Marco Nu de vraag wat Disney hier op gaat beantwoorden

Eerlijk? Ik snap het principe van concurrentie wel, maar dit is echt te kort door de bocht. Universal steekt miljoenen/miljarden in een compleet nieuw park dat van A tot Z moet worden opgebouwd, waar jaren plannning aan vooraf gaat, een stap die zo groot is dat zo'n bedrijf als Universal dit wellicht de komende 20 jaar niet weer zal doen, en dan spreek je eigenlijk de vraag uit 'wat gaat disney doen als antwoord'. Nou, niets. Disney trekt z'n eigen plannen, en reken er maar op dat dit nieuwe park daarbij ook voor Disney bijvangst gaat produceren. Disney heeft door de jaren heen z'n eigen grote uitbreidingen gedaan, net als Universal, en zal ongetwijfeld een hele strategie hebben liggen voor de komende jaren, waarin zeker wel rekening wordt gehouden met de stappen die Universal zet, maar ik geloof niet dat Disney nu opeens iets moet gaan produceren om tegenwicht te bieden voor Epic Universe.

JerryBubbles

Het woord 'zomer' is overal weggehaald. Waar voorheen 'Zomer 2025' stond, staat nu '2025'. Juli is officieel zomer, dus ik verwacht voor juli. Het tweede hotel dat opengaat net buiten het park is begin februari. Als ik mijn gok mag doen: Tussen maart en juni. En dan eerst passholder previews.

QDude24

Launched lift hill toch..

Niek Ja, je hebt zeker een punt dat Disney geen zichtbare reactie zal geven op korte termijn. Dit zag je ook bij de komst van de Wizarding World in 2010, er kwam niet direct een grote reactie vanuit Disney. Pas in 2017 kwam de inhoudelijke reactie van Disney met de World of Avatar. Nu was Hogsmeade en Hogwarts wel een ander soort uitbreiding dan wat we tot dat moment vaak zagen, een duidelijke keuze voor een IP based volledig gethematiseerde ervaring. Dat is echt wat anders dan wat de parken tot dat moment bouwden.

Wel zie je in de jaren erna duidelijk de invloed die de keuze voor Wizarding world gehad heeft op het landschap. Ik denk dat gebieden als de World of Avatar en Galaxies Edge een gevolg zijn van de stap welke Universal in 2010 gezet heeft met het Wizarding World gebied.

Ik zie in Epic Universe een dergelijke "nieuwheid" momenteel nog niet tegenover waar we toen in het pretpark landschap stonden. Ze maken wel de redelijk unieke keuze om vier compleet van elkaar gescheiden themawerelden te bouwen. Ik zie dat eerder als een doorontwikkeling op de in 2010 ingezette weg dan iets compleet nieuws. Wel is het een duidelijke afwijking van de norm zoals deze in pretpark lay-out design gehanteerd wordt, waarbij veel parken een grote ronde hebben waar alle rides/themegebieden omheen gebouwd worden. We gaan zien hoe het uitpakt.

Ik vind het erg positief dat Universal de keuze maakt vier themawerelden te hebben waarin je echt compleet ondergedompelt word. Dat is het prettige aan dit nieuwe park, hier kunnen ze dat vanaf stap 1 doorvoeren. Hoe Disney gaat reageren zal de vraag zijn. Ik denk persoonlijk dat de manier waarop het Disney resort in Orlando werkt anders is dan het Universal Resort (als in, Disney is veel meer op zichzelf) en daar lijkt Epic in ieder geval geen verandering in aan te brengen. Disney zal wel moeten blijven investeren in thema gebieden door deze zet, dat is een ding wat ik wel zeker weet.

Zingo Ze maken wel de redelijk unieke keuze om vier compleet van elkaar gescheiden themawerelden te bouwen.

Wildlands Adventure Zoo heeft dit concept aan het begin van het park gehad en is er uiteindelijk vanaf gestapt omdat doorloop beter was voor dit park. De vraag is nu, wat is het verschil met Universal en waarom zou dit wel goed werken.

• Zingo heeft hierop gereageerd.

Hjalmar Ik zie wel een duidelijk verschil in de aanpak van Epic en Wildlands. Wildlands heeft een centraal entreeplein waar tussen de ingangen van de deelgebieden niet zoveel gebeurd. De hub in Epic is anders van opzet, veel grootser en met een ander programma. Dat kan al een verschil maken. Daarnaast zijn de gebieden in Wildlands anders van opzet in mijn ogen. Nortica was altijd al een heen en terug stukje, Serenga was wel een rondje, maar die begon pas vrij ver naar achteren (kortom, twee keer een lange rechte weg om doorheen te lopen) en enkel Jungola was vanaf de ingang echt een rondje. Ik denk dat vooral het rechte stuk tussen de hub en het begin van de ronde van de Serenga niet lekker werkt.

