Lieve mensen, emoties kunnen soms hoog oplopen in een discussie, maar zouden we elkaar allemaal kunnen benaderen op de manier zoals je zelf ook benaderd wilt worden? Dat haalt hopelijk de scherpe randjes van sommige opmerkingen af. Dank jullie wel!

Ik moet zeggen dan zie ik liever die ultra tower dan die dome ride.

Wat zou ik het gaaf vinden als ze de eerste versie van ton van de ven gaan uitvoeren met moderne technieken. Eigenlijk was het spookslot groter in de originele plannen. En met het stukje naast M&M erbij getrokken zou je daar toch de ruimte voor moeten hebben. Zo zouden ze eer houden aan het huidige spookslot, de originele visie kunnen plaatsen en toch een nieuwe ervaring kunnen wegzetten.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken!

    Brabander Ik vraag me alleen af in hoeverre er destijds een visie was voor dat nooit gerealiseerde deel van het Spookslot. Zou me niets verbazen als daarvoor nooit een plan is uitgewerkt.

      ppc-anoniem-1 welke daarnaast gebaseerd is op techniek van 10 jaar geleden

      Is dit niet een risico bij een scherm attractie, in de regel is de houdbaarheid ervan minder lang. Technieken zijn inmiddels wel behoorlijk ver ontwikkeld en zal het minder snel verouderd aanvoelen als in het verleden, maar de ontwikkeling gaat wel door. Er zijn er ook, die alweer zijn gesloopt.

      Simon Zo'n domeride is fantastisch. Werkelijk waar een spektakel, eng, maar alsnog voor het hele gezin. Als dat het wordt ben ik direct fan! Het systeem mogen uitproberen in IMG World, Hulk Epsilon Base, en was werkelijk weggeblazen.

      Eens! Hoewel dat volgens mij wel een ander merk is: https://falconscreativegroup.com/projects/hulk-epsilon-base-3d/

      Volgens mij was Hulk wel projectie. Met LED schermen lijkt het me nog indrukwekkender.

        ppc-anoniem-1
        Wat ik wil zeggen is, hoe gevorderd een attractie ook is qua technologie, het gevaar bij schermen bestaat erin dat als het scherm uitvalt de hele attractie wegvalt. Bij bv Droomvlucht kunnen alle animatronics en bewegingen stilvallen en nog is er genoeg om naar te kijken zonder dat het je stoort.
        De Na'vi river journey heeft dat ook. De bad-ass-animatronic van de Shaman of Songs kan stilvallen maar nog is het prachtig om te zien.
        Als de schermen bij ratatouille weg vallen is het bye bye ride. En dan mag je nog hopen dat het iets is dat snel verholpen kan worden.
        Wat schermgebruik betreft bij ride-experiences kan ik enkel zeggen dat het voor mij persoonlijk wel een hulpmiddel kan zijn om de ride te enhancen maar het zal nooit diezelfde charme halen als een attractie waarbij de gehele setting handgemaakt en geplaatst is.
        Want om heel eerlijk te zijn verkies ik nog altijd POTC zonder schermen dan die met schermen in Shanghai om een gekend voorbeeld aan te halen.

          Dat het project momenteel "Danse Macabre" als werktitel heeft stemt me héél gelukkig. Het zou als naam van een attractie ook heel goed werken naar de internationale bezoeker, rechtstreeks verwijzen naar de muziek, en geeft véél mogelijkheden. Ik beeld me dan wel meteen in dat je als bezoeker ook zélf gaat dansen op de muziek, en dus hopelijk ook op een kerkhof dat tot leven komt.

          Dat zou een waardige upgrade zijn van het oude werk, al begrijp ik zeker dat er ook wordt uitgekeken naar echte vernieuwing.

          Maar het muziekstuk wordt behouden, en dat maakt sowieso al veel goed. Mijn sterkste Efteling-gevoelen hebben véél met muziek te maken. Ik herinner me mijn eerste kennismaking als kind met de paddenstoelen in het Sprookjesbos en het klavecimbelmelodietjes. De muziek van Villa Volta is niet weg te denken - en ook als daar aan de attractie zou moeten geraakt worden, moet de muziek haast wel een ander onderkomen krijgen. Raveleijn is prachtig gebouwd en de show is wat minder, maar de muziek houdt het wél overeind. De sfeer van Fata Morgana hangt vast aan de muziek, het oorwurmpje van de Vliegende Hollander of Carnaval Festival... en nu ook de nieuwe muziek van Sindbad die de sfeer zo versterkt.

          Vooral bij Villa Volta is de muziek bepalend voor het ritverloop ook. Het is een muziekstuk met een begin en einde, en dat ga je dus ook hebben met Danse Macabre. Aangezien Villa Volta voor mij nog steeds aan de absolute top staat, heb ik dus hoge verwachtingen van een mogelijk ritverloop.

          Njit Wauw! Dat lijkt me wel wat. Nou, als Efteling het ontwerpt naar het allereerste idee van het spookslot (zie afbeelding hieronder)

          Bron: Eftepedia

          Links de dome, rechts misschien nog een park show achtig iets.

            Njit Bedoel je dan letterlijk een dome ride theater met de show die nu in het Spookslot te zien is?

            Waarom zou zo'n dome ride nou zo tof zijn? Is toch gewoon een simulator 3.0. Heb geen ervaring met vergelijkbare rides, maar zou het een enigszins gemakzuchtige vervanging vinden. Tenzij het een mind blowing experience is, wie weet...

            Toevoeging: wel ervaring met Soarin'. Best leuk voor een keer, maar dat is het dan ook wel.

