Aurelius Maar Rookburgh is ontworpen met twee in- en uitgangen. Waarom die secundaire doorgang naar Fantasy nog niet open is blijft me een raadsel

Ik denk dat dat een bewuste keuze is, omdat het in Rookburgh geregeld al erg druk is. Als dit ook nog eens een logische doorstroomroute wordt richting Fantasy, dan wordt het misschien te druk.

Progress Dat hele Epic Universe wordt de hemel ingeprezen en zit vol met doodlopende themadelen.

En zoals anderen ook al aangeven worden daar regelmatig vraagtekens bij gezet. Het is niet voor niks dat in de Disney-parken naast de hub ook nog diverse andere paden zijn om van themagebied naar themagebied te gaan.

Nou, die 20m kan je met alle goedheid toch geen doodlopend pad noemen 😅 DM ligt hooguit iets terug van het hoofdpad.

Rowan90 Andere attracties kan je ook rondom zien of gebieden betreden, zoals Baron

Nou... baron ligt klein beetje ook aan een doodlopend einde, als je vanaf de traptreintjes komt loop je eerst voor bij het hele gebouw en de entree voordat je richting de entree kan die redelijk achter aan een pleintje ligt.

Dat pad tussen Promenade en Pirana was zo'n handige doorsteek. Bovendien was het steeds sfeervol om onder de gaanderij door te gaan. Maar het lijkt nu echt niet meer terug te komen. Ik veronderstel dat het ongemakkelijke hoekje bij Fabula ook wel zal verdwijnen binnenkort en een andere invulling krijgt.
    Ik zie mensen opperen dat hier een "sluippaadje" kan komen waar vroeger de doorsteek naar Pirana was. Dat lijkt me onmogelijk. In de Efteling anno 2024 moet je echt niet meer met sluippaadjes gaan komen, zeker niet op zo'n belangrijke route. En ja, die omweg van Symbolica naar Fata is toch best flink.

Ik zie niet helemaal wat het verschil is met Fata Morgana, Piraña, Vogel Rok, Villa Volta, Droomvlucht etc. en Danse Macabre. Ze liggen toch allemaal aan het einde van een pad/plein? Het is niet zoals bij Fantasy Springs in Disney Sea dat je een kilometer moet lopen naar een doodlopend themadeel. Het is hoogstens 100 meter van het hoofdpad.

Het feit dat hier een pad lag maakt het dat men het nu mist. Ik ben ook iemand die dit pad vaak gebruikte en zeker mist. Echter is Danse Macabre een stuk minder fraai om langs te lopen dan toentertijd met Spookslot, wat een van de mooiste plekjes van heel de Efteling was. De Efteling kiest ervoor om een afgebakend gebied te creëren en dat vind ik ook wel weer begrijpelijk.

De Efteling lijkt meer en meer de Disney constructie te willen waar men vanuit het midden van het park zich kan verspreiden. Daarin ben ik wel van mening dat er dan nog een pad naar Reizenrijk mag komen, helemaal als daar in de toekomst nog een themadeel bijkomt.

Zoals @John al vermelde was dit pad (en daarmee het plein) niet enkel functioneel maar was het ook erg sfeervol. Wat mij betreft heel jammer dat hier een streep door is gegaan. Het is in mijn optiek ook een beetje de charme van de Efteling dat je op veel verschillende manieren door het park kunt lopen, en niet als een soort kermis opstelling langs attractie naar attractie loopt.

Meelworm Nou, die 20m kan je met alle goedheid toch geen doodlopend pad noemen 😅 D

Je kunt erin lopen, vroeger was hier een attractie, je ziet er nu het nieuwe gebouw, maar je kunt er niet verder. Dat loopt gewoon dood hoor 🙂

Dutch23 Echter is Danse Macabre een stuk minder fraai om langs te lopen dan toentertijd met Spookslot, wat een van de mooiste plekjes van heel de Efteling was. De Efteling kiest ervoor om een afgebakend gebied te creëren en dat vind ik ook wel weer begrijpelijk.

Dat is allemaal wel zo, maar het gebouw van Danse Macabre is niet gekocht omdat het in een catalogus stond. Ze hebben vanaf minuut 1 de mogelijkheid gehad om dit uiterst sfeervolle deel (die mening deel ik volledig) te hergebruiken en qua routing alles hierop aan te passen.

Dat we nu tegen de achterkant aankijken (waarbij men nota bene een deel van het Spookslot heeft laten staan) en niet verder kunnen vind ik doodzonde.

Dutch23 Ik ben het met je eens over het feit dat Danse macabre niet persé ver van het hoofdpad ligt, zeker als je het vergelijkt met Fata morgana.

