Efteling Spookslot vereeuwigd in de Metaverse
- Bijgewerkt
Progress Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken. Ik heb het idee dat het veel mensen puur ging om het hebben van het boek. Want over de inhoud ervan en de nieuwe informatie die erin stond heb ik vrijwel niemand gehoord.
(Iets dergelijks zien we nu weer bij de heropening van de Vliegende Hollander. Waar mensen uitgingen van een opening op 1 april en nu boos zijn dat de attractie al een dag eerder opengaat. Waardoor ze niet bij de eerste 10000 mensen horen die de nieuwe scene zien, maar bij de eerste 20000. Kijk, iedereen moet zelf weten hoe hij/zij ergens fan van wil zijn, maar je kunt het jezelf ook moeilijk maken).
Dat van de Vliegende Hollander vind ik ook onzin en zo ver ik zie zijn het echt de die-hard Eftelinggekkies die hier moeilijk over doen. Ik ga hem pas over een paar weken doen, so what? Maar ik vind de vergelijking van DVH met de Spookslot NFT als appels met peren vergelijken. Natuurlijk wil ik het spookslot in de Metaverse bezoeken, maar het gaat mij vooral om de vervuiling die de verhandeling van NFT's veroorzaakt. Dat kost belachelijk veel (vaak fossiele) stroom. Ik ben blij dat iemand de Efteling en al haar blunders nog durft te verdedigen, maar het hele NFT gebeuren (en stiekem ook de Spookslotboekenrun met alle gevolgen en negatieve publiciteit van dien) vallen gewoon niet met een realistisch blik te verdedigen.
- Bijgewerkt
Progress Denk je nu echt dat dat kranteninterview bedoeld was als marketing voor een attractie en een hotel die pas 2-2,5 jaar later openen?
De Efteling krijgt er in 2015 een nieuwe achtbaan bij. Het vakantiepark Bosrijk wordt uitgebreid met 400 bedden. Daarmee is een investering van in totaal 36 miljoen euro gemoeid.
De achtbaan is een zogeheten divecoaster, die een val van 37,5 meter maakt. Dat zegt Fons Jurgens, de directeur van het pretpark in Kaatsheuvel, vrijdag in een interview met het Brabants Dagblad.
''Met de nieuwe achtbaan richten we ons ook op de 10- tot 15-jarigen", aldus Jurgens. ''Deze thrillride is een spannende aanvulling. Je valt 37 meter naar beneden, dus het is niet voor iedereen."
Ook het vakantiepark Bosrijk wordt uitgebreid en groeit van 1150 bedden naar 1550 bedden.
Wat was het doel van dit soort vergelijkbare berichten?
- Bijgewerkt
Michael Je haalt er nu een heel ander bericht bij, het is me niet helemaal duidelijk waarom.
Het interview waar we het over hadden had (als ik me goed herinner) meer de strekking van: de Efteling gaat na corona weer met frisse moed verder. De stand van zaken rond het bestemmingsplan en de toekomstige uitbreidingen kwam bv. ook ter sprake.
Over het hotel en de Spookslotvervanging werd verder weinig verteld. Heel anders dan het artikel waar jij mee komt, daarin staat de uitbreiding echt centraal, worden details besproken, etc.
msnguy maar het gaat mij vooral om de vervuiling die de verhandeling van NFT's veroorzaakt. Dat kost belachelijk veel (vaak fossiele) stroom. Ik ben blij dat iemand de Efteling en al haar blunders nog durft te verdedigen, maar het hele NFT gebeuren (en stiekem ook de Spookslotboekenrun met alle gevolgen en negatieve publiciteit van dien) vallen gewoon niet met een realistisch blik te verdedigen.
Dat stroomverbruik was voor mij ook iets waarbij ik vraagtekens zette. Maar In de laatste KB (waar men zeer kritisch was over dit hele verhaal) werd aangehaald dat het met dat stroomverbruik juist ontzettend meevalt omdat gebruik wordt gemaakt van het Ethereum netwerk.
Kijk, van mij hoeven die NFTs óók niet. Maar dat men dit op een relatief kleine schaal een keer probeert vind ik ook niet het eind van de wereld.
