- Bijgewerkt
Varnonth Disney is voor vrijwel elk vergelijk ongeschikt omdat het park gewoon anders werkt. De meeste parken die al zo lang niets nieuws gezet zouden hebben zouden al lang een extreme daling in bezoekersaantallen zien bijvoorbeeld.
Vergeet niet dat bezoekers bij Disney vaak in hotels zitten. Disney is voor de meeste mensen geen dag-bestemming maar juist een meerdaagse bestemming. Zelf eten mee brengen voor een dag kan nog wel (en de kans is groot dat ze dat doen voor de heenreis/eerste dag), maar niet voor meerdere dagen. Zeker niet als die dagen ook nog eens véél langer duren dan bij de meeste parken waardoor je zowat verplicht bent er ook avond eten te nuttigen. Toch was de McDo vaak één van de drukste restaurants in de Villaga na sluiting van de parken.
Bobbejaanland daarentegen is een goed voorbeeld. De prijs/kwaliteit verhouding van het eten (wat laten we niet vergeten dat in de realiteit de kwaliteit ook altijd mee speelt) is behoorlijk slecht. Ergo: meer mensen brengen zélf eten mee.
De Efteling heeft zo bijvoorbeeld een aantal jaar geleden een flinke upgrade doorgevoerd in hun horeca aanbod om meer dan alleen typisch pretparketen (friet+snack) aan te kunnen bieden en heeft toen ook aan de prijzen gesleuteld. Met groot succes. Inmiddels zijn de prijzen weer flink gestegen en zie je ook weer meer bolderkarren en dergelijke met eigen eten. In veel Duitse parken (PHL, EP, Tripsdrill) zie je dat beduidend minder omdat F&B daar veel schappelijker geprijsd is en de prijs goed bij de kwaliteit past.
Uiteindelijk zal een park een balans gaan zoeken. Grof gezegd (en wiskundig klopt dat natuurlijk niet exact). Als de prijs 10% omhoog gaat en het park verkoopt daardoor 10% minder, zijn ze er qua winst niet op vooruit gegaan. Maar gaan ze 10% omhoog en verkopen ze daardoor 5% minder, hebben ze uiteindelijk toch weer meer winst. Een commercieel bedrijf zoekt wat dat betreft meestal de grenzen op.. en dan komen bedrijven als Plopsa en Disney wel héél goed van pas want die voeren de prijs op, waardoor Walibi en BJL daar in mee kunnen gaan. Dat gecombineerd met een behoorlijk onverschillilge houding vanuit de markt - die alles maar lijkt te slikken zonder er over na te denken - en je weet waardoor we de afgelopen paar jaar een vele malen extremere inflatie hebben gehad dan wat valt goed te praten met de typische argumenten.