https://x.com/Efteling/status/1721852082288837020?t=bTJ8HZadJtRTRRxr9BnavA&s=08
Najaar is nu officieel bevestigd!
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
QDude24 Misschien dan ook het begin van een halloweenperiode?
Ik zag deze niet aankomen eerlijk gezegd en ben er zelfs wel wat door teleurgesteld.
Had echt verwacht dat zomer 2024 haalbaar was, gezien waar ze nu zijn qua bouw.
Hoewel oktober enigszins logisch lijkt voor een griezelattractie te openen is de daaropvolgende maand niet echt. November is traditioneel gezien een bijna doodse maand, zo vlak voor de sint en kerst. Het lijkt me niet echt dat de grote massa in november gaat komen voor enkel danse macabre.
Tenzij dit natuurlijk ingecalculeerd is als kinderziekteperiode. Tenslotte is het de eerste van zijn soort en je wil natuurlijk niet dat de nieuwe attractie in vol hoogseizoen constant in storing staat door kinderziektes.
keey87 Tenzij dit natuurlijk ingecalculeerd is als kinderziekteperiode. Tenslotte is het de eerste van zijn soort en je wil natuurlijk niet dat de nieuwe attractie in vol hoogseizoen constant in storing staat door kinderziektes.
Ik hoop dat dit wel deels een van de gedachtegangen is daar in Kaatsheuvel. Hopelijk voorkom je dan de debacles als Droomvlucht en Vliegende Hollander die juist ook door die complexe technieken die gebruikt werden, lange tijd stil hebben gelegen.
Daarnaast vind ik het najaar redelijk logisch. Alles wees hier al op qua sfeerbouw, timing en dergelijken.
Geertmans Ik ben geen expert op het gebied, maar hebben ze echt nog bijna een heel jaar nodig om danse macabre af te maken?
Ja. Een gebouw dichtmaken kost niet per se heel veel tijd. Eer de fundatie ligt, kunnen muren snel opgetrokken worden (kijk ook nu maar weer eens hoe snel het dak erop zat nadat de laatste muren geplaatst waren). De enige reden waarom dit iets langer heeft geduurd dan anders is door de plaatsing van de grote attractie onderdelen.
Het venijn zit 'm juist in de afwerking; de details, de leidingen, elektra en het programmeren. Het kan goed zijn dat de bouw rond juli '24 helemaal af is, maar dat ze die 2/3 maanden nog nodig gaan hebben voor afwerkingen, programmeringen en testen. Daarnaast moet ook alles nog getest worden door de TÜV, dus je wilt dat alles gewoon tiptop werkt.
Naast dat er ongetwijfeld ook echt veel moet gebeuren om het gebouw van binnen op te leveren, kan ik me ook erg voorstellen dat sfeer een heel belangrijk aspect is van de attractie. Ik kan me zo voorstellen dat de Efteling sowieso de attractie niet wil openen zonder dat alle details gereed zijn, ook wat betrekking tot de aanleg van de tuinen, omliggende vegetatie, ect. Daarnaast is 30 graden en een zonnetje allicht niet het beste moment om een griezelige attractie te openen.
Daarnaast zijn er nog wel een aantal andere mogelijkheden te bedenken waarom een opening in het najaar handig kan zijn. De Efteling wil op de bandwagon springen van de 'halloween events' springen en de opening van Danse Macabre is de opmaat naar een jaarlijks terugkerend eigen Efteling griezel event/ maand (niet perse halloween uiteraard, meer griezelen Efteling style in de herfstvakantie).
Allicht vind de Efteling de zomer druk genoeg en probeert de rustigere maanden in het park wat aantrekkelijker te maken?
En wie weet zijn komende winter ook weer de nodige belangrijke attracties dicht (Fata Morgana), waardoor juist dan een nieuwe attractie goed van pas komt om toch een volle winterefteling aan te kunnen bieden.
