Indrukwekkend, dat is het zeker! Zowel de concept-arts als de investering die Toverland hier doet. Ik ben blij dat ze bij Toverland van koers zijn veranderd. In plaats van openen van hele nieuwe themagebieden, zijn ze gegaan naar het upgraden en plussen van themagebieden die ze al hebben. Naar mijn idee had het park dat veel meer nodig dan het vergroten van de footprint. Straks is heel het park op een mooi niveau en gaat de algehele waardering ook omhoog. Nu er steeds meer mensen de weg naar Toverland gaan vinden lijkt me dat geen slechte investering. Een investering van dit formaat is voor Nederlandse begrippen zeker geen kleintje en verdient alleen maar lof! Toch heb ik ook wat andere gedachtes:

Avalon voelde aan als een mysterieuze verborgen, volwassen wereld waar naar mijn idee juist de rust en het ruim opgezette gebied dit gevoel versterkte. Juist doordat de wereld niet bewoond was door een te aanwezig volk, voelde het alsof je echt een deel van de wereld ontdekt hebt dat al lang verborgen was. Ook vond ik het themadeel hierdoor onderscheidend van de rest in Toverland. Nu neigt het themadeel toch weer naar een bewoonde wereld te gaan. Naar mijn idee beland je dan al snel weer in de vergelijking van een Magische Valei of Expedition Zork. Rotsen, natuur, bewoond door een volk, maar dan net anders. Je kunt de gebieden haast aan elkaar naaien. Een Ithaka onderscheid zich dan wat meer bijvoorbeeld.

Ergens vind ik het dus jammer dat Avalon niet meer dat verborgen oord blijft, maar nu weer een leefwereld wordt vol drukte en belevingen. Maar hoe ze het veranderen is niet perse slecht, m’n voorkeur lag gewoon bij de oude beleving. De thematisatie ligt weer op een mooi niveau voor de uitbreiding. Toch gaat het naar mijn idee ook wel afbreuk doen aan het huidige gebied. Het gebied voelde wat duisterder, wat volwassener en de nieuwe uitbreidingen zijn juist heel fleurig, neigt naar cartoonish, maar ook vooral kinderlijk. Iets wat Toverland naar mijn idee al wel genoeg heeft in de andere themagebieden. Ik vind het dus jammer dat Avalon weer naar deze hoek wordt getrokken. Je wil toch in elke themawereld een andere onderscheidende sfeer lijkt me?

Daarnaast vind ik de attracties ook niet perse de geloofwaardigheid versterken van dit gebied. Het wordt toch iets minder een realistische themawereld, maar meer een themadeel waar de attracties zeer zeker mooi aangekleed zijn. Dat is een keus die Toverland lijkt te maken en ik denk dat heel veel mensen hier niet wakker van zullen liggen, maar het maakt Toverland iets minder onderscheidend hierdoor. We hebben al genoeg pretparken in Europa die deze aanpak hebben.

De droptower bijvoorbeeld is een mooi aangeklede droptower, maar het is geen geloofwaardige toren in de Avalon wereld als je het mij vraagt. Ik snap het idee dat geïnspireerd is op de uilentoren van Harry Potter, maar het komt niet helemaal uit de verf voor mij. Je ziet nog steeds dat het een attractie is. Daarnaast is het de zoveelste toren die op zich zelf staand is in Toverland en dan lijken ze allemaal best op elkaar. Het overschaduwd ook wel de toren van Merlijn. De rit ervaring lijkt me wel heel tof, met mooie uitzichten (op hopelijk geen lelijke loodsdaken).

De Sky-Flyer heeft een toffe locatie en tegelijkertijd een locatie die ik jammer vind. Ja, de interactie van de attractie en Fenix gaat waarschijnlijk heel vet zijn, maar toch vond ik de oude situatie ook meer dan geslaagd. Dit voelt toch alsnog heel erg gepropt in een kleine ruimte. Misschien komt het door de gebouwen daar in de helix. De wachtrij van deze attractie vind ik heel slim gemaakt en geeft mooie uitzichten op beide attracties. Ergens vind ik het geniaal bedacht, maar tegelijkertijd misschien ook weer jammer... Misschien moet ik hier echt de realisatie van zien voor een goed oordeel. Het is origineel en gewaagd en dat juich ik toe.

