om even terug te komen op een aantal reacties.
Er is een verschil tussen illegaal & asociaal.
Illegaal is bij wet verboden, en dat toch doen kan betekenen; een boete of een andere straf. Bijvoorbeeld parkeren waar je niet mag parkeren.
Asociaal daarentegen is ongewenst gedrag wat niet getolereerd wordt door een vrij grote groep, wat niet per definitie illegaal is. dat is dus in deze discussie je auto lekker in de woonwijk neerpleuren om vervolgens je 10 euro parkeergeld te besparen, maar wel de woonwijk in de toekomst eventueel met een parkeervergunning op te zadelen.
Parkeren op een openbaar parkeerterrein vs in een berm vs langs de straat. Ook daarin zitten enorme verschillen.
Laten we even voorop stellen dat we in deze situatie uitgaan van een bezoek aan een pretpark. De ''openbare'' parkeerterreinen in een woonwijk langs een pretpark zijn daar niet op berekend. einde discussie. Langs de straat parkeren in een woonwijk is ook echt not-done. In een berm parkeren in een straat waar praktisch geen huizen staan. Prima, als jij 'm daar wilt neerzetten ben je waarschijnlijk niemand tot last, en wordt het ook niet als asociaal beschouwd. helemaal prima als je daar je auto neer wilt zetten en dan 2 km wilt lopen naar het pretpark. Een berm in een woonwijk vind ik al wat meer discutabel worden, ook daar kan hinder van ondervonden worden wanneer je hem niet fatsoenlijk in de berm zet (en ja, dat gebeurt niet eens zozeer door pretpark bezoekende mensen hoor 🙂 ) houdt er rekening mee dat auto's kunnen/moeten keren in een woonwijk. Wanneer je m niet ver genoeg in/op de berm zet is dat hinderlijk.
is de bestuurder asociaal vs pretpark dat te hoge parkeertarieven vraagt? In mijn ogen beide. Ik vind de prijzen ook soms behoorlijk hoog voor een slechte parking. Soms is zelfs de parking té klein voor de dagattractie die je bezoekt waardoor je soms gedwongen wordt in de wijk te parkeren (en daar heb ik een hekel aan) in dergelijke situaties vind ik zeker dat het park daarin een schuld heeft door zijn zaken niet op orde te hebben. Jij ontvangt veel klanten, dan ben je (moreel) verplicht om te zorgen dat jouw klanten daar naartoe kunnen op een fatsoenlijke (betaalbare voor jouw doelgroep) manier zonder overlast te veroorzaken. Maar in sommige gevallen is het parkeer tarief vrij duidelijk kenbaar gemaakt van te voren, als je daar alleen al over valt is het aan jou de keuze om wel/niet met de auto te gaan. Dat is praktisch hetzelfde als overwegen of je een goedkope action tas koopt, of een dure gucci tas. je bent niet verplicht om het te doen, maar als het te duur is ga je voor het goedkopere alternatief dat je wel zint. En daarin is de gebruiker wel een beetje (moreel) verwijtbaar vind ik. Ik koop ook geen dure merkkleding, en ja ik vind ook dat ze belachelijke prijzen vragen voor iets dat ik misschien wel heel graag zou willen. Maar ik koop het uit principe niet, ik gun het eerder de concurrent die een eerlijkere prijs vraagt voor bijna het zelfde product, met een ander logotje. Ik ga niet naar een duur restaurant met 2 michelin sterren. maar naar een goedkopere net zo sfeervol restaurant dat betaalbaar is. Keuzes die ik zelf kan maken.
met andere woorden, het is een beetje een cirkeltje. Het park werkt met te hoge prijzen asociaal parkeergedrag in de hand. Maar mensen hebben ook zelf een keuze en een stel hersens gekregen om na te denken wat ze doen. Daarmee kun je kiezen om geen overlast te veroorzaken, en kun je kiezen om een park dat geld niet te gunnen. Als iedereen dat zou doen als ze het ergens niet mee eens zijn, is de kans des te groter dat er wat veranderd. Zolang je als een mak schaapje blijft komen met een cheap ass omweg, houdt je het eigenlijk in stand. Zij verdienen nog aan jou, maar ze zijn wel minder onderhoud aan het parkeer terrein kwijt.
Daarbij wil ik nog even kwijt dat ik het parkeergeld voor ouwehands dierenpark echt teveel vind voor de modderpoel waar ik heb gestaan vorige maand. na bezoek heb ik ook een enquete gehad over het park. en heb dat ook duidelijk kenbaar gemaakt dat dat onacceptabel was. ik zal nu minder snel een bezoekje doen omdat ik geen 10 euro wil uitgeven aan een hobbelige modderachtig parkeer terrein. Ik heb dat ook door laten schemeren in de vraag of ik het park aanraadt aan anderen. Nee, niet zolang het parkeer terrein zo belabberd is. Dat is een duidelijk signaal.
Zo kan het ook mensen, en daarvoor hoef je elkaar allemaal niet in de haren te vliegen.
En voor degene die vinden dat je wel overal je auto kunt neerzetten. Vooral doen. Maar dan wil ik je graag 1 jaar naast een pretpark willen zien wonen waar jij een parkeervergunning nodig hebt, en mag hopen dat jij je auto in je eigen straatje nog kwijt kunt overdag. Kijken hoe snel je geïrriteerd bent. Ik denk dat je mening dan snel bijgesteld is. Ik neem het je niet kwalijk dat je dat nu niet inziet, want ongetwijfeld woon je in een rustige buurt waar meer parkeerplaats is dan nodig is. Gefeliciteerd je woont waarschijnlijk erg prettig, en daar zullen velen jaloers op zijn.