Varnonth Disney is voor vrijwel elk vergelijk ongeschikt omdat het park gewoon anders werkt. De meeste parken die al zo lang niets nieuws gezet zouden hebben zouden al lang een extreme daling in bezoekersaantallen zien bijvoorbeeld.

Vergeet niet dat bezoekers bij Disney vaak in hotels zitten. Disney is voor de meeste mensen geen dag-bestemming maar juist een meerdaagse bestemming. Zelf eten mee brengen voor een dag kan nog wel (en de kans is groot dat ze dat doen voor de heenreis/eerste dag), maar niet voor meerdere dagen. Zeker niet als die dagen ook nog eens véél langer duren dan bij de meeste parken waardoor je zowat verplicht bent er ook avond eten te nuttigen. Toch was de McDo vaak één van de drukste restaurants in de Villaga na sluiting van de parken.

Bobbejaanland daarentegen is een goed voorbeeld. De prijs/kwaliteit verhouding van het eten (wat laten we niet vergeten dat in de realiteit de kwaliteit ook altijd mee speelt) is behoorlijk slecht. Ergo: meer mensen brengen zélf eten mee.

De Efteling heeft zo bijvoorbeeld een aantal jaar geleden een flinke upgrade doorgevoerd in hun horeca aanbod om meer dan alleen typisch pretparketen (friet+snack) aan te kunnen bieden en heeft toen ook aan de prijzen gesleuteld. Met groot succes. Inmiddels zijn de prijzen weer flink gestegen en zie je ook weer meer bolderkarren en dergelijke met eigen eten. In veel Duitse parken (PHL, EP, Tripsdrill) zie je dat beduidend minder omdat F&B daar veel schappelijker geprijsd is en de prijs goed bij de kwaliteit past.

Uiteindelijk zal een park een balans gaan zoeken. Grof gezegd (en wiskundig klopt dat natuurlijk niet exact). Als de prijs 10% omhoog gaat en het park verkoopt daardoor 10% minder, zijn ze er qua winst niet op vooruit gegaan. Maar gaan ze 10% omhoog en verkopen ze daardoor 5% minder, hebben ze uiteindelijk toch weer meer winst. Een commercieel bedrijf zoekt wat dat betreft meestal de grenzen op.. en dan komen bedrijven als Plopsa en Disney wel héél goed van pas want die voeren de prijs op, waardoor Walibi en BJL daar in mee kunnen gaan. Dat gecombineerd met een behoorlijk onverschillilge houding vanuit de markt - die alles maar lijkt te slikken zonder er over na te denken - en je weet waardoor we de afgelopen paar jaar een vele malen extremere inflatie hebben gehad dan wat valt goed te praten met de typische argumenten.

    Coasterfrenzy Ik volg je wel in je statement. Enige wat ik dan heb is dat de prijs van het park niet zozeer een impact heeft op het al dan niet kopen van eten in het park/betalen van de parking, maar wel de kwaliteit en de service die je ervoor terugkrijgt de bepalende factor is (grotere klanttevredenheid bij een goed onderhouden en toegankelijke parking in plaats van een afvalberg of halve bouwput)? Maar ik denk dat je daar al op aan het doelen bent neem ik aan 🙂!

      Varnonth Maar ik denk dat je daar al op aan het doelen bent neem ik aan

      klopt.
      Laten we eerlijk zijn: Als mensen het over prijs hebben, dan gaat het vrijwel altijd over de prijs/kwaliteit verhouding en zelden echt over de prijs op zich.

      Coasterfrenzy Maar een eigen parkeerplaats mee slepen word nogal moeilijk, niet??

      Als je het mij vraagt kom je zelf steeds aan met onzinvergelijkingen. Want het alternatief voor parkeren bij het park is dus niet dat je zelf een parkeerplaats meeneemt, maar dat je helemaal niet meer met de auto komt. Bekijk die parkeerplaats nu eens als een service in plaats van een product. Zelf ben ik vaak zat als Nederlander met het OV naar Bobbejaanland gereisd, dat is echt geen rocket science...

