leonard102 Bij bobbejaanland specifiek raad ik aan in de woonwijk te gaan staan;

In het kader van vlaggetjes en normale fatsoensnormen: parkeren in de woonwijk om op die manier je 13 euro te besparen is onwenselijk, en willen we vanuit Pretpark.club ten zeerste afraden.

Op persoonlijk vlak wil ik daar aan toevoegen: Een dag lang je blik parkeren bij het park kost 13 euro, maar dat kost het in een normaal stadscentrum tegenwoordig ook wel.
Wil je de parkeerkosten uitsparen, dan moet je lekker met het openbaar vervoer gaan of met de fiets, maar ga niet omwonenden opzadelen met jouw luxeprobleem waar je eigenlijk niet voor wilt betalen (namelijk wel je vervuilende blik ergens neerpleuren, maar niet de kosten willen dragen).

Aurelius Ik zeg alleen dat het bedrijf geenszins verplicht is aan eender welke norm te voldoen - en daar betalen ze al dan niet de prijs voor door meer of minder bezoekers te ontvangen, hoera voor kapitalisme - terwijl ik vind dat we dat als individuele mensen idealiter wel zouden moeten zijn

Dat heb ik dan verkeerd opgevat. Ik vind zelf echter dat we bedrijven aan diezelfde meetlat als een individu zouden moeten leggen. Als een individu ervoor kiest om te parkeren in een woonwijk rondom Bobbejaanland kun je zeggen dat het individu asociaal bezig is. Je kunt ook zeggen dat Bobbejaanland asociaal bezig is omdat het een problematisch product aanbiedt op het gebied van parkeren waardoor individuen andere keuzes maken. Gezien Bobbejaanland een lokale binding heeft en het individu (meestal) niet zou ik misschien zelfs zeggen dat Bobbejaanland in grotere mate verplicht is om aan een norm te voldoen dan een individu zonder binding met de wijk. Maar dat is natuurlijk een normatieve interpretatie.

Niek maar dat kost het in een normaal stadscentrum tegenwoordig ook wel

Verschil is wel dat je in de stad hogere bedragen afrekent omdat ruimte schaars is, en je voor schaarse ruimte betaald. Bij pretparken is dat meestal niet het geval. Veel parken liggen in de middle of nowhere met op een gemiddelde dag meer dan genoeg parkeerruimte. Dat die ruimte duur is komt puur omdat het park ervoor kiest om er een hek omheen te zetten en er een prijsje op te plakken. Veel keus heb je immers toch niet.

Betekent overigens niet dat ik asociaal gedrag goedkeur in deze specifieke context. Reken lekker die 13 euro af en dien daarna een klacht in bij het park over de parkeersituatie om een signaal af te geven. Eigenlijk ben ik het gewoon met @Aurelius en @Niek eens, met de kanttekening dat je het bedrijf en het systeem dat het bedrijf gebruikt net zo keihard mag bekritiseren als de keuze om asociaal bezig te zijn als individu.

We hebben eens een rondleiding gehad bij Holiday World. Parkeren is daar gratis. Alsook frisdrank en zonnebrand creme.. En weet je wat nou gek is: Ze verdienen er juist nog geld aan ook.

Frisdrank en Creme zorgen ervoor dat de kosten voor EHBO drastisch verlaagd zijn. Goed. Dat is minder relevant voor onze discussie.

De gratis faciliteiten voor het parkeren en drinken zorgen er echter voor dat mensen weer meer uitgeven in het park. Daarnaast zitten die kosten gewoon al in de entreeprijs, dus ze verdienen er best goed op.

Dus wellicht een handigere oplossing. Zo kunnen pretparken en omwonenden elkaar helpen. Want als pretpark asociale bedragen gaat rekenen, dan gaan mensen vanzelf gebruik maken van andere openbare voorzieningen (en dat is niet altijd het OV)

Overigens rekent bijvoorbeeld PHL slechts 6 euro aan. Daar zijn meer dan genoeg gratis parkeerplaatsen in de omgeving (en niet eens in de woonwijk), maar vrijwel niemand gebruikt ze omdat 6 euro gewoon hardstikke redelijk is.

Niek Een dag lang je blik parkeren bij het park kost 13 euro, maar dat kost het in een normaal stadscentrum tegenwoordig ook wel.

