wh_k Dan sluit je voor hem een maandabonnement af die je daarna maandelijks kunt opzeggen (dit kan namelijk bij het 4-jarige maandabonnement)

Ah, check! Ik lees nu inderdaad dat deze maandelijks opzegbaar is. Dat scheelt de helft, en dan heb ik daarover niks gezegd 😊

• wh_k vindt dit leuk.

Ik schrik ook wel van de prijsstijging, het mag een goedkoop abonnement zijn, met een gezin van 4 tikt dit wel even aan.

We gaan nog naar EP in 2024 en wilden in ieder geval wachten tot opening DM met de keuze om daarna wel of niet op te zeggen maar baal nu extra dat die opening nog zo ver weg is.

Daarna denk ik dat we eens meer naar andere parken gaan kijken, beide kinderen hebben dan ook de lengte >132 en >140 over een jaar voor de meeste achtbanen zodat meer parken interessanter worden, en dan besteed ik de ruim 1000 euro liever aan dagtickets van diverse parken. Denk aan de Walibi’s, PHL enz enz

Een prijsstijging zat er aan te komen, maar ik vind als abonnee je echt niet heel veel voordelen krijgt. Met deze prijs moet je écht eerst en vooral al genoeg naar het park gaan om de prijs te rechtvaardigen. Maar ze zouden op zijn minst voor de horeca meer korting mogen geven, duidelijker beleid voor overnachtingen, mss ipv 2 4 vriendentickets en paar exclusieve avonden ?
Maar ze zullen mss gekeken hebben naar Disney die hun prijzen serieus omhoog deed met allerlei voordelen wég 😅

• luc136 heeft hierop gereageerd.

MisterDream Met deze prijs moet je écht eerst en vooral al genoeg naar het park gaan om de prijs te rechtvaardigen.

Maar… Dat is toch waar een abonnement vooral voor bedoeld is? Een jaar lang gratis het park mogen binnenwandelen? Alle andere voordelen zijn mooi meegenomen, maar het blijven extraatjes. Dat is niet waar een abonnement in wezen over gaat.

luc136 Dat vind ik ook hoor. Sommigen reageren alsof hun eerste levensbehoefte wordt afgenomen en de Efteling verplicht is om mensen zo goedkoop mogelijk binnen te laten. In alles zit dit eraan te komen, mensen. Beperkingen in bezoekersaantallen, weinig uitbreidingsmogelijkheden, meer accommodaties. Het gaat om méér rendement per bezoeker, niet om méér bezoekers. Ik ben zelf in de 'luxe' (als in, ik hoef alleen een abonnement voor mezelf te betalen en heb regelmatig doordeweeks tijd om te gaan) dat ik deze prijs kan betalen. Wat mij betreft verdubbelen ze deze prijs, als het aantal abonnementen daarmee halveert 😛

Het is veel geld, maar de Efteling is ook een heel mooi park. Echter snap ik niet waarom de Efteling nog aan massale kortingsacties doet met bijv. Albert Heijn. Als je daarmee stopt denk ik dat de gemiddelde omzet per bezoeker gelijk een stuk hoger ligt. Stop liever daarmee, dan je huidige prijzen te verhogen.

Dat gezegd hebbende vind ik €250 nog acceptabel, en veel mensen roepen nu heel hard dat het belachelijk is maar verlengen waarschijnlijk wel gewoon hun abonnement. Het is nooit leuk als prijzen stijgen maar als de Efteling zich genoodzaakt ziet dit te doen zal er een goede reden voor zijn.

nevelig_nat Het probleem met de Albert Heijn tickets is dat het voor veel mensen een goedkopere manier is om aan tickets te komen, en ze het mogelijk niet kunnen veroorloven als ze de gehele entreeprijs moeten betalen.
        Wat nog een probleem is, met die tickets gaan een heleboel mensen hierop de prijs baseren die ze willen betalen voor de Efteling. als dus deze actie stopgezet wordt, is de kans groot dat de bezoekersaantallen in de honderduizenden kan zakken. Dit is dus een factor waar ze ook rekening mee moeten houden.

