Roeltje dit is een lastige
Ratatouille heb je natuurlijk z,n bril op maar is steeds hetzelfde in welk karretje ook zit ,het ziet er wel goed uit
Symbolica heb je nog enigszins keuze en ziet er ook goed uit
Roeltje dit is een lastige
Ratatouille heb je natuurlijk z,n bril op maar is steeds hetzelfde in welk karretje ook zit ,het ziet er wel goed uit
Symbolica heb je nog enigszins keuze en ziet er ook goed uit
ppc-anoniem-1 Sorry dat ik enthousiast wordt dat we misschien een revolutionair gloednieuw attactiesysteem krijgen wat Intamin nog nergens op deze wereld heeft neergezet. En dan niet in Amerika, niet in Dubai, maar gewoon in ons kikkerlandje. Al zal dat hopelijk toch wel meer mensen enthousiast maken hier op het forum
Ik snap je enthousiasme, maar ik ben het er mee eens dat de combi Efteling+schermen een beetje raar klinkt.
Mijn probleem met schermen is dat het in het begin wel leuk kan zijn, maar je na een tijdje wel door hebt dat je naar een scherm kijkt. Dit doet imo een beetje tekort aan de suspension of disbelief omdat het er niet echt tastbaar uitziet. De Efteling is een park wat juist veel aandacht besteed aan die tastbaarheid en daarom is het juist zo magisch.
(Een vergelijkbare discussie is SFX vs. practical effects, maar dan gaan we het over films hebben en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling op een pretpark forum )
Overigens is dit ook een kleine plug naar een video essay waar ik al een tijdje mee bezig ben.
ppc-anoniem-1 Sommige ontwikkelingen keur ik misschien af inderdaad. Er zijn namelijk verschillende manieren om te innoveren. Neem een Fata Morgana of Villa Volta: zij het eigen vernuft of, inderdaad, ook expertise van buitenaf, het resultaat kan verbluffend zijn maar wel goed passend in het totaalplaatje.
Aardman kan nog zo'n goede studio zijn, voor mij is Fabula altijd nog geen overtuigende Efteling-attractie. Dat komt door het attractie-type, de sfeer, stijl en misschien nog wel meer. Some liquids just don't mix. Dat geldt eigenlijk net zo goed voor de Python, hoe belangrijk die attractie ook is geweest voor de ontwikkeling van het park. Destijds, want achteraf is het vooral een vreemde eend in de bijt gebleken.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat een goede ontwikkeling voor de Efteling specifiek niet ten koste zou moeten gaan van het oude, maar het zou moeten complementeren.
Tim Het komt me deels bekend voor. Ik denk dat Sander zich een keer in de Looopings podcast heeft uitgelaten over zijn wensen op dat gebied. Ik weet niet zeker meer of hij het had over een spannende darkride, maar waar ik wel vergif op zou innemen is dat hij heeft gesproken over een spannende droptoren. De combinatie Danse Macabre en droptoren klinkt voor mij als iets dat kan werken.
Het enige grote probleem dat ik heb met schermen is het idee van de combinatie Efteling + projectoren. Want als er iets is in de Efteling dat vaak niet dan wel werkt zijn het geprojecteerde effecten. En voor een ride dat het vooral moet hebben van zijn schermen is het best een bummer als die om de haverklap kapot gaan. Een elfje dat niet beweegt of een grafsteen die niet danst valt minder hard op dan een projector die het niet doet en er een hele scène weg valt.
Die attracties met schermen zijn soms indrukwekkend, ik bedoel POTC Shanghai dompelt je daardoor recht in die wereld. Maar mijn allereerste gedachte was: als hier een scherm uitvalt is de rit naar de maan.
Daarom dat ik niet zo te vinden ben voor dat type attractie. Het lijkt mij een "goedkopere" manier van ontwerpen dan effectief scènes uittekenen en maken. En dat was toch de kracht van de Efteling om met daadwerkelijke decorstukken prachtige scènes te maken die mooi zijn om naar te kijken.
Zo'n scherm blijft artificieel aanvoelen. Beste voorbeeld is ratatouille in DLP. De scène waar ik nog het meest van onder de indruk ben is de koelkastscene, nota bene diegene met de meeste "tastbare" decoratie.
Roeltje Symbolica. Makkelijk te bepalen als je beide attracties kent. In dezelfde vergelijking had je een goede schermattractie vs een matige darkride kunnen zetten.
Mijn punt is en blijft dat je een vrij heftige mening hebt over iets waarvan je geen flauw benul hebt hoe de uitwerking gaat zijn. Generaliserend zeggen dat een darkride altijd beter zal zijn dan een schermattractie vind ik kortzichtig.