De andere attracties zijn leuk, maar vooral de molen met de draken en unicorns voelen cliche, geforceerd en vooral vanuit de marketing te komen. Beide attracties zijn al in andere varianten in het park te vinden, maar ik snap dat je voor de kleintjes ook wat wil en je dan al snel hier op terecht komt.

Al, moet elk gebied een (toegegeven zeer mooie en goed geïmplementeerde) speeltuin hebben? Moet elk gebied een molen voor de aller kleinste hebben? Of mag een gebied ook uit alleen een aantal grotere attracties bestaan? Op het moment vind het in evenwicht van grotere onderscheidende attracties en flatrides die we in elk ander park kunnen vinden niet echt in evenwicht. Avalon had deze attracties meer nodig dan Toverland en dat zegt ook iets.

De echt unieke en onderscheidende attracties in Toverland zijn toch al snel de achtbanen. Ik snap dat een onderscheidende attractie vaak veel geld kost, maar het zijn wel de attracties die je identiteit bepalen en waarvoor mensen naar je park komen en blijven komen.

Ik klink heel zuur waarschijnlijk, maar ik blijf het geweldig vinden wat Toverland hier doet. Ik gun ze het beste en juist daarom hoop ik dat ze blijven ontwikkelen. Echter wil men een eigen indentiteit creëren en zich echt onderscheiden zowel naar de concurrentie als in eigen park, dan heeft Toverland nog wat anders nodig. Ik weet zeker dat ze daar al mee bezig zijn en dat de ambitie er is, maar waarschijnlijk is zoals ik al zei een goed budget de boosdoener hier in. Een extra ontwerper waarmee er nieuwe inzichten en invloeden komen zou ook geen slecht idee zijn voor wat meer variatie. Alles op z'n tijd. Tot die tijd is alles wat Toverland doet bijster interessant om te volgen en dat kunnen maar weinig parken in NL zeggen. We mogen blij zijn met een park als dit in ons land.

R013 Stukje over verblijfsduur ben je uit je duim aan het zuigen natuurlijk.

We moeten je weer aanspreken op je taalgebruik in de omgangsvormen naar je medegebruikers toe. Deze toon is niet de toon die we willen zien op het forum. Als je met deze toon wilt discussiëren dan is dit forum niet de juiste plek. Nogmaals het verzoek je toon aan te passen zodat het allemaal wat respectvoller naar een ander toe is.

Reageren op dit verzoek kan via team@pretpark.club, dan kan het hier over de uitbreidingen blijven gaan rondom Toverland.

• R013 heeft hierop gereageerd.

R013 Een gezin beleeft nou eenmaal meer tijd aan 2 of 3 nieuwe attracties dan aan 1 nieuwe darkride. Combineer dat met het terras wat er al ligt en je hebt de langere verblijfsduur wat men graag wilde.

Dat die darkride er nog gaat komen is zeker, ik verwacht zelfs al in de volgende uitbreiding. Feit is wel dat als ze dat nu zouden doen met dit budget dat het denk ik wel erg karig zou zijn. Juiste keus wat mij betreft om nu eerst nog wat attracties toe te voegen, ook al zijn sommige niet uniek. De normale bezoeker komt hier echt wel op af. Dat de pretparkfan liever een darkride heeft dan een parachute toren snap ik ook wel.

• R013 heeft hierop gereageerd.
      • R013 vindt dit leuk.

Dutch23

Ik moet zeggen dat ik het toch stiekem wel eens ben met deze reactie. Normaal verdedig ik het werk van toverland, maar nu ben ik iets minder enthousiast. Het is allemaal super mooi, maar voor mijn gevoel toch allemaal iets wat we allemaal al hebben gezien. Het oogt voor mij te veel een mix van Avalon, de Magische vallei en Port Laguna.

Ik had stiekem toch gehoopt op een iets wat andere, minder cartoonisch en kleurrijke stijl. Iets meer rauw en middeleeuws en iets wat beter bij het mysterieus thema van Avalon zou passen.

Het is mij iets té. Maar goed.. misschien kan dit nog veranderen en ziet het er in het echt anders uit.

