Limburgleef Te veel karretjes bij darkrides, waardoor je steeds op je voorgangers botst / stilstaat (we hebben zelfs 5 keer stilgestaan tijdens onze 1e ritje in Phantom Manor).

Phantom Manor heeft een Omnimover systeem, dus het aantal karretjes en de afstand daartussen is altijd hetzelfde. Het vele stilstaan heeft waarschijnlijk te maken met het laten in- en uitstappen van mindervalide bezoekers.

Bij een attractie als Pirates komt het probleem dat je beschrijft wél voor; regelmatig ontstaat daar een soort file van bootjes aan het eind van de rit.

Ik snap het ook heel goed, hoor. Disneyland Parijs is paradoxaal genoeg een pretpark 'voor gevorderden'. Als je er blind ingaat en gewoon grote attracties wil aftikken, wat bij andere parken als de Efteling en Europa Park een legitiem aanvalsplan is, dan heb je Space, Big Thunder, Phantom, Pirates en, euh... Ja, dat is het dan wel...

Maar als je het park eenmaal hebt doorgrondt zie je waarom dit als het mooist opgezette kasteelpark wordt gezien. Zwerf lekker rond op Mainstreet (vergeet de arcades niet!). Neem de trein en stap in Frontierland uit om de storytelling van dat land vanuit een hele andere kant te zien. Verdwaal in de grotten van Adventure Island. Neem sowieso de tijd voor alle walthroughs (boven het kasteel! Onder het kasteel! Loop langs het kasteel!).

Weet waar en wanneer je moet eten (niet bij Hyperion! Niet in het avondmaal spitsuur!) en probeer je dag in te plannen ('s morgens en 's avonds attracties, 's middags rondslenteren). Vergeet ook niet om een show mee te pakken.

Dingen als drukte en het gemoed van het personeel heb je vaak niet helemaal in eigen hand. Probeer je daar niet op te focussen. Naast het gedrang en gemor is er altijd ook een rustig bankje en vriendelijke glimlach te vinden, zelfs in Parijs.

Het is verschikkelijk irritant dat het park kwa aanbod al decennia stil lijkt te staan en alsnog heel wat voorbereiding en kennis van je vraagt. Maar when the stars align... Wat is het er dan tof 🙂

edit: Wil je gewoon een dag in attracties zitten en doet die hele poeha eromheen je niks, dan kan Disney de (duurste) hel op aarde zijn. Helemaal mee eens!

Je ervaring hangt idd van heel veel factoren af:

• Drukte: het is de 30-jarige verjaardag en na corona dus dit lokt altijd een pak meer bezoekers, samen met de opening van Avengers Campus maakt dat er nu bijna geen "rustige" periodes meer zijn.
    • Duur: als je kijkt naar wat er onderhouden moet worden, wat men bijbouwt, welke energievreter dit park is en wat een leger aan personeel dat moet betaald worden dan is de prijs ergens nog redelijk ok. Akkoord dat het geen Efteling-prijzen zijn maar we spelen in een andere klasse hier. En Parijs is gewoon duur. Maar je geeft er natuurlijk aan wat je zelf wil. Je kan eten in de Chalet au Marionette of in de Auberge de Cendrillon maar je weet dat er een enorm verschil tussen zit. Ook rijke mensen (miljonairs en miljardairs) bezoeken dit park dus je moet wat exclusiefjes hebben.
    • Onvriendelijk personeel: wederom, Frankrijk. Werken is daar een heel andere mentaliteit. Wij zoeken nog plezier in ons werk en werken hard, de Fransen zijn meer van het laidback, doe maar rustig aan soort mensen. Wat niet wegneemt dat er wel nog mensen zijn die dit met plezier doen en wel de spirit uitstralen.
      Het hangt er ook vanaf waar ze onvriendelijk waren. Ik heb zelf in een pretpark gewerkt en de mensen van de horeca waren in het algemeen iets onvriendelijker dan de attractie-medewerkers. Dus als je onvriendelijk behandeld bent is het meer dan waarschijnlijk dat het horeca was.
    • Slecht eten: wat me naadloos brengt bij het slecht eten. Het eten is niet bepaald slecht, het is Frans. Ik als Belg eet nooit graag in Frankrijk omdat het voor mij aan smaak mist bij hen. Veel te weinig en vaak plat gekookt of gegaard. En aangezien smaak voor iedereen verschillend is is het hemels voor de ene, maar slecht voor de andere. Het is zeer moeilijk goed te doen voor iedereen. Daarom dat wij altijd op dezelfde plaatsen eten. In het park de Chalet of de Plaza gardens. Buiten het park Anettes of Vapiano.
    • Weinig attracties: goh, ja en nee. Het lijken er weinig maar dat komt omdat er ten eerste een pak meer bezoekers rond lopen waardoor het overal drukker is en het lijkt alsof er te weinig rides zijn, ten tweede heeft Disney zoals de meeste parken wel hebben geen specifieke op enkel kinderen gerichte attracties die je als volwassene skipt. Als je de vergelijking maakt heeft Disney maar 3 rides minder dan de efteling (walk throughs niet inbegrepen).
    • Veel kapot: net als bij de efteling. Een park dat jaar rond open is moet vaak attracties langere tijd sluiten voor onderhoud. Ze draaien jaarrond (en langere uren) waardoor ze sneller slijten. En dan nog rekening houdend dat de Fransen voor de Amerikanen het overnamen het park gewoon bijna lieten verloederen. Zijn er nog verbeterpunten, absoluut, maar die kan je bij quasi elk park vinden.
    • En te veel karretjes snap ik ergens wel. Je staat vaak stil op het einde omdat de files zich er vormen. Potc, Pays de Comtes des Fees, snowwhite enz hebben er idd veel last van. Maar dat heeft veelal te maken met het instapsysteem en mensen met een handicap die er ook in willen stappen. Dan moeten ze rit stil leggen en dan stropt de zaak op. En vooral ook de mentaliteit van de huidige bezoekers die hun eisen willen stellen. Zo hadden wij een moeder die perse de beste zitjes voor haar en de kinderen wilde en weigerde de plaatsen in te nemen. Of influencers die met hun camera's de beste hoeken in het voertuig wilden. Geloof me vrij, wij maakten ons meer druk in die self-entitled mensen die verwachten dat de wereld rond hen draait dan dat er een attractie stil staat.

Maar al bij al snap ik dat je eerste bezoek je niet bevallen is. Je hebt een momenteel slechte periode gekozen waarin de magie ver weg is. Wij proberen altijd te gaan na een verjaardag of na of voor de opening van een nieuwe grote attractie of themazone. Dan is het wel rustiger en zijn de personeelsleden ook vriendelijker. Ze hebben dan meer tijd om te spenderen aan de gasten.

Deels mee eens, maar deels ook niet.

In 2014 zat ik in een vervelende periode van mijn leven. Omdat ik er even uit moest besloot ik om een paar dagen naar Disneyland te gaan om mijn hoofd leeg te maken. (Ik was er in 2012 ook geweest, maar dat was slechts 1 middagje met de personeelsvereniging van mijn werk en dat viel tegen vanwege de drukte en het weer).
      Ik kwam is Disneyland aan, en het was van begin tot eind geweldig. De magische sfeer, overal bekende muziek en bekende figuren, een prachtig hotel en ik had vier dagen de tijd om op een relaxte manier het hele resort af te struinen, zonder tijdsdruk. Ik vond het geweldig. Ook de keren daarna, waarvan de laatste afgelopen november was, vond ik geweldig, iedere keer geniet ik van alles wat er daar te beleven is en met Frozen op komst kan het volgens mij alleen maar beter worden.