      En natuurlijk, hoe verder weg je van een park woont, hoe minder eenvoud het wordt om er te komen. Maar dat geldt óók voor als je met de auto komt. Langdurig binnendoor moeten rijden, kans op file, altijd drama met uitrijden (want iedereen wil om stipt 6 uur naar huis, over gebrainwashte massa gesproken...) en jawel, het kopen van een parkeerticket. Maar de keuze om dan toch naar Bobbejaanland te gaan in plaats van iets dichterbij komt van jezelf en dan moet je ook de gevolgen van die keuze accepteren.

        Trollenbol Want het alternatief voor parkeren bij het park is dus niet dat je zelf een parkeerplaats meeneemt, maar dat je helemaal niet meer met de auto komt.

        Goed, laten we dit eens uitwerken. De parkeerplaats is te duur en mensen kiezen voor het OV, want buiten de parkgrenzen parkeren mag immers niet. Eerder in dit topic werd aangegeven dat er wel 1.250 auto's met elk 4 mensen erin buiten de parkgrenzen gaan parkeren. In totaal 5.000 mensen die met het OV gaan dus. Compleet achterlijk aantal natuurlijk, maar ik heb het zelf niet bedacht.

        Er gaan per dag 5 pendelbussen van station Herentals naar Bobbejaanland. Laten we zeggen dat er in elke bus 100 man passen. Dat is voor een normale stadsbus een ruim aantal. Dan bedraagt de wachttijd voor de mensen die achteraan de rij van 5.000 man staan slechts 10 dagen! Gezellig!

        Het OV is kwantitatief gezien geen alternatief voor de auto als je naar een pretpark wilt reizen. Daar zijn de verbindingen niet op berekend. Het vervoerssysteem is berekend op het idee dat de meeste mensen met de auto komen, en dat het park, of waar je ook maar naartoe gaat, ook fatsoenlijke en betaalbare faciliteiten aanbiedt om de auto kwijt te kunnen. Het is geen service, het is een systeem.

        En dat systeem kan anders. Daarbij noem ik even extreme voorbeelden in Azië zoals Tokyo DisneySea, Universal Japan, en Lotte World. De hoogwaardige OV-verbindingen die zulke parken hebben zijn hier vrijwel overal in Europa echter geen realiteit. We hebben hier andere keuzes gemaakt en moeten daarbij ook van bedrijven en instanties kunnen verwachten dat ze binnen dit systeem werken, of een ander werkend alternatief aanbieden. Dat werkende alternatief is er op dit moment niet.

        Trollenbol want iedereen wil om stipt 6 uur naar huis, over gebrainwashte massa gesproken

        Nou ja, wat is het alternatief? De meeste parken hebben geen Downtown Disney-achtig gebied waar je nog even een paar uur kunt rondhangen. Om 6 uur gaat het park dicht en dan kun je niet anders dan naar huis gaan, of naar een restaurant ergens verderop waarmee je alsnog de file moet trotseren.

          Tja, dat is een klassiek gevalletje vicieuze cirkel. Zolang mensen het OV niet serieus nemen als optie, gaan er ook niet meer bussen rijden. In de huidige situatie is het inderdaad onmogelijk dat de helft van de bezoekers met het OV komt, maar dat hoeft niet altijd zo te blijven. Het aanbod van bussen zal toenemen als de vraag dat ook doet.

          Bij de Efteling is dat al gebeurd, daar gaan tijdens het weekend en vakanties extra bussen die vanaf station Tilburg en Den Bosch rechtstreeks naar de Efteling rijden.

            Trollenbol Daar komen we precies bij de kern waar het in deze discussie om gaat. De meerderheid heeft het hier over individuele verantwoordelijkheid, en laat een zekere systeemverantwoordelijkheid waar overheden en bedrijven ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen helemaal achterwege. Dat systeemdenken is iets wat ik totaal mis in deze discussie.

