Jeff82 Dat schreef ik letterlijk ja, die inleiding gaf ik ook mee, want het is niet eens meer appels met peren vergelijken, buiten dat een voetbalseizoenskaart echt de meeste onzinnige vergelijking is in het geheel, en met welke kan je dan vergelijken, die van Ajax, PSV of die van Vitesse of FC Almere?
(en dan heb ik t er nog niet eens over dat ik werkelijk nog nooit iemand heb horen kiezen tussen een voetbal seizoenkaart voor het hele gezin of een Efteling abonnement voor t gezin... en ja, ik ken zat mensen met seizoenkaarten van een club)
Daarnaast kan je dan eeuwig gaan vergelijken, en met wat voor nut (hint: geen enkel nut).
In vergelijking met Lowlands een weekendje is de Efteling spotgoedkoop, in vergelijking tot andere pretparken schrikbarend duur, in verhouding tot een sportschool abonnement waar je onbeperkt naartoe kan gaan is de Efteling goedkoop, in verhouding tot de kantklossenvereniging is het vast weer duur, en in verhouding tot 2 weken vakantie naar een zonnig eiland is de Efteling weer gigantisch goedkoop, maar tegenover 2 weken texel misschien juist weer niet. Misschien is je hobby wel speciaalbiertjes drinken, of speciale Whiskey's en besteed je daar 1000+ euro aan, pure luxe allemaal, maar echt relevant is t niet toch?
Spiegelbeeld Tonnie jammer om iets meteen tot " onzinnig" ts bestempelen. We kunnen toch wel wat ruimer denken dan alleen onze pretparkbril? Ik wilde alleen maar de prijs van abbo 's in perspectief tot andere vrijetijds bestedingen plaatsen.
Een Efteling abonnement (of pretpark abbo in t algemeen) is niet perse een logische aankoop, het is iets wat je koopt voor je passie, en meestal met nog wat secundaire specifieke redenen (zoals @Eftelingpanda noemt de voordelen) en verder is het voornamelijk voor dat merk en die ervaring.
Je kan dan zoals ik eerder in deze post schreef al eindeloos dingen tegenelkaar afzetten, maar met dit soort producten heeft t gewoon geen zin,
Als ik Ajax van ben dan koop ik geen Efteling abbo omdat een Ajax seizoenskaart te duur is geworden.
En ik koop geen FC utrecht Abbo ipv mijn Efteling abonnement, mijn hobby is pretparken, niet "luxe abonnementen"
Heb je het over voedingsmiddelen dan is t een ander verhaal, dan koop je misschien wel rode kool omdat die goedkoper is dan bloemkool, of aardappels ipv pomme duchesse.