Die zag ik toch niet helemaal aankomen. Het zou in ons geval een stijging van bijna 17,5% betekenen (omdat we maandelijks betalen). Dat is toch wel fors he?
Ik heb wel vaker geroepen dat het park te goedkoop is. Ergens is het fijn dat ze dit zelf ook inzien. Of ik echt mag klagen daarover weet ik dus niet. Maar samen met alle andere prijsverhogingen om je heen loopt het leuke leven toch in de papieren en ga je het gewoon merken.
Voor komend jaar gaan we het anders doen. We houden wel een abonnement maar we besparen zelfs €138 met z'n tweetjes. Ons maandelijkse abonnement (dat we al 10 jaar maandelijks laten afschrijven) gaan we omzetten naar de jaarlijkse betaling. Ik heb vanmiddag beide abonnenten opgezegd en die gaan we voor het einde van het jaar toch nog verlengen. Je verlengt hiermee je abonnement direct voor een jaar en betaald als je dit doet voor 1 januari 2024 nog het oude tarief.
Let wel op; het eerstvolgende opzegmoment is één maand ná de dag van de maand dat je het abonnement afsloot. Als de volgende periode (en betaling) 5 december zou starten dan zeggen ze het vanaf dan op en heb je een abonnement tot 5 januari 2024.
Dit hoeft echter geen probleem te zijn volgens de tekst op Efteling com:
Het nieuwe abonnement zou ons bij maandbetalingen 8 euro per maand (dat is €96,- op jaarbasis) extra gaan kosten (voor mij en m'n vriendin). Door op te zeggen en per jaar te gaan betalen leg je weliswaar eenmalig een flinke som geld neer, het bespaart ons ook €42 per jaar omdat we de meerprijs die de Efteling telt voor het maandelijkse betalen niet meer hebben.
De maandelijkse betaling kostte altijd al meer, maar ik vond het wel wel makkelijk. Ik krijg ook maandelijks m'n salaris gestort en vond het wel prima dat ze hier telkens een stukje afsnoepte. Ooit kreeg ik een maand of 2 korting (10 jaar geleden). Inmiddels betaal ik 9 jaar teveel. Maar het park mag dan te goedkoop zijn. Nu dit verschil €138 kan zijn geef ik die liever in het park uit dan aan de poort 🙂
Er is alleen één ding wat zo krom is als hoepel en wat ik nooit wist (omdat ik er nog niet mee te maken had). Onze zoon wordt ergens halverwege volgend jaar 4 jaar oud. Die moet dus straks ook betalen om binnen te mogen.
Wil je per maand betalen?
Voor de 4-jarige kun je een abonnement met maandelijkse betaling aanschaffen waarbij je de eerste drie maanden 50% korting krijgt. Dit abonnement is maandelijks opzegbaar en is aan te schaffen bij de Gastenservice.
Wil je per jaar betalen?
In dat geval krijg je voor de 4-jarige een eenmalige korting van € 15,- op een abonnement voor één jaar. Dit abonnement is aan te schaffen bij de Gastenservice.
Dat kost straks dus inclusief korting €241,50 (maandelijks) of €235,- voor de jaarlijkse eenmalige betaling. Maar hiermee loopt hij altijd scheef t.o.v. van ons als ouder. Omdat we halverwege de cyclus zitten van hem zijn we hierdoor ongeveer verplicht zijn om in eind 2024 (en dit komt ieder jaar terug). opnieuw te verlengen. Of hem een half jaar thuis te laten. Of een half jaar verlies te nemen als we ermee zouden stoppen. Dat is toch jammer!
Het zou toch veel fijner zijn als je als 4 jarige het abonnement de resterende tijd van het abonnement van je ouders zou zijn. En je het bedrag afrekent gedeeld door het aantal maanden of jaren dat die daarbij gekoppeld is? Een dergelijke berekening konden ze tijdens Corona ook maken. 🙂
Edit: Bovenstaande doorgehaald omdat dit onjuist bleek. De Efteling heeft dit al doorzien en prima geregeld zo blijkt 🙂