luc136 Ik ben het wel eens. Dat gedeelte na de spike waar je gewoon zeer snel rechtdoor gaat lijkt me enorm leuk vooral op de eerste rij. Dag gaat pas echt als drag racing aanvoelen, ook al is het woord dragster eruit gehaald.
Top Thril Dragster wordt omgebouwd naar Top Thrill 2
Ik ben er ook niet direct negatief over, ik kan op basis van de video niet genoeg beoordelen hoe de rit echt voelt. Rammelen doet Kingda Ka ook . TTD was wat soepeler, maar toch.
Wel wordt pijnlijk duidelijk dat de ervaring veel minder explosief is natuurlijk. De eindsnelheid wordt pas bereikt na 3 keer die hele lanceerstrook afgelegd te hebben, terwijl die nog even lang is als voorheen. Dat voelt wel heel erg als doelloos rechtdoor rijden .
- Bijgewerkt
luc136 Ik bedoel, de lancering van een baan als Red Force is ook niet enorm krachtig, maar omdat dat ding uiteindelijk taffeshard gaat is het wel een erg toffe ervaring. Volgens mij kan TT2 precies datzelfde effect bereiken. Die gaat immers nog sneller.
Maar Red Force lanceert in 1 keer naar die snelheid. TT2 gaat daar drie vreselijk lange launches voor gebruiken.
Red Force gaat van 0 naar 180 in 5 seconden. De topsnelheid van TT2 lag (als TTD) op 190. Omdat de hoogte niet veranderd is, mag je er van uit gaan dat dat hetzelfde is, omdat de rit anders oncomfortabel zou worden.
Het voorste karretje komt met de neus nog níét tot aan de derde dwarsbalk in de constructie van boven. Zie dit moment in de video.
Als je een foto opzoekt, zie je dat die derde dwarsbalk net ietsje hoger ligt dan de helft van de toren. De eerste lancering krijgt je dus niet verder dan (naar ik inschat) zo'n 90 (misschien iets meer, 100/110?) kilometer per uur. Daar doet de baan van begin launchtrack tot einde launchtrack zo'n 6,5 seconden over. Hij doet dus 1,5 seconde langer over het bereiken van de eerste topsnelheid op de launch, die slechts de helft van de topsnelheid van RedForce bedraagt.
luc136 Ik blijf het typisch vinden hoe de lancering wordt afgekraakt nog voordat mensen erin gezeten hebben.
"je hebt er nog niet ingezeten" blijft toch een beetje een dooddoener hoor. Zeker als je even analytisch naar de video kijkt. Dan is het zeker wel terecht dat men hier kritisch en overwegend negatief reageert. Was ook te verwachten: de zelfde hoogte wordt immers bereikt met 3 launches in plaats van 1.
Anderzijds ook wel leuk dat je nu 2 ‘floater’ momenten hebt in de baan, die spike lijkt me ook wel echt een machtige ervaring te worden. Die zal eenzelfde ervaring geven als een Superman in Magic Mountain.
Zamperla blijft een dubieuze keuze, en wellicht had er meer in deze renovatie gezeten, bijvoorbeeld door een airtimehill in de launch (maar daar is dan weer weinig dragster aan ). Dat gezegd hebbende, dit is beter dan een gesloten (of verwijderde) Top Thrill 1.
Cornelius Dat gezegd hebbende, dit is beter dan een gesloten (of verwijderde) Top Thrill 1.
Dat is voor zover dan ook het enige positieve aan TT2
Wat een negativiteit zeg. Als ik ooit zo zuur reageer op een achtbaan die de 190 km/u aantikt en een enorme spike heeft dan is dat voor mij het moment om de hobby op pauze te zetten. Misschien had er wat meer ingezeten dan dit. Neemt niet weg dat er nu alsnog een indrukwekkende achtbaan staat.
Niek analytisch
Zit je in de achtbaan ook altijd heel specifiek te analyseren wat je voelt?
Meint Als ik ooit zo zuur reageer op een achtbaan die de 190 km/u aantikt en een enorme spike heeft dan is dat voor mij het moment om de hobby op pauze te zetten.
Naja, ik moet zeggen, ik heb Kingda Ka en TTD in het verleden gedaan, an sich grappig om een keer die launch en die hoogte van die spike gehad te hebben, maar t is meer een gimmick dan dat het echt enorm leuke banen zijn toch? t is dat ik geen top-lijstjes bij houd, maar hoog zouden ze niet staan eigenlijk...
