Niek Ja, je hebt zeker een punt dat Disney geen zichtbare reactie zal geven op korte termijn. Dit zag je ook bij de komst van de Wizarding World in 2010, er kwam niet direct een grote reactie vanuit Disney. Pas in 2017 kwam de inhoudelijke reactie van Disney met de World of Avatar. Nu was Hogsmeade en Hogwarts wel een ander soort uitbreiding dan wat we tot dat moment vaak zagen, een duidelijke keuze voor een IP based volledig gethematiseerde ervaring. Dat is echt wat anders dan wat de parken tot dat moment bouwden.
Wel zie je in de jaren erna duidelijk de invloed die de keuze voor Wizarding world gehad heeft op het landschap. Ik denk dat gebieden als de World of Avatar en Galaxies Edge een gevolg zijn van de stap welke Universal in 2010 gezet heeft met het Wizarding World gebied.
Ik zie in Epic Universe een dergelijke "nieuwheid" momenteel nog niet tegenover waar we toen in het pretpark landschap stonden. Ze maken wel de redelijk unieke keuze om vier compleet van elkaar gescheiden themawerelden te bouwen. Ik zie dat eerder als een doorontwikkeling op de in 2010 ingezette weg dan iets compleet nieuws. Wel is het een duidelijke afwijking van de norm zoals deze in pretpark lay-out design gehanteerd wordt, waarbij veel parken een grote ronde hebben waar alle rides/themegebieden omheen gebouwd worden. We gaan zien hoe het uitpakt.
Ik vind het erg positief dat Universal de keuze maakt vier themawerelden te hebben waarin je echt compleet ondergedompelt word. Dat is het prettige aan dit nieuwe park, hier kunnen ze dat vanaf stap 1 doorvoeren. Hoe Disney gaat reageren zal de vraag zijn. Ik denk persoonlijk dat de manier waarop het Disney resort in Orlando werkt anders is dan het Universal Resort (als in, Disney is veel meer op zichzelf) en daar lijkt Epic in ieder geval geen verandering in aan te brengen. Disney zal wel moeten blijven investeren in thema gebieden door deze zet, dat is een ding wat ik wel zeker weet.