En zo worden we en-masse gebrainwashed om zoiets "normaal" te vinden. Ook op andere plaatsen. Nogthans geldt vooro de stadscentra dat er vrijwel een monopolie van Q-Park op heerst. Vind je een andere aanbieder, is het vaak al een aardig stukje goedkoper (er van uitgaande dat er meerdere aanbieders in de betreffende stad zijn). Bijvoorbeeld in Eindhoven kun je voor 7 euro de hele dag in het PSV stadion parkeren. Maastricht heeft zelfs een volledig gratis P&R parking waar je dan 2,40 per persoon voor een retourtje naar de stad betaald. Als je voor dit soort prijzen op een behoorlijk nette parkeerplaats kunt staan, waarom moet BJL dan 13 euro voor een grindbak hebben?

Trollenbol Het parkeerterrein is er immers speciaal voor ingericht om die overlast te voorkomen.

Dat is onzin. Het terrein is ingericht om een dienst te bieden naar eigen bezoekers. En blijkbaar daar flink op te kunnen cashen. Als ze overlast naar bewoners willen voorkomen, moeten ze een redelijke prijs vragen.

Yvan Moet een aanzienlijk deel van kaatsheuvel nu een parkeervergunning hebben, en moeten zij een hoop gedoe doen om hun auto of dat van hun bezoek kwijt te kunnen voor de deur.

Ook dit is overigens een Cashgrab. Als gemeente kun je vrij gemakkelijke iedere bewoner gewoon gratis een vergunning sturen voor hun eigen auto en een speciale parkeerkaart voor bezoekers (zo doen ze dat in Valkenburg bijvoorbeeld al jaren). Hoeft niets extra's te kosten en die paar euro wat je als gemeente kwijt bent voor het printen en verzenden van die vergunningen verdien je dik terug aan boetes van illegaal-parkeerders.

Ik denk dat deze post eens te meer laat zien hoe belachelijk er met het volk word omgegaan en hoe dom we als bevolking zijn dat we dit gewoon slikken, terwijl er meer dan genoeg praktijkvoorbeelden zijn waaruit blijkt dat het gewoon wél sociaal (naar de bevolking/bezoekers toe) kan.

Zolang het OV niet goed gefaciliteerd word vind er niks asociaals aan om het in het dorp neer te batsen. Goed oplossing!
      Daarna mag je wat mij betreft autos zoveel ontmoedigen om in de stad/park te zijn. Ik moet zeggen dat P+Rs geweldig zijn want je staat direct altijd in het centrum als je uit stapt.

Nu moet ik wel heel eerlijk toegeven, wij gaan in Rust altijd naar het zelfde pension, en op de aankomstdag mogen gasten in de ochtend van het pension al op hun parkeerplaats parkeren, natuurlijk wel als er voldoende plaats is.

Toen we om 7:30 aan kwamen was er helaas geen plaats dus toen heb ik hem ergens achter het pension geparkeerd, met de gedachte geld te besparen, mijn auto van net 4 jaar oud stond daar perfect, hij stond niemand in de weg.

(Het bespaarde geld is daarna toch dubbel en dwars in Europa Park uitgegeven 😉)

Als iedereen dit doet word het natuurlijk een grote puinzooi en het is absoluut niet de normale gang van zaken dat bezoekers hun auto maar overal neer gaan zetten.

Bovendien vind ik het belangrijk dat mijn auto op een goede parkeerplaats staat, want helaas (en gelukkig) bij vorige auto’s parkeerschade opgelopen door een ander, en er ligt geen briefje bij hoor!

Dus gewoon lekker parkeren bij de plaats van bestemming…

Meint Dit soort "sluipkosten" vind ik echter een beetje smerig en beginnen de laatste jaren wel steeds hoger te worden.

Maar zijn het echt "sluipkosten". Betalen voor parkeren bij pretparken is de norm en kost (in Europa) geregeld tussen de 10 en 15 euro, dat is iets wat ik in mijn hoofd al incalculeer. Als het dan een keer goedkoper of zelfs gratis is, dan is dat mooi meegenomen.

