Het opkopen om stikstofruimte te krijgen zou kunnen, maar volgens mij is nog niet hard gemaakt dat je dat als organisatie mag doen voor je eigen gewin. Het lijkt mij eerlijk gezegd geen fraaie oplossing wanneer je collectief dit probleem aanpakken en dat degene met diepe zakken dan de dans kunnen ontspringen. Gezamenlijk probleem, gezamenlijke oplossing zou ik zeggen.
Het is allemaal vrij speculatief over wat de Efteling kan doen. Want als het vooral verkeersstromen zijn kan je wel een parkeerplaats verleggen, maar dan heb je meer baat bij het elektrificeren van het wagenpark van heel Nederland. Maar dat is geen oplossing voor de Efteling uiteraard, want dat ligt bij de Rijksoverheid. Een ontmoedigingsbeleid om met de auto te komen zou kunnen, maar de alternatieven zijn helemaal niet aantrekkelijk om er te komen.
Ik verwacht niet dat de Efteling in eigen dagelijkse operatie veel uitstoot genereert. Niet meer dan een gemiddelde woonwijk en daarom denk ik dat daar wel wat te halen valt, maar niet significant genoeg om het verschil te gaan maken.