Hjalmar Je hebt gewoon helemaal gelijk! Zo is die korting op Efteling-evenementen niets meer dan een oudejaarsavond met een glas nep champagne en een taaie oliebol. Bij de echt mooie evenementen (bijv. zo een Spookslot-nacht) moet je maar hopen dat je überhaupt mag komen. En de zogenaamde korting op musicals is slechts voor een show die er al een paar jaar staat en waar je zelfs met Tripper heen kan.
Nieuwe Efteling abonnementsprijzen per 1 januari 2024
Het is toch eigenlijk ook absurd dat er 100.000 abonnement houders zijn. Ik weet nog wel dat ze vroeger angstvallig vasthielden aan 40.000 zodat het park nooit kon overstromen met enkel abonnees.
Japio Het is toch eigenlijk ook absurd dat er 100.000 abonnement houders zijn.
Dat is het zeker. De mensheid is qua pretparken behoorlijk doorgedraaid sinds de COVID19 lockdowns. De vraag naar pretparkabonnementen in het algemeen is nog nooit zo hoog geweest als in de afgelopen 2 jaar. Vandaar dat Phantasialand geen abonnementen meer verkoopt en Disneyland Paris ze extreem duur heeft gemaakt.
Liever een duurder abonnement dan geen abonnement. Ik zou voor de Efteling zo 350 euro per jaar willen betalen (zonder blokdagen dan wel). Prima zet dus dat de abonnementsprijzen omhoog gaan. Nu de dagkaarten nog met 20 euro omhoog!
- Bijgewerkt
Ergens heb ik het gevoel dat er ook wel minder "exclusieve" dingetjes voor abonnees zijn. Enkele kleine zoethoudertjes zoals een exclusieve avond of een souvenirtje lijken me al leuk. Je krijgt tegenwoordig weinig extra, wat natuurlijk ook niet heel vreemd is als je 100K abonnees hebt.
Die 100.000 abonnementhouders, is dat ergens officieel gecommuniceerd? Het klinkt wel als érg veel.
Flinke prijsverhoging idd, maar nog niet zoveel dat ik hem niet meer ga verlengen. De abonnementen van onze gezinsleden verlopen ook in verschillende maanden, dan is het voor mijn gevoel niet ineens een enorme smak geld.
https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/20220912-100000ste-efteling-abonnementhouder-verrast
Vorig jaar werd de 100.000ste abonnementhouder verrast. Of dat in '23 ook zo was is nooit iets over gezegd.
Het % is zeker hoog! Overigens krijg je voor 250 wel een (top) product waarmee je bijna heel het jaar mee naar binnen kan. Misschien een scheve vergelijking, maar voor een weekend lowlands of Pinkpop betaal je meer.
Verder is de inflatie van de afgelopen 2 jaar nog niet doorgevoerd in het abonnement. Deze 2 dingen samengenomen vindt ik het geen gekke verhoging.
- Bijgewerkt
Die zag ik toch niet helemaal aankomen. Het zou in ons geval een stijging van bijna 17,5% betekenen (omdat we maandelijks betalen). Dat is toch wel fors he?
Ik heb wel vaker geroepen dat het park te goedkoop is. Ergens is het fijn dat ze dit zelf ook inzien. Of ik echt mag klagen daarover weet ik dus niet. Maar samen met alle andere prijsverhogingen om je heen loopt het leuke leven toch in de papieren en ga je het gewoon merken.
Voor komend jaar gaan we het anders doen. We houden wel een abonnement maar we besparen zelfs €138 met z'n tweetjes. Ons maandelijkse abonnement (dat we al 10 jaar maandelijks laten afschrijven) gaan we omzetten naar de jaarlijkse betaling. Ik heb vanmiddag beide abonnenten opgezegd en die gaan we voor het einde van het jaar toch nog verlengen. Je verlengt hiermee je abonnement direct voor een jaar en betaald als je dit doet voor 1 januari 2024 nog het oude tarief.
Let wel op; het eerstvolgende opzegmoment is één maand ná de dag van de maand dat je het abonnement afsloot. Als de volgende periode (en betaling) 5 december zou starten dan zeggen ze het vanaf dan op en heb je een abonnement tot 5 januari 2024.