Coasterfrenzy Overigens rekent bijvoorbeeld PHL slechts 6 euro aan

Kanttekening is dat het niet Phantasialand is die dit rekent, maar de toevallige eigenaren van de parkeerterreinen. We hebben geluk dat die niet samen hebben besloten 20 euro per voertuig te rekenen, maar dat komt denk ik ook vooral doordat die (naast 2 man personeel en wat onderhoud) eigenlijk geen kosten aan het parkeerterrein hebben. Overigens betaal je heden ten dage "al" 7 euro.

In ieder geval in het algemeen en om een lang verhaal kort te houden: ik vind het bijzonder respectloos om überhaupt voor te stellen overlast in een woonwijk te veroorzaken omdat je 13 euro te veel vindt voor parkeren. Ga dan niet, als je het te duur vindt.

Nu de parking in BJL is eigenlijk geen €5 waard...
          In de paasvakantie stonden wij vlak tegen de revolution aan op een stukje grond met bouwpuin.
          Er was geen structuur, enkel iemand die een beetje wees waar we ongeveer moesten staan. En om te vertrekken stonden wij maarliefst 40 minuten stil om de parking af te geraken...
          Ook de aanduiding naar de parking is door de aanslepende werken aan de brug een drama met als gevolg dat mensen die hun GPS volgen alles blokkeren van en naar het park op piekmomenten.

Coasterfrenzy En het gaat hier om 7 minuten fietsen, als je achteraan op de parkeerplaats staat ben je letterlijk langer te voet onderweg om bij je auto te komen dan wat dat fiets-ritje je kost. Beetje onzinnig argument dus.

Ik weet niet in welk tempo jij loopt, maar achteraan op de Bobbejaanland perkeerplaats is absoluut geen 7 minuten. Zo groot is die parkeer niet

Quefox_ Maar zijn het echt "sluipkosten". Betalen voor parkeren bij pretparken is de norm en kost (in Europa) geregeld tussen de 10 en 15 euro, dat is iets wat ik in mijn hoofd al incalculeer. Als het dan een keer goedkoper of zelfs gratis is, dan is dat mooi meegenomen.

Dat is een persoonlijke inschatting natuurlijk, maar ik vind zelf van wel. Stel je koopt op Steam een nieuwe game van €60,-, download deze, en als je probeert de game te starten komt er een scherm in beeld waarin staat dat je de game pas echt kan starten als je €15,- dokt.

Zo zie ik parkeerkosten ook. Je koopt een entreekaartje, maar kunt redelijkerwijs geen gebruik maken van dat kaartje zonder parkeerkosten te betalen. Een vergoeding is daarin best redelijk voor onderhoud plus winst, maar de huidige bedragen voelen als een ordinaire money grab voor een parkfaciliteit die door velen gebruikt moet worden om van de gekochte dienst gebruik te kunnen maken. Gooi dan gewoon je entreeprijs omhoog.

Niek

Ik ben het eens met de houding die ik lees van andere mensen om de buurtbewoners te ontzien; dat het niet netjes is om iedere plek in te nemen.

Echter ben ik afgelopen weekend naar Bobbejaanland geweest en 20 minuten vanaf het stoplicht in de rij gestaan om mijn auto te parkeren op de officiële plek (mede vanwege de verkeerchaos die ze er van gemaakt hebben met alle wegversmallingen/blokkades).

Neemt niet weg dat wanneer iemand specifiek een topic opent om Gratis parkeren Bobbejaanland, ik zou aanraden om de auto toch een stuk verder weg te zetten en een fiets mee te nemen, in plaats de gesuggereerde Loopafstand.

Mijn excuses voor de verkeerde klemtoon.

Meint
            Een beetje een rare vergelijking. Maar goed, je maakt hem zelf. Ik heb net een game gekocht van 60 euro, kom ik thuis, blijk ik hem niet te kunnen spelen zonder game console waar ik ook voor moet betalen.

Zo werkt het toch met alles. Geen festival zonder parkeerkaart, consumptiemunten en/of locker. Geen bezoek aan een dag attractie zonder vervoer, parkeren, consumptie, etc. En voor een pretpark geldt hetzelfde. Met een ticket alleen ben je er niet. En vindt je het voor Bobbejaanland niet waard, dan ga je naar iets anders waar je de prijs/kwaliteit wel ok vindt.

