Markiewong Volgens mij wordt er een pad gerealiseerd waarbij je vanaf de Piraña nog naar Symbolica kan langs de Gondoletta-vijver af. Het enige pad wat niet beschikbaar blijft is het pad onder het Spookslot door, voor de rest blijft de routing redelijk hetzelfde naar mijn idee.

Ze hebben inspiratie opgedaan bij het publiek van Lingo.
    Groen!
    Wel prima zo. Bouwschuttingen zijn nooit mooi, maar voor wat je kan met schuttingen, prima oplossing.

Het wordt er de komende jaren niet mooier op bij Max & Moritz 😁 Wel een heel mooie plek om de werkzaamheden van een afstandje te volgen.

zie het al gebeuren dat ze met selfiesticks in de wachtrij staan en in de attractie voor een iets beter zicht XD

Bomen op het heksenpad zijn ook lekker ingepakt! Blij om te zien dat dat stuk mooi bewaard blijft!

(Foto van joep_vld)

Toch gek dat men zulke details al weghaalt tijdens de opening. Hier spaar je toch weinig tijd mee uit?

Tim Iemand heeft dat bord gewoon gejat hoor, dat is niet door de Efteling weggehaald 😅🙈

Michael Goeie theorie. Zou dat voor meer dingen gelden? Welke Eftelingfan heeft ineens een mooie eik in z'n tuin staan?

Dat was ook mijn eerste gedachte dat een souvenirjager het meegenomen heeft.
        Aan de andere kant kan het ook inderdaad door de Efteling al weggehaald zijn om souvenirjagers voor te zijn.

broodje123 Bij de vlederiken zie je inderdaad heel veel vleermuizen tijden de late uurtjes. Maar daar hebben ze toch wel rekening mee gehouden? Als ik het zelfs weet dan weten zij het toch ook, lijkt me ...

• John vindt dit leuk.

mikeee Aangezien de vleermuis in nederland beschermd is heeft dit hier niks met protesteren te maken. Als dat onderzoek idd rammelt zoals hier gesteld moet daar eerst naar gekeken worden voor ze verder zouden mogen gaan. Helaas zal dat wel weer niet gebeuren want de centen gaan voor alles. Net als die andere aktie van de gemeente. Ze laten niet wachten op de uitslag van een onderzoek. "Als gemeente moeten we cultuurhistorisch waardevolle objecten beschermen. Anderzijds beperkt een monumentale aanwijzing niet alleen het eigendomsrecht, maar ook de bedrijfsvoering van de Efteling." met andere woorden de centen zijn te belangrijk.

paterdave2 Ik zit niet zo in de vleermuizen; wat is hier precies het probleem? Wat rammelt er aan het onderzoek?
          Tav het punt wat je maakt over cultuurhistorisch onderzoek: zoals ik heb begrepen is het een besluit van de gemeente en hoeven ze dat onderzoek niet af te wachten. Dus prima dat ze die afweging gewoon maken, toch? En laten we blij zijn dat een gemeente daarbij inderdaad ook naar de economische belangen kijkt. Dat je het met het besluit niet eens bent, is wat anders.

Fatouche Het probleem hier schijnt dus te zijn dat er niet of onvoldoende is gekeken naar vleermuizen in het spookslot. Daar is dus dat bericht over. Officieel moeten ze dan eerst een andere locatie voor de kolonie vinden voordat er gesloopt mag worden. Wat ik bedoelde met dat onderzoek bedoelde is dat de gemeente gewoon zegt wij hebben geen zin om te wachten. Als de gemeente had willen wachten hadden ze heel makkelijk een tijdelijke bouwstop op kunnen leggen.
            Dat er economische belangen meespelen en dat een gemeente er naar kijkt is ook goed alleen om daar een lopend onderzoek gewoon niet voor af te wachten vind ik gewoon jammer.

paterdave2 Het probleem hier schijnt dus te zijn dat er niet of onvoldoende is gekeken naar vleermuizen in het spookslot.

Dat snapte ik; er is blijkbaar wel naar gekeken (er is immers een onderzoek) maar deze actiegroep (is dat een bekende actiegroep mbt vleermuizen/natuurbehoud?) vindt dat het rammelt. Ik bedoelde meer: wat is er concreet mis aan het onderzoek? Als ze enkele dagen voor de sloop ineens roepen dat het rammelt, neem ik aan dat ze dat kunnen onderbouwen? Het lijkt me niet dat dit onderzoek pas enkele dagen geleden is afgerond blijkbaar en het is ongetwijfeld zoals gebruikelijk beoordeeld door een instantie/overheid die daarover gaat. Maar die details ontbreken, begrijp ik?

paterdave2 Als de gemeente had willen wachten hadden ze heel makkelijk een tijdelijke bouwstop op kunnen leggen.

Maar wachten/tijdelijke bouwstop heeft natuurlijk grote consequenties (ja, financieel) dus de gemeente heeft de afweging gemaakt dat daarop wachten niet verstandig is; waarschijnlijk hebben ze ook aangenomen dat de uitkomst van het onderzoek hun besluit niet zou beïnvloeden.

Je kunt natuurlijk boos zijn dat de gemeente niet wacht op een lopend onderzoek of het opnieuw beoordelen van een verricht onderzoek; je zou ook kunnen beredeneren dat men maanden geleden al had kunnen starten met dit soort bezwaarprocedures zodat er tijd voor is hier goed naar te kijken. Als dit soort procedures te lang duren is het ook de verantwoordelijkheid van de overheid een knoop door te hakken. En gelukkig doen ze dat hier.

Maar aan de andere kant heb je ook weer dat verschillende instanties al maanden proberen spookslot de sloop tegen te gaan via bijv tot een monument te willen maken. Ik zou zulke acties als gemeente ook best beu worden. En geen enkel park zit te wachten dat iets in hun park een monument wordt. Kijk maar eens is naar Diergaarde Blijdorp, de oostkant zit zo vol met monumenten (zoals een hoop wandelpaden) dat ze constant in conflict zijn met monumentenzorg als ze ook maar iets willen aanpassen.

Als Spookslot dit gezeik al krijgt gaat het leuk worden zodra fata morgana en droomvlucht aan de beurt zijn want ook hun zijn vroeg of laat op.

• Lin vindt dit leuk.

De sloop is begonnen.
              https://link.marktplaats.nl/m1882027605

"Met pijn in het hart aangeboden; één van de laatste stukjes spookslot. Het gaat hier om een steen welke ooit geplaatst was aan de rechterkant van de poort van het Spookslot (de ingang). Deze steen is even geleden al afgebrokkeld en sindsdien in mijn bezit. De steen is ingestraald door Kate Bush, met haar reine ziel en zuivere stem, wat te zien is aan de lichte streep die over de steen loopt.

Sinds 4 september 2022 is het Spookslot in de Efteling gesloten. Binnenkort zal het hele gebouw afgebroken worden. U begrijpt uiteraard dat deze steen daardoor een zeer exclusief souvenir / herinnering is, waarvan er maar één bestaat. Graag serieuze biedingen. De steen wordt niet verzonden, enkel ophalen, om diefstal bij de post te voorkomen."

Liampie
                "Ingestraald door Kate Bush" ... 🤣 geen details alstublieft 🤣 ...

Nou het is in iedergeval zover, het slot gaat nu dan echt gesloopt worden. Ben benieuwd hoeveel we mee gaan krijgen van wat er allemaal uit het slot gaat komen (en of het een en ander nog heel blijft).