• Benelux Parken
  • Transformatieplan Bellewaerde bekend: 5 zones, 4 attracties en 1 restaurant

Bellewaerde Park zal de komende tijd fors investeren om verschillende zones in het park te transformeren en uit te breiden met nieuwe attracties. Zo komen er vier nieuwe attracties (waaronder één speeltuin) en zal het hoofdrestaurant 'Carrousel' grondig aangepakt worden.

De komende jaren zal Bellewaerde Park in maar liefst zes zones investeren, dat blijkt uit een zeer uitgebreide bouwaanvraag. Het gaat om de zone met de huidige verblijven van de leeuwen en de tijgers, de zone rond het hoofdrestaurant Carrousel, de Savanne-zone, de Canada-zone, de India-zone, en de reeds gekende plannen in de western-zone. We overlopen in dit artikel per zone wat er precies te gebeuren staat.

Over de timing van al deze nieuwigheden is nog niets bekend, behalve de Spinning Rapid in de western-zone. Hiervan begint de bouw na het huidige seizoen, want dan zal de Keverbaan gesloopt worden waarmee de bouw van de nieuwe attractie ook begint, om in 2024 te kunnen openen. Gezien de grootte van de investering en de uitgestrektheid van de zones/werven, is het niet ondenkbaar dat Bellewaerde Park dit transformatieplan net zoals zusterpark Walibi Belgium over verschillende jaren zal uitspreiden.

Bron: https://pretparken.be/NL/article/2417/?fbclid=IwAR0vMOfvtZ0KgOsDQ83BFX8wbl_ySAhbqdSb3Tyd1UugEi1KrZ3Lnjyetto

Leeuwen- en tijger-zone

Carrousel-restaurant

Savanne-zone

Canada-zone

India-zone

Western-zone

Dat is niet verkeerd, fijn dat men ook aan kleinere zaken en de dierenverblijven aandacht blijft besteden. Die speeltuin ziet er erg mooi uit op de tekeningen, met die glazen (?) koepels.

Ziet er op zich goed uit, en het park heeft ook echt nood aan een upgrade. In mijn mening zijn er vooral teveel waterattracties en een tekort aan andere rides.

Ik mis vooral een goeie thrillride, dus hopelijk komt dat er ook nog eens van. Verder mooie plannen voor het park, al mis ik wel echt een top-attractie in het park en in deze plannen.

Wat opvallend dat alle concepts in een totaal andere stijl zijn opgetrokken, van 3D renderings tot losse doodles op papier. Deze verzameling geeft mede daardoor een nogal chaotisch overzicht van de plannen, maar het zijn denk ik wel goeie stappen voor een park als Bellewaerde. Ik kreeg vooral een “eureka!”-moment van de Nebulaz in Indiaas tempelthema, de bewegingen van dat apparaat passen perféct en als vanzelfsprekend bij zowel de meerarmige Hindugoden als de danstradities van het subcontinent.

Aurelius Wellicht andere (hoofd)ontwerpers. En wellicht ook een verschil in hoe ver de status van het project is. De grote waterslide in de western zone is al wat langer bekend en zal ook wel de eerste uitbreiding worden. Dus duidelijk ook al het verste in de ontwikkeling.

3 maanden later

Ondertussen zijn ze al druk bezig in Bellewaerde. Blijkbaar komen alle vernieuwingen, behalve de spinning rapid, al in 2023.

De werken in de Canada zone, hier komt de Zamperla barnyard-attractie.

Serieuze funderingen!

Hier zie je het verblijf van de amoerluipaarden in India. Hier komt dus de nieuwe speelzone en de Zamperla nebulaz.

Dit wordt het nieuwe zebra- en giraffenverblijf in de Savanne.

Meer vernieuwingen in de Savanne. Het vroegere olifantenverblijf wordt dus serieus getransformeerd!

Het leeuwen- en tijgerverblijf wordt ook vernieuwd in de Indiazone.