Als het gaat om 1 iemand zie ik het probleem nu niet direct. Als die persoon echt geen 13 euro wil betalen en liever aan de kant in de berm wil gaan staan om dan een eind te wandelen is dat die persoon zijn keuze.
            Anders wordt het natuurlijk als plots iedereen zo gaat denken en iedereen gewoon zijn auto daar ergens gaat neerpleuren.
            Er zijn al incidenten geweest met tussenkomst van de politie in het verleden met vechtpartijen tussen verschillende partijen. Je kan er nog artikels over terug vinden op internet, zoals die ene buur die in elkaar is geslagen omdat mensen hun auto op zijn grond neerzetten.
            Mijn persoonlijke mening is: als je een dagje uit wil om plezier te maken moet jij er voor zorgen dat anderen geen overlast ervaren voor jouw plezier, hoe miniem die ook is of in jouw ogen banaal te noemen.
            Ps, kleine waarschuwing wel: ik heb er een paar jaar gewerkt en ik weet niet of die mensen nog leven of er nog wonen, maar "wildparkeerders" bestaan daar al jaren en er waren toen buurtbewoners die "patrouilleerden" en auto's die er stonden van dagtoeristen gingen bekrassen omdat ze hen moe waren.
            Wees wel bedachtzaam dat als je je ergens parkeert en dat juist doet op een plek waar die buurtbewoner het gehad heeft kan het wel eens meer kosten dan 13 euro op het einde van de dag. Mensen zijn zeer snel op hun tenen getrapt.

Meint om jou vergelijking even om te bouwen tot iets wat wel logisch is:

Kan je een game spelen zonder de DLC te kopen? Ja! Maar is het soms wel even handig om die ene DLC met wat voordelen bij te kopen? Ook ja!

Kan je een pretpark bezoeken zonder te parkeren? Ja, bijvoorbeeld met het OV of (als het park dichtbij genoeg woont) met de fiets! Maar is met de auto voor de deur van het park kunnen parkeren soms net even wat handiger? Ook ja!

Quefox_ ik vind het bijzonder respectloos om überhaupt voor te stellen overlast in een woonwijk te veroorzaken

Hoezo overlast?? Dat is een aanname die behóórlijk kort door de bocht is. Zo lang je niet op privé terrein parkeert vorm je voor niemand overlast en gebruik je openbare voorzieningen in principe gewoon waarvoor ze bedoelt zijn. Zeker gezien in deze specifieke situatie er ongeveer 7x meer parkeerplaatsen dan inwoners zijn.

Quefox_ parkeren bij pretparken is de norm

Dat kan zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat we het daarmee eens moeten zijn. En daar gaat de discussie uiteindelijk wel over. Als jij je lekker geld uit de zakken wilt laten kloppen omdat je vind dat het de norm is: Be my guest. Maar daarmee geef je de parken het volste recht om steeds meer uit de zakken te gaan kloppen. Akkoord dat de parkeergrond voor een park ook niet gratis is, maar het hoeft ook geen melkkoe te zijn.

Het is net zoiets als met die Microtransacties in games (om bij de analogie van Meint te blijven). Daar dacht "men" ook van dat het geen kwaad kon, maar inmiddels worden games volledig kapot gemaakt omdat AAA developers denken dat het "De Norm" is en krijgt de consument in de praktijk steeds minder waar voor zijn geld (en moet meer betalen om alsnog die dingen te krijgen die er eigenlijk gewoon in horen te zitten.

Het is echt te belachelijk voor woorden wat we als maatschappij zijnde gewoonweg accepteren "omdat het nou eenmaal zo is".. NEE!.. het is zo omdát we het accepteren.

Jordy Bovendien vind ik het belangrijk dat mijn auto op een goede parkeerplaats staat, want helaas (en gelukkig) bij vorige auto’s parkeerschade opgelopen door een ander, en er ligt geen briefje bij hoor!

Dus gewoon lekker parkeren bij de plaats van bestemming…

In welk opzicht is parkeren bij je bestemming een garantie om geen auto schade te hebben?? Wij hebben op de Parking van EP ook al schade gehad en een maat van me bij de Efteling. Krijg je van niemand vergoed. Het staat daar écht niet veiliger dan op andere plaatsen. Als ik zie hoe mensen soms met kinderwagens en dergelijke om gaan zou ik zelfs durven bewerken dat de parkeerplaats van een pretpark zelfs minder veilig is voor autoschade.

