Convival ja inderdaad, bedankt. Dat is toch wel het enige dat voor mij niet echt bij de rest past. Ondanks dat zeker wel mooi.

Ik heb nog eens rustig na zitten denken over de aankondigingen van gisteren het park in het algemeen en ik heb toch hier en daar wat kanttekeningen met betrekking tot dit park.

The Wizarding World of Harry Potter™ – Ministry of Magic™
Ik snap niet zo goed waarom we eerst Parijs in moeten om uiteindelijk bij de British Ministry of Magic moeten komen. Die logica ontgaat mij volledig en laat in mijn ogen voornamelijk zien dat ze dit gebied eigenlijk voor Fantastic Beasts hadden bedacht en toen de films flopten maar om hebben gegooid naar een portaal, in een portaal, naar Universal Studios Florida waar het Britse deel van The Wizarding World staat. Daarnaast wordt er momenteel een gebouw gebouwd voor de poort van het gebied die het zicht volledig onttrekt vanuit de entree van het park en het dus verbergt. Ondanks dat er een hoge pilaar op staat maakt dit niet makkelijk manoeuvreerbaar voor nieuwe bezoekers tot het park.

Celestial Park
Het idee is heel tof ziet er goed uit voor een plust park met twee attracties, maar ik vind persoonlijk dat er te weinig wordt gedaan met het Celestial idee als het gaat om benamingen en aankleding in dit deel van het park. Restaurants hebben namen als Atlantic, The Blue Dragon Pan-Asian Restaurant, Pizza Moon en Oak & Star Tavern. Allemaal niet een referentie naar een celestial lichamen op Pizza Moon na. Hopelijk hebben ik het gemist in de fly-through video maar ik had hier wel iets meer verwacht dan een park met veel water features.

Ik vind het portaal idee nog steeds tof en wat ik hier en daar zie in de bouwfoto's is tof.

TuttiFrutti

De trein is gespot op de tweede launch. En dat is geen wing-coaster.
    Het vliegen als een draak kan slaan op de Sky-fly's of de drones die ze willen laten vliegen die eruit zien als een draak. (Min of meer bevestigd in het filmpje, tenminste zo zou je de tekst kunnen interpreteren.).

Denken jullie dat dit in het voorjaar van 2025 gaat opengaan? Ik ben bezig met een grote reis te plannen maar ik kan beter nog even wachten denk ik 😅

Studios opende op 7 juni, Island of Adventures op 28 mei en Volcano bay op 25 mei. Ik verwacht dat EU in dat zelfde rijtje zal vallen, maar wees je bewust dat Universal bekend staat om attracties en parken op te leveren met vrij veel complicaties. Ik zou zelf wachten tot minstens na de zomervakantie tot misschien zelfs pas voorjaar 2026 mocht je een stabiel park willen hebben.

Markiewong Dankje voor de info, september ziet er een rustige periode uit op queutimes, zeer verleidelijk!

QDude24
        Donkey Kong's eerste launch lijkt op een lift, maar heeft geen kabelgoot.

Thematisch en layout wise is een kettinglift ook helemaal niet logisch, onderstaande video zie je beter dan het een launch is.

Hjalmar Dat zou wel eens kunnen zijn, ben benieuwd of de grote darkride dan een Fantastic Beasts attractie wordt of een Ministry attractie. Maar ik dacht altijd wel dat ze iets wilden doen met die liften uit het Ministry en dat het dus altijd wel een Britse attractie zou worden?

Even de berichten in dit topic even laten oplopen, maar ik zit serieus bijna met open mond te kijken wat ze hier neerzetten. Nu de vraag wat Disney hier op gaat beantwoorden, en of ze dat ook eindelijk een beetje snel kunnen doen. Orlando staat nu voor ons in 2026 op de planning, reken er maar op dat ik hier naar uit ga kijken.

• Niek heeft hierop gereageerd.

Marco Nu de vraag wat Disney hier op gaat beantwoorden

Eerlijk? Ik snap het principe van concurrentie wel, maar dit is echt te kort door de bocht. Universal steekt miljoenen/miljarden in een compleet nieuw park dat van A tot Z moet worden opgebouwd, waar jaren plannning aan vooraf gaat, een stap die zo groot is dat zo'n bedrijf als Universal dit wellicht de komende 20 jaar niet weer zal doen, en dan spreek je eigenlijk de vraag uit 'wat gaat disney doen als antwoord'. Nou, niets. Disney trekt z'n eigen plannen, en reken er maar op dat dit nieuwe park daarbij ook voor Disney bijvangst gaat produceren. Disney heeft door de jaren heen z'n eigen grote uitbreidingen gedaan, net als Universal, en zal ongetwijfeld een hele strategie hebben liggen voor de komende jaren, waarin zeker wel rekening wordt gehouden met de stappen die Universal zet, maar ik geloof niet dat Disney nu opeens iets moet gaan produceren om tegenwicht te bieden voor Epic Universe.