In de verre Far West zijn ze ook al serieus aan het werk voor de spinning rapids, maar zoals eerder gezegd: dit is pas voor 2024.

En hier de vernieuwing van het Carrousel-restaurant. Dit lijkt me wel een meer drastische verandering dan het originele bericht liet uitschijnen!

Bron van alle foto's.

Bellewaerde postte ook dronevideo onlangs op hun Facebookpagina

Op hun site kan je ook een mooi overzicht vinden van de vernieuwingen:

De vernieuwingen maken mij alleszins wel heel blij. Bellewaerde ligt niet zo ver, maar ik laat het park al jaren links liggen. Onlangs wel nog Wakala gedaan, en dit was al een eerste hele welkome toevoeging. Persoonlijk ben ik enorm tevreden dat de enorm dode Indiazone wat wordt opgeknapt.
    Ik kan enkel maar hopen dat na de spinning rapid de River Splash eindelijk eens vervangen wordt. En wie weet komt dan eindelijk eens een thrill naar Bellewaerde? De nieuwe boomerang van Vekoma is misschien een idee? 😇

Nogsteeds jammer dat het cowboy dorp is verdwenen, hele hoop sfeer weg.

QDude24 Klopt, maar het was wel al enorm verouderd (waarschijnlijk bewust niet meer gerenoveerd met de vernieuwing nu). Als ik de renders zie van de spinning rapids, lijkt het me wel een gezellig gebied te worden hoor.
      Die far west was trouwens ook totaal niet logisch om door te wandelen. Dit stuk was voor mij in het 'vrij onlogische' Bellewaerde het meest frustrerend, als je van Mexico verplicht rond heel die far west moeten lopen ipv erdoor.

een maand later

Ondertussen opnieuw een video van de werkzaamheden te vinden op de Facebookpagina van Bellewaerde!

14 dagen later

Ik merk dat er vrij weinig interesse is in de nieuwigheden in Bellewaerde.
      Als dichtsbijzijnde park voor mij, volg (en deel) ik toch graag de updates.

De naam van de Canada-attractie is een uurtje geleden bekend gemaakt. Die van India volgt later deze week.

Hmmm weet niet wat ik van die naam moet vinden. Moeilijk te spellen en uit te spreken. De naam voor de Nebulaz was volgensmij al gelekt en zou wijzen naar een Indiase stad met tempels.

5 dagen later

Bellewaerde gaf net een animatievideo vrij over het vernieuwde carrousel-restaurant. Vanaf nu dus 'King's Table'.

Ook binnenin heel wat veranderingen. De tafels zijn ingedeeld in verschillende zones:

• Beltoren: kleine tafels met klassieke klokken (bellen) erboven.
      • Markt
      • Stofmarkt
      • Konings Banket, duidelijk voor grote groepen
      • Winkel

Elk gebied heeft z'n eigen duidelijke afwerking.
      Tof!

Zo! Best wel wat ingrijpende veranderingen. Mooi om te zien, het park kan dit goed gebruiken. Zeker dat voormalige Carrousel-restaurant was niet meer dan een kale personeelskantine.

Ik ben blij om te zien dat Bellewaerde de nodige liefde krijgt! Dat restaurant aan de ingang was inderdaad een jaren '80 kantine zonder enige sfeer, ben blij om te zien dat ze daar goed aan doorwerken om dat toch anders te maken.

Ik hoop dat het interieur er even goed uit komt te zien als de video aangeeft, maar met de recente verbouwingen in Walibi heb ik er wel vertrouwen in. De toekomst voor het park ziet er goed uit!

Overigens vind ik de naam "Psssht" ook een vreemde keuze, helemaal lekker uitspreken doet het niet.

6 dagen later

Hey psssht, ga je met me mee in de pssht ... 🤣 .

6 dagen later

Tijdens een gesprek vorige week met iemand van het management, kwam ter sprake dat men bezig zou zijn met de voorbereiding van een nieuwe attractie voor het '"oudere" publiek. Ben benieuwd welke dit zou worden...