R013 Ik geloof niet in onderzoekjes die in opdracht van d66 uitgevoerd worden. Dit kabinet met Rutte en Kaag voorop is het meest onbetrouwbare kabinet sinds ik geboren ben.
Heel eerlijk, als dat je instelling is in dit debat is het misschien beter om niet deel te nemen. Als feitelijke argumenten je niets doen en je deze niet wil aannamen gaat het enkel om wat je vind op basis van onderbuik gevoelens. En heel eerlijk, dan valt er met jou gewoon geen discussie te voeren.
Voor mijn blik op het stikstofprobleem: We hebben in Nederland op een relatief klein stukje grond een grote hoeveelheid stikstof uitstotende activiteiten, gemiddeld genomen meer en intensiever dan andere Europese landen. En vergis je niet, ook in andere landen moeten ze aan de bak. Dat betekend dat de maatregelen die wij moeten nemen wat extremer zijn. Het uitkopen van veeboeren vind ik persoonlijk, vooral rondom Natura2000 gebieden, niet zo'n groot probleem. We hebben een aanzienlijk grotere hoeveelheid rondlopen dan nodig is voor ons land.
Sure, als ze het op andere manieren kunnen oplossen, be my guest. Maar het verkleinen van de Nederlandse veestapel is al dik 20 jaar onderwerp van gesprek. De regering moet onderhand eens doorpakken op dat streven en gewoon acteren, anders geef je de boeren onterecht hoop.