            • Njit heeft hierop gereageerd.

              Brabander Deze post bedoel je he. Ja, ze zouden de schaal van het oorspronkelijke ontwerp nog wat moeten vergroten. Wat je al zei, de ruimte is er met het stuk naast M&M.

              keey87
              Ik snap zeker wat je bedoelt met betrekking tot het gevoel van echt vs digitaal. Maar het argument ‘als het scherm uitvalt blijft er niet veel over’ is een beetje loos naar mijn mening. Want dan gaat de attractie gewoon in storing. Als de kettinglift van de Baron het niet doet blijft er ook weinig van de rit over, als de karretjes van Symbolica niet rijden eveneens en als de muziek wegvalt in Villa Volta stelt ook dat niet zo veel voor. Een attractie gaat uiteraard niet draaien wanneer het meest prominente effect het niet doet. En een scherm gaat minder vaak kapot dan een animatronic. De projecties op het einde van Symbolica doen het nog steeds, die Fabelvis daarentegen… 😉

              keey87 De bad-ass-animatronic van de Shaman of Songs kan stilvallen maar nog is het prachtig om te zien.

              Nou als die animatronic stilvalt dan schuift deze weg en is er een projectie als vervanging te zien 😉 Een dood ogende animatronic is natuurlijk not-done.

              keey87 Want om heel eerlijk te zijn verkies ik nog altijd POTC zonder schermen dan die met schermen in Shanghai om een gekend voorbeeld aan te halen.

              Heb je daadwerkelijke rit ervaren? Heb nog nooit iemand dit horen zeggen, al heeft ieder natuurlijk zijn eigen mening 😄 Naar mijn mening hét voorbeeld van een attractie met perfecte balans tussen sets, indrukwekkende animatronics en projecties. En een video doet de attractie geen recht. Een attractie met zo’n enorme sets en decors ga je bijna nergens anders ter wereld aantreffen.

              Hook Waarom zou zo'n dome ride nou zo tof zijn? Is toch gewoon een simulator 3.0. Heb geen ervaring met vergelijkbare rides,

              De enige Ride die er enigszins op lijkt is die in IMG World of Adventure. Dit kun je totaal niet vergelijken met Soarin. Dit systeem geeft een veel intensere rit doordat het spinned.

              Het is armchair imagineering met een hoop aannames gebaseerd op de huidige geruchten en wat al bekend is hoor, maar dit is mijn visie hoe een Intamin Domeride zou passen in combinatie met de bestaande infrastructuur en ruimtes in het park. Mét de mogelijkheid om een bestaande fout van M&M weg te werken.

              In de Intamin Dome simulator passen 80 mensen, en zijn 24x26 meter groot per stuk. Kwa grondoppervlaktes past dat op het huidige braakliggende terrein naast Max & Moritz, waar de corona wachtrij was. Als gebouw grote heb ik per showbuilding 30x30 genomen, met in het midden ruimte voor instappen. Het casco van het gebouw van het Spookslot kan worden hergebruikt, zoals dat van de Bob en Monsieur Cannibale. De voorshow kan prima 80 mensen huisvesten, gezien er momenteel in die ruimte ongeveer 125 man passen. (buiten corona uiteraard) In plaats van naar de huidige uitgang van het Spookslot te lopen maakt de looproute in het gebouw een bocht naar rechts in een buffer walkway op de tweede verdieping. Dit is op de plek van de huidige personeelsruimtes. Om vervolgens bij het gebouw van de hoofdshow te komen.

              Aangekondigd is dat de nieuwe attractie een capaciteit krijgt van 1250 mensen per uur. Als je er slechts 1 bouwt komen er totaal onrealistische dispatch en rittijden uit. Je hebt er dus twee nodig. Met twee simulatoren kan je een showtijd van 5 minuten bewerkstelligen, met 2,5 minuut voor load/unload. Totale tijd voor een cyclus wordt dan 7,5 minuut per rit. Daarnaast is het voordeel van twee simulatoren dat de kans op sluiting door storing minder groot wordt, je kan immers nog met de andere doordraaien. Daarnaast is het makkelijk voor onderhoud om dezelfde reden. En kan er tijdens rustigere periodes met 1 simulator gedraaid worden ipv 2, wat bespaard op personeel en kosten.

              Uiteraard moeten de simulatoren met mensen gevoed worden vanuit de voorshow. Met een voorshowduur van max 2,5 minuut moet dat precies passen. De simulatoren worden dan om en om gestart. Gezien het twee aparte units zijn, kunnen ze onafhankelijk van elkaar draaien. In de bufferruimte / walkway kan altijd de volgende groep al klaarstaan.

              Uiteraard staat het showbuilding pal naast M&M. Het is geen geheim dat het 'Andergebergte' op de Pandadroom is wegbezuinigd in 1 van de latere fases van de bouw van M&M. Aannemend dat de Efteling niet nóg een grote groene loods naast M&M wil, is dit het perfecte moment om beide loodsen in te pakken in bergen. Hiermee wordt het gebied van M&M per direct getransformeerd tot een kleine Duitse bergvallei. Dat zijn heel veel pijnpuntjes in 1x aangepakt en fouten van eerdere projecten deels herstelt.

              Of dit haalbaar is voor 25 miljoen euro? Ik denk het nét wel. Maar het ligt ook aan de kostprijs van de simulatoren en de media. Daar heb ik minder zicht op. 🙂

                Simon Voor graphics ben je 'makkelijk' al 10 miljoen kwijt 🙂

                • Simon heeft hierop gereageerd.