DisneyKaatsheuvel Op dat moment, of vrij kort daarna, is de beslissing al moeten vallen om een boek uit te brengen. Bepalen wat er in dat boek moet komen, dat vormgeven, testprints en dergelijke nemen makkelijk enkele maanden in beslag - het zegt veel dat de blogpost waar het boek voor het eerst in vermeld wordt, er nog geen cover gedeeld werd. Die was vermoedelijk nog niet klaar.
Op een bepaald moment moet je dan een bestelling gaan plaatsen voor je boeken - in dit geval vermoed ik dat dit ruim voor de aankondiging van het boek gebeurd gaat zijn. Op dat moment waren ze nog volop aan het werk aan het boek.
Op het moment van aankondiging van het boek en de effectieve verkoop van het boek zat net iets meer dan een maand. Zelfs al hadden ze op dat moment direct door dat de boeken zo populair waren, dan is de kans groot dat ze er toch geen extra meer konden laten drukken op die korte termijn (enerzijds zijn er de materialen, anderzijds de capaciteit bij de drukkerij).
Het is echt niet zo eenvoudig om ineens de oplage van iets te vergroten. Tussen de aankondiging van de herdruk en de eerste dagen dat de boeken afgehaald konden worden zaten er zo'n 3 maanden.
DisneyKaatsheuvel Ze hadden het kunnen weten door sociale media in de gaten houden toen bekend werd dat spookslot werd gesloten.
Het is niet omdat er veel reactie op komt, dat je dan ook tegelijk weet dat je zeer veel boeken gaat verkopen. En zoals al meermaals vermeld is, is een oplage van 2500 boeken al vrij groot.
DisneyKaatsheuvel Met veel beter communicatie hadden ze makkelijk veel meer kunnen verkopen.
Efteling laat vaak kansen liggen om dingen te verkopen. Hoeveel van ons waren niet bereid om best wat geld neer te leggen voor de Spooknacht? Hadden ze dat een paar weekends gedaan, het had hun geen windeieren gelegd mochten ze daar geld voor gevraagd hebben.
Maar, ik geef je 100% gelijk dat de communicatie beter moest verlopen.
Maar vergeet niet, het is niet omdat een sentiment in de community leeft, dat dat ook noodzakelijk zo bekend is bij de Efteling. Ergens heeft de community ook gezorgd voor de run door zo te reageren op de oplage van het boek - uiteindelijk hadden we absoluut niet moeten lopen en als gekken gaan reageren, want de Spookslot boeken waren tot ergens in de namiddag gewoon te krijgen, zonder rijen. Ik heb mij daar ook schuldig aan gemaakt, want ik kan mij oprecht weinig inbeelden van een oplage van 2500.
Dit had allemaal vermeden kunnen worden als ze gewoon direct communiceerden (desnoods de dag ervoor) dat er een webshop zou komen van zodra die beslissing genomen was.
DisneyKaatsheuvel Ze hadden de run nog steeds kunnen hebben als ze actie voor deden. Bijv mag als eerste Dance Macabre zien voordat de pers en abonnementhouders hebben gezien. Door tegoedbon verstoppen in de boeken.
Kun je je de backlash van zoiets al inbeelden?