Dit hoeft echter geen probleem te zijn volgens de tekst op Efteling com:
Het nieuwe abonnement zou ons bij maandbetalingen 8 euro per maand (dat is €96,- op jaarbasis) extra gaan kosten (voor mij en m'n vriendin). Door op te zeggen en per jaar te gaan betalen leg je weliswaar eenmalig een flinke som geld neer, het bespaart ons ook €42 per jaar omdat we de meerprijs die de Efteling telt voor het maandelijkse betalen niet meer hebben.
De maandelijkse betaling kostte altijd al meer, maar ik vond het wel wel makkelijk. Ik krijg ook maandelijks m'n salaris gestort en vond het wel prima dat ze hier telkens een stukje afsnoepte. Ooit kreeg ik een maand of 2 korting (10 jaar geleden). Inmiddels betaal ik 9 jaar teveel. Maar het park mag dan te goedkoop zijn. Nu dit verschil €138 kan zijn geef ik die liever in het park uit dan aan de poort
Er is alleen één ding wat zo krom is als hoepel en wat ik nooit wist (omdat ik er nog niet mee te maken had). Onze zoon wordt ergens halverwege volgend jaar 4 jaar oud. Die moet dus straks ook betalen om binnen te mogen.
Wil je per maand betalen?
Voor de 4-jarige kun je een abonnement met maandelijkse betaling aanschaffen waarbij je de eerste drie maanden 50% korting krijgt. Dit abonnement is maandelijks opzegbaar en is aan te schaffen bij de Gastenservice.
Wil je per jaar betalen?
In dat geval krijg je voor de 4-jarige een eenmalige korting van € 15,- op een abonnement voor één jaar. Dit abonnement is aan te schaffen bij de Gastenservice.
Dat kost straks dus inclusief korting €241,50 (maandelijks) of €235,- voor de jaarlijkse eenmalige betaling. Maar hiermee loopt hij altijd scheef t.o.v. van ons als ouder. Omdat we halverwege de cyclus zitten van hem zijn we hierdoor ongeveer verplicht zijn om in eind 2024 (en dit komt ieder jaar terug). opnieuw te verlengen. Of hem een half jaar thuis te laten. Of een half jaar verlies te nemen als we ermee zouden stoppen. Dat is toch jammer!
Het zou toch veel fijner zijn als je als 4 jarige het abonnement de resterende tijd van het abonnement van je ouders zou zijn. En je het bedrag afrekent gedeeld door het aantal maanden of jaren dat die daarbij gekoppeld is? Een dergelijke berekening konden ze tijdens Corona ook maken.
Edit: Bovenstaande doorgehaald omdat dit onjuist bleek. De Efteling heeft dit al doorzien en prima geregeld zo blijkt
John Hij loopt dan toch niet altijd scheef? Stel het jaarabonnement van jou en je partner gaat in op 1 januari 2024 en het 4-jarige maandabonnement van je zoontje bijvoorbeeld 1 juni 2024. Dan sluit je voor hem een maandabonnement af die je daarna maandelijks kunt opzeggen (dit kan namelijk bij het 4-jarige maandabonnement). Je zou deze dan 6 maanden kunnen laten doorlopen en op 1 december 2024 weer stopzetten, vanaf 1 januari 2024 kan je dan een jaarabonnement aanschaffen waardoor je weer gelijk loopt. Je kan zelfs na het afsluiten van het abonnement bij wijze van spreken al een mail kunnen sturen naar abonnementen@efteling.com met de vraag of ze deze op 1 januari 2025 kunnen laten aflopen, dan weet je zeker dat het goed komt. Ze hangen er dan gewoon alvast een einddatum aan. Eindresultaat is dat je dus maar 6 maanden scheef loopt, waarvan 3 maanden met 50% korting (in totaal 34,50, hogere korting dan wanneer je een 4-jarige jaarabonnement afsluit).
- Bijgewerkt
Ik schrik ook wel van de prijsstijging, het mag een goedkoop abonnement zijn, met een gezin van 4 tikt dit wel even aan.
We gaan nog naar EP in 2024 en wilden in ieder geval wachten tot opening DM met de keuze om daarna wel of niet op te zeggen maar baal nu extra dat die opening nog zo ver weg is.
Daarna denk ik dat we eens meer naar andere parken gaan kijken, beide kinderen hebben dan ook de lengte >132 en >140 over een jaar voor de meeste achtbanen zodat meer parken interessanter worden, en dan besteed ik de ruim 1000 euro liever aan dagtickets van diverse parken. Denk aan de Walibi’s, PHL enz enz
Een prijsstijging zat er aan te komen, maar ik vind als abonnee je echt niet heel veel voordelen krijgt. Met deze prijs moet je écht eerst en vooral al genoeg naar het park gaan om de prijs te rechtvaardigen. Maar ze zouden op zijn minst voor de horeca meer korting mogen geven, duidelijker beleid voor overnachtingen, mss ipv 2 4 vriendentickets en paar exclusieve avonden ?