Cornelius (maar daar is dan weer weinig dragster aan
)
De naam "Dragster" is dan ook verwijderd. Dus wat maakt het uit?
luc136 Ik bedoel, de lancering van een baan als Red Force is ook niet enorm krachtig,
Zoals al eerder uitgelegd is die lancering beduidend krachtiger dan de lancering van TT2. Daarnaast vond ik bij die baan het lompe heuveltje aan het einde eigenlijk ook het enige écht leuke stuk van de baan. Al is de launch daar nog best OK.luc136 maar omdat dat ding uiteindelijk taffeshard gaat is het wel een erg toffe ervaring.
Dat soort snelheden haal ik ook op de Duitse snelweg. Zonder enige vorm van bochten, airtime of whatsoever is dat gewoon nog steeds saai. Bij Formula Rossa is die snelheid ook alleen maar leuk door de krachtige lancerring zelf, maar zodra het lanceren stopt word die baan ook best saai.
Cornelius Die zal eenzelfde ervaring geven als een Superman in Magic Mountain.
Vond ik persoonlijk nu oo niet bepaald een topper.. Ik kan me voorstellen dat mensen dit leuk vinden, maar persoonlijk vind ik een B&M Dive Coaster of een Gerstlauer met zo'n 90+ drop toch vele malen interessanter.
En juist de combinatie van die ervaringen die ik hierboven omschrijf zijn voor mij genoeg redenen dat ik - zonder de baan gedaan te hebben - voor 90% zeker durf te zeggen dat het een ritje voor de credit word, en meer niet..
Maar voor iemand die een kick haalt uit gewoon snel gaan zonder fratsen.. tsja... dan is de baan wellicht wél wat voor je. Smaken verschillen nu eenmaal.
- Bijgewerkt
Sjezus, wat kunnen mensen negatief reageren over launches... Is een meeting nog wel leuk als er een lanceerachtbaan staat? Ze halen geen van allen Dodonpa, dus zijn ze allemaal saai. Is de hobby dan nog wel leuk? Zoals eerder al gezegd, beter dit dan helemaal geen Top Thrill meer. Zelf kijk ik er wel enorm naar uit. Heb de originele versie gedaan en de nieuw geplaatste spike zal toch best wel een kick geven zo achteruit gelanceerd te worden en 100 meter of net wat de lucht in. Vervolgens de val naar beneden en dat loodrechte stuk met goeie snelheid, beetje snelheid erbij en hop, 128 meter de lucht in. Best spectaculair vind ik. Zal bij mij wellicht hoger scoren dan de Millenium Force. Maar dat zie ik volgend jaar wel als we gaan. Ik kan niet wachten. Top Thrill 2, Steel Vengeance, GateKeeper en Valravn proberen. Zin in!
celebrate1st Is een meeting nog wel leuk als er een lanceerachtbaan staat? Ze halen geen van allen Dodonpa, dus zijn ze allemaal saai. Is de hobby dan nog wel leuk?
Nope.
- Bijgewerkt
celebrate1st Sjezus, wat kunnen mensen negatief reageren over launches... Is een meeting nog wel leuk als er een lanceerachtbaan staat?
De baan doet er 6,5 seconden over om een snelheid van 90kmh te halen bij de eerste "launch".. Dat haal je met een beetje auto ook.. De meeste mensen gaan niet naar een pretpark voor een belevenis die ze ook thuis kunnen hebben. Ze willen graag iets unieks.. Iets wat je niet ook relatief eenvoudig zélf kunt doen.
Is dat niet een beetje het hele punt van een pretpark? Escapisme? Je dingen laten voelen en beleven die je nergens anders kunt? Wat is dan de toegevoegde waarde van dit soort "launches"?
Het is niet voor niets dat de exacte waardes van de baan niet gecommuniceerd worden. Als het park de baan moet gaan verkopen met het optrekken van een gemiddelde auto gaat dat voor iedereen die dat ziet een afknapper zijn. Wanneer er écht een lancering is dan pronken ze ook wel met de acceleratie-statistieken van de baan.
De acceleratiekracht die deze baan krijgt zou heel mooi staan op een familie baan.. maar zeker niet bij een baan die "Top Thrill" in zijn naam heeft.
De eerste launch interesseert me bar weinig, al doet die er nog vijf seconden langer over. Het gaat mij om het hele plaatje. De tweede launch zal ook niet extreem hard gaan naar achteren. Heb je weer diezelfde weg, alleen dan achteruit. Met de opgebouwde snelheid zal de derde launch ook geen druk in je stoel geven. Maar dat vind ik ook niet het belangrijkste. De kick van het totaalplaatje maakt mij in ieder geval wel enthousiast. De rit naar achteren naar die hoogte. De tophat op 128 meter hoogte. Van mij mag je vergelijken met een auto, doe ik niet. Want ik sla ook niet eerst mijn autoruiten eruit voordat ik 190 ga rijden, als mijn auto dat zou halen tenminste. Dak eraf, airco eruit, stoelen vervangen, gordel vervangen.