JerryBubbles

Het woord 'zomer' is overal weggehaald. Waar voorheen 'Zomer 2025' stond, staat nu '2025'. Juli is officieel zomer, dus ik verwacht voor juli. Het tweede hotel dat opengaat net buiten het park is begin februari. Als ik mijn gok mag doen: Tussen maart en juni. En dan eerst passholder previews.

QDude24

Launched lift hill toch..

Niek Ja, je hebt zeker een punt dat Disney geen zichtbare reactie zal geven op korte termijn. Dit zag je ook bij de komst van de Wizarding World in 2010, er kwam niet direct een grote reactie vanuit Disney. Pas in 2017 kwam de inhoudelijke reactie van Disney met de World of Avatar. Nu was Hogsmeade en Hogwarts wel een ander soort uitbreiding dan wat we tot dat moment vaak zagen, een duidelijke keuze voor een IP based volledig gethematiseerde ervaring. Dat is echt wat anders dan wat de parken tot dat moment bouwden.

Wel zie je in de jaren erna duidelijk de invloed die de keuze voor Wizarding world gehad heeft op het landschap. Ik denk dat gebieden als de World of Avatar en Galaxies Edge een gevolg zijn van de stap welke Universal in 2010 gezet heeft met het Wizarding World gebied.

Ik zie in Epic Universe een dergelijke "nieuwheid" momenteel nog niet tegenover waar we toen in het pretpark landschap stonden. Ze maken wel de redelijk unieke keuze om vier compleet van elkaar gescheiden themawerelden te bouwen. Ik zie dat eerder als een doorontwikkeling op de in 2010 ingezette weg dan iets compleet nieuws. Wel is het een duidelijke afwijking van de norm zoals deze in pretpark lay-out design gehanteerd wordt, waarbij veel parken een grote ronde hebben waar alle rides/themegebieden omheen gebouwd worden. We gaan zien hoe het uitpakt.

Ik vind het erg positief dat Universal de keuze maakt vier themawerelden te hebben waarin je echt compleet ondergedompelt word. Dat is het prettige aan dit nieuwe park, hier kunnen ze dat vanaf stap 1 doorvoeren. Hoe Disney gaat reageren zal de vraag zijn. Ik denk persoonlijk dat de manier waarop het Disney resort in Orlando werkt anders is dan het Universal Resort (als in, Disney is veel meer op zichzelf) en daar lijkt Epic in ieder geval geen verandering in aan te brengen. Disney zal wel moeten blijven investeren in thema gebieden door deze zet, dat is een ding wat ik wel zeker weet.

Zingo Ze maken wel de redelijk unieke keuze om vier compleet van elkaar gescheiden themawerelden te bouwen.

Wildlands Adventure Zoo heeft dit concept aan het begin van het park gehad en is er uiteindelijk vanaf gestapt omdat doorloop beter was voor dit park. De vraag is nu, wat is het verschil met Universal en waarom zou dit wel goed werken.

• Zingo heeft hierop gereageerd.

Hjalmar Ik zie wel een duidelijk verschil in de aanpak van Epic en Wildlands. Wildlands heeft een centraal entreeplein waar tussen de ingangen van de deelgebieden niet zoveel gebeurd. De hub in Epic is anders van opzet, veel grootser en met een ander programma. Dat kan al een verschil maken. Daarnaast zijn de gebieden in Wildlands anders van opzet in mijn ogen. Nortica was altijd al een heen en terug stukje, Serenga was wel een rondje, maar die begon pas vrij ver naar achteren (kortom, twee keer een lange rechte weg om doorheen te lopen) en enkel Jungola was vanaf de ingang echt een rondje. Ik denk dat vooral het rechte stuk tussen de hub en het begin van de ronde van de Serenga niet lekker werkt.

Bij Epic zijn de gebieden veel kleiner en vanaf het begin al of een ronde (How to train your Dragon) of een gebied om te ontdekken (Wizarding World en Mario Land). Dat verschil zal in mijn ogen een succesfactor kunnen zijn van deze opzet. Wel creëer je vier mega chokepoints bij de portalen. Ik ben vooral benieuwd hoe dat gaat werken op de lange termijn.

• Niek heeft hierop gereageerd.

Zingo Wel creëer je vier mega chokepoints bij de portalen.

Dat is nog even de vraag, want het is alleen maar entree. De exits schijnen via andere routes te lopen, al kan ik nu nog maar lastig plaatsen hoe dat precies zit. Ik zie bij Nintendo bijvoorbeeld nog geen enkele andere route dan de groene tunnel.

Niek Die uitgang zitten tussen de portal en de winkel. Als je recht voor de portal staat aan je rechterhand.

Vergeet ook niet dat elk van de gebieden hier een grote publiekstrekker heeft aan de achterkant van elk gebied. Dat betekent dat je aantrekkingskracht hebt om mensen het gebied in te trekken. Wildlands heeft dat niet doordat de gehele route evenredig dieren moet tonen wil je het niet saai maken.