Is het opvallend dat er op de site van Intamin bij References staat 'To be Announced'? Op andere pagina's staan er bij References verwijzingen naar bestaande attracties. Of is er ergens anders al een soortgelijke ride aangekondigd?
keey87 gelukkig heeft de Dome Ride van Intamin geen enkele projector maar bestaat deze uit LED Je maakt het vergelijk met Ratatouille, een van de minst overtuigende schermattracties welke daarnaast gebaseerd is op techniek van 10 jaar geleden. Zo hadden we ook Symbolica, voordat er iets over bekend was, al kunnen afkeuren op basis van een slechte trackless darkride van 10 jaar ouder…
Roeltje Om te antwoorden op je directe vraag: ik ben geen ‘voorstander van schermen’ in het algemeen. Maar zeker wel in de Efteling juist omdat ze het niet hebben en dit dus écht iets nieuws kan bieden. Zowel voor de Efteling, voor Nederland als voor Europa. En zonder twijfel Symbolica. Al hoewel ook die zijn tekortkomingen heeft. Ratatouille is vermakelijk, maar een slap aftreksel van de Universal moving simulator attracties zoals Spiderman en Transformers. Die wél beter zijn dan Symbolica.
ppc-anoniem-1 Volledig mee eens wat Ratatouille betreft, kan me echt niet bekoren. Zeker als je al attracties zoals Harry Potter en Spider-Man ervaren hebt.
Joordi Er staat 'up to 1600' in de flyer. Lijkt mij een kwestie van een iets langere ritduur en je komt op de 1250 die de Efteling communiceert.
Aan de andere kant, zoals eerder gezegd, heeft deze ride wel een capaciteit van 1250. Dat blijf ik opvallend vinden omdat Fons zo duidelijk en specifiek 1250 heeft gezegd.
Lieve mensen, emoties kunnen soms hoog oplopen in een discussie, maar zouden we elkaar allemaal kunnen benaderen op de manier zoals je zelf ook benaderd wilt worden? Dat haalt hopelijk de scherpe randjes van sommige opmerkingen af. Dank jullie wel!
Ik moet zeggen dan zie ik liever die ultra tower dan die dome ride.
Wat zou ik het gaaf vinden als ze de eerste versie van ton van de ven gaan uitvoeren met moderne technieken. Eigenlijk was het spookslot groter in de originele plannen. En met het stukje naast M&M erbij getrokken zou je daar toch de ruimte voor moeten hebben. Zo zouden ze eer houden aan het huidige spookslot, de originele visie kunnen plaatsen en toch een nieuwe ervaring kunnen wegzetten.
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken!
Progress ja dat weet ik ook niet maar je zou verwachten dat ze in de archieven hier nog iets van hebben
ppc-anoniem-1 welke daarnaast gebaseerd is op techniek van 10 jaar geleden
Is dit niet een risico bij een scherm attractie, in de regel is de houdbaarheid ervan minder lang. Technieken zijn inmiddels wel behoorlijk ver ontwikkeld en zal het minder snel verouderd aanvoelen als in het verleden, maar de ontwikkeling gaat wel door. Er zijn er ook, die alweer zijn gesloopt.
Simon Zo'n domeride is fantastisch. Werkelijk waar een spektakel, eng, maar alsnog voor het hele gezin. Als dat het wordt ben ik direct fan! Het systeem mogen uitproberen in IMG World, Hulk Epsilon Base, en was werkelijk weggeblazen.
Eens! Hoewel dat volgens mij wel een ander merk is: https://falconscreativegroup.com/projects/hulk-epsilon-base-3d/
Volgens mij was Hulk wel projectie. Met LED schermen lijkt het me nog indrukwekkender.
ppc-anoniem-1
Wat ik wil zeggen is, hoe gevorderd een attractie ook is qua technologie, het gevaar bij schermen bestaat erin dat als het scherm uitvalt de hele attractie wegvalt. Bij bv Droomvlucht kunnen alle animatronics en bewegingen stilvallen en nog is er genoeg om naar te kijken zonder dat het je stoort.
De Na'vi river journey heeft dat ook. De bad-ass-animatronic van de Shaman of Songs kan stilvallen maar nog is het prachtig om te zien.
Als de schermen bij ratatouille weg vallen is het bye bye ride. En dan mag je nog hopen dat het iets is dat snel verholpen kan worden.
Wat schermgebruik betreft bij ride-experiences kan ik enkel zeggen dat het voor mij persoonlijk wel een hulpmiddel kan zijn om de ride te enhancen maar het zal nooit diezelfde charme halen als een attractie waarbij de gehele setting handgemaakt en geplaatst is.
Want om heel eerlijk te zijn verkies ik nog altijd POTC zonder schermen dan die met schermen in Shanghai om een gekend voorbeeld aan te halen.