Ik was bij het voor het eerst zien van de tekeningen vanmiddag ook verbaasd over de stijl en het kleurgebruik. Maar Toverland maakt Avalon hiermee wel iets Toverlandser. Avalon is een bestaand concept, maar dat betekend niet dat je dat precies moet doen zoals het al zo vaak is gedaan. Toverland kiest ervoor om meer fantasy toe te voegen met de draken en een grappig verhaal over betoverde bijen. Ze gebruiken het bestaande verhaal van Merlijn een voegen daar een eigen Toverland randje aan toe.
        Dat de stijl doet denken aan de Magische Vallei en Port Laguna laat wel zien dat ze voor eenheid gaan. Bij de entree wordt de toon goed gezet en vanuit daar zie je bepaalde stijlen terugkomen door het hele park.

En laten we eerlijk zijn, Port Laguna is ondanks het zeer beperkte aanbod toch wel volgens velen het mooiste gebied van Toverland, dus waarom zou je dat niet doorzetten naar andere delen in het park?

En zoveel attracties bij elkaar, dat kan heel goed uitpakken. Mama en papa lekker op het terras, terwijl de kids rondrennen over het nieuwe plein dat er dalijk onstaan is, perfect!

Het oogt op de concepten inderdaad druk, dat is niet wat je verwacht bij een in de nevelen verborgen oord. Ook de kleuren lijken allemaal iets te fel. Dat vond men ook bij Port Laguna. Daarom heb ik er vertrouwen in dat Toverland hier geen sfeerbreuk gaat laten zien.

Het enigste waar ik me wel aan stoor is dat er voor de zoveelste keer rieten daken worden gebruikt, dat is iets dat ik niet helemaal kan thuisbrengen in de Keltische wereld.

Michael Werkelijk waanzin dat je hier een probleem van maakt 🤣 fijne avond Michael ongelofelijk dat jullie totaal niet begrepen hebben waar men op doelde met ingrijpen. Jullie slaan er echt volledig in door! En ja ik reageer er wel op om het publiekelijk te maken. Ik laat me niet de mond snoeren als het werkelijk nergens op gebaseerd is. Ik val niemand aan , lok niets uit ik geef aan dat iemand iets uit zijn duim zuigt ? Stop is met zoeken naar dingen die er niet zijn.

Als je het nodig vind ban me dan maar direct want ik weiger mee te gaan in deze moderator waanzin!

Ik ben inmiddels al wat ouder en kan best begrijpen dat je ergens probeert een weg te vinden in het forumverkeer , maar nu is het van geen controle in één klap naar een zero tolerence ( themepark.nl achtige) beleid gegaan.

Verder is het vrij vervelend dat het hier altijd nodig is om wel publiekelijk de mond gesnoerd te worden en vervolgens een reactie te verwijzen naar de mail. Draai het om te beginnen liever maar om. Als je niet tevreden bent over de manier van posten kan dit ook prima persoonlijk gemeld worden.

mikeee Klinkt goed mike! Als dit een tussenfase is naar een Darkride hoor je mij niet klagen hoor🙂Even een vraagje voelde jij je aangevallen door mij? Michael vind het nodig mij aan te spreken op helemaal niets vandaar.

• mikeee heeft hierop gereageerd.

Tja, mijn vrees dat de bestaande sfeer wordt ingeruild voor een drukke 'pretparkgebied-sfeer' lijkt op deze manier wel waarheid te worden. Daar hebben we maar aan te wennen, want aan de ene kant is het zonde... maar aan de andere kant is dit wel wat het gebied nodig heeft om die extra gasten te lokken naar Avalon. Één darkride van 'maar' 10 miljoen had dat niet gefixt. Die darkride komt er overigens zeker wel, zowel de familie als het creatieve team willen dat dolgraag. Maar dit is voor nu echt de juiste keuze lijkt me.

