Ik denk dat je hier een thema aan snijdt dat niet persé alleen bij PHL ligt, maar bij de pretparksector in het algemeen.
IP Parken terzijde gelaten: Waar is in de laatste 10/20 jaar nog een grote darkride gebouwd die op hoog thematisch niveau is en die niet interactief of een Thrill-Versie (of beiden) is??
Sterker nog: Juist in de amerikaanse markt zijn die interactieve darkrides een tijdje booming geweest omdat die wél een succes zijn. Zelfs Six Flags heeft daar een rijtje weten neer te zetten waarvan je van een best hoog niveau kunt spreken.
Een park dat jonge gezinnen aan spreekt heeft kinder attracties. En Thrill Rides. PHL heeft van beiden meer dan genoeg te bieden. Je ziet hetzelfde concept vrijwel overal terug in de wereld: Toverland is al in het topic genoemd, maar ook WalibiBE, Port Aventura, Mirabilandia, Alton Towers, Chessington, Heide Park, Djurs, Farup,... Geen enkel groot park doet het écht anders.. En de weinige parken die het anders doen, zie je ook langzaam het roer om gooien (Bijv: Gardaland, EP of Tripsdrill).
Dan zijn er nog wat kleinere "overgangsattracties" zoals bijv. Raik. Maar een échte E-Ticket-attractie waar iedereen in kan (waarbij ik zelf eerlijk gezegd niet verder kom dan een darkride) zie je eigenlijk nergens meer.
Ja: Mensen willen er zéker wel in, maar de onderzoeken geven aan dat ze er dan 1x in gaan en het dan wel gezien hebben. Terwijl een achtbaan - die je voor de helft van het geld kunt zetten - opnieuw en opnieuw en opnieuw bezocht word.
Ik kan me voorstellen dat er een nuance is voor onze regio omdat we groot zijn geworden met grootse darkrides. Met name in de Efteling, maar ook PHL en Movie park had ze (en in de tijd dat we er mee op groeiden vonden we die van PHL/MPG nog steeds gewoon goed/leuk, ook al zijn ze nu dramatisch verouderd) en uiteraard Disneyland.
De Efteling en Disney draaien er beiden nog steeds heel goed op, maar in beide gevallen zit dat voor een héél groot deel in IP (bij DLRP véél meer dan in de Efteling, maar toch). Echter daarbuiten zie je al snel dat je eigenlijk al snel dood loopt. Zelfs parken die mooie grote darkrides hadden, kiezen er voor deze te verwijderen omdat ze gewoon te duur zijn. We mogen al van geluk spreken dat EP hun grote darkride behouden heeft, maar zonder verzekeringsgeld was dat van zijn leven niet gebeurd.