celebrate1st Is een meeting nog wel leuk als er een lanceerachtbaan staat? Ze halen geen van allen Dodonpa, dus zijn ze allemaal saai. Is de hobby dan nog wel leuk?

Nope.

celebrate1st Sjezus, wat kunnen mensen negatief reageren over launches... Is een meeting nog wel leuk als er een lanceerachtbaan staat?

De baan doet er 6,5 seconden over om een snelheid van 90kmh te halen bij de eerste "launch".. Dat haal je met een beetje auto ook.. De meeste mensen gaan niet naar een pretpark voor een belevenis die ze ook thuis kunnen hebben. Ze willen graag iets unieks.. Iets wat je niet ook relatief eenvoudig zélf kunt doen.

Is dat niet een beetje het hele punt van een pretpark? Escapisme? Je dingen laten voelen en beleven die je nergens anders kunt? Wat is dan de toegevoegde waarde van dit soort "launches"?

Het is niet voor niets dat de exacte waardes van de baan niet gecommuniceerd worden. Als het park de baan moet gaan verkopen met het optrekken van een gemiddelde auto gaat dat voor iedereen die dat ziet een afknapper zijn. Wanneer er écht een lancering is dan pronken ze ook wel met de acceleratie-statistieken van de baan.

De acceleratiekracht die deze baan krijgt zou heel mooi staan op een familie baan.. maar zeker niet bij een baan die "Top Thrill" in zijn naam heeft.

    Coasterfrenzy

    De eerste launch interesseert me bar weinig, al doet die er nog vijf seconden langer over. Het gaat mij om het hele plaatje. De tweede launch zal ook niet extreem hard gaan naar achteren. Heb je weer diezelfde weg, alleen dan achteruit. Met de opgebouwde snelheid zal de derde launch ook geen druk in je stoel geven. Maar dat vind ik ook niet het belangrijkste. De kick van het totaalplaatje maakt mij in ieder geval wel enthousiast. De rit naar achteren naar die hoogte. De tophat op 128 meter hoogte. Van mij mag je vergelijken met een auto, doe ik niet. Want ik sla ook niet eerst mijn autoruiten eruit voordat ik 190 ga rijden, als mijn auto dat zou halen tenminste. Dak eraf, airco eruit, stoelen vervangen, gordel vervangen.

    Naar een pretpark gaan voelt voor mij als een lekker, gezellig dagje uit. Lekker genieten van elkaar of van het hele gezelschap. Hoef geen mensen om me heen die meningen hebben van "oeh, trage launch", "oeh, dakpan zit scheef", "oeh, wat een saaie kleur bruin hebben ze gebruikt".

      celebrate1st Want ik sla ook niet eerst mijn autoruiten eruit voordat ik 190 ga rijden,

      Da’s echt de enige juiste reactie op de dooddoener “dat kan mijn auto ook”. 😂 😂

      Ik begrijp niet goed waarom hier kapotgeredeneerd en -geanalyseerd moet worden dat het beter kan. Want dat zal mij eigenlijk een zorg zijn. Als ik in mijn op-een-na-favoriete achtbaan zit ga ik toch ook alleen maar zitten mokken dat er nog ergens een betere achtbaan is? En als we dan met de autovergelijking komen… hoeveel van de achtbanen die hoog in toplijstjes staan gaan überhaupt harder dan 120 km/u?

        luc136 hoeveel van de achtbanen die hoog in toplijstjes staan gaan überhaupt harder dan 120 km/u?

        Omdat dan wél het totaalplaatje klopt. TT2 is een one trick pony.. en als die ene "trick" dan ook nog eens bar en bar slecht is uitgevoerd dan blijft er eigenlijk weinig over om van te houden.

        Die kleinere banen hebben wél bochten waar je doorheen geslingerd word, airtime momenten die je uit je stoel tillen.. kortweg: Emotie.

        En nogmaals: Smaken verschillen. Ik persoonlijk haal niet echt thrill uit de hoogte. Doe jij dat wel: Helemaal fijn. Geniet er van, maar ga mensen die daar niet zo heet van worden niet afkatten op hun smaak.

        Coasterfrenzy De meeste mensen gaan niet naar een pretpark voor een belevenis die ze ook thuis kunnen hebben.

        Kijk, wij zijn misschien wat verwend met Duitsland om de hoek, maar de meeste mensen kunnen thuis geen 190 km/h rijden in hun auto. En jij doet in jouw auto denk ik ook geen ±120 km/h achteruit, of wel?

        Ik sluit me aan bij celebrate1st en luc136, deze attractie wordt helemaal kapot geanalyseerd terwijl het voor menig bezoeker gewoon nog steeds een hele snelle achtbaan is. Een die nu óók nog een stuk achteruit gaat. Het totaalplaatje is misschien anders, maar zeker niet minder spectaculair.

        Het negatief sentiment komt vooral doordat TT2 vergeleken wordt met de hydraulische lancering van vroeger, en die ervaring is verdwenen. Snap ik wel, maar feit is ook dat het nu enmaal een uitstervend type is op basis van kosten en betrouwbaarheid. Vinden wij fans jammer, maar zullen we het mee moeten doen.

