De concepten zijn prachtig. Het is bijzonder wat ze (steeds weer) realiseren. Overigens staan er op de tekeningen interessante dingen die nog niet zijn toegelicht. Bijv. de huisjes bij de helix en het stukje naast de toiletten van de Flaming Feather. Maar ook de ingangen van Dragonwatch en Garden tour hebben we nog niet in detail gezien. Er zal dus nog wel het een en ander volgen.
Tot zover het positieve. Het voelt voor mij niet als de werkwijze en kwaliteit die we gewend zijn van Toverland. Ik snap dat er iets moest gebeuren met Avalon. Het was er te rustig en het voegt onvoldoende toe. Maar ik snap niet hoe ze tot dit plan zijn gekomen. Ik vind de keuzes onlogisch. Ik zal dat toelichten:
De stijl en het thema
Ik vind de stijl van de attracties fantastisch, maar ze staan haaks op het huidige Avalon. Avalon zal er vast leuk uitzien na de upgrade, maar of het nog een thematisch geheel is betwijfel ik. Je krijgt bijvoorbeeld een combinatie van de natuurlijke wezens zoals de Ijsdraak en Fenix en de cartoonachtige draakjes en eenhoorns. Er zijn tal van dit soort tegenstellingen (Kleurgebruik, natuurlijk vs. kunstmatig, mysterieus vs. vrolijk enz.)
Wat het pijnlijk maakt is dat de unieke stijl en samenhang van Avalon de prullenbak in gaat. Ik zie niet in waarom je daarvan af wil? Ik snap ook niet dat ze het themagebied met het meest volwassen karakter dusdanig gaan veranderen door het een kinderlijk karakter te geven. Was dit niet bedacht om diversificatie aan te brengen? Was dit niet ontwikkeld om te laten zien dat het meer is dan enkel een kinderpark?
Tot slot sluit ik mij ook aan bij de opmerkingen dat het soms wel heel erg lijkt op Port Laguna / magische vallei. Niet erg logisch aangezien het verschillende werelden zijn.
De attracties
De keuze voor de Parachute-tower vind ik logisch. Deze heeft een goede capaciteit, is voor een brede doelgroep, is een bewezen product, en is enigszins uniek. Wat wil je nog meer? Ook de wagentjes en de molen begrijp ik. Het huidige aanbod voor de allerkleinsten is oud, matig gethematiseerd en veelal in de hallen. De SkyFly vind ik echter onlogisch: Deze heeft lage capaciteit (Schat ik dat goed in?), is beperkt toegankelijk, is niet uniek en is ook niet spectaculair genoeg om mensen het park in te lokken. Het is vast een leuke attractie maar de toegevoegde waarde lijkt mij niet groot.
De karakters
Die draak en de eenhoorn zijn fantastisch! Maar Toverland heeft al behoorlijk wat karakters en figuren. Ik snap dan ook niet goed waarom nu twee(!) nieuwe figuren worden geïntroduceerd en gekoppeld aan één kleine attractie voor de allerkleinsten. Wat gaat dat nu echt opleveren? Daar doe je dit soort karakters toch eigenlijk te kort mee? Tegelijkertijd lijkt het karakter van Morgana dan weer niet verder uitgewerkt te worden (Ondanks dat die wel aanwezig is als Draak.)
Alternatief
Ik heb zelf hele andere wensen. Maar om het enigszins realistisch te houden een aantal aanpassingen die het wat mij betreft heel veel beter hadden gemaakt:
- Gooi die Skyfly in de prullenbak. Het bespaart geld en het zorgt dat er meer balans is tussen oud en nieuw.
- Geef de Parachutetower een natuurlijker uiterlijk (meer hout/bomen/rotsen/planten/dieren). Wederom: Dit geeft meer balans tussen oud en nieuw.
- Geef de molen hetzelfde thema als de wagentjes en maak daar samen met de speeltuinen binnen Avalon één gebied van voor kinderen. Wederom: dit geeft meer balans en tevens meer samenhang. Tevens krijg je een logischer verschil tussen de volwassen wereld en de kinderwereld.
- Bewaar het draakje en de eenhoorn en bouw daarmee in de toekomst een volledig en mooi cartoonachtig gebied specifiek voor de jongste doelgroep. Dat is (op termijn) zeker welkom in Toverland!
En het bespaarde geld duwen ze dan, bij wijze van spreken, maar in de spaarpot voor darkrides 😛