Los wat je vind van parkeren in de buurt.

Niek Maar een openbare berm niet...

Parkeren binnen de bebouwde kom in de gelijkgrondse berm mag gewoon, ook in België. Tenzij lokaal reglement dit verbied maar daarover zie ik in de gemeente Kasterlee niet snel een uitzondering.

Binnen de bebouwde kom is parkeren in de berm ook in België gewoon toegestaan (mits het niet op privé terrein is natuurlijk en het niet om een verhoogd grasperk gaat). Niets asociaals aan. Mensen voor elke scheet verwijten dat ze asociaal terwijl je overduidelijk die situatie niet kent: Dát is pas asociaal 😉.

Overigens mag dit in Nederland zelfs gewoon als er een parkeerverbod is. Een parkeerverbod geld namelijk alleen voor de rijbaan en niet voor de berm. Wel even aan de plaatselijke verordening denken, gezien daar parkeren in het groen vaak alsnog verboden word. (persoonlijk zou ik het er gewoon niet op gokken).

Maar veel belangrijker nog: als je goed kijkt zie je dat er wel degelijk enkele parkeerplaatsen in deze straat zijn 🙂

• Deliki heeft hierop gereageerd.
  • R013 vindt dit leuk.

Coasterfrenzy en als je , je auto in belgie parkeert langs de weg houd er rekening mee hoe je parkeert.
    Altijd met de rijrichting mee, daar zijn ze in belgie fel op .

Het topic wordt steeds leuker en de bak popcorn is nog lang niet op. Mensen asociaal noemen terwijl er gewoon volgens de regels geparkeerd wordt, misschien nog even een theorielesje nemen @Niek ? 😉

Coasterfrenzy Het feit dat je al dit soort onnozele en vergezochte vergelijken zoekt zegt eigenlijk al genoeg over hoe gehersenspoeld deze maatschappij is om gewoon maar alles aan te nemen wat ze voor geschoteld word. Diep triest.

Coasterfrenzy Ohja.. zoals de burgemeester van Londen die beweert dat het heel normaal is dat er terroristische aanslagen plaats vinden als je in zo een grote stad woont.

Ik wil deze gewoon even onder elkaar zetten

Oh we zijn hier nog steeds bezig. 😋 Ik stel voor dat iedereen zich verdiept in wat in dit soort situaties wel en niet mag. Nu wordt er onterecht gewezen op iets wat gewoon mag. Ik zie het probleem gewoon niet. Gewoon lekker parkeren daar waar is toegestaan. Niks aan de hand.

• Japio heeft hierop gereageerd.

Loekiloeki Gewoon lekker parkeren daar waar is toegestaan. Niks aan de hand.

Daar zit nu net de crux. Ik denk dat veel mensen hier liever zien; gewoon parkeren daar waar het wordt geacht.

Toen ik afgelopen weekend in Disneyland Paris was, viel het mij op hoe weinig auto's er op de reguliere parkeerplaats staan op een (zeer drukke) weekenddag.

Te hoge parkeerkosten schrikken mensen gewoonweg af. 30 euro is dan ook erg fors. Mensen gaan dan kijken naar alternatieven. Bij Disneyland Paris is o.a. Val 'd Europe een alternatief, waarvan je voor een paar euro met de metro of bus bij Disneyland Paris bent. Als je écht geld wilt besparen, kun je zelfs dat stukje lopen. Voor mijn gevoel wordt dit dan ook massaal gedaan, gezien het aantal mensen dat richting de Five Guys liep na Illuminations.

Je hebt bij Disneyland Paris natuurlijk ook nog de (partner)hotels met eigen busservice en parkeerplaatsen, maar ik kan mijzelf niet voorstellen dat die zoveel capaciteit hebben dat ze veel invloed hebben op het aantal auto's op de reguliere parkeerplaats.