Naar een pretpark gaan voelt voor mij als een lekker, gezellig dagje uit. Lekker genieten van elkaar of van het hele gezelschap. Hoef geen mensen om me heen die meningen hebben van "oeh, trage launch", "oeh, dakpan zit scheef", "oeh, wat een saaie kleur bruin hebben ze gebruikt".
celebrate1st Want ik sla ook niet eerst mijn autoruiten eruit voordat ik 190 ga rijden,
Da’s echt de enige juiste reactie op de dooddoener “dat kan mijn auto ook”.
Ik begrijp niet goed waarom hier kapotgeredeneerd en -geanalyseerd moet worden dat het beter kan. Want dat zal mij eigenlijk een zorg zijn. Als ik in mijn op-een-na-favoriete achtbaan zit ga ik toch ook alleen maar zitten mokken dat er nog ergens een betere achtbaan is? En als we dan met de autovergelijking komen… hoeveel van de achtbanen die hoog in toplijstjes staan gaan überhaupt harder dan 120 km/u?
luc136 hoeveel van de achtbanen die hoog in toplijstjes staan gaan überhaupt harder dan 120 km/u?
Omdat dan wél het totaalplaatje klopt. TT2 is een one trick pony.. en als die ene "trick" dan ook nog eens bar en bar slecht is uitgevoerd dan blijft er eigenlijk weinig over om van te houden.
Die kleinere banen hebben wél bochten waar je doorheen geslingerd word, airtime momenten die je uit je stoel tillen.. kortweg: Emotie.
En nogmaals: Smaken verschillen. Ik persoonlijk haal niet echt thrill uit de hoogte. Doe jij dat wel: Helemaal fijn. Geniet er van, maar ga mensen die daar niet zo heet van worden niet afkatten op hun smaak.
Coasterfrenzy De meeste mensen gaan niet naar een pretpark voor een belevenis die ze ook thuis kunnen hebben.
Kijk, wij zijn misschien wat verwend met Duitsland om de hoek, maar de meeste mensen kunnen thuis geen 190 km/h rijden in hun auto. En jij doet in jouw auto denk ik ook geen ±120 km/h achteruit, of wel?
Ik sluit me aan bij celebrate1st en luc136, deze attractie wordt helemaal kapot geanalyseerd terwijl het voor menig bezoeker gewoon nog steeds een hele snelle achtbaan is. Een die nu óók nog een stuk achteruit gaat. Het totaalplaatje is misschien anders, maar zeker niet minder spectaculair.
Het negatief sentiment komt vooral doordat TT2 vergeleken wordt met de hydraulische lancering van vroeger, en die ervaring is verdwenen. Snap ik wel, maar feit is ook dat het nu enmaal een uitstervend type is op basis van kosten en betrouwbaarheid. Vinden wij fans jammer, maar zullen we het mee moeten doen.
Zou TT2 als nieuwe aanwinst gebouwd worden, dan is het toch gewoon een indrukwekkende coaster? De hoogste en snelste multi launch ter wereld, met een gigantische spike. Dat is voor de meeste bezoekers nog steeds een geweldige ervaring.
Neemt niet weg dat Intamin met nieuwe technologie ongetwijfeld betere lanceringen had kunnen maken dan dit . Zamperla is een gemiste kans. Maar het blijft een toffe ervaring.
De hele discussie doet me aan deze video denken;
Jozz Het negatief sentiment komt vooral doordat TT2 vergeleken wordt met de hydraulische lancering van vroeger, en die ervaring is verdwenen.
Dat is zeker waar. Daarnaast zijn Multi-Launches ook niet bepaald populair omdat de ervaring vrijwel altijd tegen valt.. Zelfs als de baan niet omgebouwd is geweest maar dit van begin af aan zo had.
Coasterfrenzy Dat is zeker waar. Daarnaast zijn Multi-Launches ook niet bepaald populair omdat de ervaring vrijwel altijd tegen valt.. Zelfs als de baan niet omgebouwd is geweest maar dit van begin af aan zo had.
Dat is zeker waar.
Maar ook een LSM single launch, zoals Red Force is totaal niet te vergelijken met de lancering zoals TTD en Kingda Ka die hebben/hadden.
Jozz Neemt niet weg dat Intamin met nieuwe technologie ongetwijfeld betere lanceringen had kunnen maken dan dit
. Zamperla is een gemiste kans.
Dat is het vooral, Cedar Fair is zo koppig en willen nooit meer samenwerken met Intamin. Maar dan komt de vraag naar boven; gaat er ook zoiets gebeuren bij andere Intamin attracties in Cedar Fair parken, waardoor ze voortaan reserve onderdelen kunnen halen bij Zamperla ipv Intamin? Of is zoiets al gebeurd zonder dat we het doorhebben?