Tja, mijn vrees dat de bestaande sfeer wordt ingeruild voor een drukke 'pretparkgebied-sfeer' lijkt op deze manier wel waarheid te worden. Daar hebben we maar aan te wennen, want aan de ene kant is het zonde... maar aan de andere kant is dit wel wat het gebied nodig heeft om die extra gasten te lokken naar Avalon. Één darkride van 'maar' 10 miljoen had dat niet gefixt. Die darkride komt er overigens zeker wel, zowel de familie als het creatieve team willen dat dolgraag. Maar dit is voor nu echt de juiste keuze lijkt me.
Korte eerste gedachtes over de nieuwe toevoegingen:
- Jumping Juna: Ongetwijfeld leuk voor de kids, maar de cartoony stijl van Juna en Sparky passen eigenlijk niet in het gebied dat veel meer de serieuze/LotR-kant opgaat(ging). Wel heel merchandise-vriendelijke ontwerpen zoals hierboven al gezegd en een walk-around van een Drakentemmer met een Puppet-Sparky op zijn/haar arm lijkt me supertof! Voor zover Toverland dat idee zelf nog niet had, mogen ze het zo inpikken
Ook heel tof ontwerp van carrousel-ruimte.
- Garden Tour: Deze vind ik eigenlijk het tofste van de vier, het is net wat ingetogener dan Jumping Juna maar toch whimsical. Past m.i. beter bij de bestaande Avalon-sfeer. Ik hoop dat volwassenen er ook gewoon in mogen/kunnen. Die bijtjes die de wagentjes voort lijken te trekken zijn geniaal.
- Dragon Watch: Hierbij vind ik het ontwerp meer 'generiek Toverlands' ipv 'Avalon Toverlands' ogen, maar dit gaat zeker geen lelijke toevoeging worden. Wel ben ik een beetje bang dat het aandacht weg trekt van Merlijn's toren op de Fenix-hal. Vanuit de attractie straks zowel een mooi uitzicht op het meer als op Avalon zelf.
- Pixarus: Naam duidelijk gebaseerd op Icarus+Pixies. De vrees voor het inpassen van de attractie zelf in de helix is weggenomen, wat een toffe wachtrij moet dat worden met de voorbij razende Fenix. De vliegende Toverketel als tegenwicht is ook een leuk bedacht element. De vormgeving van het gebouw word ik minder blij van: m.i. te veel gebruik gemaakt van stereotype Avalon-elementjes. Dat zonneraam-motief komt mij net iets te vaak terug en de rieten daken matchen ook niet zo met het steenwerk. Ook de operator's booth lijkt er een beetje bij te zweven. En het lijkt allemaal net wat te druk/gepropt op de tekening. Wordt desalniettemin een heel gave attractie lijkt me!
- Die extra tafereeltjes die je terug ziet komen op de overzichtsschets lijken me ook tof, al weten we nog helemaal niet wat ze daar mee gaan doen. Ik ben benieuwd, daar heb ik wel vertrouwen in met het huidige ontwerpteam
Maar al met al een zeer toffe uitbreiding ondanks de kritische noten die ik heb. Zeker voor die prijs en de begrijpelijke beweegredenen achter de gemaakte keuzes!