Wat die realistische blik betreft: ik heb juist het idee dat met een wat nuchterder kijk heel wat kritiek op de Efteling te ontzenuwen is. Als je het forum hier leest, lijkt het wel of vrijwel niets goed gaat daar. Terwijl in elke organisatie goede en minder goede dingen gebeuren. Verschil is dat de Efteling hier onder een enorm vergrootglas ligt en dat elke foute beslissing het park nog jarenlang wordt nagedragen.
De Efteling kan het volgens mij nooit goed doen, wat ze ook communiceren. Alhoewel ze bij het Spookslot misschien niet gedacht hadden dat ze zóveel fans hadden. In eerste instantie niet met alle ophef en later met de spookboekgate.
Dit hele gebeuren met NFT’s staat daar echter wel los van. Van tevoren hadden ze prima kunnen inschatten wat de reacties hierop zouden worden.
- Bijgewerkt
Jules Nouja, meer vanwege de reacties daarop. Mensen die op voorhand om welke reden dan ook geen boek konden halen.
Dat is nu niet anders. Anderen krijgen iets wel en jij niet. Je weet welke reacties daar op komen. Waarom ga je dan zo expliciet communiceren dat het enkel voor medewerkers is én dat ze het mogen verkopen.
Progress Je haalt er nu een heel ander bericht bij, het is me niet helemaal duidelijk waarom.
Omdat zulke interviews van alle dagen zijn, dit bericht kwam uit het interview van het aantreden van Jurgens in 2014. De belangrijkste boodschap uit het interview van vorig jaar was dat men ging investeren in een nieuwe attractie en hotel. Tonnie heeft gewoon een punt als hij zegt dat dat doel niet helemaal gelukt was omdat de enige take away voor nagenoeg alle media de sloop van het slot werd.
Ieder zijn mening & ieder zijn overtuiging. Dan blijft het ook onderhoudend, toch?
Misschien komt het doordat ik zelf ouder ben dan het Spookslot was, en ik echt de meerwaarde van het hele ‘gebeuren’ niet snap, NFT’s, metaverse, scans, etc… Not my cup of tea!
Ik heb in m’n leven zo vaak voor die glasplaten gestaan dat ik geen supersonische hightech snufjes nodig heb om het Spookslot op te kunnen roepen in gedachten. Kan geen computer tegen op, want het is mijn interpretatie van de werkelijkheid.
Het feit dat je er ook zelden alleen hebt gestaan, maar vaak met familie, vrienden of collega’s, gezellig een dagje Efteling doen, dat geeft waarde aan het geheel en dat is, voor mij althans, veel belangrijker dan een accurate scan.
Dat kranten interview was bedoeld om positieve aandacht over het nieuw te bouwen hotel te genereren (helemaal prima natuurlijk) echter het nieuws wat opgepikt werd door de landelijke media was de take-away dat het spookslot gesloopt ging worden met een vrij forse media storm van dien, en niemand had het over het hotel of over een vervanger.
Verder weet ik ook niet waarom je er zo denigrerend over moet doen dat dit "een fan-mening" zou zijn, want wat ik schrijf is gewoonweg door de Efteling toegegeven dat ze dat niet verwacht hadden en dat ze de impact van de spookslot sluiting enorm onderschat hadden.
Progress ik heb juist het idee dat met een wat nuchterder kijk heel wat kritiek op de Efteling te ontzenuwen is. Als je het forum hier leest, lijkt het wel of vrijwel niets goed gaat daar.
Mwa, dat is echt wel onzin, maar de Efteling is wel een beetje van de extremen op t moment.
Ja, het spookslot heeft positieve kanten gehad, tijd voor afsluiting, spooknacht, pin, schitterend boek, veel youtube specials (360 graden video, gemonteerde video, terugkijken met de oude rotten), maar heeft ook gewoon hele domme dingen gebracht, vooral omtrent communicatie en onderschatting (hoe de handeling van gasten tijdens de verkoop dagen, het nabestellen, de webshop opvolging (ik heb mijn pins nooit kunnen afhalen bijvoorbeeld ivm ik een gepland bezoek moest afzeggen en pas veel later in t park kwam)).
Ook zie je forse tegenstellingen in uitvoeringen, Max en Moritz vind ik toch tegenvallen, maar Bäckerei Krümel is dan weer helemaal top gedaan en laat echt zien dat de Efteling het kan,
Monsieur Cannibale naar Sindbad ook weer top gedaan, maar Kashba bijvoorbeeld.... t is nog niet af, dus misschien enig voorbehoud op zijn plaats, maar laat ik maar zeggen dat de verwachtingen niet zo hoog meer zijn.....