Niels heeft het specifiek over 11-10-2024. Dat zou één week zijn voor de start van de herfstvakanties in Nederland en volgens mij gelijk aan de start van de Duitse herfstvakantie van dichtbij gelegen deelstaten. Als dit correct is, een hele logische datum om te openen. De herfstvakantie is immers vaak net zo druk als de zomerperiode.
- Bijgewerkt
Klopt, was de week Voor de Nederlandse Herst vakantie in de Efteling, overgrote deel vd bezoekers waren Duitse en Vlaamse gezinnen.
Ben benieuwd of de Efteling jaarlijks met Halloween iets extra's gaat toevoegen aan het DM gebied.
Op zich geen ramp dat de attractie later opent, maar hopelijk gaan de bouwhekken wel wat eerder weg. Anderrijk is voorlopig een grote bouwput.
Heel erg jammer dat het nog bijna een jaar moet duren! Ik begrijp dat er veel tijd gaat zitten maar dit had ik ook weer niet aan zien komen. Hopelijk opent het gebied al wat eerder en kunnen we daar in de zomer wellicht al (deels) gebruik van maken.
- Bijgewerkt
1991 Ben benieuwd of de Efteling jaarlijks met Halloween iets extra's gaat toevoegen aan het DM gebied.
Zonder er een "Halloween event" van te moeten maken, lijkt het mij wel een slim idee om in oktober/november het griezelige entertainment in te zetten bij de oude abdij. Je bouwt één themagebied waar het allemaal perfect past, dan lijkt het gezellige griezelen daar wel op z'n plaats wanneer de dagen korter worden.
De laatste making-of werd nu ook al op de 31e naar buiten gebracht; 't is niet dat ze die datum volledig proberen te negeren. Ik zou d'r wel op inzetten - hetzij kleinschalig.
Voor mijn gevoel is de bouw pas net begonnen dus ik sta er niet raar van te kijken dat het najaar 2024 wordt. Is toch ook niet erg? Zolang het eindresultaat maar het wachten waard is.
nevelig_nat Ik begrijp dat er veel tijd gaat zitten maar dit had ik ook weer niet aan zien komen.
Is er in dit land nog een bouwproject dat wel volgens planning (en binnen budget) verloopt?
Eduard Het grand hotel
Eduard wie zegt dat er bij dit project niet volgens planning is gewerkt?
Valt me wel tegen pas in oktober. Hopelijk is hij in de zomer al wel uit de stijgers en kan je het gebied al wel in. Overigens heb ik liever dat ze het goed doen, maar had wel eerder verwacht
Had dit niet verwacht maar misschien dat ze ervoor hebben gekozen om de attractie langdurig te testen, het is tenslotte een prototype. Denk niet dat de Efteling wil dat zodra het open is voor publiek dat het constant in storing valt.
asuran het is tenslotte een prototype
Laat een paar anderen het maar niet horen!
Zonder gekheid; inderdaad wel opvallend dat het zo laat in het seizoen geopend wordt. Laat wel zien dat de Efteling de drukte van dit jaar structureel gaat verwachten en ook gaat rekenen met vakanties in België en Duitsland. Ik neem namelijk aan dat de planning hier gewoon ruim genomen is. Anders zijn ze bijna 1,5 jaar aan het bouwen, da's vrij lang voor Eftelingbegrippen.
In Oktober kun je wel een veel betere sfeer creëren dan in de zomer, zeker in dat laatste stuk van de wachtrij waar je door het bos loopt.
Ga er maar vanuit dat we hier wel een uitgebreide sneak preview voor abonnementhouders krijgen.
Hopelijk maken ze het gebied wel eerder toegankelijk, en ook het nieuwe Koetshuys?
Buiten lijkt alles snel te gaan, dat de opening pas in het najaar is geeft misschien de beplanting straks wel meer tijd om alvast te groeien afhankelijk natuurlijk wanneer het beplant wordt en dan hopen dat alles dan voldoende is gegroeid dat aso's het niet meteen kapot stampen.