door dit te draaien krijg je dus steeds een aantrekkende en afstotende kracht in de magneet in de trein. Wat het in principe hetzelfde zou maken als een LSM, maar in plaats dat de wisseling van polariteit dan gedaan wordt door een controlesysteem is dit dus een simpel draaiend wiel.

    RickMarkestein Dit en een band is goedkoper/makkelijker te vervangen dan metaalfinnen gok ik. Qua aankoop/programmeerkosten zal dit vast ook goedkoper zijn.

    Ben wel benieuwd hoeveel kracht een dergelijke launch heeft. Is het enkel geschikt voor een Familie achtbaan of kan dit ook met wat tweaks voor snellere banen gebruikt worden?

    Volgens mij zal bij dit systeem bij een zwaarder beladen trein de lancering minder krachtig worden, dat zal bij de baan die in het filmpje getoond wordt niet zo veel uit maken, bij andere banen komt dit veel kritischer.
    Bij een LSM lancering wordt er gemeten waar de trein zich op de lanceer strook bevindt en bij een zwaardere trein zal, simpel gezegd, op de rest van de lanceerstrook meer stroom worden toegevoegd om de trein met dezelfde snelheid de baan in te krijgen.

    Het systeem van Zierer is vele malen simpeler en dus goedkoper. Volgens mij is er best een krachtige lancering mee te maken, door maar genoeg van die magneetwielen achter elkaar te zetten, alleen is de lancering minder goed te controleren t,o.v, LSM.
    Voordelen van de Zierer lancering t.o.v. banden lancering kunnen zijn: soepeler lancering, minder mechanische slijtage (aan banden en vinnen) en mogelijk energie efficiënter. Ik vindt het een slimme oplossing en denk dat we het ook wel vaker gaan zien.

      Ronny Volgens mij zal bij dit systeem bij een zwaarder beladen trein de lancering minder krachtig worden

      Dat is eigenlijk altijd zo. Reden waarom die Gerst Lanceringen best sterk kunnen zijn (kleine en lichte treintjes) terwijl Mack Lanceringen doorgaans zuigen.. Maar juist bij die laatste merk je dat het dan weer wél beter gaat als de treinen lichter zijn (zoals bij Happyride). Ook Intamin heeft er echt werk in gestoken om hun nieuwe treinen (Taron en verder) zo licht mogelijk te maken zodat ze met magneten alsnog een redelijke lancering voor elkaar kunnen krijgen.

      Interessante techniek om met draaiende schijven te werken. Zoals meerdere al zeggen verwacht ik ook dat dit een schijf is met plus en min polen die een reactie geeft aan de trein door rondbrengen draaien.
      Altijd leuk al fabrikanten iets anders proberen

      Bizar systeem inderdaad.

      Het hele punt van magnetisch lanceren is dat je geen bewegende onderdelen hebt en geen frictie. Dus minder onderhoud. Die frictie lijkt me hier inderdaad buiten het plaatje te vallen, maar juist omdat het ronddraaiende wielen zijn ga je daar weer meer onderhoud op krijgen dan op de statische statoren van een gewone magnetische installatie (LSM/LIM).

      Nu zou je verwachten dat er minder stroom nodig is omdat je enkel een motor moet aandrijven en geen magnetische spoelen hoeft op te laden. Echter de wet van behoud van energie zegt dat de input grofweg even groot is. Het enige verschil zal hem zitten in het gedeelte van de energie dat geconverteerd word naar Warmte, maar juist dan verwacht ik dat die motoren warmer worden dan de Statoren van een LIM/LSM systeem.. In elk geval denk ik niet dat dit systeem uiteindelijk bespaart op wat LIM/LSM kan doen in onderhoud. Het verschil zal dus in de aanschaf moeten zitten lijkt me.

      • Mark heeft hierop gereageerd.

        Coasterfrenzy Die frictie lijkt me hier inderdaad buiten het plaatje te vallen, maar juist omdat het ronddraaiende wielen zijn ga je daar weer meer onderhoud op krijgen dan op de statische statoren van een gewone magnetische installatie (LSM/LIM).

        Een elektromotor ansich is natuurlijk wel een heel betrouwbaar, makkelijk uit te wisselen, en vaak gebruikt object. Dus ook relatief goedkoop in aanschaf als je hem moet vervangen. Ik weet niet of je zo stellig kan beweren dat hier meer onderhoud op zit. De techniek als geheel is veel simpeler.

