Toen ik afgelopen weekend in Disneyland Paris was, viel het mij op hoe weinig auto's er op de reguliere parkeerplaats staan op een (zeer drukke) weekenddag.
Te hoge parkeerkosten schrikken mensen gewoonweg af. 30 euro is dan ook erg fors. Mensen gaan dan kijken naar alternatieven. Bij Disneyland Paris is o.a. Val 'd Europe een alternatief, waarvan je voor een paar euro met de metro of bus bij Disneyland Paris bent. Als je écht geld wilt besparen, kun je zelfs dat stukje lopen. Voor mijn gevoel wordt dit dan ook massaal gedaan, gezien het aantal mensen dat richting de Five Guys liep na Illuminations.
Je hebt bij Disneyland Paris natuurlijk ook nog de (partner)hotels met eigen busservice en parkeerplaatsen, maar ik kan mijzelf niet voorstellen dat die zoveel capaciteit hebben dat ze veel invloed hebben op het aantal auto's op de reguliere parkeerplaats.
Conclusie: als de parking te duur is, zoeken mensen vanzelf naar alternatieven en blijft jouw parking leger dan wanneer je een eerlijker parkeerbedrag rekent. Dan verdien je onder de streep wel minder, maar je zorgt voor minder overlast in de buurt. Het is wel duidelijk welke prioriteit de meeste pretparken verkiezen.
Ik vind het vingertje wijzen naar "asociaal gedrag" trouwens enorm kinderachtig en niet passend bij iemand die een hogere functie heeft binnen dit forum. Zeker als diegene zich gewoon aan de regels houdt (zoals in de berm parkeren, wat gewoon mag in deze situatie). Het is prima dat iemand een eigen mening heeft op een forum, maar anderen uitmaken voor iets wat ze niet zijn in deze situatie, vind ik persoonlijk heel kwalijk.