Coasterfrenzy Zo lang je niet op privé terrein parkeert vorm je voor niemand overlast en gebruik je openbare voorzieningen in principe gewoon waarvoor ze bedoelt zijn

Ik weet niet de precieze getallen, maar zeg dat er op een drukke dag 10.000 bezoekers zijn in Bobbejaanland. Als iedereen met de auto komt en er in elke auto 4 bezoekers zitten, betekent het dat er 2.500 auto’s komen. Zeg dat de helft van de mensen net zo over denkt als jij, dan zou ik toch echt wel van overlast spreken. Ik moet er in ieder geval niet aan denken dat er bij mij in de wijk op enigszins regelmatige basis 1.250 auto’s willen parkeren.

Sterker nog, ik vind het ronduit respectloos, onbeschoft en egoïstisch dat je er zo over denkt. Door mensen als jij keren omwonenden zich (nog sterker) tegen parken, en wordt het voor die parken moeilijker en moeilijker om iets voor elkaar te krijgen.

Als je het niet eens bent met de prijs die een park vraagt voor de parking, moet je dat met hun opnemen en niet de buurt gaan treiteren met asociaal gedrag.

Coasterfrenzy Hoezo overlast?? Dat is een aanname die behóórlijk kort door de bocht is. Zo lang je niet op privé terrein parkeert vorm je voor niemand overlast en gebruik je openbare voorzieningen in principe gewoon waarvoor ze bedoelt zijn.

Uh, nee niet echt. Parkeren in woongebieden is gebaseerd op een x-aantal parkeerplaatsen per woning. Daarnaast kan het zijn dat er parkeergelegenheden zijn voor lokale winkels en dergelijke. Die parkeerplaatsen zijn nooit bedoeld voor het parkeren van pretparkbezoekers omdat ze te gierig zijn de parkeerkosten te betalen welke bij een pretpark bezoek horen.

Coasterfrenzy at kan zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat we het daarmee eens moeten zijn.

Als we die beredenering erop nahouden, wat houd ons dat tegen om op iedere willekeurige plek waar iets niet verboden is maar te doen waar we zin in hebben? Het feit dat we ons als samenleving aan een aantal ongeschreven regels houden is juist de reden dat we niet alles vast hoeven te leggen en over iedere handeling verantwoordelijkheid hoeven af te leggen. Dit is nu exact wat we de laatste jaren steeds meer zien, mensen die menen dat alles maar moet kunnen en dat normen niet meer voor hun gelden omdat ze er, in hun ogen, een of ander nadeel van ondervinden.

Eerlijk gezegd, als je betalen voor parkeren bij een pretpark, of iedere andere gelegenheid een probleem vind, dan ga je toch lekker niet? Liever iemand die enkel aan zichzelf denkt minder dan dat we straks een half dorp met parkeervergunningen moeten opzadelen omdat een aantal individuen vinden dat 13 euro betalen voor parkeren een echte no-go is. Voor het gemak zullen we dan de kosten van die parkeervergunningen verhalen op de reden dat het nodig is, het park, en zo alle bezoekers straffen. Doel bereikt toch?

Zingo Daarnaast kan het zijn dat er parkeergelegenheden zijn voor lokale winkels en dergelijke. Die parkeerplaatsen zijn nooit bedoeld voor het parkeren van pretparkbezoekers omdat ze te gierig zijn de parkeerkosten te betalen welke bij een pretpark bezoek horen.

Dat kan natuurlijk wel zo zijn, maar zolang het geen parkeerzone is hou je dit niet tegen. Zolang er geen parkeerschijf nodig is, mag je een auto daar zo lang laten staan als je wilt. Daar staat iedereen vrij in. Je kan op voorhand niet zeggen dat bepaalde inwoners/toeristen er wel gebruik van mogen maken en andere niet. Ik parkeer ook weleens op random plaatsen waar dat is toegestaan om vervolgens met de vouwfiets op pad te gaan. Daar mag je van alles over vinden, maar dat is dus toegestaan. Dus laten we ook zeker niet voor elkaar bepalen of je ergens wel of niet kan/mag parkeren, want dat doet de gemeente wel. Dank u!

