Wat betreft de boeken... dat had beter gemoeten, ja. Maar het is ook geen absurde stelling om te zeggen dat dit vermoedelijk ruim voorbij de verwachtingen ging. Uiteindelijk hebben ze een vrij grote oplage van de boeken laten maken - 2500 exemplaren is niet weinig. Bij voorgaande attracties die verdwenen zijn, was er ook nooit zo'n grote animo als bij het Spookslot (al kwam het buurtje de Bob wel in de buurt).
Ik kan mij inbeelden dat 2500 exemplaren van het boek van het Spookslot al een gok was van de Efteling; uiteindelijk hebben ze zoiets nooit eerder gedaan en dan is het moeilijk om te bepalen hoe groot je oplage moet zijn. Dus mogelijks zijn ze gewoon ook al naar een grote oplage gegaan en dachten ze dat een nog grotere oplage een slecht idee zou zijn. Ik denk niet dat er iemand dacht dat er 10,000 boeken verkocht zouden worden.
Uiteindelijk zijn de boeken in verkoop gegaan in Augustus, maar de bestelling ervan is vermoedelijk al rond mei-juni gebeurd gezien er best een leveringstijd op zo'n boek zit. Mogelijk zelfs al veel eerder.
De herdruk heeft ook ruim 3 maanden op zich laten wachten.
Heel het debacle over het afhalen en dat dit beter had gemoeten: ik was zelf op de eerste verkoopsdatum daar en het was een opeenstapeling van fouten - zowel van fans als van de Efteling. Zodra duidelijk was dat er genoeg animo was, hadden ze gewoon moeten aangeven dat er een herdruk aan zou komen en dat ze webshop zouden lanceren.
Aan de ingang gaven ze geen ticketjes wat ze op eerdere momenten gegeven hadden. Maar langs de andere kant is het ook moeilijk te begrijpen voor fans hoe absurd veel 2500 boeken zijn: uiteindelijk kon iedereen die er die dag in de voormiddag was, zonder problemen het boek kopen. Mocht de Efteling toen gezegd hebben, we hebben er 10,000, dan had er mogelijk nog steeds zo'n meute geweest (misschien net iets kleiners).
De Efteling heeft daar niet goed gecommuniceerd, maar ik kan mij ook inbeelden dat ze - gezien 2500 best veel boeken zijn - ze de chaos die ontstaan is, niet volledig voorzien hebben. Ik betwijfel of er veel is dat de Efteling toen beter had kunnen doen, realistisch gezien. We oordelen nu met de kennis die we nu hebben, maar het is vaak lastig om te oordelen als je die kennis niet hebt.
Hadden ze daar een hoop dranghekken moeten zetten, een hoop personeel om alles beter te begeleiden? Misschien wel, maar uiteindelijk heeft die hele meute gewoon zijn boek gehad zonder problemen en was bewezen dat er - op dat moment - genoeg boeken waren.
Over hoe ze het voor de rest gedaan hebben, met de webshop, de verzending, het ophalen... ik denk dat we daar vrij streng in zijn tegenover de Efteling. We mogen echter niet uit het oog verliezen dat 7500 boeken een hele hoop is en dat de Efteling geen boekhandel is en daar dan ook geen ervaring in heeft.
Het is niet dat ze iets dergelijks ooit al eerder gedaan hebben en soms veranderen de plannen ook gewoon. Ik kan mij inbeelden dat opsturen bij het opzetten van de webshop geen optie was, gezien ze ook geen beeld hadden over hoeveel boeken het juist zou gaan. Dan is het vrij moeilijk om op voorhand de kosten daarvan te berekenen.
Mochten ze die optie van in het begin aangeboden hebben, kwamen er mogelijk heel wat klachten over de verzendkosten, omdat er geen beeld was over hoeveel boeken het zou gaan.
Al bij al vind ik dat ze voor de meest logische oplossing gegaan zijn: ophalen in het Loonsche Land, in een rustigere periode. Er is daar parking voorzien, je kan daar makkelijk heen zonder dat er lege plekken op het hoofdparkeerterrein ontstaan, zonder dat je het park in moet gaan voor de aankoop en zonder de bestaande diensten te belasten (zoals de gastenservice). Nadeel is dat je niet zomaar een paar palletten kan droppen in het Loonsche Land, dus dat werd dan met tijdsloten... het is duidelijk dat ze er niet op voorzien waren.
Maar vergeet niet dat de Efteling geen boekhandel is, maar een pretpark. We mogen enorm kritisch zijn op hun op het pretpark-gedeelte, waar hun sterkte ligt. Maar soms kom je ergens terecht waar je als organisatie niet zo goed in bent en moet je roeien met de middelen die je hebt.
Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar ik ben blij dat ze geluisterd hebben, nieuwe boeken gedrukt hebben en uiteindelijk ook verzending aangeboden hebben. Het traject was niet perfect, maar het is dan ook niet hun core-business.
Wat ik hoop is dat er uit geleerd is, dat mocht er ooit een attractie van formaat weer verdwijnen, dat we dan direct een webshop zullen zien. En dat er gekozen wordt om desnoods direct met een partner daarvoor samen te werken om het wel beter te laten verlopen.
Met afbrekende kritiek kom je nergens, ik probeer die dingen steeds te begrijpen waarom iets gebeurd is: daar is meestal een reden voor. En als je dan probeert te kijken naar wat beter kan, in plek van wat er fout gelopen is, dan is de wereld ineens een pak mooier. 😀
#DitWasWeerEensEenBoek #Sorry #MijnOplageIsNietZoGroot