Maar ze zullen mss gekeken hebben naar Disney die hun prijzen serieus omhoog deed met allerlei voordelen wég
MisterDream Met deze prijs moet je écht eerst en vooral al genoeg naar het park gaan om de prijs te rechtvaardigen.
Maar… Dat is toch waar een abonnement vooral voor bedoeld is? Een jaar lang gratis het park mogen binnenwandelen? Alle andere voordelen zijn mooi meegenomen, maar het blijven extraatjes. Dat is niet waar een abonnement in wezen over gaat.
luc136 Dat vind ik ook hoor. Sommigen reageren alsof hun eerste levensbehoefte wordt afgenomen en de Efteling verplicht is om mensen zo goedkoop mogelijk binnen te laten. In alles zit dit eraan te komen, mensen. Beperkingen in bezoekersaantallen, weinig uitbreidingsmogelijkheden, meer accommodaties. Het gaat om méér rendement per bezoeker, niet om méér bezoekers. Ik ben zelf in de 'luxe' (als in, ik hoef alleen een abonnement voor mezelf te betalen en heb regelmatig doordeweeks tijd om te gaan) dat ik deze prijs kan betalen. Wat mij betreft verdubbelen ze deze prijs, als het aantal abonnementen daarmee halveert
Het is veel geld, maar de Efteling is ook een heel mooi park. Echter snap ik niet waarom de Efteling nog aan massale kortingsacties doet met bijv. Albert Heijn. Als je daarmee stopt denk ik dat de gemiddelde omzet per bezoeker gelijk een stuk hoger ligt. Stop liever daarmee, dan je huidige prijzen te verhogen.
Dat gezegd hebbende vind ik €250 nog acceptabel, en veel mensen roepen nu heel hard dat het belachelijk is maar verlengen waarschijnlijk wel gewoon hun abonnement. Het is nooit leuk als prijzen stijgen maar als de Efteling zich genoodzaakt ziet dit te doen zal er een goede reden voor zijn.
nevelig_nat Het probleem met de Albert Heijn tickets is dat het voor veel mensen een goedkopere manier is om aan tickets te komen, en ze het mogelijk niet kunnen veroorloven als ze de gehele entreeprijs moeten betalen.
Wat nog een probleem is, met die tickets gaan een heleboel mensen hierop de prijs baseren die ze willen betalen voor de Efteling. als dus deze actie stopgezet wordt, is de kans groot dat de bezoekersaantallen in de honderduizenden kan zakken. Dit is dus een factor waar ze ook rekening mee moeten houden.
Ik ben voor, maar snap waarom dat het nog niet gestopt is.
Jup. Al zie je tegenwoordig in 'de industrie' wel dat de eerste parken al zoeken naar andere manier om hun waarde uit te drukken dan in bezoekersaantallen. Dat is natuurlijk van meet af aan de populariteitsmeter geweest (en niet onlogisch). Maar in deze tijd met vliegschaamte en co2 uitstoot moet ook deze sector kijken naar andere manieren om waarde te creeeren. Uiteindelijk is elk park een bedrijf dat winst moet maken. Zolang dat gebeurt, is er weinig aan de hand. De manier waarop is nergens vastgelegd. De gedachte is dus dat parken meer gewaardeerd worden om beleving, merkvastheid, misschien maatschappelijke waarde. Maar dat is een langzaam proces, aangezien een meerderheid natuurlijk graag blijft pronken met hoge bezoekersaantallen, wat ook een zichtbaar en tastbaar iets is.
Ik denk dat er een vrees heerst bij de Efteling om de AH-actie stop te zetten. Hebben we cijfers over het aandeel van die tickets in het totaal? Gaat het om tienduizenden of honderden duizenden tickets?
We mogen niet vergeten dat de Efteling nog steeds de missie heeft om mensen een betaalbaar dagje uit te bieden. Hun filosofie is dat ze een dagje uit voor iedereen zijn.
Tim Die info is volgens mij nooit officieel naar buiten gebracht, maar er is een grote kans dat ze dit bij de Efteling en mogelijk Albert Heijn wel hebben.