Ik ben voor, maar snap waarom dat het nog niet gestopt is.

Jup. Al zie je tegenwoordig in 'de industrie' wel dat de eerste parken al zoeken naar andere manier om hun waarde uit te drukken dan in bezoekersaantallen. Dat is natuurlijk van meet af aan de populariteitsmeter geweest (en niet onlogisch). Maar in deze tijd met vliegschaamte en co2 uitstoot moet ook deze sector kijken naar andere manieren om waarde te creeeren. Uiteindelijk is elk park een bedrijf dat winst moet maken. Zolang dat gebeurt, is er weinig aan de hand. De manier waarop is nergens vastgelegd. De gedachte is dus dat parken meer gewaardeerd worden om beleving, merkvastheid, misschien maatschappelijke waarde. Maar dat is een langzaam proces, aangezien een meerderheid natuurlijk graag blijft pronken met hoge bezoekersaantallen, wat ook een zichtbaar en tastbaar iets is.

Ik denk dat er een vrees heerst bij de Efteling om de AH-actie stop te zetten. Hebben we cijfers over het aandeel van die tickets in het totaal? Gaat het om tienduizenden of honderden duizenden tickets?
        We mogen niet vergeten dat de Efteling nog steeds de missie heeft om mensen een betaalbaar dagje uit te bieden. Hun filosofie is dat ze een dagje uit voor iedereen zijn.

Tim Die info is volgens mij nooit officieel naar buiten gebracht, maar er is een grote kans dat ze dit bij de Efteling en mogelijk Albert Heijn wel hebben.

Tim Ik denk dat er een vrees heerst bij de Efteling om de AH-actie stop te zetten. Hebben we cijfers over het aandeel van die tickets in het totaal? Gaat het om tienduizenden of honderden duizenden tickets?

Toen ik er nog werkte heb ik in de wandelgangen ooit het getal '1-miljoen AH-tickets' gehoord. In hoeverre dit klopt en nog actueel is, weet ik niet, maar het kwam wel van mensen die hier heel dichtbij stonden.

Tim Heb wel eens gehoord dat het om 1,5 miljoen tickets zou gaan. Het is een zo belangrijk onderdeel dat je AH tickets zelfs een apart tabje hebben in de app.

Dat zou gigantisch veel zijn. Een op vijf van je bezoekers die gebruikmaakt van die actie. Wow.
          Je mag ook niet vergeten dat deze actie heel wat publiciteit en inkomsten voor AH oplevert. Nee, ik zie de actie niet gauw verdwijnen.

Minuutje stilte voor de gastenservice van de Efteling die waarschijnlijk een recordaantal klachten gaat ontvangen n.a.v. de prijsstijging. De paar eurootjes stijging in het verleden waren nog te verdedigen, de "Pennenveer" zegt: 'Elk jaar maken we de Wereld vol Wonderen nóg mooier en beter. Dit kost veel geld en daarom is de prijsstijging van onze abonnementen nodig.'. Klare taal, en ik ga er vanuit dat dit ook de daadwerkelijke reden is. Maar ik kan begrijpen dat het voor heel veel mensen echt te duur is geworden nu.

Looopings vermeldt nog eens dat er gespeculeerd wordt over verschillende abonnementsvormen. Ik zie dit nog wel gebeuren in de nabije toekomst. Wellicht een 'dal-abonnement' waar weekenden in het hoogseizoen zijn uitgesloten. Spreiding van drukte is een enorm belangrijke factor, dus het zou wellicht baten om een abonnementsvorm aan te bieden die goedkoper is en gasten stimuleert op rustige dagen te komen. Misschien een maandag t/m vrijdag abonnement, een dal-abonnement en een jaarrond abonnement.

