Indrukwekkend, dat is het zeker! Zowel de concept-arts als de investering die Toverland hier doet. Ik ben blij dat ze bij Toverland van koers zijn veranderd. In plaats van openen van hele nieuwe themagebieden, zijn ze gegaan naar het upgraden en plussen van themagebieden die ze al hebben. Naar mijn idee had het park dat veel meer nodig dan het vergroten van de footprint. Straks is heel het park op een mooi niveau en gaat de algehele waardering ook omhoog. Nu er steeds meer mensen de weg naar Toverland gaan vinden lijkt me dat geen slechte investering. Een investering van dit formaat is voor Nederlandse begrippen zeker geen kleintje en verdient alleen maar lof! Toch heb ik ook wat andere gedachtes:
Avalon voelde aan als een mysterieuze verborgen, volwassen wereld waar naar mijn idee juist de rust en het ruim opgezette gebied dit gevoel versterkte. Juist doordat de wereld niet bewoond was door een te aanwezig volk, voelde het alsof je echt een deel van de wereld ontdekt hebt dat al lang verborgen was. Ook vond ik het themadeel hierdoor onderscheidend van de rest in Toverland. Nu neigt het themadeel toch weer naar een bewoonde wereld te gaan. Naar mijn idee beland je dan al snel weer in de vergelijking van een Magische Valei of Expedition Zork. Rotsen, natuur, bewoond door een volk, maar dan net anders. Je kunt de gebieden haast aan elkaar naaien. Een Ithaka onderscheid zich dan wat meer bijvoorbeeld.
Ergens vind ik het dus jammer dat Avalon niet meer dat verborgen oord blijft, maar nu weer een leefwereld wordt vol drukte en belevingen. Maar hoe ze het veranderen is niet perse slecht, m’n voorkeur lag gewoon bij de oude beleving. De thematisatie ligt weer op een mooi niveau voor de uitbreiding. Toch gaat het naar mijn idee ook wel afbreuk doen aan het huidige gebied. Het gebied voelde wat duisterder, wat volwassener en de nieuwe uitbreidingen zijn juist heel fleurig, neigt naar cartoonish, maar ook vooral kinderlijk. Iets wat Toverland naar mijn idee al wel genoeg heeft in de andere themagebieden. Ik vind het dus jammer dat Avalon weer naar deze hoek wordt getrokken. Je wil toch in elke themawereld een andere onderscheidende sfeer lijkt me?
Daarnaast vind ik de attracties ook niet perse de geloofwaardigheid versterken van dit gebied. Het wordt toch iets minder een realistische themawereld, maar meer een themadeel waar de attracties zeer zeker mooi aangekleed zijn. Dat is een keus die Toverland lijkt te maken en ik denk dat heel veel mensen hier niet wakker van zullen liggen, maar het maakt Toverland iets minder onderscheidend hierdoor. We hebben al genoeg pretparken in Europa die deze aanpak hebben.
De droptower bijvoorbeeld is een mooi aangeklede droptower, maar het is geen geloofwaardige toren in de Avalon wereld als je het mij vraagt. Ik snap het idee dat geïnspireerd is op de uilentoren van Harry Potter, maar het komt niet helemaal uit de verf voor mij. Je ziet nog steeds dat het een attractie is. Daarnaast is het de zoveelste toren die op zich zelf staand is in Toverland en dan lijken ze allemaal best op elkaar. Het overschaduwd ook wel de toren van Merlijn. De rit ervaring lijkt me wel heel tof, met mooie uitzichten (op hopelijk geen lelijke loodsdaken).
De Sky-Flyer heeft een toffe locatie en tegelijkertijd een locatie die ik jammer vind. Ja, de interactie van de attractie en Fenix gaat waarschijnlijk heel vet zijn, maar toch vond ik de oude situatie ook meer dan geslaagd. Dit voelt toch alsnog heel erg gepropt in een kleine ruimte. Misschien komt het door de gebouwen daar in de helix. De wachtrij van deze attractie vind ik heel slim gemaakt en geeft mooie uitzichten op beide attracties. Ergens vind ik het geniaal bedacht, maar tegelijkertijd misschien ook weer jammer... Misschien moet ik hier echt de realisatie van zien voor een goed oordeel. Het is origineel en gewaagd en dat juich ik toe.
De andere attracties zijn leuk, maar vooral de molen met de draken en unicorns voelen cliche, geforceerd en vooral vanuit de marketing te komen. Beide attracties zijn al in andere varianten in het park te vinden, maar ik snap dat je voor de kleintjes ook wat wil en je dan al snel hier op terecht komt.
Al, moet elk gebied een (toegegeven zeer mooie en goed geïmplementeerde) speeltuin hebben? Moet elk gebied een molen voor de aller kleinste hebben? Of mag een gebied ook uit alleen een aantal grotere attracties bestaan? Op het moment vind het in evenwicht van grotere onderscheidende attracties en flatrides die we in elk ander park kunnen vinden niet echt in evenwicht. Avalon had deze attracties meer nodig dan Toverland en dat zegt ook iets.
De echt unieke en onderscheidende attracties in Toverland zijn toch al snel de achtbanen. Ik snap dat een onderscheidende attractie vaak veel geld kost, maar het zijn wel de attracties die je identiteit bepalen en waarvoor mensen naar je park komen en blijven komen.
Ik klink heel zuur waarschijnlijk, maar ik blijf het geweldig vinden wat Toverland hier doet. Ik gun ze het beste en juist daarom hoop ik dat ze blijven ontwikkelen. Echter wil men een eigen indentiteit creëren en zich echt onderscheiden zowel naar de concurrentie als in eigen park, dan heeft Toverland nog wat anders nodig. Ik weet zeker dat ze daar al mee bezig zijn en dat de ambitie er is, maar waarschijnlijk is zoals ik al zei een goed budget de boosdoener hier in. Een extra ontwerper waarmee er nieuwe inzichten en invloeden komen zou ook geen slecht idee zijn voor wat meer variatie. Alles op z'n tijd. Tot die tijd is alles wat Toverland doet bijster interessant om te volgen en dat kunnen maar weinig parken in NL zeggen. We mogen blij zijn met een park als dit in ons land.