Tonnie tijdens de verkoop dagen, het nabestellen, de webshop opvolging (ik heb mijn pins nooit kunnen afhalen bijvoorbeeld ivm ik een gepland bezoek moest afzeggen en pas veel later in t park kwam)).
Dat was bewuste keuze van Efteling om in het nieuws te komen want site om boek en pin online bestellen was vrijdag ervoor al aangemaakt. Als ze zeiden dat ze thuis kon bezorgen dan hadden ze veel meer verkocht.
Kasba vind ik persoonlijk aan buitenkant net niet. Ze hadden veel mooier kunnen maken als ze nog een maand dicht hielen.
- Bijgewerkt
Tonnie Dat kranten interview was bedoeld om positieve aandacht over het nieuw te bouwen hotel te genereren (helemaal prima natuurlijk) echter het nieuws wat opgepikt werd door de landelijke media was de take-away dat het spookslot gesloopt ging worden met een vrij forse media storm van dien, en niemand had het over het hotel of over een vervanger.
Nou, ik heb het artikel er nog eens bij gepakt. Het gaat voornamelijk over het Spookslot en maar zijdelings over het hotel. Dus ik kan het met de beste wil van de wereld niet als marketing voor dat hotel zien.
Tonnie Monsieur Cannibale naar Sindbad ook weer top gedaan, maar Kashba bijvoorbeeld.... t is nog niet af, dus misschien enig voorbehoud op zijn plaats, maar laat ik maar zeggen dat de verwachtingen niet zo hoog meer zijn.....
Volgens mij zijn de verwachtingen op dit forum al jarenlang niet hoog meer toch?
Wat Kashba betreft: natuurlijk is dit goedkoop uitgevoerd, maar dat was toch altijd al de verwachting? Dan worden er concept arts vrijgegeven, en zie je de verwachtingen tot onrealistische hoogten stijgen. En nu is iedereen weer boos en teleurgesteld. Terwijl we allemaal wisten dat:
- de Strookrijk plannen voor jaren in de ijskast staan , dus er is voorlopig geen structurele oplossing voor het restaurant. Dus kiest men voor het zo goedkoop mogelijk uitnutten zolang het ding er nog staat.
- veel structurele aanpassingen kun je waarschijnlijk niet doen aan zo’n oud bestaand gebouw. Daarnaast: waarom zou je als het voor een eindige periode is?
- verder is de spaarpot niet oneindig. We weten dat het hotel en DM significant duurder gaan uitvallen dan begroot. Daarnaast wordt er meer onderhoud uitgevoerd dan ooit (inhalen van de tijdens corona opgelopen achterstand). Ergens moet dan een keer bezuinigd worden. En ik zie ze dat dan liever doen op een tijdelijk project.
Neemt niet weg dat ik het ook niet zo geslaagd vind allemaal. Maar ik snap de keuze. En zodra men aan Strookrijk kan beginnen, verdwijnt dit gebouw, daar ben ik vrij zeker van. Eftelingliefhebber ben je voor de lange termijn; het is nu eenmaal geen Disney die in één keer een paar honderd miljoen op tafel kan leggen.
Progress We weten dat het hotel en DM significant duurder gaan uitvallen dan begroot. Daarnaast wordt er meer onderhoud uitgevoerd dan ooit (inhalen van de tijdens corona opgelopen achterstand). Ergens moet dan een keer bezuinigd worden.
Ik hoop toch wel dat investeringsgelden en exploitatiegelden aparte cashflows zijn in een organisatie zodat die elkaar niet beïnvloeden.
PatrickO dat geeft waarde aan het geheel en dat is, voor mij althans, veel belangrijker dan een accurate scan.
Dit.
Buiten het feit dat -binnen wat ik er van begrijp- de Efteling dit wéér niet handig aanpakt rondom het Spookslot doet die hele digitale scan me helemaal niets.
Ik snap de verdere ophef ook niet zo, waar hebben we het nu over. Wat digitale beelden… ik voel daar weinig emotie bij.
