Ik begrijp persoonlijk niet dat Disney vast blijft houden aan hun datum in Augustus. Als de onvrede zo groot is - wat hier zeker het geval is - dan ga je als werkgever toch eerder luisteren naar je personeel? Het feit dat Disney afhoudt om eerder in gesprek te gaan lijkt mij een zeer kwalijke zaak voor Disney.
De onvrede onder het personeel moet enorm zijn om dergelijke acties zo enorm lang te kunnen blijven volhouden. Als je werkgever op dat moment zelfs nog maar weigert om in discussie te gaan en vasthoudt aan een datum maanden in de toekomst, dan vrees ik dat Disney toch meer verantwoordelijk is voor de huidige situatie dan het personeel zelf.
Hjalmar Ik heb eveneens het Forbes artikel teruggevonden waar deze informatie uit terug komt (bron: https://www.forbes.com/sites/carolinereid/2023/06/04/why-the-strikes-at-disneyland-paris-are-out-of-its-control/). Daarin wordt vermeld dat er zo'n 1000 personeelsleden bereid zijn om te staken, wat een gigantisch aantal is. De oorzaak van de stakingen wordt ook vermeld en die lijken inderdaad niet gelinkt te zijn aan Disney zelf, maar aan de gigantische inflatie die tot 15% ging.
Met andere woorden: het loon van de cast members is nu minder waard geworden dan 1 jaar geleden. Met een inflatie van 15% komt het er op neer dat om evenveel te verdienen als vroeger, je voor elke 1000 euro eigenlijk 150 euro extra zou moeten hebben om break-even te zijn. Met andere woorden: voor een loon van 2000 euro komt het neer op 2300 euro dat je zou moeten hebben om evenveel te hebben.
Zonder die correctie is je loon van 2000 euro dus nog maar 1700 euro waard, voor exact hetzelfde werk. Doordat die bedragen zo gigantisch zijn, is het begrijpelijk dat er ongetwijfeld personeelsleden zullen zijn die gewoon niet meer rondkomen door de inflatie.
Zonder die correctie heb je eigenlijk een pay-cut gekregen en ga je er op achteruit.
In België kennen we het principe van de automatische loonindexering, waardoor lonen automatisch geïndexeerd worden als de spilindex overschreden wordt. In mijn geval wordt mijn loon eenmalig per jaar gecorrigeerd (in mijn sector is dat in januari). Toen ging mijn loon met zo'n 11% omhoog, volledig automatisch, zodat mijn loon niet achteruit ging en ik geen pay-cut kreeg. Dat ik daardoor een heel jaar wel die zwaardere kosten heb moeten dragen uit eigen zak, waarbij mijn gas/elektriciteitsrekening op een bepaald punt maal 3 ging, is voor niemand leuk maar hoort er wat bij.
In Frankrijk (en in Nederland) bestaat dit mechanisme niet en moet daar voor onderhandeld worden. Wanneer de Disney-directie al maanden niet bereid is om zich daar over uit te spreken en in onderhandeling te gaan, lijkt het mij niet meer dan normaal dat het personeel daar stappen voor zet. In dit geval is dat staking, maar gezien de eerste issues al maanden geleden begonnen zijn hieromtrent kan ik begrijpen dat men voor deze stap kiest.
Met andere woorden: in mijn ogen dient een werkgever steeds bereid te zijn om te praten, ongeacht welke tijd en welk moment. Dat men bij Disney dat niet wilt doen vind ik zelf vrij kwalijk: ook Disney is niet immuun voor inflatie en heeft talloze inflatiecorrecties doorgevoerd, het is niet meer dan normaal dat een deel van dat geld gebruikt wordt voor het personeel.
Is het spijtig dat dit de dagjesbezoekers treft? Absoluut, maar de schuld ligt in mijn gevoel verpletterend bij Disney. Het is absolute nonsens dat er nog geen onderhandelingen opgestart kunnen worden met de vakbonden en dat dit moet wachten tot Augustus. Dat het personeel daarop staakt is niet meer dan normaal.