Korte eerste gedachtes over de nieuwe toevoegingen:

1. Jumping Juna: Ongetwijfeld leuk voor de kids, maar de cartoony stijl van Juna en Sparky passen eigenlijk niet in het gebied dat veel meer de serieuze/LotR-kant opgaat(ging). Wel heel merchandise-vriendelijke ontwerpen zoals hierboven al gezegd en een walk-around van een Drakentemmer met een Puppet-Sparky op zijn/haar arm lijkt me supertof! Voor zover Toverland dat idee zelf nog niet had, mogen ze het zo inpikken 😉 Ook heel tof ontwerp van carrousel-ruimte.
            2. Garden Tour: Deze vind ik eigenlijk het tofste van de vier, het is net wat ingetogener dan Jumping Juna maar toch whimsical. Past m.i. beter bij de bestaande Avalon-sfeer. Ik hoop dat volwassenen er ook gewoon in mogen/kunnen. Die bijtjes die de wagentjes voort lijken te trekken zijn geniaal.
            3. Dragon Watch: Hierbij vind ik het ontwerp meer 'generiek Toverlands' ipv 'Avalon Toverlands' ogen, maar dit gaat zeker geen lelijke toevoeging worden. Wel ben ik een beetje bang dat het aandacht weg trekt van Merlijn's toren op de Fenix-hal. Vanuit de attractie straks zowel een mooi uitzicht op het meer als op Avalon zelf.
            4. Pixarus: Naam duidelijk gebaseerd op Icarus+Pixies. De vrees voor het inpassen van de attractie zelf in de helix is weggenomen, wat een toffe wachtrij moet dat worden met de voorbij razende Fenix. De vliegende Toverketel als tegenwicht is ook een leuk bedacht element. De vormgeving van het gebouw word ik minder blij van: m.i. te veel gebruik gemaakt van stereotype Avalon-elementjes. Dat zonneraam-motief komt mij net iets te vaak terug en de rieten daken matchen ook niet zo met het steenwerk. Ook de operator's booth lijkt er een beetje bij te zweven. En het lijkt allemaal net wat te druk/gepropt op de tekening. Wordt desalniettemin een heel gave attractie lijkt me!
            5. Die extra tafereeltjes die je terug ziet komen op de overzichtsschets lijken me ook tof, al weten we nog helemaal niet wat ze daar mee gaan doen. Ik ben benieuwd, daar heb ik wel vertrouwen in met het huidige ontwerpteam 🙂

Maar al met al een zeer toffe uitbreiding ondanks de kritische noten die ik heb. Zeker voor die prijs en de begrijpelijke beweegredenen achter de gemaakte keuzes! 😃

Zou er straks een voorziening nodig zijn voor eventuele telefoons of sleutels die uit de zakken vallen van de Sky Fly bezoekers en eventueel de Fenix trein kunnen raken? Of zaken die vanuit de wachtrij naar de Fenix trein worden gegooid? Of is dat onmogelijk qua afstand? Met een attractie en wachtrij zo dicht bij een achtbaan had ik misschien veiligheidsnetten verwacht, maar die zijn op de tekening niet zichtbaar.

Of is dit van tevoren allemaal al doorgesproken met de TÜV?

R013 Als je het nodig vind ban me dan maar direct want ik weiger mee te gaan in deze moderator waanzin!

We vinden het nodig dat je je toon aanpast omdat de wijze zoals jij andere benadert niet wordt getolereerd op dit forum. Daar zijn we door andere al meerdere malen op gewezen. Dat jij ook in deze reactie weer volledig op de man wilt spelen en los gaat bevestigd wederom dat aanspreken terecht is geweest. We houden van openheid en transparantie op de eerste plaats, dus gaan we niet dingen eerst ergens buiten het zicht van de rest om bespreken met elkaar. Het was ook slechts een aanwijzing waar je iets mee kan doen.

Ik wil je alleen nog meegeven dat het je eigen woorden waren die zeiden dat een zee van trollen en leden die kostte wat het kost gelijk moeten hebben. En dat blijkt profetisch te zijn, want je lijkt inderdaad nauwelijks moeite te willen doen je in de andere kant te verplaatsen en te begrijpen waar het probleem zit en je lijkt vooral gelijk te willen hebben.

Dit topic gaan we niet langer vervuilen, dus terug ontopic over Toverland. Je weet de weg als je ons hierover nog iets wilt mededelen.

R013 Even een vraagje voelde jij je aangevallen door mij?

Dat niet, maar het mag wel iets beleefder. Het is een forum waar we allemaal onze eigen mening geven en het dus allemaal ‘uit onze duim zuigen’. Verder is dit iets tussen jou en Michael waar ik me verder niet in meng.

