broodje123 Het meest treurige van deze nieuwe abonnementen blijft wel dat er over een speciaal evenement wordt gesproken dat 1 keer per jaar gaat worden gehouden terwijl het niks meer hoogstwaarschijnlijk wordt dan de preview voor nieuwe attracties. Niks speciaals aan.
Nou, zo’n preview is straks wel speciaal, net zoals vroeger.
Het is pas iets van de laatste jaren dat er zo’n preview voor abonnementhouders werd georganiseerd en volgens mij was het tot dusver nooit een abonnementsvoorwaarde, maar eerder een extraatje.
De Efteling glijdt wel steeds verder af op de ethische schaal. Waar de stichting altijd als doel ook heeft gehad om ook maatschappelijk verantwoord te ondernemen, een goede relatie met de omgeving te behouden en de Efteling toegankelijk te houden voor iedereen is dat de laatste jaren door een commerciële inhaalslag toch helaas minder geworden. De Efteling is steeds meer veranderd in een Nederlands Disneyland, waar de vroeger de Efteling een unieke positie door zijn aandeelhouder had. De verschillende abonnementen lijken ook een opstapje naar een verdere commercialisatie. Nu dit taboe van onderscheid tussen bezoekers in principe is gebroken is ook de weg vrij naar bijv betaald voordringen.
Sorry, maar dit vind ik onzin.
De Efteling heeft nog steeds die unieke positie door die stichting als aandeelhouder: er worden elk jaar miljoenen besteed aan nieuwe toevoegingen en onderhoud. Er blijven geen miljoenen aan de strijkstok hangen en er worden geen zware bezuinigingen door de aandeelhouder afgedwongen. Maatschappelijk nog steeds verantwoord dus.
Dan is er de toegankelijkheid voor iedereen. Die blijft in mijn ogen ongewijzigd; ja, het park is (zoals alles) duurder geworden, maar niet buitensporig. Er zijn nog steeds kortingsacties.
Dat de abonnementen nu wijzigen heeft met die toegankelijkheid niets te maken: een abonnement was altijd al een luxeproduct.