AH-actie ben ik ook niet zo bang voor, ze hebben onlangs nog een Kruidvat actie gestart dus ze weten ook wel dat ze afhankelijk zijn van dit soort kortingsacties. De verjaardagstickets zijn geloof ik ook best succesvol.

• Tim vindt dit leuk.

Voor een park dat al ruim twee jaar in onderhoud is vind ik deze prijsverhoging onacceptabel. Er wordt werkelijk waar niks nieuws aangeboden. De prijs van 250 euro is overigens prima mits het aanbod ook groeit. Pandadroom vervangen voor Fabula, de bob afbreken en max en moritz bouwen, het spookslot afbreken en er een nieuwe neerzetten... nee het is een vervangingsmarkt geworden i.p.v. een park dat uitbreid.

RobH
            Als corona er niet was geweest, hadden ze waarschijnlijk wel een nieuwe attractie geopend. Ben je misschien vergeten dat het park, inclusief verblijfsaccomodaties zelfs dicht geweest is een grote periode, ?! Als jij denkt dat de Efteling elk jaar een nieuwe grote attractie kan openen, dat er altijd een grote pot met geld klaar ligt om alles te renoveren en ook nieuwe attracties te openen… Ook de Efteling moet keuzes maken en met een compleet nieuwe attractie zijn ze genoeg vernieuwend bezig.
            Ik vind het altijd heel makkelijk dat mensen klagen dat het allemaal zo duur is. Het is toch ook een luxe om een abonnement aan te schaffen? Moeten ze deze dan voor een prikkie aanbieden? Wat vind jij dan een goede prijs voor een abonnement van het 3e park van Europa?
            Vorig jaar is de prijs niet omhoog gegaan, vind ik heel netjes… Dat het dit jaar 35 euro per jaar meer kost vind ik prima!
            Met ons bezoek aan Europapark, Tripsdrill en Moviepark heb ik die 250 euro alweer bijna terugverdiend!

Bedankt @John voor je uiteenzetting. Zo kwam ik er net achter dat ik hier 2 van de 3 abonnementen nog voordelig in december kan verlengen. Die verlopen in januari namelijk. Helaas loopt het abonnement van onze zoon scheef met die van ons en zit hij net in februari qua datum. Konden ze vorig jaar 'niks aan doen'. Hadden we hem maar op dezelfde dag als de onze moeten laten in gaan 🙄. Enfin, prijsverhoging is best pittig voor de portemonnee. Niet gaan is waarschijnlijk nog pittiger met 2 kinderen die liever in de Efteling zijn dan thuis in de achtertuin 😄.

RobH Er wordt werkelijk waar niks nieuws aangeboden.

Mag alleen dan de prijs omhoog? Er is ook nog zoiets als inflatie.

(En ja, ik vind het ook best een groot bedrag in 1 keer, maar ja, 250 is nog steeds niet super veel voor een luxeproduct als dit eigenlijk)

RobH Een park dat al 2 jaar in onderhoud is? Er word echt flink overdreven als het hierom gaat. Ik prijs ze juist voor het herinvesteren van onze zuur verdiende centen terug het park in heb niks dan waardering voor de Efteling als het aankomt op hun pracht te behouden voor het nageslacht. Kijk je soms tegen net teveel bouwhekken aan ; ja , zijn de meest storende gebieden daar de grootste veroorzakers van ; in mijn optiek wel , en laten dat nou net nieuwe gebouwen zijn ( Danse & Hotel). Je zou ook eens over de grens kunnen kijken wat je voor 250€ nog krijgt aan abonnementen vandaag de dag , dan kom
            Ik toch snel tot de conclusie dat je bij de Efteling heel veel kwaliteit terug krijgt ( en daar zijn geen zoethoudertjes als extra’s voor nodig)

Ik hou hem zeker voor de Danse Macabre abbo preview! Ik verwacht hopelijk een soort spooknacht 2.0!
            295 euro is veel, maar vergeleken met onze andere grote topparken in Europa nog steeds helemaal niks.

• Zingo heeft hierop gereageerd.