On-topic: in de verschillende reply’s op vragen geeft Toverland aan dat er ook updates komen aan bestaande attracties. Zouden we bij zowel Fēnix als Merlin’s Quest dus nieuwe toevoegingen kunnen verwachten? Ik hoop dan dat de zijkant van de loods wordt aangepakt en de eerste bocht richting de lifthill.

Progress Goed punt, ik denk dat die netten wel nodig zullen zijn. Kijk maar naar de bruggetjes waar je overheen loopt in Avalon, daar zijn die ook aanwezig.

mikeee Goed punt, ik denk dat die netten wel nodig zullen zijn. Kijk maar naar de bruggetjes waar je overheen loopt in Avalon, daar zijn die ook aanwezig.

Het zou wel tof zijn als ze de netten wat kunnen maskeren, misschien door er een dicht bladerdek van te maken. Alles volhangen met die netten lijkt me een grote stijlbreuk.

The_Real_Infernape Maar als je de netten ‘dicht’ maakt met bladeren is het effect van een voorbijzoevende Fenix weer veel minder vanuit de wachtrij van de Sky Fly.

Ik zit nog eens die concept arts te bekijken en ik ben het met een aantal leden eens dat de stijl van de attracties wellicht wat volwassener had gekund en meer eigen. De ontwerpen lijken wel een mix van al eerder gemaakte delen in Toverland, dat is erg jammer voor een opzichzelfstaand thema gebied. Het lijkt er inderdaad op dat het mytische gevoel wat er heerst (wat bijv. versterkt wordt door het groene dak bij de Flaming Feather en de rotsen die overal liggen) een beetje verloren gaat. Ze hadden het wat meer middeleeuws en in thema kunnen aankleden, dan oogte het wellicht minder druk. En sowieso wat soberder met kleur en materiaal gebruik, een middeleeuwse toren ziet er over het algemeen ook sober uit, dus dan mag die er ook zo uit zien.

Wat ik jammer vind bijvoorbeeld is dat sommige delen zo in Port Laguna hadden kunnen passen, een mooie match voor het entree gebied, maar m.i. niet voor Avalon.
                  Ik snap dat ze wellicht bewust voor deze kleurstellingen hebben gekozen die een contrast maken met de blauwe Fenix baan, echter is dit wel het kleuren pallet van de Fenix treinen waardoor deze juist iets minder eruit gaat springen.

Dat Huisje in de Helix is bijvoorbeeld een afgekeken versie van het boothuisje van Merlin's quest. De ronde ramen lijken op het grote raam van The Flaming Feather. Helaas ben ik het ook eens dat de aankleding stijlen te cartoonesk aanvoelen, wat het ook nog eens extra drukker maakt.

Ik weet nog goed dat ten tijde van de Conept arts van Port Laguna er veel kritiek was op de felle kleuren. Als je die nu in het echt ziet zijn ze goed verkleurd en valt het wel mee, echter vind ik dit stijltje niet passen in het Avalon gebied.
                  Ook ben ik bang zoals een ander lid eerder al eens aangaf dat die toren van Merlijn bovenop het Fenix gebouw straks een beetje gaat wegvallen, die zal er niet meer zo uitspringen zoals die nu doet.

Natuurlijk moeten we het pas echt beoordelen als we het in het echt zien en zal het vast wel goed komen. toch denk ik dat Toverland hier met ietwat andere keuzes een veel kloppender geheel had kunnen maken.

Conclusie: gemixte gevoelens. Ik laat mij graag verassen om mijn ongelijk te bewijzen.

Edit: Ik had bijvoorbeeld bij de attractie in de helix gekozen dat het bouwwerk soberder eruit zag met neutraal kleur gebruik zodat deze meer in zijn directe omgeving zou wegvallen en daardoor meer in het gebied zou passen.
                  Dat dan vervolgens de attractie zelf een wat opvallendere kleur heeft is wel ok vind ik, maar kies dan voor een andere kleuren pallet dan de Fenix treinen. Zelf had ik meer voor het ijsdraken thema gekozen qua kleur (en thema). Die had er perfect gepast en volg je ook je eigen gecreëerde verhaal (die nu al op banners in Avalon te zien is).
                  Ik denk dat je dan een veel completere attractie had gehad die mooi in de omgeving had gepast en niet meteen zo in you're face wordt gepresenteerd.