Conclusie: als de parking te duur is, zoeken mensen vanzelf naar alternatieven en blijft jouw parking leger dan wanneer je een eerlijker parkeerbedrag rekent. Dan verdien je onder de streep wel minder, maar je zorgt voor minder overlast in de buurt. Het is wel duidelijk welke prioriteit de meeste pretparken verkiezen.

Ik vind het vingertje wijzen naar "asociaal gedrag" trouwens enorm kinderachtig en niet passend bij iemand die een hogere functie heeft binnen dit forum. Zeker als diegene zich gewoon aan de regels houdt (zoals in de berm parkeren, wat gewoon mag in deze situatie). Het is prima dat iemand een eigen mening heeft op een forum, maar anderen uitmaken voor iets wat ze niet zijn in deze situatie, vind ik persoonlijk heel kwalijk.

msnguy Ik vind het vingertje wijzen naar "asociaal gedrag" trouwens enorm kinderachtig en niet passend bij iemand die een hogere functie heeft binnen dit forum. Zeker als diegene zich gewoon aan de regels houdt (zoals in de berm parkeren, wat gewoon mag in deze situatie). Het is prima dat iemand een eigen mening heeft op een forum, maar anderen uitmaken voor iets wat ze niet zijn in deze situatie, vind ik persoonlijk heel kwalijk.

Er is natuurlijk een verschil tussen asociaal en illegaal. Dat iets mag betekent niet meteen dat iedereen het ook acceptabel gedrag vind. Blijkbaar ligt voor jou de morele grens wanneer iets asociaal is ergens anders ligt dan voor Niek. Dat is ook een beetje de crux van een morele grens: die ligt voor iedereen anders. Dat blijkt wel uit de honderd posts hierboven. Maar is het dan meteen ‘kwalijk’ als iemand zegt dat bepaald gedrag voor hem asociaal is?

Over duur parkeren gesproken. In veel parken in de US denk je tegenwoordig dat je de parkeerplaats koopt 😂. Voorbeeld van Seaworld San Diego afgelopen maart. Krijg je wel een mooie geasfalteerde parkeerplek voor 😎

Ik zou het niet leuk vinden als er elke zomerdag op de berm langs mijn huis een heleboel auto's geparkeerd stonden. Ik zou dan ook beginnen denken dat die mensen asociaal zijn. Voor mij ligt de schuld dan beide bij die mensen en bij het park dat er teveel aan vraagt. (rond 10 euro vind ik nog te doen)

• Njit heeft hierop gereageerd.

JerryBubbles Voor mij ligt de schuld dan beide bij die mensen en bij het park dat er teveel aan vraagt.

Waarom zou het park er niet aan mogen verdienen? Het is gewoon een commercieel bedrijf. Dan kun je ook wel stellen dat ze teveel vragen voor het eten en drinken in het park.

Njit Dan kun je ook wel stellen dat ze teveel vragen voor het eten en drinken in het park.

dat stel ik ook bij de meeste parken, meer dan 3 euro voor een flesje water zou niet mogen 😅
            edit: laat staan 5 euro voor een flesje wat ik online zie

Njit Dan kun je ook wel stellen dat ze teveel vragen voor het eten en drinken in het park.

Dat sowieso. 😋 Nee parkeren in een berm of op een openbare parkeerplaats vind ik zelf wel een verschil. Dat eerste zou ik zelf niet doen. Maar een openbare parkeerplaats? Oh jazeker.

Njit Waarom zou het park er niet aan mogen verdienen? Het is gewoon een commercieel bedrijf. Dan kun je ook wel stellen dat ze teveel vragen voor het eten en drinken in het park.

En precies dat is waarom steeds meer mensen eten en drinken mee nemen naar de parken.

Het verhaaltje blijft op gaan: Als je té duur word, gaan mensen vanzelf alternatieven zoeken.