En daarnaast begrijp ik je vergelijking met Disney en hun centrale verdeling, alleen het verschil is dat je in Disney bij 4 of soms 5 verschillende poorten kan wachten tot ze open gaan. In de Efteling zijn het er momenteel maar 3 in het midden, waarvan twee naar het Marerijk gaan (Achter Polles keuken en die bij het sprookjes bos), en er gaat maar 1 poort (vanuit het midden) naar het oosten en zuiden. Dat is natuurlijk geen goede verdeling, echter als je de spookslot poort weer gebruikt, dan heb je weer een poort naar het zuiden waardoor er minder druk staat op de poort naar het oosten (naast Symbolica).
          De spookslot poort zit overigens bijna evenveel in het midden als de nieuwe sprookjesbos poort, dus kan dat nog steeds meedoen aan de centrale verdeling. Zeker met het grote plein ervoor waar mensen zich kunnen verzamelen.

John Dat we nu tegen de achterkant aankijken (waarbij men nota bene een deel van het Spookslot heeft laten staan) en niet verder kunnen vind ik doodzonde.

Ben ik het alleen maar mee eens. Wat mij betreft was deze kant van ‘t Spookslot met de gang ernaast heilig en had met alle kosten en moeite bespaard of herbouwd moeten worden. Het was voor mij een van de mooiste plekken in een pretpark ter wereld. Ik probeerde dus ook aan te geven dat ik de esthetiek veel meer mis dan de functionaliteit, daar kan ik me nog bij neerleggen.

Skeet En daarnaast begrijp ik je vergelijking met Disney en hun centrale verdeling, alleen het verschil is dat je in Disney bij 4 of soms 5 verschillende poorten kan wachten tot ze open gaan.

Ben ik het ook mee eens. Als de Efteling die kant op wil gaan van Disney, dan moeten er nog wel wat meerdere opties op tafel komen. De Efteling is nu eenmaal gigantisch en wat doorsteek paden door het midden van het park zijn dan van harte welkom.

Dutch23 Wat mij betreft was deze kant van ‘t Spookslot met de gang ernaast heilig en had met alle kosten en moeite bespaard of herbouwd moeten worden. Het was voor mij een van de mooiste plekken in een pretpark ter wereld. Ik probeerde dus ook aan te geven dat ik de esthetiek veel meer mis dan de functionaliteit, daar kan ik me nog bij neerleggen.

Hier ben ik het zeker mee eens. Het is hier al vaak gegaan over de functionaliteit en de invulling van de nieuwe attracties en routes. Maar er is helaas de voorbije jaren ook zoveel Anderrijksfeer verloren gegaan. Veel typische stijlelementen van dit rijk zijn nu voorgoed verleden tijd. En dat vind ik enorm spijtig want het had oh zoveel charme. Spookslot en Bob waren echt op en onderhoud kon niet meer baten. Maar de sfeer die in dit gebied hing lijken we nu echt kwijt. Ja, de abdij is imposant maar ook totaal niet verscholen achter groen. Ja, Max en Moritz is leuk voor kleintjes maar ook totaal niet natuurlijk passend in de omgeving.
              De ratelende lifthill van de Bob en het donderende gebulder dat je kon horen in de gaanderij van Spookslot zijn elementen die ik erg koester. Het was er heerlijk schaduwrijk en sfeervol. Voorlopig mis ik het organische bij M&M en DM enorm. Het lijkt allemaal tot in de puntjes bedacht en alles is puntgaaf. De ouderwetse charme van het Anderrijk krijgen we nooit terug. Maar hopelijk krijgt dit nieuwe gebiedje ook een spookachtige vibe natuurlijk.

Dutch23 De Efteling lijkt meer en meer de Disney constructie te willen waar men vanuit het midden van het park zich kan verspreiden

Skeet En daarnaast begrijp ik je vergelijking met Disney en hun centrale verdeling, alleen het verschil is dat je in Disney bij 4 of soms 5 verschillende poorten kan wachten tot ze open gaan

De Efteling had ooit zo'n verdeling, namelijk op de Brink. Vanaf daar was er richting elk van de parkdelen een poort gericht en kon je over 1 pad richting dat parkdeel lopen. Dat is compleet opgedoekt voor de komst van Symbolica. Hiermee is Reizenrijk vanaf de ingang enkel bereikbaar geworden met gigantische omlooproutes, en ook is Ruigrijk stukken lastiger te bereiken vanaf het Hartenhof.

Tim En ja, die omweg van Symbolica naar Fata is toch best flink

Er vanuit gaande dat dat "rode route" uit mijn tekening weer hersteld wordt zoals deze voorheen was, kan je eigenlijk niet van omlopen spreken in de nieuwe situatie. Hetzelfde geldt voor de route van de ingang naar Ruigrijk, daar sla je nu gewoon bij Aquanura al rechtsaf richting Anderrijk, om dan richting Ruigrijk te gaan. De route is enkel wat anders. Wat hier problematischer is, is dat de al krimpende infrastructuur van de Efteling weer een belangrijk groot pad kwijtraakt.