Maar dat neemt niet weg dat er donkere randjes rondom het resort zitten die mij als bezoeker niet ontgaan. Ik geloof namelijk niet dat het fijn werken is daar, zeker niet voor het horecapersoneel of huishoudelijke dienst wat regelmatig uitgekafferd wordt door hun superieuren, Ook de beveiliging heeft zichzelf op een voetstuk staan, waardoor ik het gevoel krijg dat ze iedere bezoeker als potentiele terrorist zien en zich ook zo gedragen tegen je en dat geeft een vervelend en niet-welkom gevoel. Ze komen al snel dreigend op je af als je één stap in de verkeerde richting zet of hen niet begrijpt.
      Ook vind ik dat de fijne sfeer in het park enorm geforceerd door je strot geduwd wordt: de kleuren zijn hard en de muziek staat overal hard. Alsof alles schreeuwt: "Kijk: hier is het leuk!" In bijvoorbeeld de Efteling is de sfeer veel zachter en rustiger, daar krijg ik het gevoel dat ik zelf mag bepalen wat ik leuk vind en wat niet. De sfeer is in Disney altijd op één of andere manier wat gespannen vind ik.
      De Fransen zijn inderdaad niet allemaal altijd even vriendelijk, maar veel wel. En als je wat Franse woordjes leert en spreekt dan vinden ze dat vaak erg leuk en worden ze vriendelijker is mijn ervaring. Maar dat neemt niet weg dat ik het enorm irritant vind dat er overal op het resort VOOR je gedacht wordt en niet MET je gedacht: je moet precies doen wat zij zeggen en precies daar gaan staan of zitten waar zij willen, want anders worden ze boos. Een grappig praatje met personeel zoals in de Efteling is er zeker niet bij.
      Al met al vind ik Disneyland Paris zeker de moeite waard, en ik ga er zeker naar terug. Maar het straalt ook wat triestigheid uit die ik niet precies kan verklaren maar die ik daar wel voel.

Thies Disneyland Parijs is paradoxaal genoeg een pretpark 'voor gevorderden'.

Sterk!

DLP in het verleden vaak geweest. Ook een abonnement gehad en Linda er ten huwelijk gevraagd in Blue Lagoon (Pirates). Maar inmiddels is het al weer lang geleden dat we er zijn geweest.

Mooi park alleen jammer dat het in Frankrijk staat...

Ik ben ooit één keer in DLP geweest: het was de eerste en tevens ook de laatste keer. Ik word daar niet geraakt door magie .....

Nee, wel dat ik het gevoel had dat het park echt het afvoerputje was van de Disney parken.

In 2017 gingen we naar Disneyworld en daar hangt echt een andere sfeer.

Niet dat ik heb genoten van mijn laatste trip in 2022, vriendelijk personeel, weinig onderhoud, alleen bij It's a small world en buiten de parken.

Bijzonder hoe dat ik lees dat er mensen zijn die een park verdedigen waar je meer dan 100 euro per dag voor betaald terwijl de kwaliteit niet helemaal top is. Hoezo zou je het goed praten dat je een onprettig gevoel krijgt wanneer je door de beveiliging moet, personeel onbeschoft kan zijn, het eten niet de kwaliteit biedt waar je voor betaalt, attracties die in storing zijn en dat er sinds 1995 geen compleet nieuwe attractie in het kasteelpark gebouwd is. Als je dan moet gaan pielen voor goede punten gaat er iets mis.

Mijn ervaring is dat ik nooit de volledige prijs betaald heb en ook nooit zal ga doen, mijn verwachtingen zijn daardoor ook altijd wel getemperd. Als je van tevoren weet dat je geen goed betaalbaar eten krijgt, altijd druk zal zijn en personeel niet te genieten is zul je wel een goede dag kunnen krijgen. En als je toch niet de volledige prijs betaald, dan kun je makkelijker rustig een beetje rondbanjeren.

Disney World is dan weer een compleet anders verhaal. Beveiliging is druk, maar bereid voor een klein praatje. Eten is prijzig, maar wel van kwaliteit en personeel is meestal erg goed gemutst.

keey87 Akkoord dat het geen Efteling-prijzen zijn maar we spelen in een andere klasse hier.

Is dat zo? Ik denk dat we rustig kunnen stellen dat Efteling/Phantasialand/Europapark met gemak de concurrentie aankunnen met dit Disney Park. Europapark is inmiddels ook een meerdaagse bestemming en heeft daarnaast nog eens veel meer attracties, shows en goede restaurants dan Disneyland Parijs op dit moment. Het is alleen niet gebaseerd op de helden uit je favoriete Marvel of Disney film.