        Een Stator kan niet gerepareerd maar moet geheel vervangen worden en dat zijn dure apparaten vol electronica.
        Ik denk dat de balans heel erg richting dit nieuwe systeem door slaat als het om onderhoudskosten en aanschafkosten en stroomverbruik gaat.

        Coasterfrenzy Nu zou je verwachten dat er minder stroom nodig is omdat je enkel een motor moet aandrijven en geen magnetische spoelen hoeft op te laden. Echter de wet van behoud van energie zegt dat de input grofweg even groot is. Het enige verschil zal hem zitten in het gedeelte van de energie dat geconverteerd word naar Warmte, maar juist dan verwacht ik dat die motoren warmer worden dan de Statoren van een LIM/LSM systeem.. In elk geval denk ik niet dat dit systeem uiteindelijk bespaart op wat LIM/LSM kan doen in onderhoud. Het verschil zal dus in de aanschaf moeten zitten lijkt me.

        Voordeel van dit systeem is dat door de draaibeweging je automatisch koeling krijgt van de magneten, daarnaast zijn ze grofweg 75% van de cirkel 'niet in gebruik' en koelen ze dus én ik verwacht dat dit gewoon permanente magneten zijn en geen opgeladen, zoals je zelf ook stelt. De stroomkosten zullen dus echt drastisch minder zijn.

        Ik denk echt dat het qua onderhoud ook allemaal veel goedkoper is.

        Wat me verbaasd is dat het ook maar 4 wielen zijn, dus je hebt t.o.v. een launch van een LSM veel minder lengte en apparatuur. Nu is de snelheid ook gering, maar dat ze überhaupt met 4 wielen een lancering krijgen vind ik al heel wat.
        Je vraag je haast af waarom dit niet eerder bedacht is. En als dit een succes is en het valt echt goedkoper uit, of dit een goedkopere vervanger wordt die ook hogere snelheden aan kan. Of een slimme vervangen van de boosterwielen in stations.

          Mark Nu is de snelheid ook gering, maar dat ze überhaupt met 4 wielen een lancering krijgen vind ik al heel wat.

          max snelheid is 45 km/h. Als je dan kijkt naar de meest recente Family Launch coasters van andere leveranciers dan is dit echt een stuk minder snel.

          • Vekoma - Big Bear Mountain - LSM Launch - 77 km/h
          • Intamin - Arctic Rescue - Tire Launch - 65 km/h
          • Mark vindt dit leuk.

          Mark Een elektromotor ansich is natuurlijk wel een heel betrouwbaar, makkelijk uit te wisselen, en vaak gebruikt object. Dus ook relatief goedkoop in aanschaf als je hem moet vervangen. Ik weet niet of je zo stellig kan beweren dat hier meer onderhoud op zit. De techniek als geheel is veel simpeler.

          Een Stator kan niet gerepareerd maar moet geheel vervangen worden en dat zijn dure apparaten vol electronica.
          Ik denk dat de balans heel erg richting dit nieuwe systeem door slaat als het om onderhoudskosten en aanschafkosten en stroomverbruik gaat.

          Nou.. toch al vaak gezien dat er ergens een motor vervangen moest worden in een attractie en dat zijn meestal behoorlijk dure aangelegenheden. Nu ken ik natuurlijk verre van details, maar bij een flatride loopt dat blijkbaar in de tonnen. Natuurlijk zijn dat veel zwaardere motoren, maar toch: De motoren van de achtbaan krijgen nog steeds een magnetische klap te verwerken. Ze moeten dus behóórlijk wat kracht hebben om dat tegen te gaan (volgens dezelfde wetten van behoud van energie dus grofweg even veel kracht als bij een banden-lancering). En net als met statoren worden die motoren in de praktijk vaak ook volledig vervangen. Ik weet zo net niet wat duurder is. In principe hebben beide behoorlijk wat koper er in zitten. Een electromotor heeft wat meer gevoelige techniek, een stator heeft wat duurdere elementen voor zover ik weet (maar als iemand hier meer info over heeft: graag).

          Mark oordeel van dit systeem is dat door de draaibeweging je automatisch koeling krijgt van de magneten

          De magneten: Misschien (gezien de draaiing in dezelfde richting is zal dat maar beperkt zijn), maar de motoren zelf zullen behoorlijk wat hitte maken. Meer dan wat een stator doet lijkt me.

          Mark Je vraag je haast af waarom dit niet eerder bedacht is.

          Ik denk dat daar héél goede redenen voor zijn. En dat die niet geheel toevallig samen hangen met het stereotype van Italiaanse Engineering.

