Loekiloeki In 2023 betaalde je €19,- per maand voor een volwaardig abonnement, straks betaal je voor een 3e klasse abonnement €20,- per maand. Niet echt goedkoper.

John En we roepen hier veel over de sneak preview van Danse Macabre, maar hier is nog niks over geroepen of aangekondigd.

Nee, maar er staat wel duidelijk bij dat event dat het om een sneak preview kan gaan. DM is de enige mogelijkheid de komende jaren dit te doen. (met het idee dat een volgende nieuwe attractie nog enkele jaren duurt, die moet immers nog gebouwd worden)

De timing van de nieuwe abovormen maakt echt wel dat dit de eerste sneak preview wordt.

Ik geloof ook niet dat ze voor 100.000+ abo’s dat nog verzorgen zoals ik eerder aangaf. Hoe wil je dat doen en hoeveel chaos wil je creëren?
    Ik vergeleek de situatie van het openstellen van de premium abovorm in juni die beperkt is al met het bestellen van concertkaartjes voor een populair concert, zoiets gaat zo’n sneakpreview aanmelding natuurlijk ook worden.

Puur geluk of je dan toegang hebt, vastlopende sites, ongekende en onbegrijpelijke digitale wachtrijen en een hoop zure reacties. We hebben het al eerder gezien bij ik meen een Baron. En toen was de schare abohouders allicht maar de helft van het huidige aantal.

Ik heb er dan ook alle begrip voor dat zo’n preview nog voor een select gezelschap is en zo bijzonder is het eigenlijk ook niet als je er over nadenkt.

Brams Heel interessant bericht. Dit is als ik het wees voor de Efteling idd dan perfect uitgekomen

Kan voor de niet twitteraars een samenvatting gegeven worden wat hier bedacht is door Erwin?

Mark Ik heb er dan ook alle begrip voor dat zo’n preview nog voor een select gezelschap is

Het is ook gewoon best normaal dat dit soort dingen voor een select gezelschap is. Ik snap veel ‘fans’ dan ook niet die nu moord en brand roepen als zij met een ander abonnement niet uitgenodigd worden. Dat geeft voor mij alleen maar meer aan dat een grote groep fans van de Efteling bijzondere mensen zijn. En echt positief bedoel ik dat niet. 😋 Je hebt nu de keuze om voor de Premium te gaan. Doe je dat niet, dan niet zeuren als je geen preview van Danse Macabre krijgt.

Jammer als niet iedereen naar de preview kan gaan maar dat was toch al niet te organiseren met zoveel abbo houders😅

Mark Kan voor de niet twitteraars een samenvatting gegeven worden wat hier bedacht is door Erwin?

Alstublieft!

Mark Kan voor de niet twitteraars een samenvatting gegeven worden wat hier bedacht is door Erwin?

De samenvatting:
      Erwin stelt dat de timing niet anders kon, omdat ze hierdoor volgend jaar pasen precies als blokdag kunnen hanteren (ivm bestaande abbo houders kunnen ze tusen stop verkoop abbo's een jaar max 14 dagen blokdagen kunnen hanteren).

Echter is t een matige argumentatie, want het is gewoon een keuze hoeveel dagen ze inplannen of niet, hierdoor kunnen ze imho elke maand zelf kiezen, het is alleen planningstechnisch zaken goed inplannen.
      Daarnaast zou je zeggen dat blokdagen een relatie hebben met drukke momenten of bijzondere momenten, en pasen was best rustig dit jaar, dus voor beide niet echt relevant.

Heb vooral erg kunnen genieten van de kortzichtige reacties op Twitter en co. Wat dat betreft keek ik al lange tijd uit naar deze aankondiging.

Dit is toch gewoon een super slime manier om het standaardabonnement voor meer te kunnen verkopen door middel van illusie van keuze? No one in the right mind gaat kiezen voor Classic of Premium dus het komt er eigenlijk op neer of je voor Plus gaat of voor helemaal niets meer. En dat is precies de bedoeling: het aantal abonnementhouders moet omlaag.

Die extra paar blockdagen, waarop het toch al druk is in het park en ik er niet rond wil lopen, zullen me een worst wezen en €275 vind ik nog steeds een uitstekende prijs voor (bijna) een jaar lang toegang.

Tim die angst was er bij Disneyland Paris ook toen ze op die nieuwe abonnementen overgingen en gezegd werd dat er "een beperkte hoeveelheid" was. In praktijk hebben ze nu de helft zoveel abonnementhouders als eerst en krijgen ze die abonnementen aan de straatstenen niet verkocht.

Voor dat abonnement van 390 euro betaal je veel geld extra. Je krijgt er wel voordelen voor terug, maar het is toch een forse stap als je van 215 of 230 euro komt. Dat gaat echt wel een forse groep mensen tegenhouden. En ik denk dat dat ook precies de bedoeling is.

Rob Alleen het moment is wat raar gekozen en komt wat gehaast over

Ochtend in Pretparkland heeft het op Twitter eens geanalyseerd en is tot de conclusie gekomen dat er voor de Efteling geen beter moment had geweest om dit in te voeren. (EDIT: ik zie nu dat dit al gedeeld is, maar niet minder interessant)

• Zingo heeft hierop gereageerd.
      • Tim vindt dit leuk.

Quefox_ die angst was er bij Disneyland Paris ook toen ze op die nieuwe abonnementen overgingen en gezegd werd dat er "een beperkte hoeveelheid" was. In praktijk hebben ze nu de helft zoveel abonnementhouders als eerst en krijgen ze die abonnementen aan de straatstenen niet verkocht.

