Tim Precies dit. Ik ben iemand die open staat voor de toekomst en ziet ook in dat verandering soms nu eenmaal de enige optie is. Het groen van M&M en Huyverwoud moet nog groeien, maar dat dichte beboste dat de BoB en Spookslot hadden krijgt men niet meer terug.
Het is niet alleen het vroeger was alles beter sentiment en de nostalgie die hier telt, Anderrijk had iets puurs Eftelings. Waar het Ton van de Ven plein, Reizenrijk-plein en Ruigrijk meer pleinen met attracties zijn, was Anderrijk een bebost gebied waar attracties in verscholen lagen (Python en Pegasus hadden dit vroeger ook nog). Daarmee kwam dit gebied eigenlijk het dichtstbij het Sprookjesbos. De attracties waren iets soberder en eenvoudig in aankleding, maar door het overweldigende groen paste dit mooi samen.
Ik ben blij dat ik de tijd van Pegasus, de BoB en Spookslot heb mee mogen maken, want dat was een Efteling, dan wel niet een wereldspeler, die echt uniek was met het groene karakter. Joris en de Draak is een upgrade op achtbaan gebied, maar qua esthetiek was de Pegasus zoveel mooier in het groen en aan het water. Eftelingser kon niet. Ook de BoB, het gemis van de attractie daargelaten, lag met het station en de ingang heerlijk in het groen. Iets wat dit plein enorm veel sfeer gaf. Dat had met een beetje meer liefde behouden kunnen blijven. De enorme wachtrij was niet nodig en veel bomen hadden hier nog kunnen blijven staan. Dat het gebied waar de achtbaan door moest, gekapt is vind ik dan wel logisch. De Spookslot sfeer was gewoon uniek en perfect, alles wat je daar van weg zou halen had een enorme deuk gegeven.
Het Huyverwoud ziet er top uit en had ik als toevoeging en niet per se een vervaging zeker meer dan omarmd, wat ik overigens nu alsnog doe. Het is gewoon dat we weten wat we voor sfeer we hadden. Qua dat betreft was het niemand gelukt om de sfeer van het Spookslot te evenaren, aan de buitenkant tenminste. Toch vind ik in Danse Macabre een veel waardigere vervanger dan in M&M en dat is natuurlijk alleen maar goed!