          Ter vergelijk: De aandrijving van Tomahawk (de frisbee in onze walibi) ziet er op het eerste oog ook heel slim uit. Laat een student werktuigbouwkunde erheen kijken en hij legt je precies uit wat er allemaal mis mee is.. en dan weet je meteen ook waarom er zo veel technische problemen met het ding zijn.

            Coasterfrenzy stereotype van Italiaanse Engineering.

            Zowel Zierer als haar moederbedrijf zijn nog steeds hartstikke Duits.

            Of zie ik ergens iets over het hoofd waar je op doelt?

              Coasterfrenzy Een electromotor heeft wat meer gevoelige techniek

              Een elektromotor is eigenlijk best simpel en kan behoorlijk mishandeld worden voor hij het loodje legt. Het is zeker geen "gevoelige" techniek. Het maken van een goede elektromotor is echter wel erg specialistisch en tijdrovend werk wat nog met de hand wordt gedaan. Je kan een motor wel uitrusten met allerhande complexe monitoringssystemen, maar zonder werkt de motor net zo goed. Een goede elektromotor wordt eigenlijk ook zelden echt warm, het rendement ligt namelijk erg hoog (zeker wel boven de 90%).

                Coasterfrenzy maar bij een flatride loopt dat blijkbaar in de tonnen

                Meeste (grote) flatrides gebruiken alleen geen Electro motoren maar hydraulische motoren. En die zijn een stuk duurder om te vervangen omdat het ook een meer tijd rovende klus is.

                Coasterfrenzy Meer dan wat een stator doet lijkt me.

                Nou... ik heb nog geen Electro motoren op attracties gezien met actieve koeling er op wat statoren wel standaard hebben tegenwoordig. Hoog uit wat koelvinnen.

                Coasterfrenzy De motoren van de achtbaan krijgen nog steeds een magnetische klap te verwerken. Ze moeten dus behóórlijk wat kracht hebben om dat tegen te gaan (volgens dezelfde wetten van behoud van energie dus grofweg even veel kracht als bij een banden-lancering)

                Een groot voordeel bij deze in verhouding met een banden lancering is de weerstand door frictie. Bij een banden lancering is er direct contact met de trein. Waardoor de banden dus geleidelijk versnellen anders slippen ze door op de trein en slijten ze zichzelf te snel kaal. Nog vaker dan de motoren moeten ook de banden worden vervangen want het rubber slijt daarbij met elke lancering. Daar heeft deze techniek dus geen last van doordat er geen direct contact met de trein en dus slijtage aan het wiel is.

                Coasterfrenzy en dan weet je meteen ook waarom er zo veel technische problemen met het ding zijn.

                Meeste technische problemen zitten bij de tomahawk in de beugel sensoren. En de signaal voering daarvan. Heb dat ding zelf meerdere seizoenen gedraaid en het was 19/20 keer een beugel storing waar die heel kort dacht dat er iets mis was en dus automatisch een e-stop maakt.

                  Mark Zowel Zierer als haar moederbedrijf zijn nog steeds hartstikke Duits.

                  'ZIERER Karussell- und Spezialmaschinenbau GmbH & Co. KG' klinkt inderdaad erg Duits 🙂

                  Mark Zowel Zierer als haar moederbedrijf zijn nog steeds hartstikke Duits.

                  Of zie ik ergens iets over het hoofd waar je op doelt?

                  Nee.. Ik heb inderdaad de twee Z's verwisseld. Zamperla en Zierer.

                  Quefox_ Het maken van een goede elektromotor is echter wel erg specialistisch en tijdrovend werk wat nog met de hand wordt gedaan.

                  Dit dus. Op de basisschool had ik al zelf een primitieve electromotor in elkaar geflanst, maar het type motoren wat hier gebruikt worden lijkt me wel de nodige stappen verder te gaan.

                  scagen Meeste (grote) flatrides gebruiken alleen geen Electro motoren maar hydraulische motoren. En die zijn een stuk duurder om te vervangen omdat het ook een meer tijd rovende klus is.

                  Dat is interessante informatie. Bedankt!
                  Maar zou het dan niet ook logisch zijn dat deze baan hydraulische motoren gebruikt?? In principe lijken me de krachten niet heel erg te verschillen.

                  scagen Nou... ik heb nog geen Electro motoren op attracties gezien met actieve koeling er op wat statoren wel standaard hebben tegenwoordig. Hoog uit wat koelvinnen.

