Eduard het begint wat mij betreft al moet hoe men geprobeerd heeft de gehele buitenwereld onzichtbaar te maken. Vanuit het park zijn er eigenlijk bijna geen plekken waar je iets ziet wat niet binnen het park ligt, enkel vanuit sommige stukken in Big Thunder Mountain kan je de WDS zien liggen. En in de overtreffende trap, zijn er in de verschillende themagebieden slechts enkele plekken waar je iets van andere gebieden kunt zien. Daardoor ben je echt compleet ondergedompeld in het themagebied waar je je op dat moment bevindt.
En dan is in de gebieden zelf ook nog eens alles geheel doordacht, bijna tot op de klinker nauwkeurig. Over elke zichtlijn is nagedacht, elk gebouw of elke decoratie staat op de plek waar hij door de Imagineers bedacht is, alles is tot in de laatste detail uitgewerkt. Naar mijn mening zijn er in Europa geen andere themagebieden die kunnen tippen aan het niveau van bijvoorbeeld Adventureland en Fantasyland.
Als ik het teruglees moet ik bijna kotsen van wat ik zeg, zo slijmerig klinkt het, maar het is wel waar. Disney is in de pretparkwereld van een andere league, een kwaliteitsniveau waar maar weinig parken op de wereld het budget voor hebben om op mee te kunnen spelen, laat staan hier in Europa.
Het Franse resort kostte in de jaren '90 omgerekend naar euro zo'n 3,3 miljard om te bouwen, gecorrigeerd naar inflatie is dat nu zo'n 6,26 miljard. En nu wordt er dus nog eens een derde van dat budget gestoken in het uitbreiden van het WDS park, alsof het niks is. Die astronomische budgetten zie je simpelweg terug in het kwaliteitsniveau van wat men bouwt, alleen daar kunnen Europa-Park en de Efteling natuurlijk nooit tegenop.
EDIT: ik wil wel even herhalen uit mijn vorige post dat ik hier spreek over de kwaliteit van theming, op veel andere vlakken is Disneyland Parijs verre van het beste park in Europa.