            Zie je vervoer en alles wat daarbij komt als een service en iets wat bij aanleg meteen winst moet maken, waar het individu maar kiest of die wel of niet het huis uit komt. Of zie je het als een tegenwoordig hard benodigde voorziening waarbij je moet zorgen voor hoogwaardige verbindingen voor sociale en ecologische duurzaamheid - met uiteraard een prijskaartje om het economische rendabel te maken? Het geeft me een dystopisch gevoel dat de grote meerderheid hier voor de eerste optie kiest.

            Meint Het OV is kwantitatief gezien geen alternatief voor de auto als je naar een pretpark wilt reizen. Daar zijn de verbindingen niet op berekend.

            Maar het is niet zo dat er geen 5K gasten per dag met het OV komen omdat er te weinig bussen voor rijden.
            Dit is natuurlijk gewoon een stukje vraag en aanbod, als er elke dag 5K personen met het OV zouden willen dan zouden er langere en meer bussen gaan rijden bijvoorbeeld.

            Juist het OV is natuurlijk geschikt om grote aantallen mensen efficient te transporteren (en dat zeg ik als ov hater 😛)

            Meint En dat systeem kan anders. Daarbij noem ik even extreme voorbeelden in Azië zoals Tokyo DisneySea, Universal Japan, en Lotte World. De hoogwaardige OV-verbindingen die zulke parken hebben zijn hier vrijwel overal in Europa echter geen realiteit. We hebben hier andere keuzes gemaakt en moeten daarbij ook van bedrijven en instanties kunnen verwachten dat ze binnen dit systeem werken, of een ander werkend alternatief aanbieden. Dat werkende alternatief is er op dit moment niet.

            De voorbeelden die je noemt zijn natuurlijk enorm high-density bewoonde gebieden, een groot deel van de lokale bevolking heeft ook geen auto in bezit, niet gek dan dat OV in deze gebieden heel anders ingericht is.

            De prijs van het OV in België is ook een sterk argument.

            €13 parking, ok, maar als je van Brugge naar Antwerpen de trein neemt, ben je al €35,60 kwijt voor een standaard heen-en-terugticket.
            Zelfs als je alleen de afstand overbrugt met de auto + parking, is het goedkoper. Laat staan met twee personen...

            En Bobbejaanland is gewoon enorm irritant te bereiken met het OV, sorry. Walibi en Plopsaland zijn daarentegen heel goed te doen met de trein.

            De dertien euro voor een parkeerkaartje bij Bobbejaanland komt waarschijnlijk van het rendementsmodel (of hoe dat in vaktermen ook mag heten). Ze kiezen er voor om met (te) goedkope kaartjes volk naar het park te trekken. En dan zullen ze de verkoop van souvenirs, eten, drinken en parkeerkaartjes nodig hebben om een deel van de kosten te dekken. En uiteindelijk onder de streep voldoende positief uit te komen. Zonder bezoekers heb je sowieso geen omzet. Een neveneffect daarvan kan zijn dat de buurt last krijgt van bezoekers die wat proberen te besparen. Indirect is het dus het park de eventuele parkeeroverlast in de buurt wel aan te rekenen.

            Even offtopic maar hoorde laatst dat parkeren bij SF great adv inmiddels 45 Dollar kost voor regular parking. Met dit soort prijzen kan geen enkele tegenstander van wild parkeren nog iemand iets kwalijk nemen.

              Orangedevil Gek genoeg zijn dat daar redelijk normale prijzen voor de grotere parken. Niemand kijkt er daar echt van op en dus zijn ze prima bereid om het ervoor te betalen.

                Meint Daarbij noem ik even extreme voorbeelden in Azië zoals Tokyo DisneySea, Universal Japan, en Lotte World. De hoogwaardige OV-verbindingen die zulke parken hebben zijn hier vrijwel overal in Europa echter geen realiteit.

                Zelfs daar zijn er nog steeds enorme parkeerplaatsen omdat zélfs het geweldige OV van Japan simpelweg niet toerijkend is om al het volk in de parken te krijgen. Tel daarbij nog eens op dat Universal Japan en Tokyo Disney ook écht bij de stad liggen en dus nog relatief gemakkelijk gebruik kunnen maken van het stadsnetwerk en je dus van alle kanten tot bij die parken kunt komen. Versus een BJL dat in "the middle of nowhere" ligt.