                  Ik wist niet dat statoren een actieve koeling hebben. Good to know. Ik heb wel vaker koelsystemen op launch-tracks gezien, maar die zijn op de track/wielen gericht (ook vaak dat wielen achteraf nog gekoeld worden). Maar uiteraard: Je ziet als buitenstaander niet echt wat er onder zo'n witte kap van een stator zit.

                  scagen Een groot voordeel bij deze in verhouding met een banden lancering is de weerstand door frictie. Bij een banden lancering is er direct contact met de trein. Waardoor de banden dus geleidelijk versnellen anders slippen ze door op de trein en slijten ze zichzelf te snel kaal.

                  Juist.. als een band door slipt betekent dit dat de Tork van de motor krachtiger is dan de weerstand van de trein. In dat geval zal de motor dus inderdaad ook een remmende klap krijgen die opgevangen moet worden. Is het niet zo dat dit bij het Zierer systeem dan eigenlijk hetzelfde is, maar dat de klap ontstaat door een magnetische trekking?? Het lijkt me dan door het gebrek aan frictie wel logisch dat de klap wellicht kleiner is, maar toch aanwezig.

                  Wat dat betreft heb ik eigenlijk nooit goed begrepen waarom er nog redelijk wat moderne baantjes gebouwd worden met een bandenlancering.. Natuurlijk kun je de frictie van zo'n band minimaliseren door deze qua snelheid enigszins met het voertuig op te lijnen, maar vooral bij die banen die 2 lanceringen hebben zullen de eerste banden een behoorlijke klap krijgen (grootste snelheidsverschil).

                  Heel interessant topic dit overigens.

                    Coasterfrenzy Heel interessant topic dit overigens.

                    Het baantje op zich stelt niks voor maar deze techniek bied genoeg discussiestof inderdaad.

                    Coasterfrenzy Op de basisschool had ik al zelf een primitieve electromotor in elkaar geflanst, maar het type motoren wat hier gebruikt worden lijkt me wel de nodige stappen verder te gaan

                    Dat valt dus wel mee. Het komt vooral neer op het optimaliseren van dat primitieve design om zo min mogelijk verliezen te hebben. Maar in de basis is het gewoon nog steeds hetzelfde designprincipe.

                    Je kan ze overigens wel heel complex maken zoals ik al zei, met een oneindig scala aan monitoringssystemen. Je kan ook de permanentmagneet vervangen door een spoel die extern wordt bekrachtigd, dan kan je wat spelen met het blindvermogen van de motor. Maar voor deze toepassing lijkt mij dat allemaal niet nodig.

                    Coasterfrenzy Wat dat betreft heb ik eigenlijk nooit goed begrepen waarom er nog redelijk wat moderne baantjes gebouwd worden met een bandenlancering

                    Naja dat zit hem gewoon in de kosten. Zo'n LSM systeem is veel kostbaarder dan een paar motoren met banden eraan gemonteerd. Enige nadeel is dat je dan met regelmaat de banden moet vervangen, omdat die zoals je al aangeeft best wat te verduren krijgen. De motor zelf kan er wel tegen, die gedraagt zich dan een beetje alsof hij kortstondig opnieuw aanloopt.

                      Tekst van de site van Zierer:

                      Der brandneue Magnetscheibenlaunch ermöglicht ein noch flexibleres Layout mit kürzeren Beschleunigungsstrecken oder Kurven direkt nach dem Bahnhof. Der Antrieb ist aufgrund der kontaktlosen Magnetantriebstechnologie verschleiß- und wartungsarm. Deshalb ist der Discovery Launch Coaster noch unabhängiger von Wetterbedingungen und kann auch bei sehr kaltem und regnerischem Wetter betrieben werden. Diese Technologie garantiert zudem eine hohe Verfügbarkeit der Anlage durch die im Vergleich zu anderen Launchantrieben einfachere und kompaktere Technik.

                      De door Zierer geclaimde voordelen:
                      Een kortere lanceerstrook
                      Slijtage- en onderhoudsarm
                      Nog onafhankelijker van koud of nat weer
                      Hogere uptime t.o.v. andere lanceer technieken door eenvoudigere en compactere techniek

                      Dit lijken mij geen zaken die niet kloppen, het lijkt mij overigens ook een goedkoper systeem (wordt niet geclaimd). Over nadelen wordt niet gesproken maar ik kan mij voortellen dat er beperkingen zitten aan de nauwkeurigheid van de lancering en de eventueel maximaal te behalen versnelling.