Het gebied moet geen cacofonie van bouwstijlen worden, maar juist in hetzelfde thema. Neem bijv. the Flaming Feather, die is ook vrij sober qua kleur, en met het groene dak erbij past die juist perfect in dat gebied. Trek die stijl dan ook door in de rest van de gebouwen.

Door een uitbreiding zoals deze zie ik het zeker gebeuren in de toekomst men aan Avalon overnachtingsmogelijkheden bouwen met systeem zoals Phantasia en Parc Asterix je 30 min eerder toegang hebt met een paar attracties al open...😁👌

Dus:
                  Geen Freefall Tower
                  3 grote attracties (in plaats van 2)
                  3 kleine attracties (in plaats van 2)

Ben benieuwd hoe dit allemaal gaat uit pakken. Op de tekeningen ziet het er enerzijds goed uit, maar tegelijkertijd ook weer heel anders (qua kleurgebruik etc.) dan de rest van het gebied.

Waar ik zelf wellicht nog meer naar uitkijk zijn de updates in het thema gebied zelf. Fenix mag meer Near-Misses hebben.. daar valt of staat dit type baan bij (zonder near missis kon je ook voor een floorless kiezen). Vooral het laatste deel van Fenix heeft gewoon wat meer theming nodig, zeker omdat dit ook een dode hoek van Avalon vormt.

De ontwerpen zien er echt prachtig uit! Ja, een beetje cartooney, maar dat is Toverland nou eenmaal. Dit gebied had ook echt nog wat opvulling en levendigheid nodig om de verblijfsduur en aantrekkingskracht te vergroten, dat zal met deze uitbreiding zeker gebeuren. Ook de attractietypes vind ik gewoon een goeie aanvulling op het aanbod van Toverland, met name de Sky Fly en de Parachute Tower natuurlijk.

De sfeer van het themagebied gaat wel drastisch veranderen, en ik weet nog niet zo goed wat ik daar van moet vinden. De kleurstellingen en ontwerpen van de attracties zijn ineens super speels en flamboyant, waar Avalon altijd een wat serieuzere, meer ingetogen uitstraling had. Ik kan me nog herinneren hoe veel nadruk Toverland ooit legde op het 'in nevellen gehulde oord'. Het originele ontwerp van Avalon lijkt tot in de puntjes uitgedacht om dit concept en deze sfeer zo sterk mogelijk uit te beelden. Met deze uitbreiding wordt dat eigenlijk compleet genegeerd.

Ik vind het ook gek dat ze helemaal niks lijken te doen met de verhaallijn van de strijd tussen Morgana en Merlijn. Ik vond dit altijd een ijzersterk uitgangspunt, wat alleen wat meer uitwerking behoefte. Daarom des te jammer dat deze verhaallijn hier nergens, voor zover ik kan inschatten, wordt doorgezet. In plaats daarvan wordt het meer een grote brei van verhaaltjes. Daar is niks mee, maar persoonlijk had ik liever wat meer focus op een duidelijke rode draad gezien.

Samenvattend vind ik de attracties ansich een geweldige toevoeging voor her park maar ben ik minder enthousiast over de impact op Avalon als geheel. Het zwakt de uniciteit en het karakter van het gebied af en trekt het meer in lijn met het vrolijke en jolige van de rest van Toverland. Is dat per se erg? Nee. Vind het ik persoonlijk jammer? Ja, wel een beetje.

JrmWrm Het zwakt de uniciteit en het karakter van het gebied af en trekt het meer in lijn met het vrolijke en jolige van de rest van Toverland. Is dat per se erg? Nee. Vind het ik persoonlijk jammer? Ja, wel een beetje.

Wat een lekkere post maar ook zeker een fijne samenvatting hoe deze uitbreiding voor mij ook voelt.
                    Ik ben heel enthousiast dát ze uitbreiden, maar ontzettend benieuwd naar de impact op een gebied wat voor mij uniek was in het Europese pretparklandschap. Één van de weinig écht immersieve themagebieden in Europa lijkt op het eerste gezicht toch wat meer een pretpark te worden.
                    Ik snap het allemaal wel wat ze nu doen, maar begrijpen doe ik het wat minder.