                Trollenbol Tja, dat is een klassiek gevalletje vicieuze cirkel. Zolang mensen het OV niet serieus nemen als optie, gaan er ook niet meer bussen rijden. In de huidige situatie is het inderdaad onmogelijk dat de helft van de bezoekers met het OV komt, maar dat hoeft niet altijd zo te blijven. Het aanbod van bussen zal toenemen als de vraag dat ook doet.

                In grote lijnen met je eens. Maar wederom verkeerdom berekend. Er is geen mogelijkheid om te kijken of er vraag naar OV is. Mensen gaan niet domweg bij een bushalte staan om te wachten op een bus die niet komt. Mensen kijken vooraf wanneer het OV rijdt en besluit aan de hand van reistijden (en kosten) of het voor hun werkt of niet.

                Je zult ten alle tijden éérst het OV moeten verbeteren. En zelfs áls het dan eens verbeterd is, kan het soms nog jaren duren voordat mensen door hebben dat het ook écht beter is en de omslag gaan maken. Want

                • Ik heb de auto nu toch al gekocht
                • Het OV is al jaren slecht, waarom zou het nu opeens anders zijn.
                • Ik ken de tijden waarop de bussen/treinen hier komen, het heeft toch geen nut.

                Het duurt écht lang voordat dergelijke gewoontes doorbroken worden en hoe je het ook went of keert: Dat is een extreem dure aangelegenheid voor de personen die het OV moeten bekostigen.

                Loekiloeki Gek genoeg zijn dat daar redelijk normale prijzen voor de grotere parken. Niemand kijkt er daar echt van op en dus zijn ze prima bereid om het ervoor te betalen.

                Dat zijn dus de gevolgen van een bevolking die jarenlang alles maar slikt. Met hoe hard de kosten hier de laatste jaren stijgen zitten we daar binnen no-time ook op. Uiteraard met Di$ney aan kop.

                • Zingo heeft hierop gereageerd.

                  Ik weet dat de parkeerkosten in Amerika hoog zijn. Maar van 45 dollar schrok ik toch wel. Normaal gesproken betaalden we altijd 25 dollar ofzo. En die hoge prijzen gaan ze ooit bezoekers kosten. Wij wilden komende herfst naar WDW. Maar voor 3 dagen WDW(zonder hopper) kan je ook 2 weken onbeperkt naar Universal studio's, IOA, Volcano bay en een dag naar Seaworld, Busch Gardens en Aquatica. Dus dan maar geen Tron en Guardians.

                  Ik ben ginne gek!

                  Van de andere kant, als je bij de meeste Six Flags parken een abo koopt is het goedkoper dan één ticket + de parkeerkosten. En dat weten ze daar ook ;-)

                  Coasterfrenzy Dat zijn dus de gevolgen van een bevolking die jarenlang alles maar slikt. Met hoe hard de kosten hier de laatste jaren stijgen zitten we daar binnen no-time ook op. Uiteraard met Di$ney aan kop.

                  Enige oplossing is geen cent meer uit te geven aan bedrijven die in jouw ogen dergelijk gedrag in de hand werken, ben jij bereid dat te doen? Of blijf je de parken bezoeken?

                  Zoals ik in mijn vorige reactie schreef is dat bij mij wel het geval. Ik laat WDW links liggen en ga naar de concurrent. Nou zullen ze daar niet wakker van liggen maar als meer mensen dat zouden doen dan wel.