Bij Disney is de prijsverandering ook wel van een andere schaal dan in Kaatsheuvel. Als ik het goed heb koste Magic Flex vroeger €299,-. Daarvoor kreeg je 300 dagen toegang, 10% korting op eten en souvenirs en parkeren. Nu is een vergelijkbare pas €499,-, dat is €200,- meer. Even los van dat het Magic Plus, welke maar marginaal duurder was dan Flex ook nog eens 50 dagen extra toegang bood en EMT bood! Kortom, echt fors duurder en een heel groot aantal voordelen eruit gestript.

Hetzelfde geld voor de duurste variant, die is ook €200,- duurder geworden. De verandering in Parijs is van een compleet andere orde grote.

Zingo naja, gedeeltelijk. Ik heb geen abonnement, maar stel ik heb vorig jaar 215 euro heb betaald en bij het verlengen straks overweeg ik een premium abonnement te nemen, dan betaal ik ook 175 euro meer dan eerst. Je krijgt er dan misschien iets meer voor terug, maar het is nog steeds een grote stap.

Ik verwacht dan ook niet dat het bij de Efteling de helft van hun abonnementhouders gaat kosten. Maar ik geloof niet dat er zo'n stormloop op die premium-abonnementen gaat zijn als waar sommige mensen hier voor vrezen. Juist omdat die stap zo groot is. Dat legde ik in de tweede alinea van die post, die jij tactisch niet geciteerd hebt, ook wat beter uit.

Beetje off-topic: wat het bij Disney overigens extra dubbel maakte, is dat ze daar juist vrijwel alle voordelen van de oude abonnementen hadden geschrapt, met daar bovenop forse prijsverhoging van 200 euro.

• Zingo heeft hierop gereageerd.
          • Zingo vindt dit leuk.

Korte termijn denken en abo-houders tegen elkaar uitspelen. Het is walgelijke manier van handelen.

Had het niet verwacht omdat de complexiteit ook toeneemt en je je kan afvragen hoeveel het werkelijk wat opleverd in tijd, geld en goodwill. Daarnaast is het een familiepark en geen aftandse Silicon valley unicorn die je kan uitmelken. Maar leuk voor die paar fans die denken dat een abonnement geheel is berekend op jouw visitatiebezoek een meerwaarde heeft (,dat is het dus niet). Over een jaar of 8 is het wel duidelijk hoe toegetakeld de boel is.

Het is wel duidelijk dat om ergens nog geld uit te kloppen het vooral gaat zoeken naar rijke mensen.

Progress Zo sta ik er ook in, inderdaad. Het is alleen maar fijn dat al dat extra geld zichtbaar geïnvesteerd wordt, maar al te vaak gaan prijsverhogingen gepaard met een loonsverhoging van de CEO. Liever een bouwput dan een tweede auto voor Fons (alhoewel ik die hem wel gun natuurlijk).

Quefox_ Dat legde ik in de tweede alinea van die post, die jij tactisch niet geciteerd hebt, ook wat beter uit.

Ik zie dat ik de post welke je zelf aanhaalde niet goed heb gelezen. Als het puur om premium gaat dan heb je gelijk, ik zie dat geen heel populair abo worden. De voordelen zijn echt te mager voor de meerprijs. Je moet wel heel graag op de bekende drukke dagen willen gaan om er enig voordeel uit te halen. Misschien met opzet, maar de Efteling lijkt hiermee een soort premium neer te willen zetten, maar wel maar echt het uiterste minimum te willen doen om het zo te noemen.

laprikantan Zelfs met een premium abonnement ben je goedkoper uit om je kind een hele dag in de Efteling te dumpen dan bij een kinderopvang inderdaad, hahaha.

Zingo Het is ook wat @Quefox_ zegt - ze willen eigenlijk ook niet dat je het Premium abonnement neemt. Een beetje het idee van small - medium - large bij de McDonald's. Psychologisch wordt je geconditioneerd om de middelste optie te nemen (alhoewel de medewerkers er alles aan doen om die upsell naar large te realiseren).

Eftelflags Maar nu doet men alsof de hele wereld instort.

Die reactie lees/zie ik hier totaal niet. Mijn inziens heb jij er een handje van altijd alles maar te downplayen. Dan is de discussie snel klaar ja.

Is best even puzzelen, te meer omdat de 'oude' prijzen bijna niet meer te vinden zijn.
                  Sharon betaalde voor haar 'gehandicapten'kaart €17, dat wordt nu de reguliere €25 voor PLUS minus €5 korting. Dat is in de nieuwe situatie €3 pm meer.
                  Lees dat het parkeerabo gelijk blijft, dus €4 pm. Mijn 65+ korting vervalt en wordt ook €25. Totaal €29 (was €25). Een verhoging van €4 pm. Dan heb ik het nog niet over het aantal blokdagen etc. Wil op blokdagen écht niet naar het park om over de hoofden heen te lopen. Kortom, de verhoging valt te overzien. Maar door de afstand gingen we al minder dan voorheen. Gelukkig blijven de 'extra's' op het abo wel, korting, vriendentickets en toegang tot andere parken.
                  Hoewel ik de move wel begrijp (wat wordt er niet duurder tegenwoordig?) is het wel weer even slikken.

De Efteling is een bedrijf en moet haar centen ook verdienen. @Eftelflags heeft gewoon gelijk.

Zint het je niet of vind je het niet kunnen upgraden van je huidige abonnement een gemis, dan is dat botte pech ergens moet een lijn getrokken worden. De Efteling zit echt niet op de workload te wachten van die enkele fan die zich benadeeld voelt want hij/zij/het zal toch verlengen.

Laat staan dat de Efteling de laatste jaren al wat deed voor haar community want dat is ook al jaren niet meer het geval.