Maar ik snap de topic starter heel goed, als je nu als dagjestoerist bij DLRP binnenstapt, zou ik mezelf ook bekocht voelen.

keey87 Akkoord dat het geen Efteling-prijzen zijn maar we spelen in een andere klasse hier.

Andere klasse? Efteling championsleague en DLP europaleague? Nee flauw grapje. Qua entertainment en show is er idd geen betere dan Disney. Qua attracties, thematisering en afwerking zijn andere parken toch echter beter (Efteling, Europapark).

Ik snap je gevoel dat je teleurgesteld bent. 🙂

Ik ben een keer of 20 in DLP geweest, ik vind het echt het minst leuke Disneypark. Ze hebben er goede attracties, het ziet er allemaal prima uit (als er geen schuttingen staan), maar de hele Franse slag + de asociale prijzen houden mij voorlopig tegen om weer die kant op te rijden. Het is zeker al 10 jaar geleden dat ik er voor het laatst was, aan alle verhalen van familie/vrienden/collega's en de negatieve recensies op Google te horen/lezen mis ik er helemaal niks aan.

Ik ga er pas terug wanneer de Studio's goed uitgebreid zijn en wanneer het hoofdpark eens een fatsoenlijke nieuwe attractie neerzet.

Voor het laatst in 2019 geweest, op een hele rustige januari dag. Dus over de drukte kan ik niet mee praten aangezien zelfs Crush Coaster slechts 20 min wachtrij had. 😃

Maar als het gaat om verwachtingen, prijs/kwaliteit en het eten. TJA... Dan is alles wat hierboven al gezegd is gewoon waar en valt het allemaal best wel tegen. Er staan een aantal goede attracties maar voor de rest viel het mij echt tegen.

Limburgleef Qua attracties, thematisering en afwerking zijn andere parken toch echter beter (Efteling, Europapark).

Ben ik het niet mee eens. Of je nou fan bent van Disneyland Parijs of niet, het hoofdpark is toch wel het best doordachte en kwalitatief gethematiseerde pretpark dat we kennen in Europa. Ook qua attractie- en showaanbod is er wat mij betreft geen park in Europa dat een gebalanceerder aanbod heeft dan DLP. Daar kunnen de Efteling en Europa-Park echt niet aan tippen, al wil ik daarmee absoluut niet zeggen dat ik de Efteling een slecht park vind.

Waar Disneyland Parijs de steken laat vallen, is bij alles wat organisatorisch is. Operations zijn vergeleken met bijvoorbeeld Europa-Park of de andere parken in de eigen groep echt dramatisch, horeca is van een behoorlijk matig niveau en wat service betreft laten ze ook vaak steken vallen. En dan helpt het niet mee dat je overal de hoofdprijs voor betaald. Moet wel toegeven dat sinds de overname door TWDC de zaken een stuk zijn verbeterd, maar perfect is het nog steeds niet.

Maar ja, Disneyland Parijs is al jaren de nummer 1 toeristische attractie van Europa. Mensen blijven komen, en hebben het geld er blijkbaar voor over.

Quefox_ het hoofdpark is toch wel het best doordachte en kwalitatief gethematiseerde pretpark dat we kennen in Europa.

Waarom vind je dat?

Eduard het begint wat mij betreft al moet hoe men geprobeerd heeft de gehele buitenwereld onzichtbaar te maken. Vanuit het park zijn er eigenlijk bijna geen plekken waar je iets ziet wat niet binnen het park ligt, enkel vanuit sommige stukken in Big Thunder Mountain kan je de WDS zien liggen. En in de overtreffende trap, zijn er in de verschillende themagebieden slechts enkele plekken waar je iets van andere gebieden kunt zien. Daardoor ben je echt compleet ondergedompeld in het themagebied waar je je op dat moment bevindt.

En dan is in de gebieden zelf ook nog eens alles geheel doordacht, bijna tot op de klinker nauwkeurig. Over elke zichtlijn is nagedacht, elk gebouw of elke decoratie staat op de plek waar hij door de Imagineers bedacht is, alles is tot in de laatste detail uitgewerkt. Naar mijn mening zijn er in Europa geen andere themagebieden die kunnen tippen aan het niveau van bijvoorbeeld Adventureland en Fantasyland.