En dan zitten pretparken nog in een redelijk luxe positie. Mensen komen toch wel. Als ze te duur worden voor de minder bedeelde mensen, dan betekent dat meestal dat vakantie te duur word voor de meer bedeelde mensen waardoor er een schifting plaats vind en mensen dus naar een pretpark gaan in plaats van op vakantie. Het resultaat is dat pretparken dan dus nog steeds even veel (of zelfs meer) bezoekers mogen ontvangen. Hebben we intussen meermaals zien gebeuren tijdens de diverse financiele crisissen die we de afgelopen decennia gehad hebben.

Maar laat dit eens in je hoofd malen: een dagje (of twee) pretpark versus een volledige vakantie.. Iets klopt er dan toch niet?

• Njit heeft hierop gereageerd.

Coasterfrenzy en mensen dus naar een pretpark gaan in plaats van op vakantie.

Ik ga op vakantie naar een pretpark 😎 Maar zo kun je alles wel recht praten. 'Het is te duur dus dan ga ik maar... '

Het is de keuze van een pretpark om een bepaald prijspeil te hanteren. Dat is vast niet voor iedereen maar je kan ook gewoon naar een simpele speeltuin. Het is geen eerste levensbehoefte.

Njit Het is de keuze van een pretpark om een bepaald prijspeil te hanteren.

Maar als je dat zo stelt kun je ook dan zeggen dat de keuze bij de gast ligt om gebruik te maken van de aangeboden faciliteiten voor de geboden prijs. En wanneer er een alternatief is kan daar weer voor gekozen worden als het legaal is.

Marco En wanneer er een alternatief is kan daar weer voor gekozen worden als het legaal is.

Zeker. Als je er niemand mee tot last bent dan moet je lekker zelf weten wat je doet.

Njit zal ik absoluut niet tegen spreken. maar het toont wel aan dat pretparken wat dat betreft in een redelijk luxe positie zitten waardoor ze wat makkelijker kunnen melken dan veel andere bedrijven.

Njit Zeker. Als je er niemand mee tot last bent dan moet je lekker zelf weten wat je doet.

precies.. en van een auto die in een berm staat kun je toch moeilijk beweren dat deze tot last is van iemand (hoe dan?). En al zeker van een auto die gewoon op een openbare parkeerplaats staat.

om even terug te komen op een aantal reacties.

• Er is een verschil tussen illegaal & asociaal.
                      Illegaal is bij wet verboden, en dat toch doen kan betekenen; een boete of een andere straf. Bijvoorbeeld parkeren waar je niet mag parkeren.
                      Asociaal daarentegen is ongewenst gedrag wat niet getolereerd wordt door een vrij grote groep, wat niet per definitie illegaal is. dat is dus in deze discussie je auto lekker in de woonwijk neerpleuren om vervolgens je 10 euro parkeergeld te besparen, maar wel de woonwijk in de toekomst eventueel met een parkeervergunning op te zadelen.

• Parkeren op een openbaar parkeerterrein vs in een berm vs langs de straat. Ook daarin zitten enorme verschillen.
                      Laten we even voorop stellen dat we in deze situatie uitgaan van een bezoek aan een pretpark. De ''openbare'' parkeerterreinen in een woonwijk langs een pretpark zijn daar niet op berekend. einde discussie. Langs de straat parkeren in een woonwijk is ook echt not-done. In een berm parkeren in een straat waar praktisch geen huizen staan. Prima, als jij 'm daar wilt neerzetten ben je waarschijnlijk niemand tot last, en wordt het ook niet als asociaal beschouwd. helemaal prima als je daar je auto neer wilt zetten en dan 2 km wilt lopen naar het pretpark. Een berm in een woonwijk vind ik al wat meer discutabel worden, ook daar kan hinder van ondervonden worden wanneer je hem niet fatsoenlijk in de berm zet (en ja, dat gebeurt niet eens zozeer door pretpark bezoekende mensen hoor 🙂 ) houdt er rekening mee dat auto's kunnen/moeten keren in een woonwijk. Wanneer je m niet ver genoeg in/op de berm zet is dat hinderlijk.

