Dat het project momenteel "Danse Macabre" als werktitel heeft stemt me héél gelukkig. Het zou als naam van een attractie ook heel goed werken naar de internationale bezoeker, rechtstreeks verwijzen naar de muziek, en geeft véél mogelijkheden. Ik beeld me dan wel meteen in dat je als bezoeker ook zélf gaat dansen op de muziek, en dus hopelijk ook op een kerkhof dat tot leven komt.
Dat zou een waardige upgrade zijn van het oude werk, al begrijp ik zeker dat er ook wordt uitgekeken naar echte vernieuwing.
Maar het muziekstuk wordt behouden, en dat maakt sowieso al veel goed. Mijn sterkste Efteling-gevoelen hebben véél met muziek te maken. Ik herinner me mijn eerste kennismaking als kind met de paddenstoelen in het Sprookjesbos en het klavecimbelmelodietjes. De muziek van Villa Volta is niet weg te denken - en ook als daar aan de attractie zou moeten geraakt worden, moet de muziek haast wel een ander onderkomen krijgen. Raveleijn is prachtig gebouwd en de show is wat minder, maar de muziek houdt het wél overeind. De sfeer van Fata Morgana hangt vast aan de muziek, het oorwurmpje van de Vliegende Hollander of Carnaval Festival... en nu ook de nieuwe muziek van Sindbad die de sfeer zo versterkt.
Vooral bij Villa Volta is de muziek bepalend voor het ritverloop ook. Het is een muziekstuk met een begin en einde, en dat ga je dus ook hebben met Danse Macabre. Aangezien Villa Volta voor mij nog steeds aan de absolute top staat, heb ik dus hoge verwachtingen van een mogelijk ritverloop.