Bij Epic zijn de gebieden veel kleiner en vanaf het begin al of een ronde (How to train your Dragon) of een gebied om te ontdekken (Wizarding World en Mario Land). Dat verschil zal in mijn ogen een succesfactor kunnen zijn van deze opzet. Wel creëer je vier mega chokepoints bij de portalen. Ik ben vooral benieuwd hoe dat gaat werken op de lange termijn.

• Niek heeft hierop gereageerd.

Zingo Wel creëer je vier mega chokepoints bij de portalen.

Dat is nog even de vraag, want het is alleen maar entree. De exits schijnen via andere routes te lopen, al kan ik nu nog maar lastig plaatsen hoe dat precies zit. Ik zie bij Nintendo bijvoorbeeld nog geen enkele andere route dan de groene tunnel.

Niek Die uitgang zitten tussen de portal en de winkel. Als je recht voor de portal staat aan je rechterhand.

Vergeet ook niet dat elk van de gebieden hier een grote publiekstrekker heeft aan de achterkant van elk gebied. Dat betekent dat je aantrekkingskracht hebt om mensen het gebied in te trekken. Wildlands heeft dat niet doordat de gehele route evenredig dieren moet tonen wil je het niet saai maken.

zou er nog ruimte zijn om later uit te breiden met nog een 1 of meerdere nieuwe gebieden?

Ja, meer dan voldoende. Ik zal kijken of ik daar later nog iets over kan vinden.

edit: alle blauwe delen zijn uitbreidingsmogelijkheden. Of en wanneer dit wordt gebruikt is onbekend.

bron: orlandoparkstop.com

Het zou wel betekenen dat er mogelijkheden voor nog maximaal twee nieuwe gebieden met portals zijn, één naast Super Nintendo World en een naast Wizarding World.

Niek Kleine kanttekening bij de Wizarding World. Daar is nog meer ruimte dan hier te zien, aangezien een attractie gecanceld is dat nog op dit kaartje staat.

Het zou wel echt enorm tof zijn mocht Universal de Lord of the Rings IP krijgen waar over geruchten zijn. Dat zou dan op het stuk land naast de Wizarding World kunnen komen.

Daarnaast verwacht ik naast Nintendo World nog dingen zoals Pokémon en/of Zelda.

Dutch23 Het zou wel echt enorm tof zijn mocht Universal de Lord of the Rings IP krijgen waar over geruchten zijn. Dat zou dan op het stuk land naast de Wizarding World kunnen komen.

Dat is wat mij betreft ook het enige stuk in dat park waar je dat moet willen. Lord of the Rings heeft veel te veel landschapsgebonden locaties om het niet een groot stuk park te geven. Hoewel ik enorm benieuwd ben naar hoe ze dat willen doen als ze ermee aan de slag gaan.

Dutch23 Ik ben juist weer benieuwd op welke manier ze de 2 andere parken gaan uitbereiden/ op gaan knappen. Deze komen naast Epic een beetje gedateerd over. Eigenlijk zouden deze 2 parken compleet aangepast moeten gaan worden aan het niveau dat Epic gaat bieden. Ik verwacht voor Epic dan voorlopig geen uitbreidingen.

Niek een stap die zo groot is dat zo'n bedrijf als Universal dit wellicht de komende 20 jaar niet weer zal doen

Als alles wat in de geruchtenmolen zit doorgaat gaat Universal hierna een park in de UK uit de grond stampen. En dan zeg ik niets over de vermoedelijke overname van PortAventura.

Niek Disney trekt z'n eigen plannen

Wat Zingo ook al zei is dat ze wel moeten gaan reageren, zoals ze dat in het verleden ook wel gedaan hebben. Niet alleen met World of Pandora en Galaxies Edge, maar heel vroeger ook met MGM Studios die snel gebouwd werd om Universal voor te kunnen zijn.

In D-Tails hoorde ik dat er een potje klaar staat bij Disney van 60 miljard dollar voor alle parken wereldwijd, nu ben ik echt benieuwd waar ze mee komen hierna. Niet in de negatieve zin, maar meer door te kijken naar World of Pandora of Galaxies Edge hoe ze die kwaliteit door kunnen trekken. Er komen mooie tijden aan 👍

• Niek heeft hierop gereageerd.