• is de bestuurder asociaal vs pretpark dat te hoge parkeertarieven vraagt? In mijn ogen beide. Ik vind de prijzen ook soms behoorlijk hoog voor een slechte parking. Soms is zelfs de parking té klein voor de dagattractie die je bezoekt waardoor je soms gedwongen wordt in de wijk te parkeren (en daar heb ik een hekel aan) in dergelijke situaties vind ik zeker dat het park daarin een schuld heeft door zijn zaken niet op orde te hebben. Jij ontvangt veel klanten, dan ben je (moreel) verplicht om te zorgen dat jouw klanten daar naartoe kunnen op een fatsoenlijke (betaalbare voor jouw doelgroep) manier zonder overlast te veroorzaken. Maar in sommige gevallen is het parkeer tarief vrij duidelijk kenbaar gemaakt van te voren, als je daar alleen al over valt is het aan jou de keuze om wel/niet met de auto te gaan. Dat is praktisch hetzelfde als overwegen of je een goedkope action tas koopt, of een dure gucci tas. je bent niet verplicht om het te doen, maar als het te duur is ga je voor het goedkopere alternatief dat je wel zint. En daarin is de gebruiker wel een beetje (moreel) verwijtbaar vind ik. Ik koop ook geen dure merkkleding, en ja ik vind ook dat ze belachelijke prijzen vragen voor iets dat ik misschien wel heel graag zou willen. Maar ik koop het uit principe niet, ik gun het eerder de concurrent die een eerlijkere prijs vraagt voor bijna het zelfde product, met een ander logotje. Ik ga niet naar een duur restaurant met 2 michelin sterren. maar naar een goedkopere net zo sfeervol restaurant dat betaalbaar is. Keuzes die ik zelf kan maken.

met andere woorden, het is een beetje een cirkeltje. Het park werkt met te hoge prijzen asociaal parkeergedrag in de hand. Maar mensen hebben ook zelf een keuze en een stel hersens gekregen om na te denken wat ze doen. Daarmee kun je kiezen om geen overlast te veroorzaken, en kun je kiezen om een park dat geld niet te gunnen. Als iedereen dat zou doen als ze het ergens niet mee eens zijn, is de kans des te groter dat er wat veranderd. Zolang je als een mak schaapje blijft komen met een cheap ass omweg, houdt je het eigenlijk in stand. Zij verdienen nog aan jou, maar ze zijn wel minder onderhoud aan het parkeer terrein kwijt.

Daarbij wil ik nog even kwijt dat ik het parkeergeld voor ouwehands dierenpark echt teveel vind voor de modderpoel waar ik heb gestaan vorige maand. na bezoek heb ik ook een enquete gehad over het park. en heb dat ook duidelijk kenbaar gemaakt dat dat onacceptabel was. ik zal nu minder snel een bezoekje doen omdat ik geen 10 euro wil uitgeven aan een hobbelige modderachtig parkeer terrein. Ik heb dat ook door laten schemeren in de vraag of ik het park aanraadt aan anderen. Nee, niet zolang het parkeer terrein zo belabberd is. Dat is een duidelijk signaal.

Zo kan het ook mensen, en daarvoor hoef je elkaar allemaal niet in de haren te vliegen.

En voor degene die vinden dat je wel overal je auto kunt neerzetten. Vooral doen. Maar dan wil ik je graag 1 jaar naast een pretpark willen zien wonen waar jij een parkeervergunning nodig hebt, en mag hopen dat jij je auto in je eigen straatje nog kwijt kunt overdag. Kijken hoe snel je geïrriteerd bent. Ik denk dat je mening dan snel bijgesteld is. Ik neem het je niet kwalijk dat je dat nu niet inziet, want ongetwijfeld woon je in een rustige buurt waar meer parkeerplaats is dan nodig is. Gefeliciteerd je woont waarschijnlijk erg prettig, en daar zullen velen jaloers op zijn.