Loekiloeki Dus laten we ook zeker niet voor elkaar bepalen of je ergens wel of niet kan/mag parkeren, want dat doet de gemeente wel. Dank u!

Er is natuurlijk een verschil tussen een enkele gebruiker die ergens zijn auto neerzet en een hele rits mensen die rondom een drukbezochte locatie wat geld proberen te besparen.

Op sommige plekken regelt de overheid ook gewoon betaald parkeren, dan krijg je de grapjes die je in steeds meer steden gaat zien dat je in de hele stad betaald moet parkeren. Maar dank dat je mijn mening nog even onderbouwt met een voorbeeld.

Loekiloeki Dat kan natuurlijk wel zo zijn, maar zolang het geen parkeerzone is hou je dit niet tegen.

Dat klopt, maar het blijft gewoon asociaal. Als je geen parkeergeld wil of kunt betalen dan kun je in ieder geval parkeren op een plek die daar ook voor bedoeld is en dat is gewoon niet in een woonwijk. Er staat (meestal) geen naambordje bij, maar die plaatsen zijn gewoon bedoeld voor bewoners en hun bezoekers. Ik neem aan dat in België ook wel p+r plekken te vinden zijn.

Ik woon op 5-10 minuten lopen van het stadscentrum. Wij hebben hier in de straat 10 parkeerplaatsen. Tot een aantal jaren terug stonden die standaard overdag vol met auto's van mensen die in het centrum werken en te gierig zijn om een parkeervergunning aan te schaffen. Gevolg was dat je hier in de straat tegenwoordig een vergunning nodig hebt om een auto te parkeren.

Op zich kan dit wel een interessante discussie worden, vooral wanneer je even het fatsoen en sociale normen even helemaal buiten beschouwing houdt. Ik weet nu wel wat voor nette en vriendelijke mensen hier op het forum zitten. Dan krijg je meer een discussie over of het de prijs waard is en wat je ervoor moet doen en of dat wel moeite waard is.

Vroeger deed ik van alles downloaden, games, films en muziek. Maar dat ging niet zomaar, ik moest eerst mijn pc aids geven door programma's als Kazaa, Limewire, iMesh en Bearshare te gebruiken. Maar dat was nog steeds minder moeite die ik erin hoefde te steken tegenover wat ik wilde downloaden te kopen in de winkel. Dat is nu helemaal anders door diensten als Steam, streamingdiensten en Spotify, ik heb in geen jaren niets meer gedownload. Oftewel, de legale manier wordt nu zo gefaciliteerd dat ik niet meer de regels ging overtreden.

Er is een manier om goedkoop in Disney World te parkeren. Je kan voor 1 persoon een restaurant boeken bij een hotel en daar parkeren. Net voor je reservering kun je annuleren en de 10 dollar (dat was toen) aan boete betalen. Vanaf daar kun je een bus of monorail pakken naar 1 van de parken. Beetje omslachtig, maar zo bespaar je wel 20 dollar. Maar is het het wel waard, want voor die 20 dollar extra krijg je wel een ruime parkeerplaats met bewaking, bereikbaarheid via de snelweg, geen files bij het uitrijden (monorail bij MK even daar gelaten), een treintje naar de ingang en je staat ook sneller bij de ingang. Oftewel, de dienst is legitiem genoeg om de omslachtige manier niet meer te hoeven gebruiken.

Nu is het vraag of dat dan ook zo is bij BJL. Na een snelle blik op Google streetview heb ik gezien dat er nagenoeg geen tot helemaal geen parkeerplaatsen zijn in de directe omgeving, enkel villa's met een ruime oprit en een groene berm. Niet net als in Kaatsheuvel parkeerplaatsen langs de weg of bij supermarkten. Je zal dan wel een ontzettend lang stuk moeten lopen om die 13 euro te besparen. En dan om te parkeren in een grindbak, dat werd ook al meerdere keren genoemd. Absoluut niet sjiek de friemel van BJL, maar volgens mij heeft dat ook niet heel veel effect op de prijsbeleving. Ik ben wel benieuwd wat de rekbaarheid van de prijs is en waar dan wel de grens ligt dat het verre lopen een betere deal is dan de parkeerplaats van BJL. Volgens mij moet dat wel erg hoog liggen.