Als ik het teruglees moet ik bijna kotsen van wat ik zeg, zo slijmerig klinkt het, maar het is wel waar. Disney is in de pretparkwereld van een andere league, een kwaliteitsniveau waar maar weinig parken op de wereld het budget voor hebben om op mee te kunnen spelen, laat staan hier in Europa.

Het Franse resort kostte in de jaren '90 omgerekend naar euro zo'n 3,3 miljard om te bouwen, gecorrigeerd naar inflatie is dat nu zo'n 6,26 miljard. En nu wordt er dus nog eens een derde van dat budget gestoken in het uitbreiden van het WDS park, alsof het niks is. Die astronomische budgetten zie je simpelweg terug in het kwaliteitsniveau van wat men bouwt, alleen daar kunnen Europa-Park en de Efteling natuurlijk nooit tegenop.

EDIT: ik wil wel even herhalen uit mijn vorige post dat ik hier spreek over de kwaliteit van theming, op veel andere vlakken is Disneyland Parijs verre van het beste park in Europa.

Quefox_ Toch ga ik liever naar parken die om de 2 jaar een nieuwe atractie te bieden hebben.

Mijn allereerste keer Disneyland Paris was ergens begin 2000. Midden in de zomer en ook erg druk. Ik vond het verschrikkelijk. Veel te veel mensen, te weinig capaciteit bij de eetgelegenheden, wachttijden van een uur voor een draaimolen (en dus nog langere wachttijden bij de grote attracties). Ik begreep niet zo goed waarom mensen dit een leuk park konden vinden.

Nu ben ik ruim 20 jaar pretpark-ervaring verder en nu is het één van mijn favoriete parken die ik bezoek. Dat komt door een aantal dingen. Allereerst ben ik wel een beetje klaar met de focus op achtbanen, de standaard attracties die je in veel andere parken ziet en de oppervlakkigheid van veel andere parken. Ik heb zo onderhand alles wel gezien. Ook zit ik niet elk weekend meer in een park en dan moet je keuzes maken waar je je tijd in gaat steken. In Disneyland Paris kun je echt genieten zonder direct attracties te doen en er zijn maar weinig parken in Europa die dat bieden. En als je toch een aantal attracties wilt doen dan zitten daar meteen hele goede tussen (Phantom Manor, Tower of Terror, Pirates).

In deze 20 jaar zijn mijn pretpark-bezoeken ook heel anders geworden. Mede door de samenstelling van de groep waarmee ik ga (van groepje tieners naar eigen gezin) maar ook omdat ik andere prioriteiten heb (niet zoveel mogelijk attracties doen maar genieten van de details en sfeer). Ja, het is duur en ja, ik kan diverse dingen opnoemen die veel beter kunnen. Maar ik merk dat juist door de ervaring in andere parken ik dit park meer ben ga waarderen. Het zal ook wel helpen met welke instelling je naar het park gaat, welke prioriteiten je hebt en waar je naar op zoek bent.

ufx Het zal ook wel helpen met welke instelling je naar het park gaat, welke prioriteiten je hebt en waar je naar op zoek bent.

Dat is het inderdaad. In de basis is Disneyland Parc een topper. Op de kleinste detail is gelet, themagebieden zijn goed afgewerkt en lopen subtiel in elkaar over. Dus in dat opzicht mankeert er eigenlijk weinig aan. Maar je let daar niet op bij een eerste bezoek. En dat maakt dit park gek genoeg zo goed. Elke keer als ik ga kom ik weer wat nieuws tegen wat mij nog niet eerder was opgevallen. Maar goed, de gemiddelde bezoeker wilt uiteraard van attractie naar attractie, eet hier en daar wat en bekijkt de parade en een eindshow. En het is vooral de horeca en het personeel wat echt een smet kan zijn op een dagje uit. Helaas staat het park in Frankrijk ja. Lag het park bijvoorbeeld in Duitsland of Nederland, dan hadden we waarschijnlijk een hele andere discussie.