- Bijgewerkt
Zoals Walt Disney ooit zei: "Disneyland is geen museum." En dan geldt natuurlijk ook voor de Efteling. Vernieuwing hoort erbij. De sfeer van M&M vind ik beter dan bij de Bob. Spookslot is dus terecht gesloopt (mooi maar natuurlijk gigantisch gedateerd). Kashba? Niet het mooiste gebouw, meer beter dan wat het was. Alles beter dan die lelijke Jokie-schermen. Ik vind trouwens dat de Efteling onder het algemeen laat zien dat ze het Pieckse nog steeds heel goed beheersen. Dan was met carnaval festival en vogel rok toch echt wel wat minder (groot fan van vogel rok, maar heel Piecks is het niet natuurlijk).
- Bijgewerkt
Mark Buiten het feit dat -binnen wat ik er van begrijp- de Efteling dit wéér niet handig aanpakt rondom het Spookslot doet die hele digitale scan me helemaal niets.
Ik snap de verdere ophef ook niet zo, waar hebben we het nu over. Wat digitale beelden… ik voel daar weinig emotie bij.
Eens hoor, ik ga sowieso niet in dat 3D model lopen prutsen of kijken, maar ik kan me goed voorstellen dat genoeg mensen weemoedig terug denken aan het oude spookslot en het graag nog eens digitaal terugzien.
De ophef gaat volgens mij vooral om de voorgenomen toegangsmogelijkheden (dat hele NFT verhaal) en de puinhoop die de Efteling er op vlak van communicatie en marketing van heeft gemaakt.
Progress Volgens mij zijn de verwachtingen op dit forum al jarenlang niet hoog meer toch?
Dat is wat flauw. Er wordt op het forum gewoon heel kritisch gekeken naar wat de Efteling doet (terecht, daarvoor is het een forum, hier zitten de fans, de critici en de kenners). En hoe je het ook wendt of keert: de Efteling heeft zich sinds de intrede van corona-maatregelen niet van haar beste kant laten zien.
Ze hebben gewoon wat rare keuzes gemaakt op verschillende vlakken, waarbij de communicatie rondom de afbraak van het Spookslot toch wel een hoogtepunt was. Logischerwijs wordt dat opgemerkt door fans en critici, maar zelfs door de landelijke media.
Progress Nou, ik heb het artikel er nog eens bij gepakt. Het gaat voornamelijk over het Spookslot en maar zijdelings over het hotel. Dus ik kan het met de beste wil van de wereld niet als marketing voor dat hotel zien.
Je hebt het artikel er bij gepakt om er inhoudelijk naar te kijken, maar dit was de eerste aankondiging van het hotel, dus ook al heb je de beste wil van de wereld, het is de eerste stap in de aankondiging en dus marketing van het hotel. Hoe je het ook wendt of keert.
- Bijgewerkt
Eftelabbo Zoals Walt Disney ooit zei: "Disneyland is geen museum."
Wel grappig dat ze dan jarenlange oude meuk daar ten toon stellen. Sterker nog het Mickey Mouse karakter is al bijna een eeuw oud. Met die legio aan attracties die refereren aan culturele ontwikkelingen van 70 jaar geleden.
Als in Disneyland of de Efteling spul hebben wat al 3 eeuwen oud zou zijn en wat nog steeds aantrekkelijk is en niet in verval zouden het niet slopen en zou die gehele regel niet op gaan.
Ik snap nog steeds niet wat een NFT hiermee te maken heeft, want dat is uiteindelijk slechts een kassabonnetje en geen certificaat waarmee je onder andere spul kan decrypten of een WW mee hebt. Zon string aan karakters kan gewoon openbaar zijn omdat het een uitkomst is van de berekening dat deze van jou is.
Ik ben het met PatrickO eens. Ook al had het een geweldige VR ervaring kunnen zijn met hoog detail, het is niet hetzelfde als er echt staan. Net zoals je de werken van verschillende schilderaars ook wel online kan zien. Het in het echt zien is het beste medium
- Bijgewerkt
Wat betreft de boeken... dat had beter gemoeten, ja. Maar het is ook geen absurde stelling om te zeggen dat dit vermoedelijk ruim voorbij de verwachtingen ging. Uiteindelijk hebben ze een vrij grote oplage van de boeken laten maken - 2500 exemplaren is niet weinig. Bij voorgaande attracties die verdwenen zijn, was er ook nooit zo'n grote animo als bij het Spookslot (al kwam het buurtje de Bob wel in de buurt).
