Pretparkfreak7 Dat gezegd zijnde zou ik een nieuwe darkride in het park zeker toejuichen. Efteling heeft op dat vlak zeker expertise, maar voorlopig vind ik hun beste varianten nog steeds die van vorige eeuw en we moeten toegeven dat compact bouwen bij Efteling zelden een vereiste is.
Als het bovengrondse gedeelte van de Geister Rikscha gekopperld word aan het deel van de Zilvermijn dat nog overeind staat heb je een hal die grofweg even groot is als Symbolica.. En dan heb je nog een enorm ondergronds gedeelte als extra.
Het nadeel van dat ondergrondse gedeelte is dat het plafond enorm laat is, vooral aan het begin van de huidige rit. Je merkt toch dat een hoog plafond enorm helpt in de immersiviteit van een darkride. Bij bijvoorbeeld de Zilvermijn kon je dat heel goed zijn: De dorpsscenes waren leuk, maar toch steeds in de hoogte wat bekrompen. Vervolgens ging je omlaag naar de bestorming van het fort waar wél een hoog plafond was en die scene zag er meteen al een stuk epischer uit.
Bij pretparken blijft toch gelden: Size Does Matter.
In theorie is het natuurlijk mogelijk om het ondergrondse gedeelte uit te diepen (er zijn inmiddels meer dan genoeg plekken in het park die lager liggen). Ook kun je natuurlijk in de lagere gedeeltes van de hal een krappe grot als theming maken, maar dan beperk je jezelf wel héél erg.
Daarnaast weet ik niet of bij een nieuwe darkride de vluchtroutes nog wel door de keuring komen. Al kun je daar natuurlijk ook altijd nog wel wat aan doen. Het zou me in elk geval niets verbazen dat ALS PHL hier iets mee gaat doen, het ondergrondse gedeelte simpelweg niet (of amper) gebruikt word en tot een opslag word gedegradeerd.