Het heeft niks met ruimte te maken, die is er, er ligt nu immers ook een dienstpad/back of the house. Daar had je ook prima een pad kunnen maken voor bezoekers tussen Fabula en het nieuwe stukje met bankjes. Dat is echt ook maar een heel kleine afstand, en met bijvoorbeeld een afbrokkelende muur zodat je het lage gedeelte van DM verbergt kan je zelfs nu kwa ruimte nog een stuk back of the house over houden terwijl je toch een doorsteek mogelijk maakt.

Het was hoe dan ook een veel gebruikt pad, en nu is toch best een eind omlopen(zeker kijkend naar zij-ingang Sprookjesbos en het pad links van Polle), plus dat je veel meer bezoekers over de overige paden krijgt(die overigens ook obstakels en versmallingen hebben gekregen).

• Tim vindt dit leuk.

Tim Precies dit. Ik ben iemand die open staat voor de toekomst en ziet ook in dat verandering soms nu eenmaal de enige optie is. Het groen van M&M en Huyverwoud moet nog groeien, maar dat dichte beboste dat de BoB en Spookslot hadden krijgt men niet meer terug.

Het is niet alleen het vroeger was alles beter sentiment en de nostalgie die hier telt, Anderrijk had iets puurs Eftelings. Waar het Ton van de Ven plein, Reizenrijk-plein en Ruigrijk meer pleinen met attracties zijn, was Anderrijk een bebost gebied waar attracties in verscholen lagen (Python en Pegasus hadden dit vroeger ook nog). Daarmee kwam dit gebied eigenlijk het dichtstbij het Sprookjesbos. De attracties waren iets soberder en eenvoudig in aankleding, maar door het overweldigende groen paste dit mooi samen.

Ik ben blij dat ik de tijd van Pegasus, de BoB en Spookslot heb mee mogen maken, want dat was een Efteling, dan wel niet een wereldspeler, die echt uniek was met het groene karakter. Joris en de Draak is een upgrade op achtbaan gebied, maar qua esthetiek was de Pegasus zoveel mooier in het groen en aan het water. Eftelingser kon niet. Ook de BoB, het gemis van de attractie daargelaten, lag met het station en de ingang heerlijk in het groen. Iets wat dit plein enorm veel sfeer gaf. Dat had met een beetje meer liefde behouden kunnen blijven. De enorme wachtrij was niet nodig en veel bomen hadden hier nog kunnen blijven staan. Dat het gebied waar de achtbaan door moest, gekapt is vind ik dan wel logisch. De Spookslot sfeer was gewoon uniek en perfect, alles wat je daar van weg zou halen had een enorme deuk gegeven.

Het Huyverwoud ziet er top uit en had ik als toevoeging en niet per se een vervaging zeker meer dan omarmd, wat ik overigens nu alsnog doe. Het is gewoon dat we weten wat we voor sfeer we hadden. Qua dat betreft was het niemand gelukt om de sfeer van het Spookslot te evenaren, aan de buitenkant tenminste. Toch vind ik in Danse Macabre een veel waardigere vervanger dan in M&M en dat is natuurlijk alleen maar goed!

Overigens is de Efteling weer enorm aan het teasen:

Zonde dat ze niet al die teasers in een making of steken

Groot nieuws.. zouden ze de openingsdatum bekend maken?

• Olaf heeft hierop gereageerd.

Ik ben net eens even gaan kijken met een digitale routeplanner en ik ben de efteling met het aangehaalde voorbeeld van disneyland eens gaan bekijken en ik ben bij beide de afstand gaan zoeken tussen de 2 uiterste punten.
                  Disneyland: van het hotel tot Les Pays des Contes Des Fees - ongeveer 750 meter.
                  Efteling: van fata tot vogel rok - 850 meter.
                  Dus we spreken maar over 100 meter verschil.
                  Gaan we eens kijken naar doorsteken zijn er best nog wel wat. Tenzij men de efteling in de laatste 6 maanden enorm veranderd heeft van looppaden heb ik nooit het gevoel gehad dat ik langer onderweg ben geweest of doorsteken mistte.
                  Wat bij de efteling wel het gevoel geeft van ver te moeten omlopen is de centralisatie van hun attracties en het gebrek aan "opvulling" daartussen. In Parijs zie je achter elke hoek wel iets terwijl je tussen de gebieden laveert. De efteling heeft daarentegen best nog veel grote, lege, groene stukken. Daarom voelt het ver omlopen aan maar eigenlijk ben je even lang onderweg.
                  Het enige dat die doorsteek van het spookslot had was dat je langs de attractie kon gaan door een uitwendig themadeel, dat wat Disneyland dus wel heeft. Daarom denk je dat je minder ver gaat, omdat je brein andere prikkels te verwerken krijgt.

Mich

Daar dacht ik ook al aan. We zitten bijna in september.

Als dit waar is zou het heel gaaf zijn.

Neen, "niet mooi" want wij verblijven er tot 30 oktober ....
                  Schuif maar enkele dagen naar voor....