Marco Als alles wat in de geruchtenmolen zit doorgaat gaat Universal hierna een park in de UK uit de grond stampen. En dan zeg ik niets over de vermoedelijke overname van PortAventura.

Ik had het alleen over Orlando 🙂

Marco ook al zei is dat ze wel moeten gaan reageren

Maar je brengt het elke keer 'alsof Disney moet gaan reageren' op de ontwikkeling van Epic Universe, en daarover zei ik al:

Niek Disney heeft door de jaren heen z'n eigen grote uitbreidingen gedaan, net als Universal, en zal ongetwijfeld een hele strategie hebben liggen voor de komende jaren, waarin zeker wel rekening wordt gehouden met de stappen die Universal zet, maar ik geloof niet dat Disney nu opeens iets moet gaan produceren om tegenwicht te bieden voor Epic Universe.

Wat ik vooral bedoel: in jouw post lijkt het nu net alsof de gang van zaken is dat Universal een nieuw park bouwt, dus dat Disney dat nu ook maar even moet doen. 't Is geen spelletje ofzo, dit zijn zaken van miljarden dollars en tientallen jaren aan voorbereiding, je berichten lezen echt een beetje te gemakkelijk. Zo werkt het simpelweg niet.
                      Natuurlijk moet Disney wel blijven concurreren, maar dat zijn ontwikkelingen van 5+/10+/2-+ jarenlang en niet een wedloopje waarin Disney wel even met iets nieuws komt.

Niek Wat dat betreft zitten wij wel op 1 lijn en ik snap ook wel dat dat je geen paniekvoetbal moet gaan spelen en dat zo'n project jarenlang in beslag kan nemen. Met MGM Studios hadden ze het geluk om voorkennis te hebben van Eisner, maar een vlug project heeft ervoor gezorgd dat het nog steeds het minste park is. Ik bedoelde meer dat ze bij Imaginering even een flinke peper tussen de billetjes moeten krijgen nu om ervoor te zorgen dat Disney in toekomstige projecten bovenaan blijft in beste ervaringen.

• Niek vindt dit leuk.

Universal is natuurlijk ook niet helemaal vies om een wereld op te geven voor een ander thema. Kijk maar naar Universal Studios waar menig classic ride al vervangen is of inmiddels weer vervangen gaat worden. Waarom moet alles maar groter kunnen volgens ons fans.

Dit is een fascinerend project om te zien en volgen. Vorig jaar al met eigen ogen de bouwput kunnen aanschouwen, de progressie die ze nu maken met de zichtbare theming etc... wow!

Zingo Zeker, je kunt van LotR en Hobbit een heel park op zichzelf maken met alle prachtige locaties. Misschien gaan ze het hier net zo doen als bij Harry Potter, twee themadelen van LotR in twee parken verbonden met een attractie. Er is namelijk nog een stuk land waar een tweede/vierde park gebouwd kan worden naast Epic Universe.

Jailsamer Dutch23 Ik ben juist weer benieuwd op welke manier ze de 2 andere parken gaan uitbereiden/ op gaan knappen. Deze komen naast Epic een beetje gedateerd over. Eigenlijk zouden deze 2 parken compleet aangepast moeten gaan worden aan het niveau dat Epic gaat bieden. Ik verwacht voor Epic dan voorlopig geen uitbreidingen.

Ze zijn daar al wel mee bezig de laatste tijd en ook de toekomst zegt dat Zelda naar Island of Adventure gaat komen als vervangen van een ouder themadeel. Toch verwacht ik dat er ook nog veel focus gaat liggen op Epic. Het park heeft snel meer capaciteit nodig en mist nog wel wat in de line-up. Zo zijn er geruchten over een restaurant in de Wizarding World gebaseerd op de Great Hall van Hogwarts:

En zijn er geruchten over een waterattractie in Dark Universe gebaseerd op de film Creature from the Black Lagoon.

Daarnaast verwacht ik die veranderde tweede Harry Potter ride ook enigszins snel, aangezien die origineel ook gepland stond voor de opening van het park.

Dutch23 Zo zijn er geruchten over een restaurant in de Wizarding World gebaseerd op de Great Hall van Hogwarts:

Zou dit thematisch niet juist beter in Islands of Adventure passen? Al is dat misschien ook een lastige, want hoe ga je mensen overtuigen dat ze in Hogwarts zijn als je ze niet direct Hogwarts in kunt laten lopen.