Er zijn zoveel redenen waarom er vanalles aan de hand lijkt in Orlando.
Universal is zeker leuk maar Disney blijft voor mij nog altijd koning. Kijk naar Pandora: World of Avatar, Galaxy's Edge, Guardians of the Galaxy. Die zijn toch wel stukken indrukwekkender. Universal heeft met Harry Potter veel laten zien maar daarna hebben ze het ook vaak net niet of mis gehad.
Uiteraard zijn meningen op sociale media nooit een goede barometer maar wat je tegenwoordig bij bijna elk Disney-artikel leest is "Go woke go broke". Heel veel mensen hebben genoeg van al die politieke correctheid en zeker Disney gaat daar vol voor. Voor alle duidelijkheid, niet mijn mening want ik vind dat een bedrijf mag maken wat het wil en ik denk dat veel kinderen van kleur het geweldig vinden en dat is ook goed voor hen. Maar veel reacties zijn enorm negatief. Daarboven lijkt Disney geen inspiratie meer te hebben met de ene remake na de andere. Waarom geen Princess & the Frog live action met een zwarte hoofdrolspeelster. Maak nieuwe witte, zwarte en gemengde verhalen maar meerdere klassiekers na elkaar met een andere kleur opnieuw uitbrengen maakt mensen schijnbaar moe. Maar blijkbaar is de inspiratie voor nieuwe verhalen er amper.
Dat is trouwens niet alleen Disney's probleem. Heel Hollywood lijkt wel in herhaling te vallen met remakes en uitgemolken IP's.
Daarnaast is er de streamingservice. The Little Mermaid komt bijvoorbeeld in september online. Veel mensen weten dat en hebben een abonnement. Waarom nog 80 euro betalen met een gezin als deze toch online komt. Mensen kiezen dan om naar Barbie te gaan kijken want die komt misschien niet zo snel ergens online en wachten dan wel voor de Disney film.
Langs de andere kant, als Disney het voor elkaar krijgt om Pirates of the Caribbean 6 te maken met Johnny Depp dan hebben ze een film die 2 miljard dollar opbrengt aan de box office.
Universal werkt sneller met blitzende IP's. Iets dat momenteel hot is lijkt volgend jaar in de parken te zien. Dat werkt wel om mensen te lokken. En dat alles wat minder afgewerkt of immersief is is niet voor iedereen erg.
De Amerikanen hebben het daarnaast ook moeilijk. Veel mensen zijn door de pandemie hun job verloren en/of hebben torenhoge medische kosten gehad en moeten daar nog steeds van rechtkomen. Alles is er ook verschrikkelijk duurder geworden in amper 3 jaar tijd. De frequentie om richting Orlando te gaan ligt lager en het is vooral Disney die daar last van heeft. Niet vergen dat zij bijna 60 miljoen bezoekers per jaar trokken en Universal "amper" 23 miljoen. Dan is het logisch dat Disney grotere verliezen ziet. Als Universal tegenwoordig dan ook vriendelijker en goedkoper lijkt dan Disney door alle negativiteit die iedereen tegenwoordig online leest kiest de gemiddelde Amerikaan er misschien ook eens voor om liever naar daar te gaan.
Maar om terug te komen op het begin, Disney is nog steeds king.