Ik kan mij inbeelden dat 2500 exemplaren van het boek van het Spookslot al een gok was van de Efteling; uiteindelijk hebben ze zoiets nooit eerder gedaan en dan is het moeilijk om te bepalen hoe groot je oplage moet zijn. Dus mogelijks zijn ze gewoon ook al naar een grote oplage gegaan en dachten ze dat een nog grotere oplage een slecht idee zou zijn. Ik denk niet dat er iemand dacht dat er 10,000 boeken verkocht zouden worden.
Uiteindelijk zijn de boeken in verkoop gegaan in Augustus, maar de bestelling ervan is vermoedelijk al rond mei-juni gebeurd gezien er best een leveringstijd op zo'n boek zit. Mogelijk zelfs al veel eerder.
De herdruk heeft ook ruim 3 maanden op zich laten wachten.
Heel het debacle over het afhalen en dat dit beter had gemoeten: ik was zelf op de eerste verkoopsdatum daar en het was een opeenstapeling van fouten - zowel van fans als van de Efteling. Zodra duidelijk was dat er genoeg animo was, hadden ze gewoon moeten aangeven dat er een herdruk aan zou komen en dat ze webshop zouden lanceren.
Aan de ingang gaven ze geen ticketjes wat ze op eerdere momenten gegeven hadden. Maar langs de andere kant is het ook moeilijk te begrijpen voor fans hoe absurd veel 2500 boeken zijn: uiteindelijk kon iedereen die er die dag in de voormiddag was, zonder problemen het boek kopen. Mocht de Efteling toen gezegd hebben, we hebben er 10,000, dan had er mogelijk nog steeds zo'n meute geweest (misschien net iets kleiners).
De Efteling heeft daar niet goed gecommuniceerd, maar ik kan mij ook inbeelden dat ze - gezien 2500 best veel boeken zijn - ze de chaos die ontstaan is, niet volledig voorzien hebben. Ik betwijfel of er veel is dat de Efteling toen beter had kunnen doen, realistisch gezien. We oordelen nu met de kennis die we nu hebben, maar het is vaak lastig om te oordelen als je die kennis niet hebt.
Hadden ze daar een hoop dranghekken moeten zetten, een hoop personeel om alles beter te begeleiden? Misschien wel, maar uiteindelijk heeft die hele meute gewoon zijn boek gehad zonder problemen en was bewezen dat er - op dat moment - genoeg boeken waren.
Over hoe ze het voor de rest gedaan hebben, met de webshop, de verzending, het ophalen... ik denk dat we daar vrij streng in zijn tegenover de Efteling. We mogen echter niet uit het oog verliezen dat 7500 boeken een hele hoop is en dat de Efteling geen boekhandel is en daar dan ook geen ervaring in heeft.
Het is niet dat ze iets dergelijks ooit al eerder gedaan hebben en soms veranderen de plannen ook gewoon. Ik kan mij inbeelden dat opsturen bij het opzetten van de webshop geen optie was, gezien ze ook geen beeld hadden over hoeveel boeken het juist zou gaan. Dan is het vrij moeilijk om op voorhand de kosten daarvan te berekenen.
Mochten ze die optie van in het begin aangeboden hebben, kwamen er mogelijk heel wat klachten over de verzendkosten, omdat er geen beeld was over hoeveel boeken het zou gaan.
Al bij al vind ik dat ze voor de meest logische oplossing gegaan zijn: ophalen in het Loonsche Land, in een rustigere periode. Er is daar parking voorzien, je kan daar makkelijk heen zonder dat er lege plekken op het hoofdparkeerterrein ontstaan, zonder dat je het park in moet gaan voor de aankoop en zonder de bestaande diensten te belasten (zoals de gastenservice). Nadeel is dat je niet zomaar een paar palletten kan droppen in het Loonsche Land, dus dat werd dan met tijdsloten... het is duidelijk dat ze er niet op voorzien waren.
Maar vergeet niet dat de Efteling geen boekhandel is, maar een pretpark. We mogen enorm kritisch zijn op hun op het pretpark-gedeelte, waar hun sterkte ligt. Maar soms kom je ergens terecht waar je als organisatie niet zo goed in bent en moet je roeien met de middelen die je hebt.
Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar ik ben blij dat ze geluisterd hebben, nieuwe boeken gedrukt hebben en uiteindelijk ook verzending aangeboden hebben. Het traject was niet perfect, maar het is dan ook niet hun core-business.