        Zou TT2 als nieuwe aanwinst gebouwd worden, dan is het toch gewoon een indrukwekkende coaster? De hoogste en snelste multi launch ter wereld, met een gigantische spike. Dat is voor de meeste bezoekers nog steeds een geweldige ervaring.

        Neemt niet weg dat Intamin met nieuwe technologie ongetwijfeld betere lanceringen had kunnen maken dan dit 😉. Zamperla is een gemiste kans. Maar het blijft een toffe ervaring.

          Jozz Het negatief sentiment komt vooral doordat TT2 vergeleken wordt met de hydraulische lancering van vroeger, en die ervaring is verdwenen.

          Dat is zeker waar. Daarnaast zijn Multi-Launches ook niet bepaald populair omdat de ervaring vrijwel altijd tegen valt.. Zelfs als de baan niet omgebouwd is geweest maar dit van begin af aan zo had.

            Coasterfrenzy Dat is zeker waar. Daarnaast zijn Multi-Launches ook niet bepaald populair omdat de ervaring vrijwel altijd tegen valt.. Zelfs als de baan niet omgebouwd is geweest maar dit van begin af aan zo had.

            Dat is zeker waar.
            Maar ook een LSM single launch, zoals Red Force is totaal niet te vergelijken met de lancering zoals TTD en Kingda Ka die hebben/hadden.

            Jozz Neemt niet weg dat Intamin met nieuwe technologie ongetwijfeld betere lanceringen had kunnen maken dan dit 😉. Zamperla is een gemiste kans.

            Dat is het vooral, Cedar Fair is zo koppig en willen nooit meer samenwerken met Intamin. Maar dan komt de vraag naar boven; gaat er ook zoiets gebeuren bij andere Intamin attracties in Cedar Fair parken, waardoor ze voortaan reserve onderdelen kunnen halen bij Zamperla ipv Intamin? Of is zoiets al gebeurd zonder dat we het doorhebben?

              QDude24 Dat is het vooral, Cedar Fair is zo koppig en willen nooit meer samenwerken met Intamin.

              Nu weet ik het verhaal tussen Six Flags en Vekoma, maar Intamin en Cedar Fair is mij onbekend? Wat is de reden hiervoor?

                Hjalmar Nu weet ik het verhaal tussen Six Flags en Vekoma, maar Intamin en Cedar Fair is mij onbekend? Wat is de reden hiervoor?

                Intamin had vroeger nogal veel downtime en slechte after sales.

                Echter: als er één bedrijf is dat zichzelf opnieuw uitgevonden heeft, dan is het Intamin wel.

                Dus de reden anno 2024 zou ik vooral zetten op kinderachtig gedrag vanuit CP.

                De vraag is natuurlijk of dat ook zo blijft na de merger tussen CF en SF.

                • Guy heeft hierop gereageerd.

                  Hjalmar Nu weet ik het verhaal tussen Six Flags en Vekoma

                  Bedoel je Gerstlauer? Van Vekoma weet ik niks. En zoals Coasterfrenzy al zegt; Intamin producten en Cedar Fair parken ging nooit echt lekker, en het falen van Shoot the Rapids werd gezien als de druppel

                    QDude24 Bedoel je Gerstlauer? Van Vekoma weet ik niks

                    Giant Inverted Boomerang van Vekoma op verzoek van Six Flags heeft het bedrijf ten onder gebracht terug in 2002 als het goed heb. Toen heeft Vekoma jaren niets willen leveren aan Six Flags vanwege slechte betalingen. Ik was Shoot the Rapids even vergeten, kan mij goed voorstellen dat ze daardoor niet meer wilde werken met ze.

                    8 dagen later

                    Zo een pop die met water gevuld is, is uit TT2 geslingerd tijdens tests.

                    Nu weet ik dat dit bij colossos ook al eens gebeurd is op een punt waar de airtime achteraf nog best mee valt, maar deze pop word toch wat harder geslingerd en de trein lijk ook wel bizar snel over de tophat te gaan.

                    Als dit daadwerkelijk de eind-snelheid is waarmee dat ding gaat opereren, ga ik de baan wellicht alsnog leuk vinden.. maar de kans bestaat dat deze lancering harder was dan wat het uiteindelijk gaat doen om alles te stress-testen.

                    Vooralsnog gok ik op het laatste, want de enige tophat die ik ken die flinke airtime geeft is die van XCellerator, en die heeft mede daardoor flink wat problemen met de constructie gekend.

                    4 dagen later

                    De nieuwe toegangspoort voor Top Thrill 2.

                    Coasterfrenzy Echter: als er één bedrijf is dat zichzelf opnieuw uitgevonden heeft, dan is het Intamin wel.

                    Voor zover ik weet is de ruzie vooral ontstaan over Intimidator 305 in King's Dominion. De achtbaan is later aangepast (want te intens) en er was volgens CF niet geleverd wat er gevraagd was en volgens Intamin wel. Verder inderdaad problemen met de hydraulic launch coasters op verschillende plekken, iemand uit Perilous Plunge gevlogen in Knott's en problemen met de boten van Shoot the Rapids om maar wat te noemen. CF wilde daarom lange tijd niet meer met Intamin samenwerken.

                    7 dagen later

                    Betekent dat dat je moet praten met elkaar in de wachtrij????

                    • Njit heeft hierop gereageerd.