                  Maar ook hier hoor. Ik vind de Efteling bv een mooi park maar met een gezin ben je op zo'n dag meer als 200 Euro kwijt. Dus 1 keer in de 3 a 4 jaar vind ik wel genoeg(al zo vaak geweest). Als de prijzen lager zouden liggen zou ik wel vaker gaan dus onder de streep zouden ze meer aan mij verdienen dan met hogere prijzen

                    Orangedevil Als de prijzen lager zouden liggen zou ik wel vaker gaan dus onder de streep zouden ze meer aan mij verdienen dan met hogere prijzen

                    Maar "gelukkig" kijken de parken NIET naar 1 persoon of gezin, maar naar het geheel

                    Jeetje, nooit gedacht dat we op dit forum ooit een discussie zouden voeren over parkeren bij een pretpark.

                    Dat bedrag wat je betaalt voor parkeren wordt ook weer geïnvesteerd in o.a. die parkeerplaats én het park. Mij is het dat wel waard.

                    Vind 13 euro nog meevallen , ik ga vanavond naar de toppers moet 20 euro betalen voor een niet beveiigde parkeerplek , en moet ook nog eens eens 25 min lopen naar de arena.
                    Dan vind ik 13 euro voor heel de dag parkeren niet duur . In verhouding tot paar uur concert.

                    Ik ben wat verbaasd over de "nette" opmerkingen van mensen die menen dat een prijs van €13 rechtvaardig is en dat het parkeren van je auto bij de buren van BJL super asociaal is. Voor mij is het vinden van een gratis parkeerplekje hobby en onderdeel van de voorpret van het bezoek aan een kermis, pretpark of dierentuin. Als ik een kermis bezoek weet ik nooit hoelang ik blijf, dus probeer ik een plek te zoeken waar ik gratis net zolang kan parkeren als ik wil. Waarom zou ik mijn entree met korting voor Ouwehands bij ANWB bestellen om vervolgens te gaan betalen om de auto te parkeren terwijl dat gratis kan bij sportpark Candia 66? Tip!: Bij grote drukte wordt dat terrein gebruikt als extra (betaald) parkeerterrein van Ouwehands, maar als je bij de medewerker van Ouwehands zegt dat je voor Candia komt mag je gratis parkeren volgens Candia zelf. De betaalde parkeerplaatsen van Burgers Zoo of het Openluchtmuseum zijn ook redelijk makkelijk te omzeilen, en zolang het mag, waarom niet? En zo zijn er wel meer handigheidjes om niet te hoeven betalen in binnen en buitenland. Bij Moviepark vond ik vorig jaar een heel mooi plekje op het naastgelegen parkeerterrein van Schloss Beck. Achteraf had ik beter kunnen betalen om te parkeren bij MP, want het was een warme dag, en die wandeling voelde als lood. Tegenover Hellendoorn bij Trias is ook gratis te parkeren en is ook goed te bewandelen. Zelfs bij Slagharen zou je op het terrein van de sportvereniging Lutten gratis kunnen parkeren. Daar staan echter verbodsborden die ik respecteer. Maar mocht je daar wél parkeren komt er echt niemand je wegslepen, wat dat betreft is zo'n bordje juridisch niet voldoende. Ben ik nu asociaal? Dat vraag ik mij af na de vele reacties, maar het kan mij tegelijkertijd niet zoveel schelen. Zoals gezegd, voor mij is het onderdeel van de voorpret en niet zozeer omdat ik het niet kan betalen. Het is meer het niet willen betalen omdat het in geen verhouding staat tot wat er geboden wordt. €13 in het geval van BJL is gewoon te veel naar mijn mening en brengt in het geval van 815.000 bezoekers (in 2015) en het rekensommetje van 4 personen per auto een bedrag van dik 2.6 miljoen op. Da's lekker cashen. Nu hoef ik niks te betalen voor BJL zelf dus ik heb vorig jaar gewoon betaald om te parkeren, maar tussen mijn oren zit dat stemmetje dat zegt dat het ook gewoon 4 of zelfs 5 koppen koffie hadden kunnen zijn. En dan hebben we Emmen en Harderwijk ook nog met hun (zee)dierenparken. Dolfinarium kost om te parkeren ook al €11 per dag, en in Emmen betaal je €9.25. Ik kan het uitstekend betalen, maar ik vind het te duur. Dan maar een stukje lopen en drie koppen koffie extra.