Wat ik hoop is dat er uit geleerd is, dat mocht er ooit een attractie van formaat weer verdwijnen, dat we dan direct een webshop zullen zien. En dat er gekozen wordt om desnoods direct met een partner daarvoor samen te werken om het wel beter te laten verlopen.
Met afbrekende kritiek kom je nergens, ik probeer die dingen steeds te begrijpen waarom iets gebeurd is: daar is meestal een reden voor. En als je dan probeert te kijken naar wat beter kan, in plek van wat er fout gelopen is, dan is de wereld ineens een pak mooier.
#DitWasWeerEensEenBoek #Sorry #MijnOplageIsNietZoGroot
Kevjoe We mogen echter niet uit het oog verliezen dat 7500 boeken een hele hoop is en dat de Efteling geen boekhandel is en daar dan ook geen ervaring in heeft.
Ze hadden het kunnen weten door sociale media in de gaten houden toen bekend werd dat spookslot werd gesloten. Met veel beter communicatie hadden ze makkelijk veel meer kunnen verkopen. Ze hadden de run nog steeds kunnen hebben als ze actie voor deden. Bijv mag als eerste Dance Macabre zien voordat de pers en abonnementhouders hebben gezien. Door tegoedbon verstoppen in de boeken.
DisneyKaatsheuvel Op dat moment, of vrij kort daarna, is de beslissing al moeten vallen om een boek uit te brengen. Bepalen wat er in dat boek moet komen, dat vormgeven, testprints en dergelijke nemen makkelijk enkele maanden in beslag - het zegt veel dat de blogpost waar het boek voor het eerst in vermeld wordt, er nog geen cover gedeeld werd. Die was vermoedelijk nog niet klaar.
Op een bepaald moment moet je dan een bestelling gaan plaatsen voor je boeken - in dit geval vermoed ik dat dit ruim voor de aankondiging van het boek gebeurd gaat zijn. Op dat moment waren ze nog volop aan het werk aan het boek.
Op het moment van aankondiging van het boek en de effectieve verkoop van het boek zat net iets meer dan een maand. Zelfs al hadden ze op dat moment direct door dat de boeken zo populair waren, dan is de kans groot dat ze er toch geen extra meer konden laten drukken op die korte termijn (enerzijds zijn er de materialen, anderzijds de capaciteit bij de drukkerij).
Het is echt niet zo eenvoudig om ineens de oplage van iets te vergroten. Tussen de aankondiging van de herdruk en de eerste dagen dat de boeken afgehaald konden worden zaten er zo'n 3 maanden.
DisneyKaatsheuvel Ze hadden het kunnen weten door sociale media in de gaten houden toen bekend werd dat spookslot werd gesloten.
Het is niet omdat er veel reactie op komt, dat je dan ook tegelijk weet dat je zeer veel boeken gaat verkopen. En zoals al meermaals vermeld is, is een oplage van 2500 boeken al vrij groot.
DisneyKaatsheuvel Met veel beter communicatie hadden ze makkelijk veel meer kunnen verkopen.
Efteling laat vaak kansen liggen om dingen te verkopen. Hoeveel van ons waren niet bereid om best wat geld neer te leggen voor de Spooknacht? Hadden ze dat een paar weekends gedaan, het had hun geen windeieren gelegd mochten ze daar geld voor gevraagd hebben.
Maar, ik geef je 100% gelijk dat de communicatie beter moest verlopen.
Maar vergeet niet, het is niet omdat een sentiment in de community leeft, dat dat ook noodzakelijk zo bekend is bij de Efteling. Ergens heeft de community ook gezorgd voor de run door zo te reageren op de oplage van het boek - uiteindelijk hadden we absoluut niet moeten lopen en als gekken gaan reageren, want de Spookslot boeken waren tot ergens in de namiddag gewoon te krijgen, zonder rijen. Ik heb mij daar ook schuldig aan gemaakt, want ik kan mij oprecht weinig inbeelden van een oplage van 2500.
Dit had allemaal vermeden kunnen worden als ze gewoon direct communiceerden (desnoods de dag ervoor) dat er een webshop zou komen van zodra die beslissing genomen was.
DisneyKaatsheuvel Ze hadden de run nog steeds kunnen hebben als ze actie voor deden. Bijv mag als eerste Dance Macabre zien voordat de pers en abonnementhouders hebben gezien. Door tegoedbon verstoppen in de boeken.
Kun je je de backlash van zoiets al inbeelden?